Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första honungen!  (läst 1531 gånger)

ersam

• -
Första honungen!
« skrivet: 12 okt-08 kl 13:12 »
Idag fick vi hjälp med slungningen av vår få ramar. Det blev iallafall 4,5 liter!  :D

Känns ju väldigt lyxigt med egen honung. Allt detta slit har ju nu gett utdelning...

Men vad gör man nu. Ska man hålla på med ympning för en sådan liten sats eller räcker det med att röra? Hur göra?

Tack alla som hjälp oss att komma så här långt!

ES

G Frick

SV: Första honungen!
« Svar #1 skrivet: 12 okt-08 kl 13:43 »
Grattis, visst känns det skönt med egen honung!
Jag gör så här:
tar undan så mycket som jag beräknar går åt för egen konsumtion till januari och bara häller det på burk. Det hinner inte kristalliseras innan jag hunnit äta upp det.
Resten ympar jag, vilket gör att jag kan sälja det eller äta det senare. Varför ympning? Jag tycker det är enklare än att röra, men här får du prova dig fram till det som passar dig bäst.

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #2 skrivet: 27 okt-08 kl 23:18 »
Om du har fått DIN första honung, om funderar på att ympa...  ??? ???
Då måste du ju blanda i honung från nån ANNAN !!!  :'( :'(

ställ byttan svalt

Rör du med en slev i byttan dagligen tills du kan släppa sleven och den står kvar av sig själv
då kan tappa upp den eller om du vill ta ur byttan så lämna den att stelna till bara.
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 28 okt-08 kl 10:28 »
Grattis, visst känns det skönt med egen honung!
Jag gör så här:
tar undan så mycket som jag beräknar går åt för egen konsumtion till januari och bara häller det på burk. Det hinner inte kristalliseras innan jag hunnit äta upp det.

Stämmer dåligt med min honung från i år. Den orörda och oympade har redan kristalliserat i sina burkar. Samma sak hände förra året, dock något senare än i år.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 28 okt-08 kl 11:41 »
Grattis till honungen!
Visst känner man sig en aning rikare när det är ännu en sak man slipper köpa? ;)
Vill man så kan man ;P

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser