Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns på enskild väg  (läst 2733 gånger)

boomboom

Höns på enskild väg
« skrivet: 14 okt-08 kl 12:21 »
Hej
Jag har ca 50 höns och en väg som går över tomten. Nu går hönsen lösa till grannens stora förtret. Han tycker det är besvärligt att bromsa in fär hänsen om de råker befinna sig på vägen. Han har gjort en anmällan till kommunen med fäljd att en tjej kom och titta för andra gången, att det besäket kostar mig pengar och att hon inte vet vilka regler som gäller. Är det nån som vet.
Får jag i syfte att reta upp min granne lägga ett farthinder i form av en bräda p+ vägen så att han samtidigt har en mer hönsvänlig hastighet.
Hälsningar och unddringar JO

RaggarBonden

• Hälsingland
SV: Höns på enskild väg
« Svar #1 skrivet: 14 okt-08 kl 12:47 »
Det verkar som att den väg du pratar om är en Enskild väg som flera fastighetsägare brukar (Samfälld väg) och då får du inte göra några hindrande åtgärder.

På din egen väg in till din egen fastighet där ingen annan fastighets boende behöver åka, där kan du göra lite mer saker.

Kolla även denna Tråd http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=44073.0

Sedan kan jag tycka att man kanske inte ska ha sina höns på vägen för hönsens egen skull.

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Sally

« Svar #2 skrivet: 14 okt-08 kl 15:59 »
Problemet är att det inte går att "snacka för" hönsen...De går där de vill. Min pyttor har en klart "fartsänkande" effekt på vår väg. Vi försöker få till väghinder då det SKA VARA 50, men de flesta håller 90 trots att två lite större bilar knappt kan mötas...

Sally
Går det...så går det!

Sally

« Svar #3 skrivet: 14 okt-08 kl 22:51 »
Pyttor är detsamma som höns...på skånska. Kan också betyda tusensköna  ;D.

Sally
Går det...så går det!

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #4 skrivet: 15 okt-08 kl 00:13 »
Varför ska du bråka med grannen. Skulle ni ha en bra relation känns det ju inte som att det skulle vara några problem för honom att sakta ner. Men när man går runt och är förbannade på varandra för skitgrejer så hugger han ju såklart på en sån här grej..

MEn, jag vet inte vad som ligger bakom så jag kanske bara ska knipa :) Men går det att rädda det hela genom att bli vänner och snacka om det så är ju det absolut enklast och skönast för alla inblandade. Hoppas det går bra iallafall
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Strajder

• Aspegården
« Svar #5 skrivet: 15 okt-08 kl 08:51 »
Det är skillnad på väg och väg. Vägverket (!) har en bra förklaring vad som skiljer olika vägar åt.

BoomBoom anger ju inte hur ägandeförhållandena är för vägen. Är det enskild väg utan statsbidrag och h*n äger vägen som vägen går på samt att grannen som åker på den har servitutsrätt för att nå sin bostad längre in så kan BoomBoom till och med sätta upp en låst grind. Dock är han tvungen att ge nyckel till den som har servitut. Rör sig hönorna enbart på BoomBooms mark så är det inte heller något problem, däremot om djuren går över till grannen.

Är det allmän väg, enskild väg med statsbidrag eller kommunal gata så kan det vara tveksamt om djuren kan gå där.

Karina

• småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #6 skrivet: 15 okt-08 kl 18:29 »
jag vill bara säga att jag tycker att det är en rimlig begäran av dig att din granne inte ska köra fortare över din tomt än att hönsen inte blir överkörda.

Det du berättar får mig att tänka på en familj vi köpte en hundvalp av när jag var liten. De hade ett sommarhus med en väg rakt genom gårdsplanen, så som man byggde förr i tiden innan det fanns bilar. De hade en granne som bodde bortanför och larmet gick när han kom körande med sin bil i hög fart. De var livrädda att deras barn skulle bli överkörda. Grannen körde säkert 70 över gårdsplanen. Bara någon månad efter att vi hälsat på där blev deras finaste avelstik, mamman till vår hundvalp, överkörd och dödad av grannen.

På en väg som du beskriver är det rimligt att både djur och människor ska kunna vistas utan fara för sitt liv. Jag hoppas att du inte har små barn som tultar omkring när du har en sådan granne.
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser