*Host*
Ja, nu är det så att i Söndags var jag och min familj och hämtade 4 stycken jättevackra Islandshöns som annars skulle ha mist sina liv på grund utav att ägaren skulle börja med Orpington och kunde inte ha raserna ihop.
Vi kommer hem med dem, går in i lilla hönshuset och ska sätta in våra nya höns i en bur under dagen för att sedan släppa in dem till de andra på kvällen när det blivit mörkt.
Jag öppnar lådan och... Ut flyger hönsen, jag får se att Lars (min mammas sambo) har öppnat dörren för att bära in havre och där flög hönsen iväg... Ut mot skogen...

(jäklar på att flyga föressten, säkert 50 meter!).
Vilda var de också och så det var ju omöjligt att fånga dem.. Hämtade en av våra tuppar och placerade honom på gräsmattan och han lyckades locka fram 1 höna som vi sedan fick in i hönsgården genom att slänga in mat, gå iväg... Och sopa igen dörren när hon gått in. Lika med den andra hönan som vi hittade efter någon timma liggandes gömd i en buske. Vi gav sedan upp med de andra två efter att ha letat i ca 2-3 timmar. Gick in och åt.
Min pojkvän skriker: "Det står en höna på trappen!" och ja, där var den tredje... Vi lyckades fösa in henne i hönshusbyggnaden, släcka lampan och fånga henne. (stackaren skrek som att hon skulle dö... Som sagt så var de helt vilda)
Den fjärde hönan flög till skogs och jag letade efter henne hela dagen... När jag precis tänkte ge upp ser jag henne i ett träd. Smart som jag tyckte jag var tänkte.. Jag väntar tills det blir mörkt så plockar jag henne från trädet! Dumt nog är jag så jäkla kort så när jag kom ut på kvällen så nådde jag inte hönan som flygit upp ännu hägre i trädet.. Hon ramlade ned och flög in längre i skogen.. Jag hämtade en ficklampa och letade och.. Snubblade på hönan och där missade jag ännu en chans att fånga henne! Jag gav sedan upp och tänkte: "Du får väll bli rävmat då!"
3 dagar senare så får min mamma syn på hönan... Hon hade alltså klarat sig... Igår så var jag ute i skogen och kollade igen och fick se henne i godan ro gå och picka i skogen... Hon verkar tro att hon bor där nu. Det är ingen idé att närma sig för då springer hon iväg och gömmer sig. Jag var ute på kvällen igen och letade efter henne i något träd utan resultat.
Idag så ringde mamma och sa: Granngubben kanske har skjutit hönan! Tydligen hade han stått på trappan utanför dörren till huset och skjutit på något... När mamma skulle gå fram och fråga vad det var han sköt på så smet han in.

Jag hoppas att våran lilla höna lever fortfarande... När hon klarat sig ute i det vilda i snart en vecka och börjat närma sig gården lite nu.. (Vi har lämnat hönshusdörren öppen så hon kan gå in under dagen)
Så kommer granngubben och skjuter henne, nej fy! Så får det inte vara.

Nog för att hon såg ut som en fasanhöna i färgen och utseendet + att gubben är över 80 och knappt kan röra sig... Får man ens jaga fasan den här tiden?
Hoppas att hon finns där ute i området (vid liv) någonstans... Och att hon kommer på att hon kan gå in till en massa snygga karlar och inte tala om maten... Hon måste ju börja bli hungrig.