Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renoveringsgips eller fasspont  (läst 5887 gånger)

Soffy

Renoveringsgips eller fasspont
« skrivet: 12 okt-08 kl 22:20 »
Vi har rivit ner vävtapet från väggen i trappen, och eftersom det inte går att få bort all tapet (dessutom är väggen under ojämn) så har vi två val: antingen borra upp renoveringsgips eller spika fasspont. Vilket rekommenderar ni?  ???Jag försöker övertala maken att vi ska sätta fasspont, då slipper vi all spackling och stora skivor att hålla på med i trappen.

manna

• -
SV: Renoveringsgips eller fasspont
« Svar #1 skrivet: 13 okt-08 kl 08:29 »
Vi besökte sågaren igår och  bestämde hur vår panel ska se ut. Vi ska klä innerväggarna, både i det pågående tillbygget och senare i den ursprungliga byggnaden med 20 mm panel. Håller bra för spik och skruv och hundar och mopeder.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #2 skrivet: 13 okt-08 kl 09:00 »
Så snyggt med panel ju..
Skall själv komobinera panel / slät vägg.. vitmålad panel i botten,chokladbrunt golv / trappa och svart / vitrandig vägg upptill..  ;D
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 13 okt-08 kl 13:22 »
Finns även "förlåtande" grundtapet som sväljer en del skavanker. Billigt och enkelt. Bara att sätta upp efter en grovslipning. Det utesluter inte heller de andra valen du tar upp men är billigare och snabbare och du kan välja nått annat framöver om du inte trivs.

ES

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 13 okt-08 kl 15:21 »
varför inte pappspänna? och sen antingen måla eller tapetsera.
pappspänning är mycket enklare än man tror och förlåter hur mycket som helst 8)

det finns kurser om man inte törs  ;) http://www.bvn.se/kulturvast_templates/Kultur_ArticlePage.aspx?id=43301

(själv måste jag ju erkänna att jag gick en snabbkurs på skansen ::))

är Återprenumerant såklart.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #5 skrivet: 13 okt-08 kl 19:34 »
Vi har rivit ner vävtapet från väggen i trappen, och eftersom det inte går att få bort all tapet (dessutom är väggen under ojämn) så har vi två val: antingen borra upp renoveringsgips eller spika fasspont. Vilket rekommenderar ni?  ???Jag försöker övertala maken att vi ska sätta fasspont, då slipper vi all spackling och stora skivor att hålla på med i trappen.

Pärlspont?!

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #6 skrivet: 13 okt-08 kl 21:21 »
Det blir nog jättefint. Jag gipsade om en kompis trapphus och det gick bra. Höll ner gipsen en tia från tak och sen tapetserade vi. Blev jättetjusigt. Men trä är ju väldigt vackert om det inte blir för mycket.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 13 okt-08 kl 22:30 »
Pärlspont?!
Det är ute vet du väl! Fasspont gäller nu.  ;)

ES

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 13 okt-08 kl 23:18 »
Vad är fasspont...?  ???

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #9 skrivet: 14 okt-08 kl 00:19 »
Det är ute vet du väl! Fasspont gäller nu.  ;)

ES

;D Jag håller mig nog hellre till pärlspont! ;D

manna

• -
« Svar #10 skrivet: 14 okt-08 kl 07:57 »
Trevligast är att ha en egen hittepåpanel. Bara att beställa hos sågaren.

... och känslan av "för mycket" trä, tycker jag försvinner om man t ex målar panelen. Här blir det täckmålad panel, oljade trägolv och täckmålade takbrädor. Ingen lådkänsla alls.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Snickarn

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 14 okt-08 kl 08:58 »
Ja, absolut. Målar man känns det inte lika träigt :) Blir nog superfint.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

ersam

• -
« Svar #12 skrivet: 17 okt-08 kl 21:33 »
Vad är fasspont...?  ???

/Sara

Fasspont är helt utan profiler som exempelvis pärlspont men har en liten "fas" alltså avhyvling innan den går in i nästa bräda. Det man då ser är som en liten infasning som är trekantig. Hoppas ni fattar...

Försöker visa nedan:
    _
   I  I_
 /       I
I        I
I        I
I        I
I        I
I        I
I        I
I        I
I   _   I
I_I  I_I

mossamus

• Jannehags Måleri
« Svar #13 skrivet: 12 dec-08 kl 11:20 »
Det är synd att väv och papp sällan dyker upp som ett givet alternativ. Det finns egentligen inga ekonomiska eller tekniska skäl att ersätta med gips eller liknande. Jo - det finns en stor nackdel - det är väldigt pyrt med hantverkare som behärskar tekniken. De göra själv försök jag läser om på denna sida verkar vara hellre än bra. Kolla på www.jannehags.dinstudio.se där det pågår pappspänning i trapphus...

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #14 skrivet: 12 dec-08 kl 13:32 »

Det är synd att väv och papp sällan dyker upp som ett givet alternativ. Det finns egentligen inga ekonomiska eller tekniska skäl att ersätta med gips eller liknande. Jo - det finns en stor nackdel - det är väldigt pyrt med hantverkare som behärskar tekniken. De göra själv försök jag läser om på denna sida verkar vara hellre än bra. Kolla på www.jannehags.dinstudio.se där det pågår pappspänning i trapphus...

fast jag tycker nog att "mitt försök" blev kanonbra, helt slätt, skarvarna syns inte och inga problem att tapetsera på.
så inte är det "hellre än bra inte" ::)
« Senast ändrad: 12 dec-08 kl 13:33 av Susannett »
är Återprenumerant såklart.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 12 dec-08 kl 14:15 »
Jag uppfattade det också så först men nu när jag läser igen undrar jag om mossamus inte menar att pappspänningsförsöken han sett har varit hellre än bra.. :) tror det faktiskt..

Kram på er alla
//Snickarn

mossamus

• Jannehags Måleri
« Svar #16 skrivet: 13 dec-08 kl 11:25 »
Ja - de jag har sett har varit lite kämpiga. Synd att kunskapen inte är mer allmänt spridd, det är ett fiffigt material.

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser