Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köksfläktsuttag  (läst 23681 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Köksfläktsuttag
« skrivet: 16 okt-08 kl 22:07 »
Måste köksfläktsuttaget (eller vad det heter) gå genom en skorsten? Kan man dra det ut genom en yttervägg istället? Vi planerar ju att göra om köket och att i den vevan ta upp en igensatt dörr och plocka in den gamla vedspisen igen. Detta gör att den vanliga spisen helst bör flyttas för att inte hamna för långt ifrån vask och arbetsytor. Där finns inte murstocken och att dra imkanalen från spisens nya plats till murstocken blir inte helt snyggt, enklare då att dra ut genom väggen om det är möjligt. Huset har två våningar (mansard) + vind och köket ligger på första våningen vid gaveln.

Det finns en anledning till att dra ut genom väggen istället och det är att nu är fläkten monterad till den gamla ventilationskanalen (eller vad man kallar såna där vridbara luckor som man hade ovanför spisen innan fläktar uppfanns) och samma kanal med vridlucka finns på övervåningen där det tidigare var ett kök till men, som nu är sonens sovrum. Detta innebär att en del av matoset hamnar i sonens rum och det känns inte helt fräscht.
« Senast ändrad: 16 okt-08 kl 22:58 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ingvar2

• Gäst
SV: Köksfläktsuttag
« Svar #1 skrivet: 16 okt-08 kl 22:31 »
Våran fläkt går rakt ut genom väggen vid köket..Men huset är ju från 50-talet, så om det är godkänt nuförtiden vet jag inte, men det är kul att komma hem utifrån när nån steker köttbullar i köket :P :)

« Svar #2 skrivet: 17 okt-08 kl 00:16 »
Det är fritt fram att gå ut genom väggen.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 okt-08 kl 06:24 »
Annars kan man ju sätta upp en kolfilterfläkt så behövs ingen kanal. Fast vår kolfilterfläkt som vi hade förut tyckte jag uppriktigt sagt inte var särskilt effektiv.

Julian

« Svar #4 skrivet: 17 okt-08 kl 09:58 »
Köksfläkten behöver inte vara kopplad till skorstenen. Finns ett gäng olika lösningar. För egen del har jag dragit utsläpps-röret rakt upp genom taket (det föll sig så väl att röret hamnade bakom innerväggen på våning 2). Hade tankar om att dra det ut genom väggen, men detta blev ett enklare sätt. Så för att svara på din fråga så går det helt klart att dra det rakt ut genom ytterväggen.
Kolfläktar är en utväg när andra det inte går att lösa på annat vis eller om man vill ha en snabb och enkel lösning. Det finns emellertid ett problem med dem; de tar inte kondens som man skulle vilja önska.

Sommartorparn

« Svar #5 skrivet: 17 okt-08 kl 10:21 »
Vi har byggt nytt och diskuterat det här med fläkt, både med byggaren och med kaminbyggaren. Egentligen ville vi ha en fläkt som gick ut i luften. Då hade man gjort ett hål i ytterväggen i köket. Men vi har också en kakelugn i vardagsrummet bredvid, och kaminbyggaren sa att då får man på inga villkors vis använda fläkten i köket och kakelugnen samtidigt. Ev. skulle sotaren lägga in sitt veto. Kakelugnen får friskluftsintag från det stora vardagsrummet; av någon orsak gick det inte att dra en friskluftsledning utifrån. Alltså skulle både fläkt och kakelugn suga luft ur huset och det skulle i n t e vara bra för hälsan. Så nu har vi en fläkt med kolfilter. Jag var lite skeptisk, för jag har tidigare haft en ganska dålig fläkt, men den här fläkten är jättebra (och dyr var den också). Det lönar sig att jämföra fläktar.

I ett flerfamiljshus hade vi fläkt som gick ut i gemensam skorsten (fast det var nog bara för fläktarna tror jag, inte uppvärmning). Där var det dock ofta tryck uppifrån, så vi fick alltid in stekt-potatis-oset från grannen ovanpå (antagligen var det hans älsklingsrätt).

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 17 okt-08 kl 11:06 »
Annars kan man ju sätta upp en kolfilterfläkt så behövs ingen kanal. Fast vår kolfilterfläkt som vi hade förut tyckte jag uppriktigt sagt inte var särskilt effektiv.

Kolfilterfläkt är en sista nödlösning tycker jag, funkar inget vidare, kräver nytt kol igen och igen samt drar inte ut vattenånga när man kokar pasta o.dyl.

Ska snart få tummarna ur och montera upp vår fläkt (den har bara legat här ett år  :-[) och tänker då gå rakt upp med röret och sätta en liten plåthuv på taket.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 17 okt-08 kl 14:35 »
Tack för svar!  :) Kolfilterfläkt vill jag inte ha. Vi hade det i en lägenhet vi bodde i innan och det gick lika bra utan fläkt som med.  ::) Stekosigt alltså.

Det får nog bli varianten att dra ut genom ytterväggen *funderar*  alternativt att man byter vägg till spisen till den mittemot. Köksinredningen kommer att gå som i ett U, det gör den nu också men, den ska byta ände av köket och matplatsen hamnar i rummet brevid. Det är dörren in dit vi ska ta upp igen. Hur som helst om vi flyttar spisen till väggen mitt emot så kan vi kanske dra ut trumman via krypvinden på andra våningen, upp på vinden och sedan ut!  :D Hade jag inte ens tänkt på innan ni svarade här.

Pärm

« Svar #8 skrivet: 18 okt-08 kl 20:54 »
Hej, har nyss installerat en riktig köksfläkt, två fläktmotorer som är tysta, mycket bättre än kolfilterfläkten vi hade förut. Funderade först på att dra ut den genom väggen, men röret skulle då passera genom uterummet , det blev lite krångligt så jag drog kanalen rakt upp genom taken.
Då du drar rör genom trävägg så måste plåtröret brandskyddas med minst 30 mm godkänd stenullsisolering, vet inte hur skyddet ska se ut på yttersidan för det finns ju en brandrisk även där röret mynnar.

Tapio

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 19 okt-08 kl 09:07 »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser