Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  midsommarråg  (läst 2173 gånger)

tomas-kero

  • Inlägg: 167
    • Norrbotten
midsommarråg
« skrivet: 15 okt-08 kl 11:48 »
Hej.jag har en påse midsommarråg som jag skördade hösten2006, hur länge kan jag förvänta mig att den behåller grobarheten, någolunda? nu förvarar jag den i en papperspåse på ett torrt ställe, vore det bättre att ha den i frysen?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: midsommarråg
« Svar #1 skrivet: 15 okt-08 kl 19:17 »
Jag har varit med 10-15 år gammal säd som grott, men också sån som inte grott. Den var i samtliga fall förvarad i rumstemperatur. Jag är besviken på den som inte grott. Men kanske har den en gång vid transport haft det för varmt (pga bilvärme som inte gick att stänga av plus min bristande uppmärksamhet på detta). Jag är intresserad av att höra andras erfarenheter i den här vägen.

Det viktigaste för bra hållbarhet tror jag är en bra kvalitet från början. Dessutom ordentlig torkning (extra viktigt vid frysförvaring).

Jag tycker man ibland överdriver frysandet av fröer. Kanske med undantag av kortlivade fröer som lök. Det är bättre att hålla sorterna i odling tycker jag. Men visst bör man ha en långsiktig reserv av bra sorter, och kanske i frysen, om man föredrar den varianten, eller som sagt om fröerna är kortlivade. Men spannmål håller grobarheten rätt så länge.

Anders

amason

  • Inlägg: 203
    • Värmland
SV: midsommarråg
« Svar #2 skrivet: 15 okt-08 kl 21:39 »
Jag har en liten påse tuv-råg som jag haft i 10 år. Jag har inte haft möjlighet att så den tidigare. Men nu nästa år ska den ut på backen.

Ni får hålla tummarna!!
Alla borde läsa om "atomteorin" i Flann O'Briens bok Den Tredje Polisen ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 3 användare
von tratt, Vildmarksmannen, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser