Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utedass! Förslag sökes!!  (läst 17201 gånger)

Kharro

• "Livet är för kort för att deppa..."
    • Notzotzon
Utedass! Förslag sökes!!
« skrivet: 13 okt-08 kl 23:23 »
Har planer på att bygga ett utedass för permanent bruk dvs året runt.
Känns som jag behöver lite förslad på ett bra funktionellt utedass som blir så bekvämt som möjligt?
Hur är det bäst att bygga? Hur gör man det bästa av att hantera "avfallet"? Smidig lösning på tex vatten eller annan hygien?
Bästa isolering? Hur gör man om man vill ha 2 hål? 2 behållare?
Alla förslag mottages tacksamt!
// Kharro (...en mamma som vill kunna sitta själv en stund...)  ;)
Bor med min sambo och 3 barn 2 katter och 3 hundar(och en änglahund) i ett litet hus på en kulle vid skogens kant med utsikt över åkrarna.

Naturliv

• Södermanland
SV: Utedass! Förslag sökes!!
« Svar #1 skrivet: 14 okt-08 kl 06:37 »
Har planer på att bygga ett utedass för permanent bruk dvs året runt.
Känns som jag behöver lite förslad på ett bra funktionellt utedass som blir så bekvämt som möjligt?

Frigolitsitsar värmer gott.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #2 skrivet: 14 okt-08 kl 09:21 »
Vad har du för möjligheter att bygga då? Har du gårdsfastighet är det ju bara att smälla upp ett litet dass. Annars om du inte redan har en kan du ju bygga en friggebod på femton kvadrat så kan du ha, dusch, bastu, förråd/gäststuga och dass i den. Femton kvadrat räcker långt.

Gå in på byggbeskrivningar.se där finns en ritning på ett utedass. Gå in på fliken Utvändigt så hittar du den.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Sågaren75

« Svar #3 skrivet: 21 okt-08 kl 10:44 »
om man vill ha flera hål bör man ha flera tunnor eller behållare.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 21 okt-08 kl 17:17 »
Frigolitsitsar värmer gott.
Obehandlat trä funkar lika bra...(ja, det bör ju helst vara hyvlat förstås :-[ , men inte lackat eller målat).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #5 skrivet: 21 okt-08 kl 17:29 »
Lustigt! Jag låg och tänkte på utedass i natt!  ;D

Bra länkar;
http://www.avloppsguiden.se/avloppsteknik/Komponent_Latrin.htm

Hemlighus - En berättelse om dass förr och nu av Gunnar Bråhammar, 245 :- på Bokus
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Bo

Häromdagen
« Svar #6 skrivet: 22 okt-08 kl 17:33 »
grävde jag ur 12 års skit - luktfri - och lade till mitt nyplanterade viktoriaplommonträd.

Luktfritt och problemfritt utedass ordnar man mellan fyra stolpar eller träd (helst granar) som kan fungera som stöd för trädgrenar man staplar efterhand som högen växer på höjden. Man torkar sig med gräs eller mossa och dammar genast över med torr jord för luktfrihet och flugfrihet. Sittplatsen har man så högt som möjligt för att kunna ha många år mellan varje rensning.

Tummelisa

« Svar #7 skrivet: 23 okt-08 kl 00:57 »
Har redan ett gammalt utedass.
Köpte mina dasstunnor på/via SANSAC.  Billigare där än på kommunen. Köpte även latrinkomposten Biokub med luftningsskruv via dem. (Varmkompost krävs.)  Allt levererades till dörren.
Kompostströ köper jag på Cheapy eller Bauhaouse t.ex.
Separett urinsorterande insats med frigolitsits  ;D köpte jag på Biltema eller om det var Claes Ohlsson.
Har en plastsäck i tunnan (för att slippa rengöra den) och lägger lite kompoststö eller sågspån i botten. Lägger på lite efter varje besök där. Mitt utedass har aldrig luktat eller så och på sommaren tömmer jag tunnorna oftare.
Sköter man sin kompost rätt blir den problemfri i mitt tycke.
Vill dock säga att det är lämpligt att täcka komposten Biokub uppepå med t.ex. en plåt, även om den är täckt upptill, för att det regnar in vatten i den annars och det är inte särskilt bra vid latrinkompostering.
All egenkompostering (från dass) kräver tillstånd från miljökontoret, en blankett man får fylla i om typ av hantering av latrin. Gick bra och är mycket billigare än att ha tömning av latrintunnor som i min kommun skulle kosta över sextusen per år.
Biokub är rätt dyr i inköp men en bra varmkompost som håller och är lättskött. I botten lägger man ca 15 cm med torvmull först.
Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

nyhem

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 24 okt-08 kl 13:38 »
tycker det är bekvämt, att gräva nytt hål. istället för att mocka. och flytta skithuset nån meter.  De där blåe cellplast sittsarna är bra, för de går att skålla.

Sommartorparn

« Svar #9 skrivet: 24 okt-08 kl 13:46 »
Du har alltså ett flyttbart dass med en grop under. När gropen är full, så flyttar du dasset. Är det så du menar? Det låter lite ovanligt nuförtiden.

Edit: Tog bort ngt som jag tror var feltolkat, gällde inte flyttbarheten, bara gropen.
« Senast ändrad: 24 okt-08 kl 13:52 av Sommartorparn »

Pianja

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 nov-08 kl 13:48 »
Mitt utedass fick moderna inslag i våras. Och oj vad nöjd jag är med det!  :) Det gamla dasset hade en lave som inte gick att lyfta på. Väggen bakom var också hel, utan lucka av något slag. Under sitthålet stod bara en spann, meckig och slabbig att tömma.  :-X

Nu har jag en urinsepareringsinsats och frigolitsits. Urinet går till Separetts ejektortank, nedgrävd utanför. Töms en gång i månaden genom att jag kopplar på den dränkbara pumpen i en kvart ungefär. Då är urinet utspätt med 80% vatten och går att vattna gräsmattan eller rabatterna med direkt. Hur ofta det behöver göras beror ju på  hur många som använder den. Oftast är det bara jag. Ja, när det är minusgrader fryser det i urinslangen. Men här nere i Skåne händer det sällan och inte särskilt länge åt gången. Går säkert att fixa med lite mer varmvatten än kroppen erbjuder.

Jag sågade upp en lucka bakom laven. Byggde upp sitsen ett par plankor och grävde ut under för att få fall på urinslangen och plats för större tunna. Nu står det en fodertunna till kattmat där. I den hamnar fast avföring och papper. Går naturligtvis att lägga papper i separat soppåse om man vill minska tömningsintervallet. Min tunna tog ungefär 6 månader att fylla. Då tog jag säckakärran, öppnade luckan, tog ut tunnan och satte dit en ny. Lätt som en plätt och rent och fint var det. Tryckte på locket på den fulla tunnan och låter den nu stå och kompostera i lugn och ro.

Sedan spanntömmartiden har jag en stor plasttunna. Passade på att öppna locket och se vad som händer där. Luktfritt, på väg att komposteras. Funkar det lika bra i de nya tunnorna så har jag det näst intill ultimata utedasset.  ;D
Det enda problemet är att jag måste flytta rumpan fram och tillbaka beroende på om jag gör "det stora" eller "det lilla". Bajs i urinskålen är lika äckligt som urin i bajstunnan. Separetts separeringsinsats är inte anpassad efter mitt underrede eller nåt.  :-[ Dass Isacs är bättre, enligt min erfarenhet. Om det beror på dem eller mig låter jag vara osagt.
Hade jag haft ett större dass hade jag kunnat tänka mig vattenkanna och hanfat. Nu vaskar jag av mig i en spann utanför. Men har man rinnande vatten går det väl att gräva en ledning också om man nu vill det?

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #11 skrivet: 13 nov-08 kl 10:15 »
Mitt utedass är bara en liten trekant i hörnet av förrådet.. En frigolitsits och en liten tunna under.. Ser inte alls särskilt mysigt ut eftersom det inte finns någon skiljevägg mellan förråd och toalett. Förrådet ligger det all möjlig bråte i så man får vada igenom det för att kunna bajsa :)

Men till sommaren ska jag såga upp ett nytt dörrhål i ytterväggen så jag får en separat ingån till toaletten och isolera väggarna och dra in el och element :) Samt spika träpanel på väggen och lasera så man får lite mysfaktor. Sen blir det väl en spegel och ett handfat av något slag men inget rinnande vatten.. Man får hämta vatten i en hink. Sen ska det brinna lite levande ljus där när jag har gäster :)

Själva toaletten måste jag bygga om så den blir lite mysigare.. blir väl en lav på en meter med ett hål i och en ring av obehandlat trä som föreslogs härovan :) Tack för det, så mycket snyggare och miljövänligare än frigolitsitsen från Clas ohlson som jag har nu ju. Ytterdörren blir en variant med ett litet fönster i för ljusinsläpp och eventuellt sätter jag in ett fönster som jag fått från föräldrarnas lantställe när de byggde om där :) Återvinning sa Bull. Återvinning sa Bill!

Eldragningen blir nog lite provisorisk till en början, har inte riktigt råd med en elektriker nu men det kommer väl sen :) Blir väl någon lampa i taket som kan vara skönt att ha mitt i natten under den mörka vintern :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

karsan

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 25 nov-08 kl 02:08 »
Vi har dass i sommarstugan/fritidshus.  Träsits är fint på sommaren men på vintern är cellplast av något slag en ovärderlig komfort.  Vi klippte till rätt storlek av något böjligt som man lägger på varje gång men tar bort för att kunna stänga locket. Förvaras på en hylla mellan varven. Minns inte riktigt vad vi fick materialet ifrån, verkar tunnare än ett liggunderlag för fjälltältning men något i den stilen.

karsan

Neiklot

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 28 nov-08 kl 20:38 »
Vi har utedass!

En "trälåda" (hm!) med en tunna i, wc-sittring, kallt om vintern men det löser man med en bit tillskuren plastfoam (liggunderlag, frigolit..)

Innehållet återgår till naturen.

Vatten löser vi genom en mjölkkanna placerad bakom huset, ca 2,5-3meter upp.
En slang ner till kranen och "woila" - självtryck.

Inte varmvatten dock..

fia_

« Svar #14 skrivet: 05 jan-09 kl 00:01 »
Måste man verkligen flytta dasset (den med hål under)? Vi har ett dass, i sommarstugan då, men den har stått i måånga år nu.. Vi grävde ett djuupt hål, och har inte gjort något med det sen dess.. Fast om man pluttar i den varje dag, så kanske det hinner fyllas på snabbare....
Vi häller i torv(tror jag att det är, det ser ut som det iaf) efter besöken, så det förmultnar snabbare..
Usch, kan inte förstå att vi höll på att tömma dessa hinkar och grejade förut.. så omständigt...

sub rosa

« Svar #15 skrivet: 05 jan-09 kl 12:20 »
En god vän byggde ett utedass som klarade en familj på 8pers tack vare att 3 st 200liters tunnor plaserats på en roterande trissa. När en var full lät han den rotera till nästa. När det var dags för den första tunnan igen hade innehållet mer eller mindre tagit fast odörfri form och lät sig återvinnas med minsta möjliga obehag! 
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser