Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klen borst på svart gris?  (läst 1698 gånger)

mli79

• Skåne
Klen borst på svart gris?
« skrivet: 10 okt-08 kl 10:56 »

Min ena minigris ("sjöbogrisen" för er som minns) har en väldigt klen borst. Mina andra är supersnygga med tät och lång borst men denna lilla svarta har gles borst och den är så mjuk att man kan tro att han föll i en gryta med balsam när han var liten. Jag kommer inte ihåg vad min förra svarta gris (Kitty  :'()hade för vinterpäls, men jag tror att den också var lite tunnare. Är det färgrelaterat? Eller är det något annat som fattas honom? Han har lagt på sig en hel del underhudsfett så han verkar kompensera med det.

Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

mli79

• Skåne
SV: Klen borst på svart gris?
« Svar #1 skrivet: 10 okt-08 kl 10:58 »
Kollade på en gammal sommarbild på honom och han har klenare päls nu än då. Han verkar inte ha problem med huden - inga utslag och inget kliande.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

AnnaPanna_is_back

« Svar #2 skrivet: 10 okt-08 kl 21:56 »
Min Chico har helt annan päls än både Belle o Torsten! Jag trodde det berodde på att han bott inne och inte utvecklat "normal" borst. Men sedan jag träffade Gry (hos Sofie) så insåg jag att det inte har med det att göra, för hon har oxå väldigt mjuk och tunna borststrån.

Chico har blivit mer tunnhårig ett par gånger om året, varav till jul har varit det ena tillfället. Kan det vara så för din Sjöbogris med?

Du kanske inte blev klokare, men men.. så är det här i alla fall   ;)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #3 skrivet: 11 okt-08 kl 17:26 »
Mina svartingar har också tunnare och finare hår än de ljusa, av ngn anledning...  ???
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

mli79

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 13 okt-08 kl 12:47 »
Intressant!
Hos hästarna är det tvärtom. Oftast de med vit päls som har minst och tunnast päls.

teufel

« Svar #5 skrivet: 16 okt-08 kl 13:12 »
Vår Greta (också svart) tappade en massa borst under senvintern, men det växte ut igen.

Läste nånstans att de oftast byter borst minst en gång om året, men att vissa gör det successivt så man knappt märker något, medan andra nästan blir flintisar...

sagatulip

• -
« Svar #6 skrivet: 17 okt-08 kl 18:46 »
Vår Greta (också svart) tappade en massa borst under senvintern, men det växte ut igen.

Läste nånstans att de oftast byter borst minst en gång om året, men att vissa gör det successivt så man knappt märker något, medan andra nästan blir flintisar...

min svarta gris fällde all borst på en gång så efter en vecka blänkte hon som ett polerat mynt eftersom hon blev helt "flintis"  ;D
tycker det verkar som borsten som växte ut är av sämre kvalite´?
Bara för att du inte är paranoid så betyder inte det att dom inte är ute efter dig!

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 2 användare
matematiker, J.S

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser