Vi har byggt nytt och diskuterat det här med fläkt, både med byggaren och med kaminbyggaren. Egentligen ville vi ha en fläkt som gick ut i luften. Då hade man gjort ett hål i ytterväggen i köket. Men vi har också en kakelugn i vardagsrummet bredvid, och kaminbyggaren sa att då får man på inga villkors vis använda fläkten i köket och kakelugnen samtidigt. Ev. skulle sotaren lägga in sitt veto. Kakelugnen får friskluftsintag från det stora vardagsrummet; av någon orsak gick det inte att dra en friskluftsledning utifrån. Alltså skulle både fläkt och kakelugn suga luft ur huset och det skulle i n t e vara bra för hälsan. Så nu har vi en fläkt med kolfilter. Jag var lite skeptisk, för jag har tidigare haft en ganska dålig fläkt, men den här fläkten är jättebra (och dyr var den också). Det lönar sig att jämföra fläktar.
I ett flerfamiljshus hade vi fläkt som gick ut i gemensam skorsten (fast det var nog bara för fläktarna tror jag, inte uppvärmning). Där var det dock ofta tryck uppifrån, så vi fick alltid in stekt-potatis-oset från grannen ovanpå (antagligen var det hans älsklingsrätt).