Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  generator princip  (läst 7427 gånger)

fredrik_Ca

generator princip
« skrivet: 13 okt-08 kl 01:27 »
Om man för en metall bit fram och tillbaka genom en spole säg att man för metallbiten in och ut 50 varv per sekund och att spolen består av säg 1000varv koppartråd

tänk en cylinder av koppar tråd och en kolv av metall eller en magnet

nu har jag lite fråger.
skulle man kunna mäta ut någon spänning i ändarna?
skulle denna spänningen vara växelspänning?
skulle man kunna få ut någon effekt om man la en belastning över spolen?
skulle då denna effekt tas ut av att det blev trögare att föra metallbiten fram och tillbaka?

detta är bara grundtanken sen tekniska problem, som att spolens innerdiameter skulle behöva passa precis i storleken med metalbitens ytterdiameter,
även att effekten skulle bli mycket större som man hade en magnet istället för metallbit, kan ni bortse ifrån är bara nyfiken på om det är möjligt.

Bo

Det går bra
« Svar #1 skrivet: 13 okt-08 kl 08:12 »
att få en växelström från magnet genom spole men det hävdas att spole genom spole ger bättre resultat.

Man likriktar väl då strömmen från den inre spolen och seriekopplar de båda spolarna.

Någonstans måste det också finnas något järn.
« Senast ändrad: 13 okt-08 kl 08:19 av Bo »

ollebolle

SV: generator princip
« Svar #2 skrivet: 13 okt-08 kl 15:11 »
Om man för en metall bit fram och tillbaka genom en spole säg att man för metallbiten in och ut 50 varv per sekund och att spolen består av säg 1000varv koppartråd

tänk en cylinder av koppar tråd och en kolv av metall eller en magnet

nu har jag lite fråger.

Frågor/svar

skulle man kunna mäta ut någon spänning i ändarna? /Ja
skulle denna spänningen vara växelspänning?/Ja
skulle man kunna få ut någon effekt om man la en belastning över spolen? /Ja
skulle då denna effekt tas ut av att det blev trögare att föra metallbiten fram och tillbaka? /Ja

Det enklaste sättet att föra metallbiten (permanentmagnet) är att sätta den på en skiva och låta den fara förbi spolar med isolerad koppartråd som sitter så nära magneterna som möjligt.

Bo

Ibland
« Svar #3 skrivet: 13 okt-08 kl 15:36 »
har man en energikälla som ger en fram- och åter-rörelse linjärt och då kan den beskrivna lösningen passa.

Röst i CyberSpace

• Rösta på Sanningen ......... åt helvete med resten
    • Blekinge
« Svar #4 skrivet: 13 okt-08 kl 16:21 »
De MagnetElektriskaLagarna
Så länge ett magnetfält ökar eller minskar i en spole induceras en spänning i spolens lindningar! Spänningens storlek styrs alltså av hur snabbt magnetfältet ändras(flödesändringen) och av antalet varv som spolen har.
Polariteten(strömmens riktning) beror på om magnetfältet ökar(en riktning) eller minskar(den andra riktningen).

Sen är det upp till dig(konstruktören) att fixa det praktiska, att få ett magnetfält genom spolen att ändra sig hela tiden så snabbt som möjligt, och dessutom ha tillräckligt med varv i spolen men utan att få för högt motstånd i tråden! 

fredrik_Ca

« Svar #5 skrivet: 13 okt-08 kl 18:03 »
det låter ju toppen ingen som sett en "linjär" generator? alla jag vet snurrar ju.. tex vågkraft där ha rman ju en rörelse upp och ner. att först omvandla den till roterande känns som en verkningsgrads minskning. antar att man skulle kunna bli av med problemet att få den att gå fram och tillbaka 50 gånger per sekund genom att pararelkoppla ett antal spolar precis som en 2-4 polig roterande generator. själva rörelsen har jag faktisk en bra princip på redan ska bara räkna lite på hur stora spolar och magneter man behöver för 12v ca 2kw nån som är bra på dimensionera generatorer?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #6 skrivet: 13 okt-08 kl 20:17 »
Jag tror att du har störst chans att hitta rätt om du bygger ett par modeller. Och sedan skalar upp.

En kul variant av linjärgenerator är en "Windbelt" - generator. Arbetar med snabba vibrationer.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Windbelt

http://www.popularmechanics.com/technology/industry/4224763.html?series=37

http://www.reuk.co.uk/Windbelt-Cheap-Micro-Wind-Generator.htm

A.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 13 okt-08 kl 22:54 »
Börja med att läsa in en grundkurs i ellära och elmaskinlära, att ha teorierna klara för sig innan man börjar fundera på konstruktioner spar mycket tid och gör att man slipper många besvikelser.

johole

« Svar #8 skrivet: 14 okt-08 kl 09:20 »
Hej, fredrik!
Citera
det låter ju toppen ingen som sett en "linjär" generator? alla jag vet snurrar ju

I en generator med fram och tilbaka rörelse så måste du använda energi för
at sätta magneten i rørelse i motsatt riktning hela tiden. 

Hur kan man ändra magnetfältet snabbast och effektivast ?

Bo

Tröghetsproblem?
« Svar #9 skrivet: 14 okt-08 kl 15:28 »
De går att lösa med diverse knep.

fredrik_Ca

« Svar #10 skrivet: 14 okt-08 kl 17:59 »
jo jag har själva principen för hur jag ska röra min magnet(elektromagnet) fram och tillbaka.
sen att minska fram och tillbaka tiden borde gå genom att sätta flera spolar i serie och på så sätt få en längre bana.. alltså inte behöva ha 50hz på "kolven" men medhjälp av pararellkopplingen av spolarna i statorn kunna få ner frekvensen av antal rörelser upp och ner. tror detta borde gå.. Hz blir istället beroende på hastigheten antal spolar per sekund?

de svåra är nog att få en bra sinusform på utspänningen. tror jag får omvandla till likström för att sedan hacka upp den och frekvensomrikta igen.

funderar på att göra tester med en stator från en bilgenerator och bygga en permanetmagnet som passar precis i hålet. antar att om man gör 2 st skivor i metall som man sedan lägger ett antal magneter i mellan, borde få ett tillräckligt starkt magnetfält ?

sen får jag bygga ett svänghjul och koppla på en kolvstång o köra en motor på 3000 varv får man se i spektroskopet  hur de ser ut. nån som räknat nått på spolar och magneter? antar de är flödestätheten som är viktig givet vis frekvensen och kanske reaktansen i statorn.. nån som har någon bra formel?

johnnyfg

• Louise Kuhne
« Svar #11 skrivet: 14 okt-08 kl 18:35 »

Nikola Tesla patenterade ett sätt att göra spolar så att dom kan lagra / generera extra mycket energi genom att linda dom på ett speciellt sätt. Studera hans patent: http://keelynet.com/tesla/00512340.htm Vet inte hur användbart detta är i just detta fall dock.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #12 skrivet: 14 okt-08 kl 22:46 »
Teslaspolarna var ett framsteg på sin tid då det inte fanns några material med bra magnetiska egenskaper för att göra järnkärnor till högfrekvensspolar av. Det fanns många andra liknande tekniker också, t ex "honeycomb-spolar" som användes i radioapparater på 20-talet. Men tiden har sprungit förbi de uppfinningarna, sedan ungefär 70 år tillbaka finns det en uppsjö av olika ferrit- och järnpulvermaterial som man kan göra bra järnkärnor av.

Men även det är helt irrelevant om det gäller att göra en generator där man ju arbetar med mycket låga frekvenser. Kapacitans mellan varv i lindningarna behöver man överhuvudtaget inte bry sig om så länge det inte är frågan om mycket höga spänningar, beträffande kärnmaterial finns det ingen anledning att använda annat än vanlig dynamoplåt, se bara till att inte använda för tjock plåt för den frekvens det är frågan om. Närmare uppgifter hittar man i vilken lärobok i elmaskinlära som helst.

fredrik_Ca

« Svar #13 skrivet: 14 okt-08 kl 23:07 »

beträffande kärnmaterial finns det ingen anledning att använda annat än vanlig dynamoplåt, se bara till att inte använda för tjock plåt för den frekvens det är frågan om. Närmare uppgifter hittar man i vilken lärobok i elmaskinlära som helst.

Menar du att min "kolv" jag tänker föra fram och tillbaka inte kommer generera en högre effekt om de är en magnet?

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #14 skrivet: 15 okt-08 kl 07:09 »
Det är bra att ha en så lätt "kolv" som möjligt. Då påverkas inte din oscillierande fram-och-tillbaka rörelse lika mycket. Men syftet med det är enbart att få ett så starkt varierande magnetfält som möjligt. Det är det som man använder för att inducera elektricitet.

För småskalig elproduktion innebär det att man gärna använder mycket små, starka och lätta permanentmagneter. Googla på "Neodymmagnet."

För storskalig elproduktion kan man använda elektromagneter i form av spolar istället för en permanentmagnet, men då måste man ju ha tillgång till el, exempelvis elnätet, för att skapa och synkronisera magnetfälten. Det blir både lättare och billigare än permanentmagneter.

A.
« Senast ändrad: 15 okt-08 kl 07:12 av (Anders) »

johole

« Svar #15 skrivet: 15 okt-08 kl 08:57 »
Hej, Bo!

Citera
Tröghet, De går att lösa med diverse knep.

Et knep är rotasjon, eller tänker du på något annat ?

ollebolle

« Svar #16 skrivet: 15 okt-08 kl 14:53 »
Ska man absolut ha en linjär generator kan man t.ex hänga upp den i fjädrar. Vändenergin lagras i fjädrarna och skjuter tillbaks den utan nämnvärd förlust.
Ett annat sätt att låta ett svänghjul ta hand om energin som på en motor. Linjärgeneratorn sätts då i förbindelse med svänghjulet via vevstaken utan mer än lagerförluster.

M8e

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 15 okt-08 kl 15:20 »
För storskalig elproduktion kan man använda elektromagneter i form av spolar istället för en permanentmagnet, men då måste man ju ha tillgång till el, exempelvis elnätet, för att skapa och synkronisera magnetfälten. Det blir både lättare och billigare än permanentmagneter.

A.

Det borde inte vara något problem att ha en elektromagnet i en linjär generator, inga släpringar, kol, borst eller liknande, och om man kan använda en permanentmagnet så kan man också använda en elektromagnet som man kör likspänning i(?).

Så man skulle kunna använda en liten/lätt magnet för att få igång generatorn och sen använda en elektromagnet när den är igång och har tillgång till el. Den lösningen skulle i alla fall vara lite lättare än en stor permanentmagnet.

Eller tänker jag fel någonstans.???
« Senast ändrad: 15 okt-08 kl 16:08 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #18 skrivet: 15 okt-08 kl 18:37 »
Det skulle säkert fungera.

Men många småskaliga moderna generatorerna arbetar med permanentmagneter. Förmodligen för att det blir lite enklare och billigare att göra dem då. Men jag får väl erkänna att jag aldrig försökt göra någon generator som arbetar med elektromagneter, så det är bara en gissning.

A.

Bo

I USA
« Svar #19 skrivet: 15 okt-08 kl 18:43 »
gjordes ett noggrannt test och man kom fram till att spole i spole gav högst verkningsgrad.

Kolvmotorn kan ju användas i sammanhanget.

Dela detta:

* Inloggade just nu

782 gäster, 5 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, beekeepern, von tratt, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser