Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snurrig av att välja färg  (läst 1088 gånger)

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
Snurrig av att välja färg
« skrivet: 12 okt-08 kl 11:05 »
Har byggt en vebod/garage som nu ska målas eller åtminstone inoljas nu i veckan. Mitt val stod först mellan Falurödfärg eller oljefärg (alkyd). Falurödfärg för att det är den färg jag egentligen gillar mest, oljefärg för att resten av huset är målat med den. Har nu ändå skippat falurödfärgen för det är konstant fuktigt här nere i Skåne där jag bor. Altanen som jag först slamfärgade blev jag tvungen att måla om för att den inte klarade vätan. Regnet kommer alltid på tvären… Därtill kommer alla stora ekar runtomkring som gör att allt blir grönt. Oljefärgen kan man ju tvätta ganska enkelt. Kände mig ganska nöjd med beslutet ända tills jag läste Folksams färgtest där det visar sig att det är akrylatfärgen som klarat sig avsevärt bättre än alla övriga färger. Här i byn säljs Teknos Nordica Eco som, enligt försäljaren och reklamen, ska andas men utestänga fukt (?). Akrylatfärg får ju mig att bara tänka plastfärg och röta. I vår ska inte bara garaget målas klart utan även hela bostaden ska målas om. Finns här någon som känner till Teknos Nordica Eco eller som har några andra synpunkter?

Acleja

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Snurrig av att välja färg
« Svar #1 skrivet: 12 okt-08 kl 16:41 »
kolla med Mäster Olofs färgmakeri www.ecofarg.se  Han har fasadfärger som skall vara självrensande
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 5 användare
Sjömossen, Elshira, Be, von tratt, Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser