Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  raser som går ute året om  (läst 9095 gånger)

Lusa

• Gäst
raser som går ute året om
« skrivet: 01 sep-05 kl 17:32 »
vilka raser lämpar sej att gå ute året om? shettisen, nordsvensken, gotlandsrusset, islandshästen.. vilka fler?

Har svårt att tro/tänka mej att alla raser passar att gå ute året om.. men det kanske är en möjlighet?

DunderBettan

• Skåne
Re:raser som går ute året om
« Svar #1 skrivet: 02 sep-05 kl 15:07 »
Jag tror faktiskt att de flesta hästraser går att ha ute året om. Förutsatt förstås att det finns vind-, regnskydd och tillräckligt med mat, kanske extra kraftfoder om det är mycket kallt.
Men jag kan bara tala för klimatet i Skåne. Jag har ingen anning om hur förhållandena är i norra Sverige är.

Fast araber och fullblod, och raser med mycket inslag av dessa är nog mindre lämpade till lösdrift. Men det finns de som säger att även araber klarar av att vara ute året om, eftersom de i öknen klarar av temperatur skillnader på uppåt 40 grader. Fast i Sverige handlar det snarare om kyla än om extrema temperatur skillnader.

I slutändan beror det nog mest hästens kondition och miljön (regn-, vindskydd, fodertillgång m.m.). men också hästens tidigare erfarenheter. En häst som levt sina första år på lösdrift har större förutsättningar än en som levt skyddat i ett stall med täcken.

Hoppas mitt svar är till någon hjälp.
Är det någon speciel ras du tänker på?

I@

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 sep-05 kl 20:01 »
Hej!

Jag har ju den inställningen att alla slags djur, oberoende av ras, mår bäst av att gå på lösdrift året om, bara de har fullgått skydd (ligghall) och fri tillgång på grovfoder (hästar reglerar sin kroppstemp genom att äta - ju kallare dessto mer hö äter dom). Sen måste de naturligtvis vänjas redan från början, det går ju inte att bestämma sig mitt i kalla december att hästen ska börja gå ute då, för då har den inte hunnit med att få den vinterpäls som krävs för utegång. Uppstallade hästar har ju mindre vinterpäls än hästar som går ute dygnet runt och året om.

MVH Ia  ;)

Grimhild

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 sep-05 kl 20:44 »
Säger som övriga här, det beror ju på vad hästen är van vid. Här på gården har vi travare, araber, kallblod & ponnyer i olika åldrar som går i lösdrift året om, vissa av hästägarna väljer att använda täcken, trots vinterpäls & vinskydd vid dåligt väder, själv gör jag det inte, om nu inte hästen är varm efter träningspass.

Om man däremot ska träna & tävla sin häst regelbundet vintertid krävs ju klippt päls, och då tycker jag inte att det är lämpligt med lösdrift, om man inte täcker sin häst ordentligt, vilket ju dessutom medför att hästen behöver ha täcke dygnet runt.

ManiacDarling

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 sep-05 kl 00:16 »
Håller med er andra om att de flesta hästraser kan gå ute året om. Detta eftersom h´ästar är så otroligt anpassningsbara djur som sätter vinterpäls exakt anpassad till klimatet de hålls i. Pälsen är ventilerande, regnskyddande, värmehållande och vinsdkyddande - allt efter väder och vind och inom vissa gränser förstås, den kan aldrig ersättas av ett vintertäcke.

Det handlar nog mer om individskillnader än raskillnader där, dvs har du en raggig, mager, undernärd och helklippt shetlandsponny óch en välnärd arabhäst med full vinterpäls så är det arabhästen som slipper stå och frysa därute. :)

Jag känner ett par stycken som bor i norska fjällen (1000 m överhavet) och har två stycken araber som trivs utärkt på lösdrift med tillgång till stall att gå in i när de vill, och fri tillgång på hö.

En häst som är van att stå installad kan visserligen vänjas vid att gå ute året runt även om det är mitt i vintern när man bestämmer sig för det. Det tar inte många veckor förrän en tjock vinterpäls har växt ut, men under tiden så kan man kanske se den stå och "frysa", dvs den huttrar när musklerna drar ihop sig.
Det bästa är ju förståss om man redan på hösten låter bli att stalla in hästen så att den utvecklar en tjock och vädertålig hårrem lagom till vinterkylan.

Då är det ju också av största vikt att hästen har tillgång till vindskydd och regnskydd (torr, dragfri ligghall, vilket det är lag på) - kylan står den lätt ut med om den slipper att bli blöt. Är det väldigt kallt så hjälper det med fri tillgång till stråfoder, hö eller halm. Kraftfoder som havre är bara nödvändigt om man arbetar hästen så mycket att den behöver extra energi/protein-tillskott utöver det vanliga. Det naturliga för hästar är ju att ha fri tillgång till gräs(hö) och det är så de håller värmen bättre. Då får man också stå ut med att en häst i lösdrift med fri tillgång till hö får lite extra underhudsfett, men det behöver den mot kylan.

Jag tror visserligen att rasskillnaderna finns. En shetlandsponny är mer utvecklad att tåla ett hårt klimat än t.ex en förädlad varmblodshäst, och det visar sig t.ex i att dessa härdiga raser har lättare att lägga på hullet för att skydda sig från kylan och får ofta en mer ullig och tät vinterpäls, många gånger väldigt "långhåriga". Men har hästen bara fri tillgång till hö så klarar vilken ras som helst att vara utehäst hela vintern lång i nordligt klimat.

andreana

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 nov-05 kl 19:52 »
Hej hoppsan!
Jag har en fjording & en varmblods travare i oisolerat utestall.
Detta funkar hur bra som helst, tyvärr har min travare det lite svårt med kylan, han får ont i ryggen om han går utan täcke. Brukar lägga på ett tunt täcke men med en bit renskinn under på natten , liggandes mot hans problem områden.
Detta har gett honom ordentlig päls Samtidigt som han inte har några problem med ryggen.

Jag återkommer till ett ämne som flera redan har tagit upp, Fri tillgång till grovfoder. När hästen äter håller den sig varm.
Alla som har sett att jag har fri tillgång på hö/hösilage till min fjord har tappat hakan när dom sett hur fin hon är i hullet. * inte kan man väll ha fri tillgång på en fjording, den blir ju så fet??*
De flesta hästar som går med fri tillgång på grovfoder *lär* sig att äta rätt, dvs, att inte äta för mycket utan att gå & äta när dom behöver. För er som har hästar på detta sätt är det en självklarhet. ;D
Tyvärr är det många som inte har fått upp ögonen för denna naturliga utfodring.    

Har en bekant som håller sina hästar i utestall men som fodrar dem 3 ggr / dag  Hon har problem med att en av hästarna inte håller hullet & att den fryser när det blir det minsta blåst ute.

Håll era hästar varma ...

:D
Massor av kramar till er alla

Grimhild

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 nov-05 kl 20:47 »

Alla som har sett att jag har fri tillgång på hö/hösilage till min fjord har tappat hakan när dom sett hur fin hon är i hullet. * inte kan man väll ha fri tillgång på en fjording, den blir ju så fet??*
De flesta hästar som går med fri tillgång på grovfoder *lär* sig att äta rätt, dvs, att inte äta för mycket utan att gå & äta när dom behöver. För er som har hästar på detta sätt är det en självklarhet. ;D
Tyvärr är det många som inte har fått upp ögonen för denna naturliga utfodring.    

Lyckliga du som har en fjording som har fri tillgång :)! Tyvärr funkar det inte så bra på gården där jag har min nordis. Trots att dom går i lösdrift, och alltså behöver äta en hel del... så lyckades fjordingarna och ponnyerna bli så extremt överviktiga så att man fick sluta med det :(. Och då hade man haft fri tillgång två vintrar i rad. Numera utfodrar vi några gånger/dygn. När det är riktigt, riktigt kallt brukar dom ha fri tillgång, och dom har alltid halm att tugga på. Men visst vore drömmen om man jämt kunde ha en höbal ståendes i hagen, man slipper själv en massa arbete, och det ska ju vara det ideala för hästen! För att magen ska fungera riktigt bra ska dom ju ha något att tugga på i pricip dygnet runt... :o

Det låter lustigt att din bekant "svälter" hästarna på det viset, när dom uppenbarligen inte mår bra av det? ??? Du kanske skulle påpeka det, eller be någon annan göra det om du inte vill hamna i onåd?

Nina W

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 19 nov-05 kl 23:58 »
Angående fri utfodring

Jag ønskar också att jag kunde ha min Islænnning på ett stælle med fri utfodring trots att han har lætt att lægga på sig.
Jag har funderat på om det kanske funkar bæst till hæstar som man
aldrig har ransonerat maten till? Det hæar med utfodring 3-4 ggr
dagen gør ju att dom lætt blir lite extra matfixerade och gærna vræker i sig då det finns...

En gång i tiden byggde jag ett vindskydd åt Blesa och en hæst till.
Jag tænkte på vindriktningen dær jag placerade det men inte på
att hon ville ha bra utsikt och hålla koll på læget så dærfør stod dom aldrig i det. Man ska tænka som en hæst!

andreana

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 dec-05 kl 10:50 »
Hej Grimhild.
Nog har jag sagt min mening men på vissa fastnar inget nytt.
Att en del människor ska ha så svårt att bryta sina vanor & prova något nytt!  :o

Vad synd att det inte funkade hos er, ni har ingen möjlighet att dela på gruppen då? så att de som kan får ha fri tillgång?

Mvh Andrea

Fröken_Ullis

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 dec-05 kl 17:49 »
Min morfar och mormor hade hästar förr både en vacker dansk vangshäst men även två ardennrar. Alla hästarna arbetade dagligen och efter ha vilat och torkatt i stallet fick de gå ut och var ute dygnet runt med viss frihet till foder, en dagsranson skickades ut i hagen varje dag men min morfars filosofi var att hästar inte mådde bra av att äta på samma ställe jämt så fodret kunde hamna var som helst. när hästarna fick kraft foder var det inne i stallet men enbart för att morfar ville ha koll på att hästarna fick det dom behövde och åt upp allt.
Pä åldre dagar när hästarna var borta och han följde sitt lila barnbarn (mig) runt i stallen där jag höll på beklagade han sig ofta över hästarnas tänder och hovar. Han menade att när vi tar bort arbetsuppgiften för hästen blir "slitaget" onaturligt för hästen och problem uppstår.  han menade att om hästen viste vad den alltid skulle göra anpassade den sig för den uppgiften. Alla raser vi har idag har blivit framavlade för en specifik uppgift ta inte den ifrån dem, låt dem arbeta så som det är genetiskt programera hos dem så mår de bättre, det tror jag iaf men jag vet bara att alla morfars hästar blev ruskit gamla och alla bilder jag sett av dem kan jag bara konstatera att alla sett super hälsosamma ut.

Det här med att visa raser är mer lämpliga som denna tråden egentligen handlar om så är det en individ fråga. Läste om en tjej som hämtade en lusiano i portugall på sommaren och på vinter skuttade han glatt ute i lösdrift.

Grimhild

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 dec-05 kl 16:07 »
Det är definitivt inte bara röda rosor med lösdrift.

Fri tillgång till hö eller ensilage leder på kort eller lång sikt till viktproblem, det kan ta flera år att bygga upp fetma som är lika svår att bli av med. En häst som utfodras fritt får mindre motion. Fri tillgång kan orsaka stressmoment mellan hästarna, detta leder till träckspillning i och i närheten av fodret vilket i sin tur orsakar problem med parasiter.
Lösdriftsfållor orsakar stora marktrycksproblem, ökad gödselavsöndring på liten yta som leder till problem med grundvatten och ogrässpridning då hästarna går på bete och fållan står outnyttjad
Minskad gödselvolym till jordbruket eller för den som inte har det-minskad volym till anläggning som ta omhand om det. Vilket leder till en brusten länk i kretsloppet.

Vidare är det mycket känt bland hovslagare och veterinärer att det är en  hög frekvens hästar som har problem med hovar och ofta hovbölder nu på senare tid. Hästar som inte går på stall underhålls väldigt sällan i hovvård.Hovslagare får mer och mer problem att lyfta hovarna. Detta skall självklart hästägaren se till. Tänk att komma till verkstan med bilen där motorhuven är igensvetsad! Lösgående hästar ses sämre till, det är faktum.

Fri tillgång med halm- ja!
Hö och ensilage varierar kraftigt i näringsvärde och lämpar sig inte att utfodra fritt. Tänderna på hästen som ges mycket hö slits mer än en häst som får näringsbehovet till viss del täckt av korn eller havre. Vilket även ökar mineral och vitaminhalten i näringen.

Att det är bekvämt att bara slänga ut en storbal till hästarna får mej att undra varför man har häst överhuvudtaget?
För att det är kul att se på eller att ta en riditur nångång om året? Hästar skall göra nytta och motioneras. Personliga behov av att se djur skall inte utsätta hästar för tristess i nån liten fålla där livet ser likadant ut varje dag som natt.

Hästar mår bra av mänsklighet och människor mår bra av att hästlighet, den kontakten man får av hästen i spiltan går inte att åstakomma med lösdrift. Utan ger istället stressade hästar(ofta) och stressade människor(definitivt). En stor del av att ha häst är hanteringen av vardagssysslorna, man får lugna hästar när dom står på spilta, dagliga hovvården är ett nöje både för häst och skötare vilket ökar samspelet mellan oss.

Sen skall självklart hästar var mycket utomhus så mycket det bara går. Men lösdrift är i första hand ett bekvämt sätt för människan att lösa sin tidsstress.Och det gagnar inte hästen.

Naturligtvis finns det för och nackdelar med båda alternativen. Jag kan mycket väl tänka mig att det finns hästagare som slänger ut sina hästar i en hage med skjul, och sen lämnar dom där åt sitt öde :o. Men jag vill påpeka att dessa bör vara (förhoppningsvis) en minoritet. Nu när till och med uppfödare och ryttare på högre nivå börjar få ögonen för lösdrift så måste det väl ändå ses som ett fungerande alternativ, om det sköts rätt? Sen kan jag hålla med om, att har man en liten hage blir det naturligtvis slit på marken! Men så ska hästar i flock inte ha en "liten" hage... dom ska ha stora ytor att röra sig över!

Nu har jag haft min häst i lösdrift i snart två år, innan jag köpte honom stod han i en liten grushage (pga. att han inte skulle äta för mycket) under dagtid, och i box på nätterna. Och endast någon enstaka helg fick han komma ut och "se omvärlden". Vad är det för hästliv?

Nej, i lösdrift får hästarna röra på sig på ett naturligt vis dygnet runt, dom håller själva sin grundkondition och muskulatur uppe (förutsatt att hagen är lite kuperad) och slipper problem med tristess (krubbitning) och luftrörsbekymmer. Sen kan jag tänka mig att lösdriften inte alltid fungerar för äldre och sjuka hästar.

Hursomhelst, här har vi inte en enda gång haft problem med hovarna på någon av dom 10 hästar som finns fördelade på två lösdrifthagar. Hovvården sköts kontinuerligt av en utbildad hovslagare. Och den som inte ens kan se till att få hovarna på sina hästar verkade om så behövs, ska inte ha någon häst. Naturligtvis tas också veterinär ut vid behov, men mugg på en häst, och inflammation i knäet på en annan, är dom enda problem som förekommit.

Vad är det som får att tro att man inte får någon kontakt med sin häst bara för att den går i lösdrift? Jag rider/motionerar min häst på annat vis, i princip dagligen, det rör sig om alltifrån tömkörning till ridturer i 2-5 timmar. Och trots att han går på lösrdrift så måste även han ryktas och ha hovvård, och inte minst tillsyn/översyn.

Vidare är det vatten som ska fyllas på minst en gång om dagen, samt fordring, så nog för dom tillsyn och mänsklig kärlek alltid.

Grimhild

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 dec-05 kl 16:11 »
Hej Grimhild.
Nog har jag sagt min mening men på vissa fastnar inget nytt.
Att en del människor ska ha så svårt att bryta sina vanor & prova något nytt!  :o

Jag tycker ändå att det är en situation som man ska göra sitt bästa åt för att ändra på om hästarna har dåligt hull och fryser...
« Senast ändrad: 12 dec-05 kl 16:18 av Grimhild »

porter

• -
« Svar #12 skrivet: 12 dec-05 kl 22:23 »
Har 2 shettisar dom har inga problem med vintern
det är på sommaren dom vill gå in i ladan för knotten
då kan dom stå inne hela dagen tills det blir regn
på vintern går dom aldrig in vi brukar lägga ut granris
mitt ute på ängen där ligger dom helst .hö lägger vi ut på
flera platser i hagen o i en foderhäck och i vindskyddet
först äter dom allt hö i hagen sen foderhäcken sist i vindskyddet
verkning 2 ggr år i början på december å i slute på april
sen sliter dom hovarna själv

ManiacDarling

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 02 jan-06 kl 03:42 »
Trevligt med fler som förstått att naturlig hästhållning ger positiva effekter på hästarnas hälsa :) Jag har utökat min naturliga hästhållning genom att dra av hästens skor, och sållar mig till "barfotaverkarna"(AANHCP:s metod). A och O för hästens hovar är rörelse, de är beroende av enorma mängder blod för att fungera optimalt, och att sätta hästen i lösdrift hjälper hovarna att öka blodcirkulationen i fossingarna eftersom de rör på sig mera. Men om man dessutom inte har skor på hovarna och verkar dem i rätt form (så att sulan får kontakt med marken) då har man mycket gratis, då blir kontaktytan mellan marken och hoven ännu större och bidrar till bättre blodgenomströmning, bättre hornkvalitet. Det finns ju de som har barfotahästar och motionerar sina hästar väldigt mycket(mer slitage på hovarna) som inte behöver verka hovarna mer än 2 ggr per år, och då oftast under vintern när hästarna är mer i vila.

Men man får komma ihåg att hästar är lata av naturen, de rör inte på sig enbart för att de KAN. Om man har sin häst på lösdrift så betyder det inte nödvändigtvis att de motionerar mera. Det normala för en vildhäst är en dagssträcka på minst 2 mil, men tamhästar går inte varv efter varv i hästhagen om det inte finns ett uppenbart syfte(t.ex leta efter mat, vatten, leka, överskottsenergi etc) Det är därför en ganska dum idé med foderhäckar, (om man inte har flera stycken såklart). Om man har en lerfri hage kan man ju lika gärna sprida ut maten lite så att hästarna får röra sig mer.

Det där med fri tillgång på grovfoder, tycker jag borde vara självklart. Lika självklart som det är för hästarna att ha ett ständigt behov av att tugga. De är inte som rovdjur som äter sig mätta på ett skrovmål och håller sig mätta flera timmar i sträck. Deras mage behöver alltid ha något att "Jobba" med. Om höet eller ensilaget är för energirikt för din häst så är det bättre att dryga ut med halm. När jag köpte min häst så var hennes foderstat satt till 2 skivor hö per dag. En häst som bara har energibehov av 2 stackars skivor hö per dag är ju sysselsatt med tuggandet undefär 40 minuter per dag. Det är ungefär så lång tid det tar för henne att äta den portionen. Vad ska den göra de resterande 23,3 timmarna av dygnet när höet tagit slut? Det är stressande för en häst när den inte har något att tugga på, de kan få magsår i värsta fall. Jag vet att det finns många lättfödda hästar som har en tajt foderstat där de får högenergi-foder i små små mängder för att de blir för feta när de får för mycket. Det är ju så enkelt att köpa lite halm att ge dem som bukfylla!
« Senast ändrad: 02 jan-06 kl 03:44 av ManiacDarling »

Grimhild

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 03 jan-06 kl 14:35 »
Angående verkningen så är ju det normala barfotagång, helt klart. Själv väljer jag att sko min häst, större delen av året, varför kan du läsa i den andra tråden om barfota vs. skor.

Hur mycker hästarna sen rör på sig i hagen beror ju på hur den är utformad, som du säger, och framförallt på hur stor den är, och hur mycket mat som finns där naturligt. Vi har vatten, utfodring samt vindskydd på tre olika ställen (stimulerar ju till lite rörelse), dock är hagen inte jättestor (så som jag skulle önska) och det blir alltså inga långa sträckor för dom att gå.

Det att hästar är naturligt lata kan nog förvisso stämma. Men när vi under en tid i våras hade våra hästar i en stor skogshage (det tog mig närmare en timme att gå runt den) så var det pigga & lekfulla hästar vi hade. Vid flera tillfällen kunde man komma och man hörde hur det bara dundrade i marken när dom jagade omkring på varandra, underbart! :) Så jag skulle vilja säga att det är många faktorer som påverkar deras rörelse, hälsa, klimatet i gruppen, hagens utformning (storlek samt tillgång till mat) väder, osv.

Kan ju påpeka att hästarna nu har fri tillgång, och kommer få ha tills det att dom börjar se onormalt tjocka ut :-\. Dom flesta hästägare är nog medvetna om att hästarna ska äta större delen av dygnet för att tarmarna ska fungera normalt, och jag tror att många som inte har fri tillgång har dåligt samvete (jag brukar ha det). Men som du säger, kan man inte ge dom hö, så finns ju halm! :)

Maddis

« Svar #15 skrivet: 18 jan-06 kl 16:38 »
Hej alla ni som har hästar på lösdrift!
Hur gör ni på vintern, hästarna borde bli väldigt svettiga när de rids/körs om de har en kraftig vinterpäls? Räcker det att lägga på ett täcke, och släppa ut dem igen efter ett arbetspass?  /maddis

ManiacDarling

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 21 jan-06 kl 04:09 »
Det passar sig inte riktigt att ha sin häst på lösdrift med hela vinterstassen på om man regelbundet rider eller kör sin häst väldigt hårt så den blir mycket svettig. T.ex om man har sin häst som timmerdragare. Eller om man tävlar och tränar regelbundet. En arbetshäst blir ordentligt svettig över hela kroppen efter en dag i skogen, och en travhäst brukar man behöva duscha hela kroppen på efter ett travpass eftersom hela hästen ryker av svett, och det är då väldigt opraktiskt att inte ha ett stall som den kan torka upp i.

Alternativet är väl att motionera måttligt, så att inte hästen svettas så jättemycketl - eller att man lägger på ett bra täcke efteråt och skrittar av hästen omsorgsfullt. Jag har dålig erfarenhet av täcken, så jag har inte så mycket att säga om dom.

andreana

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 31 jan-06 kl 22:41 »
Dålig erfarenhet av täcken? ManiacDarling...
Täckena i sig eller folk som använder täcken fel?
Det värsta som finns är ju folk som täckar  ( ehhm konsigt uttryckt men men) sina hästar fast dom egentligen inte behöver det. Men dom som låter sina hästar stå i ett varmt stall & sen släpper ut dem utan täcken är nog  ännu värre, hästarnas kroppar måste få en chock av att stå inne i 13-15 'c eller i värsta fall ännu varmare för att sedan på dagen kastas ut i 10'c graders kyla utan täcke & med utfodring 3ggr/dag. Att stå inne sen komma ut & inte få möjlighet att hålla sig varma genom att äta?
Är inte det värre så säg?

Bara en fråga vet du , kul att disskutera med dig!  ;D

För att svara på frågan om hur jag gör när mina tjockpälsade dragdjur blivit svettiga. JAg skrittar av dem omsorgsfullt & gnuggar dem sedan med halm eller hö för att få igång cirkulationen, är hästen genomsvettig brukar jag lägga en filt med bra uppsugningsförmåga på hästen, helst så att den täcker halsen oxå, sen byter jag & lägger att torrt täcke fast med lite mjukt gnuggat hö under så att det blir luft mellan hästen & täcket. Detta har funkat bra på mina senaste 3 hästar som jag har haft på lösdrift & ingen av dem har haft några problem med förkylning eller stela leder osv.
Kramar andrea :D
« Senast ändrad: 31 jan-06 kl 22:45 av andreana »

ManiacDarling

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 02 feb-06 kl 23:54 »
Jag har dålig erfarenhet av hur täcken fungerar eftersom jag aldrig använder dom. :) Förmodligen är insektstäcke det enda jag någonsin kommer kunna drista mig att använda på en långhårig Tinker med mustasch och inbyggda benvärmare.. Jag menar, den här rasen är ju redan ett tekniskt geni när det gäller uppvärmning! Hon blir t.om svettig när hon står i stall med sin vinterpäls.

För min egen del så saknar jag ett stall med plusgrader för min egen bekvämlighet skull :P.

Jag menade bara att det är betydligt enklare att låta hästen torka upp pälsen inne i ett stall efter en svettig tur - inte att man ska stalla in hästen varje natt. Den regelbundna temperaturomställningen som sker när man har hästen i isolerat stall en hel natt och sedan släpper ut den i vinterväder under dagen tror jag inte att våra hästar är byggda för. Någonstans skapar man rubbningar i pälsens funktion. Däremot tror jag inte att det skadar om man t.ex låter hästen torka pälsen inne i stallet en halvtimme om den skulle vara sjösvett. Sålänge den är torr när den får komma ut så klarar den nog att stå inne en liten stund.

Jag läste i Hästfocus om en gubbe som har turridning på varmblod utanför Piteå. Han hade sina hästar på lösdrift och han har aldrig haft en förkyld häst trots att de rids ganska hårt i 15-20 minus, ibland mer. När de kommer tillbaka till hagen så rullar de sig i snön det första de gör, sedan dricker de vatten och äter mat. Efter en stund så är de torra i pälsen.

Hästar är nog tåligare än vad vi låtsas att de är. Bara de får naturliga förutsättningar för att vara det.

Täcket är ju ingen bra lösning heller eftersom det inte andas lika bra som hästens hud och på gott och ont så begränsar den pälsens egen funktion. Det finns inget bättre avdunstingssystem och upptorkningssystem än hästens egen päls och hud. Men att ha halm mellan täcke och häst hjälper ju luftcirkulationen givetvis.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #19 skrivet: 03 feb-06 kl 17:49 »
Jag har min tävlingshäst på lösdrift (halvblod m. fullblodsinslag) och har bara bra erfarenheter. Vi har uppvärmd vattenkopp, stort halmat vindskydd samt fri tillgång på hösilage/hö. Vi har dessutom ett fint kallstall där med uppvärmd sadelkammare och kallt/varmt vatten. På vintern finns möjlighet att sätta på en fläkt så att man får varmgrader om det behövs.
De hästar som arbetar går täckade på vintern, själv använder jag Horsewaretäcken jag köpt begagnat (dyra som stryk men andas bra och är stryktåliga - det leks en hel del i flocken).
De lägger på sig en rätt ordentligt med vinterpäls trots att de är täckade, jag väljer därför att duscha min häst efter hårdare träningspass och låter honom stå inne med heltäckande fleecetäcke tills han torkat och jag släpper ut igen (1-2 ggr/vecka).  
Rider jag bara ut i skogen lite lätt hinner han torka under tiden han äter sin mat.
Det negativa med lösdriften är att lättfödda hästar lätt blir för tjocka under perioder med lite motion. De blir då lättare disponibla för fång och knäproblem. Även täckningen kan jag tycka blir svår på tidig vår och sen höst då man helst vill täcka av- och på flera gånger per dygn.
Det positiva är att de håller sig i trim "gratis", får ett rikt hästliv genom flocken och får sällan luftrörsproblem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 1 användare
fyren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser