Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storkok  (läst 5165 gånger)

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
Storkok
« skrivet: 15 okt-08 kl 15:09 »
Tänkte försöka organisera upp min vardag lite 8)

Vi har fyra små barn, en massa djur osv. Mannen jobbar, samtidigt som vi har uppdelningen att han lagar mat - jag tvättar, vilket har funkat hittills. Givetvis får jag laga lunch, men middan har var varit hans ansvar. Nu måste han jobba mer, så då kommer han inte kunna vara hemma o laga mat, givetvis. Och jag ska ekänna en sak: avskyr att laga mat och baka :-[ Fråga mig inte varför, man jag gör det, ligger inte alls för mig! Tycker det tar alldeles för mycket tid i anspråk, som jag skulle vilja lägga på andra saker.

Därför har jag funderat över detta och kommit fram till att jag ska börja skriva matsedel och ta en dag varannan vecka i anspråk, skicka ungarna till farmor o så baka o laga en massa mat som jag sen fryser in. Kommer att spara tid de andra dagarna då vi kan värma maten och dessutom göra det enklare att storhandla.

Nu vill jag veta från er som har erfarenhet: vad kan man absolut inte frysa in när det gäller färdiglagad mat. Potatis känner jag till, men hur är det med potatismos tex (tänkte om man gör fiskgratäng exempelvis). Kålpudding, funkar det?

Har ni bra förslag på rätter väl lämpade?
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Vurre

SV: Storkok
« Svar #1 skrivet: 15 okt-08 kl 15:52 »
Ärtsoppa! Grytor av alla slag. Kålpudding tycker jag går bra att frysa in. Köttbullar och sånt går bra.  Kött ska helst frysas in i buljongen, annars blir det lätt torrt. Kan inte påminna mig att vi frusit potatismos. Vi brukar ha kokt potatis till fiskgratäng. Du får väl testa. Risken är att moset flyter ut i såsen om du lägger det i formen.

Vi gillar att laga mat men håller med om att det är praktiskt att ha en del färdigt i frysen. Inte minst ärtsoppa, det äter vi varje torsdag.
snus? vad är priset på en pris?

Naturliv

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 15 okt-08 kl 21:06 »
Låter som ett vettigt sätt att organisera matlagningen.

Köttgrytor och köttfärssås blir bara godare när de frysts in och vämts upp ordentligt igen. Jag har fryst köttgrytor med tärnad potatis i, inga problem med smaken men potatisen blev en del av såsen istället. Potatisgratäng är ok att frysa in, så du kan säkert hitta potatisrätter som passar infrysning. Jag tänkte själv prova att halvkoka klyftpotatis och frysa in. Sedan in i ugnen den dagen jag ska äta. Antingen blir det gott eller totalt misslyckat.

Ett annat tips är att komponera halvfabrikat själv. Du blandar exempelvis frysta grönsaker med stekt kött, lök etc (frys det innan du blandar). Då har du en färdig påse att steka som pyttipanna, risotto eller vad du nu blandat till.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 15 okt-08 kl 23:21 »
Jodå, potatismos går att frysa in. Men det blir lite mindre fast i konsistensen.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Sommartorparn

« Svar #4 skrivet: 16 okt-08 kl 09:00 »
Eftersom jag inte bor i Sverige och inte har bamsefrys som svenskar p g a högre elpriser på andra ställen, undviker jag att frysa in sånt som inte behöver frysas in. Och köper t ex inte djupfrysta pizzor "ifall att". Som jag ser det är det ganska onödigt att frysa in potatismos. Om jag hatade att laga mat och hade stor tidsbrist, så skulle jag hellre köpa pulvermos och spara platsen i frysen för annat. Ev. skulle jag kunna tänka mig att göra en fiskgratäng med mos runt om (sånt finns ju färdigt också, så det borde ju gå), men det tar ju också mera plats än bara fiskblocket, som man ganska snabbt kan tillaga.

Jag håller med om andra att grytor, köttfärssåser, veg. pastasåser, soppor går bra att koka i större mängder och frysa in. Fast soppor tar också en hel del plats, p g a vätskemängden. När jag fryser in sånt som tar stor plats, brukar jag försöka göra åt det ganska snabbt i alla fall.

En annan variant skulle ju kunna vara att be svärmor laga dubbla satser mat ibland när hon ändå håller på och betala henne för materialkostnaden.

Tummelisa

« Svar #5 skrivet: 16 okt-08 kl 23:37 »
Att göra en jättestor sats med köttfärssås - dels till spagetti med köttfärssås och likaså till en plåt med lasagne blir mycket och bra mat (barn brukar också gilla det).
Chili con carne går också bra att frysa.
Går även att göra en stor sats till t.ex. pannbiff - bred ut "köttfärssmeten på en plåt", in i ugnan en stund och dela sedan till små fyrkantiga biffar, fortsätt att steka klart. Blir många och snabbt.
Potatisen är väl godast i alla fall att laga när man ska äta den och den kräver ju heller ingen passning.
Ja, det finns mycket och många olika sätt.
Lycka till i köket // Tummelisa
Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

Åbacken

• Schnauzervalp peppar & salt - livets krydda!
    • Kennel Pognos
« Svar #6 skrivet: 17 okt-08 kl 00:02 »
Ett tips ang. potatis: Köp en billig potatiskokare (ångkokare) och börja använda den!

Vi fick överta mina föräldrars enkla och billiga potatiskokare (köpt på Rusta) och testade en gång långt därefter. Då blev jag fast i potatiskokar-kokningens fantastiska värld! Nu är det en av de elapparater jag inte kan tänka mig att leva utan! Man sköljer potatisen (skalar den om man vill), fyller i vatten i kokaren, sätter på locket, sätter in kontakten (obs! viktigt! Jag har lärt mig den hårda vägen  ;)...) vrider på timern och GÅR DÄRIFRÅN! Jag har ibland satt igång kokaren 1,5 - 2 timmar innan vi äter och det fungerar alldeles utmärkt. Man kan inte misslyckas med potatis med en kokare! Rekommenderas alltså varmt! Det enda man kan behöva tänka på är att koka potatisen längre tid än man brukar. Men potatisen blir å andra sidan aldrig någonsin överkokt i en kokare.

Du kommer att få beröm för din goda potatis om du skaffar en kokare :)! Särskilt om du skalar dem innan ;D.

/Ingela
Gift, snart 40 m fyra egna barn o två fosterbarn i norra Ångermanland, hunduppfödning schnauzer p&s sen -92 och Klövsjöfår hösten 2008.
Livsmotto: "Det är inte hur man HAR det, utan hur man TAR det!"

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #7 skrivet: 17 okt-08 kl 07:58 »
Potatis är svårt att frysa, oavsett hur den är tillagad. Det beror väl lite på vilken sort man väljer, men jag har aldrig fått det bra. Potatismoset blir vattnigt och lite otäckt i smaken, tycker jag.

Kanske bäst att laga till det andra i förväg och frysa och sedan koka/mosa potatis till varje mål. Det spar ju ändå en massa tid!

solstrimma

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 okt-08 kl 10:43 »
Ett tips ang. potatis: Köp en billig potatiskokare (ångkokare) och börja använda den!

Vi fick överta mina föräldrars enkla och billiga potatiskokare (köpt på Rusta) och testade en gång långt därefter. Då blev jag fast i potatiskokar-kokningens fantastiska värld! Nu är det en av de elapparater jag inte kan tänka mig att leva utan! Man sköljer potatisen (skalar den om man vill), fyller i vatten i kokaren, sätter på locket, sätter in kontakten (obs! viktigt! Jag har lärt mig den hårda vägen  ;)...) vrider på timern och GÅR DÄRIFRÅN! Jag har ibland satt igång kokaren 1,5 - 2 timmar innan vi äter och det fungerar alldeles utmärkt. Man kan inte misslyckas med potatis med en kokare! Rekommenderas alltså varmt! Det enda man kan behöva tänka på är att koka potatisen längre tid än man brukar. Men potatisen blir å andra sidan aldrig någonsin överkokt i en kokare.

Du kommer att få beröm för din goda potatis om du skaffar en kokare :)! Särskilt om du skalar dem innan ;D.

/Ingela
men hallå,hur handikappad är man om man behöver använda en potatiskokare eller en riskokare???
koka potatis och ris är den enklaste sak i världen.
ris kokar man INTE så som det står på förpackningen(jag har aldrig lyckats med det iallfall.),vi kokar ris med mycket vatten och slår sedan av vattnet när riset är färdigt.
både potatis och ris kokas med full fart(5 av 6 på spisen)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #9 skrivet: 17 okt-08 kl 11:06 »

ris kokar man INTE så som det står på förpackningen(jag har aldrig lyckats med det iallfall.),vi kokar ris med mycket vatten och slår sedan av vattnet när riset är färdigt.

Men herregud... snacka om onödig elåtgång (eller gas eller vad kan nu har!!)

Ris: ta dubbelt så mkt vatten som ris (skölj riset först, blötlägg ev.). Koka upp. Sänk till ettan. Låt stå ca 15 min. Lyft inte på locket. Stäng av spisen och låt riset stå på eftervärme tills det är klart. Lätt som en plätt!

Potatis: småkoka på ettan eller tvåan med locket på hela tiden. 15-25 min beroende på sort. Hur kan det vara svårt  ???

Sommartorparn

« Svar #10 skrivet: 17 okt-08 kl 11:07 »
men hallå,hur handikappad är man om man behöver använda en potatiskokare eller en riskokare???
koka potatis och ris är den enklaste sak i världen.

Tror du att vattnet blir hetare när det kokar för fullt än när det kokar på lägre inställning? Ris behöver f ö bara svälla på så låg värme som möjligt efter uppkok. Det går även att koka ris i koklåda efter uppkok (sparar otroligt mycket energi).

Jag känner folk som kokar utan lock, vilket jag aldrig skulle göra, men i vilket fall som helst är det inte ett handikapp vi talar om i matlagningssammanhang, utan möjligen olika åsikter, inställning eller kunskaper.

Edit. Därmed har jag inte sagt något om ångkokningsapparater (alltså om det är särskilt smart eller inte smart alls), för det känner jag inte till. Jag är dock väldigt glad över min tryckkokare, för det är en enorm tids- och energibesparing när det gäller långkok, särskilt stora köttbitar. Alla har vi våra egna käpphästar.
« Senast ändrad: 17 okt-08 kl 11:17 av Sommartorparn »

tanteva

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 17 okt-08 kl 14:06 »
Det här receptet hittade jag på ICAs hemsida och testade förrförra veckan:

Grytbas
Buffé nr 1 2008, sid 24
Portioner: 4 satser grytbitar + buljong

2.4 kg grytbitar av nöt (eller hel bit, t ex bog eller högrev)
2 gula lökar
2 morötter
ca 1 liter vatten
2 flaskor lättöl (à 33 cl)
20 vitpepparkorn
4 lagerblad
1/2 dl kinesisk soja
1 msk salt
50 g smör

Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
1. Skala lök och morot och skär i grova bitar.
2. Skär ev helt kött i 3x3 cm stora bitar. Bryn grytbitarna i smör i stekpanna i omgångar.
3. Lägg över i en stor kastrull. Tillsätt vatten och lättöl.
4. Koka upp och skumma av.
5. Tillsätt lök, morot, peppar, lagerblad, soja och salt. Sjud under lock i 1–1 1/2 timme.
6. Ta upp grytbitarna och fördela i 4 frysförpackningar. Sila av buljongen och fyll på i förpackningarna (ca 4 dl buljong i varje). Låt svalna och frys in.

Jag har tagit fram två förpackningar hittills. I den första tillsatte jag grädde och svartvinbärssaft (lite outspädd). I den andra grädde och lite grönsaksrester ur frysen.

Eva

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #12 skrivet: 18 okt-08 kl 12:23 »
Jag har gjort färdig fiskgratäng med potatismos runt kanterna och fryst in någon gång och det har funkat. Vi är bara två av fyra som äter fisk och det blir alltid halva fiskblocket över ändå. Det är dessutom praktisk "färdigmat" att ta till. Bättre att göra egen än att köpa sådana rätter som har mer ingredienser än man vill ha. Kollade i affären en gång och efter en genomgång av förteckningen kändes det som om det var mer E-nummer, konsistensgivare, stabiliseringsmedel och smakförstärkare i innehållet än riktig mat...

De andra två i familjen är vegisar och vi andra två äter "bara" fisk som tillägg till vegismaten, och det är prkatiskt med färdiga rätter i frysen eftersom grönsaksmat ofta tar längre tid att tillaga, än de snabbare varianterna av kött. Man steker snabbt en köttbit och det är ändå riktigt mat. Allting är avvägningar, kostnad för el till frys, tid osv. Däremot känns den vegetariska färdigmaten ofta väldigt processad.

Soppa fryser vi om det blir över och det antagligen riskerar att inte bli uppätet inom en vecka. Men jag tänkte att om man vill frysa in nylagad soppa för senare bruk, så kan man ju minska vätskemängden drastiskt så det bara blir mer som tjock gryta och sedan späda med buljong vid serveringstillfället. Då spar man plats i frysen. Dessutom går det att göra gryta på "soppbasen" också och man vill det.

Biffar gör vi av på olika sätt av bönor, hirs, quinoa osv och frysen in styckevis ostekta. Bara de har frusit till på ytan så kan man lägga ihop dem i en påse. Sedan tinar de samtidigt som man steker dem. De blir mindre torra på det sättet. Det måste funka för köttfärs också, bara inte färsen redan varit fryst för då måste man tillaga innan.

Palt är också bra mat att frysa innan man kokar dem. Forma, fyll och frys in. Sedan lägger man dem i kokande, saltat vatten när man ska äta dem. Blir precis som nylagade.

Det var vad jag kom på så här i hast  :)
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #13 skrivet: 18 okt-08 kl 12:33 »
När jag känner mig ambitiös så kokar jag stora mängder tomatsås och lägger i frysen. Kan användas som den är till pasta eller blandas med diverse rester av korv eller kött till en matigare sås. Eller med färdigkokta bönor till gryta. Eller med currypasta och grönsaker till ris. Fungerar också på hemgjord pizza!

Grundrecept, som kan fördubblas och tredubblas etc.:

2-3 gula lökar (eller vad man nu gillar för sort)
2-3 vitlöksklyftor
1 röd chili (om man vill)
oliv- eller rapsolja
500 g passerade eller krossade tomater
oregano, timjan eller annan favvo-örtkrydda
salt
ev. lite honung

Hacka lök, vitlök och ev. chili. Fräs i olja på svag värme. Tillsätt tomater och torra örter. Låt koka minst 20 min, men gärna mera. Smaka av med salt, ev. färska örter och ev. lite honung. Klart!

Ett tips är också att koka mycket bönor eller ärter på en gång och lägga i frysen. Snabba grytor, sallader, hoummus etc.

tanteva

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 18 okt-08 kl 12:41 »
Eftersom jag precis kvalat in i kategorin icke-arbetande så försöker jag damma av alla mina storkokskunskaper. Det här blir det i dag här hemma:

Kroppkaksrulle
10 port

1 ½ kg potatis
1 l vatten
5 dl vetemjöl
1 tsk salt
3 ägg
500 g rimmat fläsk
3 gula lökar
2 krm grovt stött kryddpeppar

Skala potatisen och skär den i skivor. Koka upp vattnet. Koka potatisen mjuk. Häll av vattnet. Pressa potatisen. Låt den kallna. Sätt ugnen på 200 grader. Skär fläsket i små tärningar. Skala och finhacka löken. Fräs fläsk och lök tillsammans utan extra fett. Tillsätt kryddpeppar. Blanda snabbt ihop potatis, vetemjöl, salt och ägg. Forma massan till två rullar/längder, direkt på en smord långpanna. Gör en fördjupning i varje längd, som ett långt dike. Fördela fyllningen i fördjupningarna. Kläm ihop rullarna igen. Pensla längderna med vatten. Täck hela långpannen med folie. Sätt in i ugnen och koka längderna i ca 30 – 40 min. Skär skivor och servera med smält smör och lingonsylt. Kroppkakslängden år utmärkt att frysa hel eller i bitar. Låt den först kallna på plåten, gärna under fuktigt smörpapper. Frys in i lagoma familjestorlekar. En portion tinas och värms i mikron under lock, 4 min på defrost och sedan 2 min på full effekt.
(från kokboken Matfrisk, utgiven av UR. Gick på TV för evigheter sen - Håkan Södergren lagade mat i TV om ni minns det :) )

Sen ska jag också göra denna i helgen är det tänkt:

Tomatbas
Buffé nr 1 2008, sid 21

1 TOMATBAS GER 3 LITER (6 x 5 DL)
6 burkar krossade tomater  à 400 g (eller 5 paket à 500 g)
4 gula lökar
4-6 vitlöksklyftor
ca 300 g morötter
1 dl olivolja
1 dl balsamvinäger
salt

1. Skala lök och vitlök. Finhacka löken och skiva vitlöken tunt. Skala och riv morötterna grovt.
2. Värm oljan i en stor kastrull. Fräs lök och vitlök ca 5 minuter utan att det tar färg.
3. Tillsätt morötterna och fräs ytterligare 2–3 minuter.
4. Häll i tomater, vinäger och 1 msk salt. Rör om och låt tomatbasen koka på svag värme ca 1 timme under lock. Fördela röran i 6 frysförpackningar. Låt svalna och frys in.

Eva

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 2 användare
Robert Magnusson, lindautterheim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser