Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Valla allmogefår!  (läst 6833 gånger)

Putte

  • Inlägg: 62
Valla allmogefår!
« skrivet: 11 okt-08 kl 10:34 »
Vad trött jag blir när folk som säger att det inte går att valla allmogefår! :( >:( ??? DET ÄR KLART ATT DET GÅR!!!!

Vad som är skillnaden är att man inte kan buffla och ruffla med dem. De är känsliga för hur hunden beter sig.
Och det är oftare hunden som är problemet än fåren. Allmogeåren är ofta lite "lättare på foten" än tunga köttraser men de går att valla... med rätt hantering!
Jag vet att fler "gamla vallhundsrävar" har försökt att valla allmogefår utan att lyckas medan andra utan SM-meriter eller liknande klarat av samma djur. Det beror på att hunden som klarat det är känsligare, kanske vidare och mer "tänkande".

Så summa sumarum är att ALLMOGEFÅR VISST GÅR ATT VALLA!!!

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Valla allmogefår!
« Svar #1 skrivet: 11 okt-08 kl 11:50 »
Ja och man ska ha med i tankarna att allmogefår (det finns skillnader mellan olika raser här också) ofta har ett väldigt ursprungligt flock- och flyktbeteende som saknas hos flera av de tyngre och mer framavlade raserna.
En lugnare hund, som verkligen kan läsa fåren klarar det säkert bättre än många "elit" bc som är vana att valla på tid och med får som är vana att vallas. Vet flera med allmogefår som har Islandshundar som funkar bra t.ex.
Bc är ofta för heta och ettriga, för de är ju ämnade för stora ytor och många får, inte små ytor och små flockar. Säkert finns stora skillnader i karktärerna hos bc också.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Valla allmogefår!
« Svar #2 skrivet: 11 okt-08 kl 12:08 »
Visst går det att valla allmogefår men hos oss är det nog snarare fåren som är problemet, de är alldeles för lugna. Måste ha en hund som är modig och kan kroppsvalla. Våra får snarare skiter i hunden så att hon får putta på dem och tom. slåss ibland. Men det känns skönt att slippa stress och oro i flocken. Man får ta det lugnt bara så hund och får "finner" varandra, de bör inte vara fiender. Vi har drygt 40 tackor vintertid men använder hunden för lite då så hon kan bli frustrerad och het. Måste träna mer lydnad, känner jag.

Putte

  • Inlägg: 62
SV: Valla allmogefår!
« Svar #3 skrivet: 11 okt-08 kl 12:14 »
Kul att höra att det finns andra raser som används till vallning! :D
De enda raserna jag har som referenser när det gäller vallning av allmogefår är Kelpie och BC.

Vi har även haft besökare hemma med Aussie och Terv. Men det gick ingen vidare. Men det kanske blivit bättre om de börjat vid yngre ålder och mer regelbundet.

Och det är som du skriver Birgit att det finns stora skillnader bland individerna. Även hos BC  ;).

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Valla allmogefår!
« Svar #4 skrivet: 11 okt-08 kl 12:24 »
hustran, hade inte du gute? De är ju problem åt andra hållet. Fullständigt orädda. Vet folk som fått rädda BC som försökt valla dem. Fåren har tröttnat på hunden och försökt stånga ihjäl den 8)
Ja, Putte, jag tycker ocks att det är kul att det fortfarande finns folk som vågar använda våra urspetsar till vallning. Det tyder på smma tjurskallighet som hos de som höll allmogefåren. De hade inte funnits idag annars ;)

Putte

  • Inlägg: 62
SV: Valla allmogefår!
« Svar #5 skrivet: 11 okt-08 kl 12:29 »
Visst går det att valla allmogefår men hos oss är det nog snarare fåren som är problemet, de är alldeles för lugna. Måste ha en hund som är modig och kan kroppsvalla. Våra får snarare skiter i hunden så att hon får putta på dem och tom. slåss ibland. Men det känns skönt att slippa stress och oro i flocken. Man får ta det lugnt bara så hund och får "finner" varandra, de bör inte vara fiender. Vi har drygt 40 tackor vintertid men använder hunden för lite då så hon kan bli frustrerad och het. Måste träna mer lydnad, känner jag.

Intressant att läsa "hustran".
Jag vet inte vilken ras av hund eller får du har, men generellt tror jag att hunden är osäker och ovan och har för lite "tryck" i sig. Men om fåren har horn hjälper det inte alltid. De vet att de har horn och hur man använder dem.  ;)
Modig är bra men inte övermodig. Kroppsvallare kan vara bra (särskillt om de har horn  ;) ) men inte alltid. Våra hundar som vi vallat allmogefår med är inte kroppsvallare men kan variera sig efter behov och har mycket pondus.

Givetvis är det skönt och ser trevligt ut när det är lugn och stilla vallning! Håller med fullständigt! :)

"Man får ta det lugnt bara så hund och får "finner" varandra, de bör inte vara fiender."
Håller med!!


"Måste träna mer lydnad, känner jag."
Nja. Det beror på vilken typ av lydnad du menar. Lydnad bland får och samarbete med hund? Då håller jag med. Lydnad på brukshundsklubben? Då håller jag inte med  ;). Men jag förmodar att det var det första du menade "Lydnad bland får och samarbete med hund?"  ;D


hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Valla allmogefår!
« Svar #6 skrivet: 11 okt-08 kl 14:20 »
Vi har Gutefår och 2st BC. Det var jobbigt i början och vår äldsta fick rätt mycket stryk men så småningom har det gått bättre. Jag använde resolut båda hundarna utan att säga någonting. De fick tänka själva och till slut så blev det en viss acceptans i flocken tillsammans med hundarna. Numera använder jag bara en i taget. Unghunden är rätt försiktig och den gamle har fått självförtroendet tillbaka. Jag är väldigt lat och när det gäller lydnad så gäller det tillsammans med fåren naturligtvis förutom normal "hemmabeteende".   

sheep shearer

  • Inlägg: 25
SV: Valla allmogefår!
« Svar #7 skrivet: 14 okt-08 kl 10:26 »
Birgit låter som du har noll koll vad en så kallad elit bc är, vad menar du med att dom är vana att valla på tid, men det kanske är därför dina så kallade spetsar används som vallhundar i hela världen, om väljer en hund man ska jobba med så tar man jue givetvis en som klarar av jobbet man kräver av den, har en bc och åker runt och klipper en hel del får, ibland så kommer jag till folk som har får som aldrig sett en hund men lyckas alltid få in dom djuren, tycker att du ska ta reda på lite fakta om border collie och kelpies innan du klankar ner på dom raserna är ingen här på forumet som hänger ut dina så kallade andra vallraser

Mvh S

 

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Valla allmogefår!
« Svar #8 skrivet: 14 okt-08 kl 11:56 »
sheep shearer, läs vad jag skriver först >:( >:( >:( innan du gastar!
Diskussionen rörde de mer tävlingsmeriterade bc:na.
Vad jag skrev var att det även säkert finns stor variation inom bc, men att hunden från början framavlats för "större" förhållanden än vad som är brukligt i Sverige.
Jag har ett antal bekanta med bc och även ett par med kelpie, så jag har träffat en hel del av dem. Att bc är så populär beror ju på kapaciteten. Den kan valla en hel dag och fortfarande tycka det är kul. Spetsarna är inte lika lättroade, de har mer egen vilja och de jobbar inte alls på samma sätt. Båda har sina användningsområden och jag tycker väl inte att det är fel att nämna att dessa andra raser faktiskt kan användas också, beroende på hur man vill använda hunden? För bc:n rekommenderas ju väldigt ensidigt!
Sedan har jag bekanta som tycker bc är så häftiga så de måste ha en för att tävla med, så då skaffar de några får för att träna dem! Det är helt förkastligt. Fåren är inte en leksak för bc >:( Bc:n ska vara ett redskap i fårskötseln. Men idag har just hunden fått så mycket högre värde än djuren som ju gav upphov till just vallhundsföreteelsen.
Dessutom hade vi en fårklippare här förr, som tyckte han kunde träna sina bc på våra får. Han blev utslängd av min gubbe! Alla tycker inte om att få sina får "jagade" heller. Dessutom är jag väldigt intresserad av historia och kultur, så på samma sätt som det värnas om utrotningshotade får och kor osv. värnar jag om de gamla brukshundsraserna. Framförallt de nordiska. Har svårt att se något fel i att nämna detta?
En sak visar du ju tydligt, att du retar dig på andra vallhundstyper och på mig 8)

Putte

  • Inlägg: 62
SV: Valla allmogefår!
« Svar #9 skrivet: 14 okt-08 kl 21:25 »
"Diskussionen rörde de mer tävlingsmeriterade bc:na.
Vad jag skrev var att det även säkert finns stor variation inom bc, men att hunden från början framavlats för "större" förhållanden än vad som är brukligt i Sverige."


Det är sant att de tävlingsmeriterade hundarna är duktiga på tävlingar, men det betyder inte att de är dåliga i praktiskt arbete. Det är snarare så att förarna till de högt meriterade hundarna har otroligt stora kunskaper i både hundar och får och de används dagligen i både praktiskt arbete och i tävlingssituationer.

"Jag har ett antal bekanta med bc och även ett par med kelpie, så jag har träffat en hel del av dem. Att bc är så populär beror ju på kapaciteten. Den kan valla en hel dag och fortfarande tycka det är kul."

Självklart är det så att om man vill ha en hund som kan klara av att jobba länge och villigt väljer man en sådan ras. Jag vet att jag trampar på en del tår när jag säger att världens bästa vallhundsras är Border Collie! Kelpie kommer på andra plats. Det är bara att  titta på de stora tävlingarna och de större besättningarna med djur som finns. De har BC. Och det finns ju en anledning till det. Varför inte välja den bästa rasen till det man ska ha den till? Få skulle komma på idén att välja en BC som stående fågelhund, även om det kanske skulle funka med en del träning.

"Spetsarna är inte lika lättroade, de har mer egen vilja och de jobbar inte alls på samma sätt. Båda har sina användningsområden och jag tycker väl inte att det är fel att nämna att dessa andra raser faktiskt kan användas också, beroende på hur man vill använda hunden?"

Jag kan tyvärr inte så mycket om spetsarna i vallningssammanhang. Tycker bara att det är kul att det finns folk som använder dem till det de ursprungligen är avlade till.

"Sedan har jag bekanta som tycker bc är så häftiga så de måste ha en för att tävla med, så då skaffar de några får för att träna dem! Det är helt förkastligt. Fåren är inte en leksak för bc  Bc:n ska vara ett redskap i fårskötseln. Men idag har just hunden fått så mycket högre värde än djuren som ju gav upphov till just vallhundsföreteelsen."

Jag förstår faktiskt inte reaktionen?! ??? Har man köpt en BC som man vill tävla agility, bruks eller lydnad med och sedan fastnar för vallningen är det väl inte något fel på att skaffa får att träna på? Varken hunden eller fåren tar ju mer eller mindre skada beroende på varför man skaffat hund/får. Dessutom är det inga leksaker för hundarna. De ARBETAR, inte leker oavsett hur många får de vallar. Om de hanteras som leksaker är det förarens fel och ansvar, inte hundens.
Jag känner massor med folk som börjat den vägen med bara några får för att träna på.  "Problemet" är att det kan bli väldigt dyrt! För det slutar ofta med att man köper en gård för att kunna ha fler får och kanske fler hundar. ;D.
En del av våra bekanta som började sin "får-karriär" på så sätt, har nu hundar som tävlar på höga nivåer. Några upp till VM-nivå i vallning. Flera har mellan 100-200 tackor nu.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Valla allmogefår!
« Svar #10 skrivet: 14 okt-08 kl 22:24 »
Citera
Jag förstår faktiskt inte reaktionen?!  Har man köpt en BC som man vill tävla agility, bruks eller lydnad med och sedan fastnar för vallningen är det väl inte något fel på att skaffa får att träna på? Varken hunden eller fåren tar ju mer eller mindre skada beroende på varför man skaffat hund/får. Dessutom är det inga leksaker för hundarna. De ARBETAR, inte leker oavsett hur många får de vallar. Om de hanteras som leksaker är det förarens fel och ansvar, inte hundens.
Det var just det jag menade! Att det är förarens fel inte hundens! Jag har heller inte förnekat bc:ns kapacitet och duktighet, bara försökt påtala att det finns ett antal bc som inte har tillräckligt med jobb på en liten fårgård + att det finns flera raser som passar väl så bra där man inte har vallning som hobby utan bara helt enkelt vill flytta fåren mellan olika beten. Dessutom finns det mindre duktiga bc och okunniga ägare. Vilket inte är en bra kombination i sammanhanget. Fler köper hunden för att den är häftig än för att de vill ha en vallhund till får.
Dessutom hävdar jag fortfarande att fåren inte uppskattar att flyttas runt av en hund i tid och otid. Vallning är faktiskt en form av jakt. Människan lärde sig använda hunden/vargens jagande till att samla boskap. Vissa får kan bli oerhört stressade av vallning. Fåren är inte ett träningsredskap utan levande varelser. De ska behandlas med respekt. Förstår man inte att vallning kan vara stressande för får, bör man inte valla får med hund.
Det var just detta jag påpekade: att många bc ägare ser till hundens intressen och sina egna "fåren tar inte skada". Får är bytesdjur och är alltså lättstressade. Har sett en hel del bc hänga och nafsa sista fåret i haserna t.ex.  (hunden blir ju lite upphetsad när fåren inte flyttar på sig) Och hur sjutton ska sista fåret kunna göra det med ett antal framför som står still?
Hundarna är ju så duktiga ::) medans fåren bara är får >:(
Har kollat en del på westerngrenar för häst med kor. Där står en vet. och kollar så inte djuren blir stressade, för då bryter man. Finns det vid fårvallningstävlingar? Hela företeelsen låter för mig absurd, att valla för att tävla med hundar, men hur sjutton har fåren det? Var kommer djurskyddet in? Får ska hanteras så de inte blir stressade i onödan står det(fritt tolkat)

Putte

  • Inlägg: 62
SV: Valla allmogefår!
« Svar #11 skrivet: 15 okt-08 kl 14:08 »
"Dessutom finns det mindre duktiga bc och okunniga ägare. Vilket inte är en bra kombination i sammanhanget. Fler köper hunden för att den är häftig än för att de vill ha en vallhund till får."

Det är klart att det finns mindre duktiga BC och okunniga ägare. Likväl som det finns mindre duktiga hundar av alla raser och det gäller även ägare till andra hundraser. Jag känner INGEN som har köpt en BC för att den är häftig?!!? Det vet jag däremot har hänt när det gäller många andra raser.

"Dessutom hävdar jag fortfarande att fåren inte uppskattar att flyttas runt av en hund i tid och otid. Vallning är faktiskt en form av jakt. Människan lärde sig använda hunden/vargens jagande till att samla boskap. Vissa får kan bli oerhört stressade av vallning. Fåren är inte ett träningsredskap utan levande varelser. De ska behandlas med respekt. Förstår man inte att vallning kan vara stressande för får, bör man inte valla får med hund."

Det är möjligt att de inte "uppskattar" det. Men jag har aldrig hört någon klaga  :D . Vallning ska INTE vara jakt. Då gör man fel. Vallningens grunder är att fåren inte ska ha något annat vägval än det som föraren vill.  Alltså ska inte fåren jagas åt ett visst håll utan drivas/fösas åt ett visst håll eller rättare sagt, hindras att gå åt något annat håll. Skillnaden är STOR.  Självklart ska alla djur behandlas med respekt. Och även jag har haft personer hemma som inte fattat att får inte är hundleksaker. Men dessa hundägare skaffar ytterst sällan egna får.
Självklart kan det vara stressande för fåren, hunden och även för föraren  ;)


Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Valla allmogefår!
« Svar #12 skrivet: 15 okt-08 kl 14:38 »
Nä, fåren kan ju inte klaga 8) Men jag vet fler som tävlar/tränar sina hundar i vallningssammanhang och är fullständigt ointresserade av får. Har också bevistat flera tävlingar, inte för nöjes  skull, utan för att jag hjälper till på Elmia bl.a med jämna mellanrum och även besöker andra fårarrangemang.
Dessutom hade jag en ung tjej som var "tokig" i bc och hade ett antal i sin lägenhet. Hon ringde till mig o ville köpa får till vallning >:( Jag talade om att jag aldrig kunde tänka mig att göra det. Fick reda på att en annan "stor"producent sålde tackor dit, så hon kunde träna hundarna. Hon hade ingen aning om hur får fungerar, men det var just "häftigt" att valla. Hon hade som mål att kunna sälja meriterade vallhundsvalpar. Fåren dumpade hon hos sin mor som hade hus på landet.
Det är helt fel väg att gå! Man ska börja med vallning för att man har ett behov, inte tvärtom. Det är inget självändamål att ha vallning som hobby!
Däremot är jag inte emot att man använder hundar som vallningshjälp vid fårhantering. Men tar helt avstånd från tävlingshysterin och det bakvända hundintresset.

Putte

  • Inlägg: 62
SV: Valla allmogefår!
« Svar #13 skrivet: 15 okt-08 kl 17:28 »
Ja, ja. Var och en blir salig på sin tro!

Men visst kan man valla ALLMOGEFÅR!!! ( Det var ju det tråden handlade om från början )

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Valla allmogefår!
« Svar #14 skrivet: 15 okt-08 kl 19:32 »
Självklart kan en BC valla Allmogefår!
Mina hundar har vallat det mesta som går att valla, och en del därtill - med GOD DJURHANTERING.
Detta inberäknar alla de sorters får, nöt (och Highland Cattle), ankor, gäss, hönor, kaniner (OK kaninerna sprang lite fort men de var å andra sidan på rymmen, så jag tyckte att ändamålet helgade medlen...)
Jag känner dessutom en BC som lugnt och fint hämtar fram älgar till skytten som sitter på pass ;-). Det måste verkligen göras långsamt!!

Citat:
"En lugnare hund, som verkligen kan läsa fåren klarar det säkert bättre än många "elit" bc som är vana att valla på tid och med får som är vana att vallas"

"Elit-BC" ? Jag ser en stor okunnighet bakom detta påstående... Jag antar att det är en tävlingshund som avses. En tävlingshund måste kunna läsa av fåren redan innan den skickas ut för att hämta djuren. Den måste kunna arbeta på alla typer av får. Tävlingar hålls medvetet på får som inte "är vana att vallas" i smågrupper. Tävlingar går ALDRIG på tid, god djurhanteringen är det viktigaste på en tävling. Dålig djurhantering innebär diskvalificering. En hund som stressar djuren kan aldrig få något bra resultat på en tävling.

När det gäller fårens eventuella lidande av att vallas, så tänker jag osökt på mina träningsfår som ibland kommer skuttande i sidled i pur glädje, när hunden kommer och hämtar dom:  "Äntligen händer det något!" (Hunden brukar se lite generad ut, pinsamt att inte bli tagen på allvar...)

Vallning bygger på ömsesidig respekt mellan hunden och de djur som vallas. Hunden ska visa respekt för djuren och inte stressa dom på något sätt - djuren ska visa respekt för hunden och lyda den. Om detta goda förhållande finns så är alla vinnare i den situationen. Jag anser att det orsakar fåren mycket större stress att t ex bli fångade av en människa när de inte vill bli fångade! Om man använder en hund i den situationen så blir infångandet lugnt och stressfritt.

Får är helt fantastiska på att läsa av en arbetande hund. De kan se enbart på hundens kroppsrörelse när hunden fortfarande är på avstånd, om det är en hund med pondus, mod, vilja att flytta djur, är oberäknelig, olydig etc. Fåren agerar utifrån hur hunden är! Om inte hunden kan flytta djuren så är det hundens uppförande som orsakar det.

Sen är det mycket sant att det finns många olydiga och dåligt tränade BC (och det finns även dåliga BC) ute på gårdarna. Detta kan endast belastas människan. Ingen skulle drömma om att använda en hund till Skyddsarbete om inte hunden var tränad till det. Tyvärr används BC som vallhundar ibland utan att vara tränade för det.

Jag har tyvärr sett en hel del "andra vallande raser" som stressar djuren, inte vill vara med när det ställs krav, tappar intresset när arbetet bara är halvgjort, inte har viljan att flytta djur, inte har modet som behövs, bara kan arbeta när föraren befinner sig på ett speciellt ställe i förhållande till djuren etc. Dessa raser är endast till för förare som vill ägna sig åt vallning som hobby. Förare som är intresserade av en specifik ras och att arbeta med den, trots att arbetet de utför har sina begränsningar. De kan definitivt inte användas i modern djurproduktion, med de krav som det innebär.
Det finns en del bra Kelpies som kan göra ett bra arbete, men det krävs tyvärr en hel del kännedom om avelslinjerna för att hitta dom, när man ska köpa en valp.

För att återgå till början på mitt inlägg: En bra tränad BC kan valla alla former av får och nöt. Stora grupper och små grupper av djur.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Putte

  • Inlägg: 62
SV: Valla allmogefår!
« Svar #15 skrivet: 15 okt-08 kl 21:31 »
Du tog orden ur munnen på mig "vallhunden"!

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Valla allmogefår!
« Svar #16 skrivet: 16 okt-08 kl 08:00 »
Ja, men inte på mig!
Jo, jag håller fullständigt med om att en bra bc kan det mesta! Jag har väl haft oturen att se för många misslyckade bc. Tyvärr verkar det vara så att många som skaffat får, skaffar bc (för det måste man ha) de varken kan, vill eller orkar lägga tid och energi på hunden, du får en halvmessyr som kan ställa till problem både för sig själv och omgivningen. Det är dem man ofta möter ute hos "vanliga" fårbönder.
Visst finns det många med andra raser också som har noll koll. Men vad jag ville få fram är att de andra raserna faktiskt också klarar att valla och även är fullt tillräckliga för många. (Samma gäller naturligtvis för dem-val av bra hund och en bra träning)
Vissa verkar ju tro att skaffar man en vallhund fixar den resten, oavsett ras.
Använder själv inte vallhund och tycker det är väldigt givande att lära sig förstå de olika fårrasernas individualism. Man hanterar inte finullsfår som gutar eller gutar som roslagsfår. De har helt olika beteenden. Alla går dock att hantera smidigt, manuellt om man förstår varför de beter sig som de gör.
Men jag kan visst hålla med om att hunden kan underlätta, speciellt om fåren ska flyttas ofta!

Angående djurhantering osv. håller jag inte med dig. Men vi ser det från olika synvinklar och är part i "målet". Jag från fårens, du från hundens. Hundar på tävling "känner" inte "sina" får! Alltså har du en stressituation. Är hunden och fåren kompisar är det nåt annat.
Dessutom är bc många gånger en krävande hund. Något som "vanliga" fårägare inte alltid förstår. Då får du också en understimulerad hund som sköter sitt jobb dåligt. Flera av de andra raserna är lättare att ha som hund! Det krävs mer engagemang än bara att man har får, för att skaffa en så arbetsintensiv hund som bc.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Valla allmogefår!
« Svar #17 skrivet: 18 okt-08 kl 09:51 »
En BC närmar sig fåren på en rak linje med en beslutsam utstrålning, och den rör sig mjukt för att inte skrämma fåren. När en BC upptäcker att den inte har tillräckligt med pondus och att djuren inte alls kommer att flytta sig för den, börjar hunden att "kroppsvalla" dvs den pendlar snabbt fram och tillbaka bakom flocken för att skrämma igång fåren. Om inte det hjälper så kan betten komma, ofta nafsande i t ex bakhasorna. Om även detta inte hjäper så återstår bara en sak - skall. Hunden nafsar alltså och skäller för att skrämma fåren framåt. En insatt BC-ägare inser redan vid pendlingen att det finns ett fel i relationen hund-får och försöker att åtgärda detta. Om  det inte går att lära hunden att lita på sin egen kraft och/eller det inte finns denna kraft i hunden så vore det bästa att förpassa denna hund till ett liv som sällskapshund.

Ovanstående metoder är alltså designade för att skrämma djuren, eftersom hunden inte har tillräckligt med utstrålning för att lugnt och fint tala om för fåren att den menar allvar.  Som jag ser det är detta  metoder som är avsedda att skapa stress hos djuren.

Alla andra vallande raser, förutom BC och Kelpie (och någon enstaka Australian Shephard), vallar på det sätt som beskrivs ovan. De pendlar, skäller och nafsar i bakhasorna. Jag har väldigt svårt att se att dessa vallningsmetoder skulle vara bättre för djuren, eftersom de är designade till att skrämma djuren i rörelse! Stressnivån torde också vara på en betydligt högre nivå när de utsätts för denna typ av hund...

En bra BC som är rätt tränad, har som främsta syfte att inte skrämma djuren.
« Senast ändrad: 18 okt-08 kl 09:53 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Valla allmogefår!
« Svar #18 skrivet: 18 okt-08 kl 10:06 »
 Fast det där är ju en sanning med lite modifikation :)
Även BCns vallning är ju ett jaktbeteende som syftar till att få igång djuren. Det är ju ingen "lek" eller "vänskap" mellan hund och får? Det ser ut att gå lugnare och mjukare, men är det verkligen så?  Jag tror att även "de andra" anpassar sig efter djuren, men de flesta av oss har alldeles för lite erfarenhet av vallning med andra raser. Och då menar jag inte kurser där vi ska lära "Andra raser" att valla som en BC (det är ju dömt att misslyckas), utan att lära oss använda deras sätt att valla så egenskaperna får komma till sin rätt.
 Jag tror inte att något av vallnigssätten ( BC/Kelpie, eller "andra")är mer skrämmande än de andra om de utförs rätt och fåren får vänja sig.
 Mina får som bor hos min mamma på sommaren (oftast olika varje år) blir först förvånade/förvirrade när Pumin kommer och skäller/ringar runt eller till slut "tacklar" dom för att få dom att ändra riktning, (hon biter Aldrig) men direkt rädda blir dom inte.
 Men det måste vara de i olika rasklubbarnas (eller allrahelst djurägande hundägares) intresse att lära sig hur man utnyttjar egenskaperna (dom används ju faktiskt till "riktigt" arbete i hundarnas hemländer).
                                           Mvh
                                       Charlotte
 
« Senast ändrad: 18 okt-08 kl 11:54 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Valla allmogefår!
« Svar #19 skrivet: 18 okt-08 kl 15:09 »
Bra förklarat Charlotte ;D
Ett problem jag just försökt lyfta fram, är att fler skaffar just bc för att "testa" vallning utan att förstå så mycket. Fler djur utsätts alltså för "stress" för att hunden och/eller ägaren inte är kompetent.
De andra raserna köps inte så ofta för just sina vallningsegenskaper, för de lyfts inte fram som särskilt rastypiska.
Har själv provat lite med mina f.d spetshundar och de stressade inte fåren alls vid sina försök, för de höll avstånd m.m. Skallet är nog snarare irriterande än skrämmande. De går från oväsendet. Jag använder ljud och armar för att visa färdriktning när jag flyttar mina får och de är inte rädda för mig heller. 8) Allt beror på att jag, hundarna och fåren känner varandra.
Dessutom cirkulerar mina boskapsvaktare runt fåren skällandes i perioder nattetid. Fåren ligger lugnt kvar och vilar tryggt. De litar på sina hundar ;)
Det är just den här biten jag tycker blir fel, att bc (kelpie) är de enda raserna som kan valla. Det finns så mycket kunskap som försvinner när man ser allt så enkelspårigt.
Instämmer med Charlottes slutkommentar också, bortsett från att bc marknadsförs så hårt att de andra raserna trycks tillbaka även där det finns fungerande vallhundar, för att bc skulle vara så mycket "bättre". Alla strävar ju framåt, utom jag ::)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 4 användare (2 dolda)
Gröfre Slissing, Anna Skogsberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser