Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  raser som går ute året om  (läst 9092 gånger)

Cujsan

• Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
Re:raser som går ute året om
« Svar #20 skrivet: 19 nov-07 kl 11:44 »
Hej!
Tänkte bara på en sak ang araber. Borde inte dom vara ganska tåliga egentligen med tanke på var de kommer ifrån. Där är det väl en enorm väderskillnad från natt till dag? Jag är ingen expert men det kan väl vara 30-40grader mitt på dagen och minusgrader på natten??? Det måste ju vara ganska påfrestande för hästar?
Så de borde väl klara lösdrift här i Sverige? Eller, rätta mig om jag har fel, detta var bara en tanke från mig..  :-\ :)
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

Falin

• -
« Svar #21 skrivet: 19 nov-07 kl 12:04 »
Jag har mina halvblod på lösdrift, och har klippt halva halsen och bogen på bägge. På så vis kan de gå utan täcke mesta tiden.

För stoet som är den som rids mest fungerar det utmärkt, hon är normalpälsad och kan ridas ganska hårt utan att bli genomsvettig. Valacken promenadrids mest, och hade jag velat rida honom tuffare hade jag varit tvungen att klippa mer och täcka, han får björnpäls på vintern.

Om de är svettiga efter ridningen låter jag dem torka med täcke inne innan jag släpper ut dem.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #22 skrivet: 19 nov-07 kl 16:37 »
Precis som Falin skriver, gör man "rätt" så klarar alla raser lösdrift. Då menar jag lösdrift med tak o väggar o halm och gott om mat och inte en storbal ensilge i en lerig hage med på sin höjd ett litet tak över huvudet.
Och det ääär inte fel eller nederlag att lägga på dom täcken.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Cujsan

• Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
« Svar #23 skrivet: 19 nov-07 kl 20:11 »
Jag kan ju berätta hur jag har det med  :)
Alla mina hästar går på lösdrift i stora kuperade hagar, vindskydd med tak och halm, fri tillgång till hö, uppvärmt vintervatten och täcke. Jag har 4st varmblod, en shettis, en "kingsize" ardenner, två islänningar och en inhyrd D-ponny.
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
« Svar #24 skrivet: 20 nov-07 kl 08:03 »
Citera
Naturligtvis finns det för och nackdelar med båda alternativen. Jag kan mycket väl tänka mig att det finns hästagare som slänger ut sina hästar i en hage med skjul, och sen lämnar dom där åt sitt öde

Kom hit och titta så ska ni få se en fin lösdrift...
Apatiska hästar, hö som legat på marken utan tak sedan slåttern...
Vindskydd som barnkojjor med decimeterhöga stubbar i. Ingen halm, inget spån.
Enligt en granne är dom anmälda flera gånger men inget hjälper...
Jag har sagt vad jag tycker men då är det mig det är fel på tydligen...

Falin

• -
« Svar #25 skrivet: 20 nov-07 kl 09:49 »
KK, om jag hade varit du hade jag själv ringt miljö och hälsa och kollat läget. Inte förlitat mig på grannen.

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
« Svar #26 skrivet: 20 nov-07 kl 11:39 »
KK, om jag hade varit du hade jag själv ringt miljö och hälsa och kollat läget. Inte förlitat mig på grannen.

Vissa saker håller jag för mig själv... Tror du förstår vad jag valt att göra i denna fråga...
Men tyvärr... Inget mer än böter...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #27 skrivet: 20 nov-07 kl 17:21 »
vilka raser lämpar sej att gå ute året om? shettisen, nordsvensken, gotlandsrusset, islandshästen.. vilka fler?

Har svårt att tro/tänka mej att alla raser passar att gå ute året om.. men det kanske är en möjlighet?
Vi har tinkerhästar o dom passar väldigt bra att gå ute jämt .
Vääääldigt långhåriga.
Shire , clydesdale, ardenner, nordis mm mm

Vi har även ett 19årigt ädelt varmblod som går på lösdrift så det är nog inte rasbetingat .
jag hävdar att alla hästar kan gå ute !
Blir dom uberfeta så har man nog fel hö för frigångshästar ..
« Senast ändrad: 20 nov-07 kl 17:30 av travelerhorses »
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Norrsken

• -
« Svar #28 skrivet: 21 nov-07 kl 16:01 »
Kom hit och titta så ska ni få se en fin lösdrift...
Apatiska hästar, hö som legat på marken utan tak sedan slåttern...
Vindskydd som barnkojjor med decimeterhöga stubbar i. Ingen halm, inget spån.
Enligt en granne är dom anmälda flera gånger men inget hjälper...
Jag har sagt vad jag tycker men då är det mig det är fel på tydligen...

En dålig lösdrift är lika illa som ett dåligt stall.. Däremot är inte en dålig lösdrift en anledning att förkasta hela konceptet. Det du beskriver är inte ens värt att kallas lösdrift. För mig är själva anledningen att ha lösdrift att ge hästarna stimulans man inte kan åstadkomma i en box.. Får väl förtydliga att jag varken har lösdrift eller stall. Mina hästar bor hos mina föräldrar. Med stall och rejäla hagar. Mycket utevistelse får de, men likafullt får inte vallacken nog med stimulans vintertid. Vinterhagarna är stora skogshagar, men han har trots det inte nog att göra. Jag hade nog helst sett nån slags lösdrift för honom, samt lite busigare hästkompisar..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 21 nov-07 kl 16:35 »
lösdrift tycker jag är ett ypperligt sätt att ha hästar på och även andra djur.
har man en dålig lösdrift så har man inte kunskap om djurhållning över
huvudtaget....
När vi hade lösdrift till våra hästar var det viktigt för hästen att kunna söka
skydd mot vind och nederbörd. Sedan ska utfodring ske så att det inte hamnar
på marken. Jag skulle aldrig lägga djurens mat så de kan kliva runt i den och skita
hej vilt....nä jag tror nog att många som skaffar djur behöver läsa på lite mer.
Djur är djur men de ska skötas rätt :)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #30 skrivet: 21 nov-07 kl 19:41 »
Kan ju då nämna att vi har travhästar som tränar för fullt på lösdrift. Dom får duschtäcken o filtar på sig "som vanligt" om dom behöver torka och vi byter på dom när dom torkat. Vid regnväder stänger vi in dom under tiden, annars släpper vi bara ut dom...OBS! Våra rullar inte..det går givetvis inte om dom slänger sig omkull direkt, då måste man stänga in dom.

Och dom har inte nämnvärt med päls, har bara vanliga vinter utetäcken. och skulle någon björnpäls, då klipper vi.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jona d, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser