Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Granngubben kanske har skjutit en av våra hönor! :(  (läst 3949 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Granngubben kanske har skjutit en av våra hönor! :(
« skrivet: 17 okt-08 kl 22:51 »
*Host*

Ja, nu är det så att i Söndags var jag och min familj och hämtade 4 stycken jättevackra Islandshöns som annars skulle ha mist sina liv på grund utav att ägaren skulle börja med Orpington och kunde inte ha raserna ihop.

Vi kommer hem med dem, går in i lilla hönshuset och ska sätta in våra nya höns i en bur under dagen för att sedan släppa in dem till de andra på kvällen när det blivit mörkt.
Jag öppnar lådan och... Ut flyger hönsen, jag får se att Lars (min mammas sambo) har öppnat dörren för att bära in havre och där flög hönsen iväg... Ut mot skogen...   :-\ (jäklar på att flyga föressten, säkert 50 meter!).

Vilda var de också och så det var ju omöjligt att fånga dem.. Hämtade en av våra tuppar och placerade honom på gräsmattan och han lyckades locka fram 1 höna som vi sedan fick in i hönsgården genom att slänga in mat, gå iväg... Och sopa igen dörren när hon gått in. Lika med den andra hönan som vi hittade efter någon timma liggandes gömd i en buske. Vi gav sedan upp med de andra två efter att ha letat i ca 2-3 timmar. Gick in och åt.

Min pojkvän skriker: "Det står en höna på trappen!" och ja, där var den tredje... Vi lyckades fösa in henne i hönshusbyggnaden, släcka lampan och fånga henne. (stackaren skrek som att hon skulle dö... Som sagt så var de helt vilda)

Den fjärde hönan flög till skogs och jag letade efter henne hela dagen... När jag precis tänkte ge upp ser jag henne i ett träd. Smart som jag tyckte jag var tänkte.. Jag väntar tills det blir mörkt så plockar jag henne från trädet! Dumt nog är jag så jäkla kort så när jag kom ut på kvällen så nådde jag inte hönan som flygit upp ännu hägre i trädet.. Hon ramlade ned och flög in längre i skogen.. Jag hämtade en ficklampa och letade och.. Snubblade på hönan och där missade jag ännu en chans att fånga henne! Jag gav sedan upp och tänkte: "Du får väll bli rävmat då!"

3 dagar senare så får min mamma syn på hönan... Hon hade alltså klarat sig... Igår så var jag ute i skogen och kollade igen och fick se henne i godan ro gå och picka i skogen... Hon verkar tro att hon bor där nu. Det är ingen idé att närma sig för då springer hon iväg och gömmer sig. Jag var ute på kvällen igen och letade efter henne i något träd utan resultat.

Idag så ringde mamma och sa: Granngubben kanske har skjutit hönan! Tydligen hade han stått på trappan utanför dörren till huset och skjutit på något... När mamma skulle gå fram och fråga vad det var han sköt på så smet han in. :(
Jag hoppas att våran lilla höna lever fortfarande... När hon klarat sig ute i det vilda i snart en vecka och börjat närma sig gården lite nu.. (Vi har lämnat hönshusdörren öppen så hon kan gå in under dagen)
Så kommer granngubben och skjuter henne, nej fy! Så får det inte vara.  :'( Nog för att hon såg ut som en fasanhöna i färgen och utseendet + att gubben är över 80 och knappt kan röra sig... Får man ens jaga fasan den här tiden?

Hoppas att hon finns där ute i området (vid liv) någonstans... Och att hon kommer på att hon kan gå in till en massa snygga karlar och inte tala om maten... Hon måste ju börja bli hungrig.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Granngubben kanske har skjutit en av våra hönor! :(
« Svar #1 skrivet: 17 okt-08 kl 23:04 »
Gubbar över 80 ska inte ha vapen. Punkt.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 17 okt-08 kl 23:19 »

Yup... :( Alkis är han också... Bor i ett ruckel... Och tjurskallig som tusan. (Vägrar att flytta)
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #3 skrivet: 18 okt-08 kl 00:01 »
Yup... :( Alkis är han också... Bor i ett ruckel... Och tjurskallig som tusan. (Vägrar att flytta)

Det måste han väl få välja själv !! :o
Tycker dock att man skall avväpna tjurskalliga alkoholiserade gubbar...  ;)

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 18 okt-08 kl 11:29 »
Jamen  :( Inte kan du gå omkring o var sur på gubben för att han sköt på "nånting" Han kanske inte ens ha sett hönan överhuvudtaget. ???
Jag skulle knackat på och sett glad ut och frågat om han möjligtvis har sett en förrymnd höna?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 18 okt-08 kl 12:44 »
Jamen  :( Inte kan du gå omkring o var sur på gubben för att han sköt på "nånting" Han kanske inte ens ha sett hönan överhuvudtaget. ???
Jag skulle knackat på och sett glad ut och frågat om han möjligtvis har sett en förrymnd höna?

Jag är inte hemma just nu så lite svårt (20 mil från hemmet) men jag sa till mamma varför hon inte gick och frågade... (Hennes svar var något om att hon skulle känna sig till besvär.)

Jag är inte sur, jag är orolig att det kan ha hänt och om det kommer fram till att det verkligen har hänt... Då kan jag vara sur.  >:(

Hoppas att hon lever i alla fall... Kan fortsätta min jakt på Måndag när jag kommer hem efter skolan.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #6 skrivet: 18 okt-08 kl 15:06 »
En höna mer eller mindre kan kanske kvitta  :-X, men att gubben leker Runar Sögaard är inte så charmigt! Nästa gång är det en hund som var en räv eller en ko som var en älg!

PS. Man får skjuta fasan nu, men inte från husdörren!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Han som ser bakom träd

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 okt-08 kl 15:26 »

En annan fråga är om män under 80 ska ha vapen?  ;)

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 18 okt-08 kl 15:29 »
En annan fråga är om män under 80 ska ha vapen?  ;)

Tveksamt

Men givetvis borde man testas vid vissa åldrar, syn och hörsel förändras ju med tiden.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Han som ser bakom träd

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 18 okt-08 kl 15:45 »
Tveksamt

Men givetvis borde man testas vid vissa åldrar, syn och hörsel förändras ju med tiden.

Frågan är om det bara hänger på synen?

:)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 18 okt-08 kl 16:03 »
En höna mer eller mindre kan kanske kvitta  :-X, men att gubben leker Runar Sögaard är inte så charmigt! Nästa gång är det en hund som var en räv eller en ko som var en älg!

PS. Man får skjuta fasan nu, men inte från husdörren!

Jao, men synd ändå... Vi hade ju nyss tagit hem dem... Räddat dem från döden så kanske en blev dödad ändå.  :-X

Okej, ja... Han stod ju på trappan och sköt!  :o
Hans fru hade tydligen slagit ihjäl en grävling med en stör en gång i tiden också... Hon är död nu... Kände inte henne men det jag vet var att hon ofta drulla omkring full och skrek på grannarna när de körde förbi med sina bilar om att de körde på "hennes" väg... La ut pålar på vägen så inte folk kunde passera och anmälde folk. :-\ Dock så var hon under de månaderna hon levde när vi flyttade dit vi bor nu trevlig mot oss... Hon älskade sina djur och tog mer hand om dem än sig själv och gubben... Kanske var hon bara arg på de andra grannarna, att de hade gjort något mot henne.  :-\

Kommer ihåg hur glad hon blev när jag kom bärandes på en ny tupp åt henne från oss efter att hennes förra blivit tagen av räven (som hon då sköt). Hennes ögon fylldes av glädjetårar rent ut sagt... Nu vet jag inte hur det gick för tuppen efter att hon dog... Har för mig att hennes dotter tog över dem.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 19 okt-08 kl 06:16 »
Min höna Leva var  i skogen två dygn, innan jag lyckades att fånga in henne.
Vi har räven här varje dag.
han har tagit nästan alla höns för grannen.
Här har fått tji hittils.
Gissa hur hönan fick sitt namn
Hedemorahöns

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 19 okt-08 kl 12:47 »
Min höna Leva var  i skogen två dygn, innan jag lyckades att fånga in henne.
Vi har räven här varje dag.
han har tagit nästan alla höns för grannen.
Här har fått tji hittils.
Gissa hur hönan fick sitt namn

Hihi, Leva.. Överlevaren. :D ?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 25 okt-08 kl 11:17 »
Hönan lever och är tillbaka. :D
Hur hon kom tillbaka är ännu ett mysterium... Misstänker att en av våra andra grannar hittat henne vid vägkanten nedkyld och för svag för att fly för att plocka upp henne och kastat in henne i hönshuset.

Upptäckte henne en kväll i början av veckan... Var ute i hönshuset och fick syn på att en av Islandshönsen (tyckte färgen såg lite annurlunda ut men tänkte inte på det så mycket eftersom jag hade gett upp hoppet om henne på grund utav att mamma sett 2st rävar stryka omkring runt området hon befunnit sig på) såg buskig och hängig ut.

"Åneeej", sa jag högt.
- Ni har ju bara bott här i en vecka, säg inte att ni börjar bli sjuka redan!

Jag plockade upp den svaga hönan och kollade efter tecken... (T.ex kladdig/bajsig rumpa) Jag hittade dock inga fel och hon var inte speciellt mager eller. Jag satte ned henne vi vattnet och hon började dricka men blev snart undanskuffad... De andra hönsen hackade efter henne stup i kvarten så som de brukar göra på "nykommlingar".

Jag plockade upp henne igen och såg mig om och... Får se 2st likadana som hon... Jag ser mig om efter den sista hönan som skiljer sig åt i färgen (vit/gulfläckig). Är det verkligen sant? 1,2,3,4... 4! Alla är tillbaka!

Hönan är nu pigg efter att fått gått avskiljt i 2 dagar och ätit upp sig och är tillbaka i stora flocken.
Ett litet under tycker jag i alla fall... Bott i skogen i 8 dagar bland grävlingar och rävar för att till sist komma tillbaka.

Har frågat en släkting till vår närmaste granne om hon visste något vilket hon inte gjorde... Tror inte ens att hon fattade att vi var glada att hönan var tillbaka även fast jag sa det flera gånger utan surrade bara om hur oförskämt det var av personen som hittade henne att bara gå in och släppa in henne utan att ringa på våran dörr... Om vi inte var hemma då, tänkte jag. Sedan så sa hon något om: "Ja, om det är rävar så lär de ju ha dödat henne..."

...  Vad snackar du om kvinna?  ??? ??? Nej, jag tror knappast att en räv tar henne, går till vårat hönshus och låser upp det... Släpper in henne och stänger dörren eftersig och låser. Haha... Hon kan ju knappast ha lyssnat.  ::) ;D

Är i alla fall glada över att ha henne tillbaka. :D Undrar fortfarande vem hennes räddare är. :D

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #14 skrivet: 25 okt-08 kl 13:27 »
Vad härligt att höra!

Johanna - som hade en rymmartupp första veckan....
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #15 skrivet: 25 okt-08 kl 13:55 »
Jag satte ned henne vi vattnet och hon började dricka men blev snart undanskuffad... De andra hönsen hackade efter henne stup i kvarten så som de brukar göra på "nykommlingar".

Satt häromdagen och läste i "Höns". Där stod en intressant sak som jag själv inte hade tänkt på om hur man kan introducera nya medlemmar flocken, speciellt hönor. Ta den nya hönan (som givetvis har suttit i karantän  ;)) och sätt med tuppen ett tag. När dessa två kommer till(baka) flocken så har hönan ett bättre utgångsläge i flocken i och med att hon är accepterad av tuppen! Smart tycker jag!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #16 skrivet: 25 okt-08 kl 14:30 »
underbart att hon kom hem igen! :D
ofrivilligt hönslös

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #17 skrivet: 25 okt-08 kl 16:26 »
Satt häromdagen och läste i "Höns". Där stod en intressant sak som jag själv inte hade tänkt på om hur man kan introducera nya medlemmar flocken, speciellt hönor. Ta den nya hönan (som givetvis har suttit i karantän  ;)) och sätt med tuppen ett tag. När dessa två kommer till(baka) flocken så har hönan ett bättre utgångsläge i flocken i och med att hon är accepterad av tuppen! Smart tycker jag!

Oh, låter ju riktigt smart... :D
Kanske något att prova någon gång om... Hur länge måste tuppen vara ifrån med hönan från flocken i sådana fall?
För jag kommer ihåg när jag tog iväg ledartuppen från flocken bara en timme kanske förut och sedan när ajg släppte in honom igen så försökte sig den näst högste tuppen sig på att ge honom smörj och sno platsen.... Dock så var det han själv som fick ge sig efter bara några minuter. :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 26 okt-08 kl 02:26 »
Hönan lever och är tillbaka. :D

Då var din granne helt oskyldig....
man ska kanske inte vara så snabb att tro saker...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #19 skrivet: 26 okt-08 kl 13:49 »
Då var din granne helt oskyldig....
man ska kanske inte vara så snabb att tro saker...

Jag var inte säker men jag misstänkte eftersom han stod med gevär och sköt mot området där hönan var. :(
Mamma skrek rakt ut för hon blev så rädd och katterna flög åt alla håll.  ::) Undrar vad det var han sköt på.  ??? ??? ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

1087 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser