Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  generator princip  (läst 7425 gånger)

fredrik_Ca

SV: generator princip
« Svar #20 skrivet: 15 okt-08 kl 23:30 »
ja visst borde de gå att köra likspänning direkt utan en likriktare stämmer ju :) inte tänkt på de.. ska bli kul o sätta igång o bygga lite testanordningar. men de är la inte så jätte konstigt om man bara har lite å gå på.. tror jag ska börja med att försöka  få ut 100W. håller just nu på räkna på hur många tesla jag behöver och hur stor ström jag ska plocka ut. antar vid 100 w om jag plockar ut 230 v p/(u x i) 100/230= 0,43 A

spole som är säg att magnet kärnan är 10 cm lång och 5 cm bred cylinder

låt oss anta ca 500 varv på spolen
N x I= L X H
500x0,43= 0.1 x H

H=2150 A/m
om man då kollar i en magnetiseringskurva för trafoplåt hittar man att de är ca 1,4 T

detta förutsätter ju att man inte har någon luftspalt emellan tråden och järnkärnan.

det magnetiska flödet i kärnan blir nu B X A
1,4 x 0,025^2 x 3,14 = 2, 75 x  10^-4 Wb

detta är nu mitt magnet flöde i mitten av spolen som jag vill uppnå. för att kunna plocka ut 0,43 A vid 230 v

som vanligt rena gissningar men borde vara nått åt de hållet

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: I USA
« Svar #21 skrivet: 16 okt-08 kl 06:27 »
gjordes ett noggrannt test och man kom fram till att spole i spole gav högst verkningsgrad.

Hur jämförde man de olika generatortyperna? Vikt på generatorerna? Pris? Storlek?

A.

Bo

Verkningsgraden
« Svar #22 skrivet: 16 okt-08 kl 20:17 »
får man ju ur producerad elenergi som procent av satsat arbete.

fredrik_Ca

« Svar #23 skrivet: 17 okt-08 kl 00:26 »
självklart annars hade de ju vart en evighetsmaskin.. och är de nån som kommer på en där man satsar 100% och får ut 110% kan ni ringa mig...

Har tänkt lite vidare på dimensioneringen av rotorn.. är inte en generator i stort sett samma som en transformator. fast i transformatorn har man växelspänning som skapar flödesändringen istället för i generatorns fall en roterande likström?

isåfall gäller väll u1/u2= N1/N2=i2/i1

ollebolle

« Svar #24 skrivet: 17 okt-08 kl 18:10 »
Jovisst!
Dubbla spolvarvet så får man dubbla spänningen.

M8e

• Västerbotten
« Svar #25 skrivet: 17 okt-08 kl 19:35 »
Jag har funderat lite på hur man ska göra för att få ut 50hz och något som liknar sinus.

Om man har 5 fram-och-tillbaka-rörelser per sekund(5hz), så ska man ha 5 spolar efter varandra, där varannan spole är vänd. Då magnet passerar spolarna två gånger per hz så blir det 50hz
Alltså 5hz*2*5spolar=50hz

För att få något som liknar sinus så måste spolarna vara lite längre än magneten och så måste de vara placerade lite mer än magnetens längd mellan varandra. Så att man får 0v innan nästa spole ger spänning. Då får man väl en trekant-spänning med platt topp? (eller fyrkant med lutande kanter.)

Visst?
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

torbjorn

• Medelpad
« Svar #26 skrivet: 18 okt-08 kl 00:44 »
Tänk på att om man ska få jämn frekvens från en sådan generator så måste ju den fram-och-åter-gående rörelsen ske med konstant hastighet tills den vänder. Om den snarare är en sinusrörelse så kommer man ju att få lägre frekvens då den rörliga delen är nära ett ändläge och högre frekvens när den är mitt på rörelsen.

Det stämmer att en enkelt gjord lindning i en synkrongenerator (t ex en bilgenerator) inte lämnar en sinusspänning utan snarare en fyrkantvåg med lite avsneddade flanker. Det finns flera sätt att få bättre sinusform på spänningen. Antingen utformar man magnetpolerna så att luftgapet blir lagom mycket större mot kanterna, så att fältkurvan blir mer sinusformad, eller också gör man lindningen som en s k flerhålslindning. Det finns väl beskrivet i bättre elmaskinhandböcker hur man gör. Se t ex tredje bandet i Die Wechselstromtechnik av E. Arnold , Die Wicklungen der Wechselstrommaschinen.  Springer Verlag 1912, nytryck 1920.

fredrik_Ca

« Svar #27 skrivet: 18 okt-08 kl 13:27 »
jo precis de att har flera spolar i serie skrev jag om lite tidigare i denna tråd. har nu funderat ut hur jag ska bygga min testprototyp från lite delar av en radiostyrdbil. va och kollade om de inte fanns någon bra mekanosats eller något liknande man kunde använda men det va ju svindyrt. att få en perfekt sinuskurva är ju inget måste då de finns frekvensomvandlare. men har ett oclioskåp så får helt enkelt testa fram bästa utformningen av spolen.

kul att de är fler som funderar på hur att bygga en linjärgenerator.

fredrik_Ca

« Svar #28 skrivet: 21 okt-08 kl 13:19 »
Nu har jag gett upp mina planer .. trodde jag var först ut men de var jag inte... till och med långt ifrån :P  hittade ett forskningsprojekt som nyss blivigt klart...

http://www.chalmers.se/am/EN/research/divisions/combustion-multiphase/research-projects/simulation-free-piston/downloadFile/project_file/Simulation_of_In-cylinder_Processes_in_a_Free_Piston_Engine?nocache=1205241217.76

får börja fundera ut en ny princip :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

696 gäster, 4 användare
kaninohöns, simon.arvestrand, Tli, Frida Lomi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser