Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sälja tuppar levande till mat? - Halalslakt?  (läst 7025 gånger)

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
SV: Sälja tuppar levande till mat? - Halalslakt?
« Svar #20 skrivet: 14 okt-08 kl 00:48 »
Hittade detta:

I enlighet med islam så ska slakten ske utan bedövning och ett snitt skärs i en obruten rörelse. Kniven kontrolleras före och efter varje slakttillfälle, den måste vara i sitt skarpaste skick. Djuret måste vara friskt, utan skador och behandlas medlidsamt och vänligt. Djuret skall vara vänt mot Mecka. Slaktaren är en vältränad muslim som med ögonkontakt utför slakten samtidigt han uttalar ”I Guds namn, Gud är större” [Bismillah, Allahu Akbar]. Man skär av matstrupen, luftstrupen och halspulsådrorna utan att ryggmärgen skadas. Enligt Dr Majid Katme [Brittiska muslimska rådet] så förlorar djuret så mycket blod på snabb tid att det blir blodförlust i hjärnan. Detta skapar en naturlig bedövning. Slakten avklaras snabbt och smidigt. Viktigt är dessutom att djuren inte får se ett annat djur dö. Detta pga att djuret inte ska känna sig stressad inför slakten.

Men i Sverige är det absolut förbjudet att slakta utan att först bedöva. Får och lamm bedövas elektriskt och större djur bedövas med bultpistol eller kulvapen. Det är av hänsyn till djuret som inte ska behöva lida. Särskilt storboskap, exempelvis kor, lever länge innan de blir medvetslösa om man bara skär halspulsådrorna.
- Storskalig halalslakt utomlands är kvalificerat djurplågeri. Buffel och kor kläms fast i en stålbox för att de inte ska kunna sparka när dödskramperna sätter in. Boxen med djuret vrids ett halvt varv. Huvudet dras ut i boxens gavel och halsen skärs av.
- Slaktaren skär ofta djupt in i vävnaderna. Det måste vara oerhört plågsamt för djuret. Det tar minst 30 sekunder innan djuret är medvetslöst. Den som varit med om en sådan slaktsituation glömmer det aldrig, säger Åke Rutegård.
Åke Rutegård är ordförande för branschorganisationen Köttbranschens Riksförbund. Under 80-talet arbetade han ett år som besiktningsveterinär på ett stort slakteri i Egypten där man praktiserade halalslakt.
- Det får komma hur många motioner och uppvaktningar som helst till riksdagen om att få praktisera slakt utan bedövning. Vi som organisation kommer aldrig att tillstyrka detta, säger Åke Rutegård.

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Stoneflower

« Svar #21 skrivet: 14 okt-08 kl 01:34 »
Märkligt, har själv sett slakt i Emiraten och kunde inte se att det var något lidande hos dom fem som slaktades, allt var tyst och stillsamt, ett snabbt snitt och djuret dog omedelbart, ingen bedövning användes innan.
Däremot har jag sett slakt i Tibet och det var något helt annat, då satte sig mannen vid djurets sida, la ett snitt på sidan, stack in handen och slet ut hjärtat  :o .
Sen skriver ju media förstås mycket som man kan ta med en nypa salt.
« Senast ändrad: 14 okt-08 kl 01:36 av Stoneflower »

Vilse

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 14 okt-08 kl 01:37 »
jag har sett slakt daer man skaer halsen av faar, hade inget med halal eller religion att goera, bara vanlig slakt metod.
det foerloppet gick snabbare aen naer man skoet stutarna med gevaer.

Carmen

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 14 okt-08 kl 17:59 »
inte till utläningar kanske isåfall får man någ nacka dom innan dom lämnar gården..

Jösses, då kan du inte sälja djur till mig!
Fast jag talar perfekt svenska, är det ok då?  ;)

mvh
Carmen
« Senast ändrad: 14 okt-08 kl 18:08 av Carmen »

Carmen

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 14 okt-08 kl 18:01 »
Han hade kanske tänkt sig dem som ormmat eller liknande?

Är problemet här att sälja tuppar till folk som inte pratar svenska bra, eller att sälja dem levande????

Ni har väl inga garantier att tupparna får leva eller blir slaktade på något sätt som ni tycker är kosher någon gång ni säljer...?  ;)

Hej!

Jättebra svar, håller fullständigt med dig!

mvh
Carmen

fjäderfän

« Svar #25 skrivet: 14 okt-08 kl 18:05 »
hehe tänkte mest på såna som maila och vill slakta dom på konstiga sätt.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Carmen

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 14 okt-08 kl 18:14 »
hehe tänkte mest på såna som maila och vill slakta dom på konstiga sätt.

Hej!

Jag vet, men kunde inte låta bli... ;)

mvh
Carmen

Sally

« Svar #27 skrivet: 14 okt-08 kl 18:18 »
Det har väl inte med folks ursprung att göra egentligen...Inte för mig i alla fall. Jag har blivit kontaktad av "ursprungssvenskar" eller vad man nu ska kalla oss  ;), som haft mycket vaga och luddiga förklaringar till vad de skulle ha djuren till, om och hur de skulle slaktas, var de skulle hållas osv. Det blev naturligtvis nobben direkt!
Går det...så går det!

Carmen

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 14 okt-08 kl 19:02 »
Det har väl inte med folks ursprung att göra egentligen...Inte för mig i alla fall. Jag har blivit kontaktad av "ursprungssvenskar" eller vad man nu ska kalla oss  ;), som haft mycket vaga och luddiga förklaringar till vad de skulle ha djuren till, om och hur de skulle slaktas, var de skulle hållas osv. Det blev naturligtvis nobben direkt!

Nej, det har inte med folks ursprung att göra alls, vi skojade bara...  ;)

mvh
Carmen
« Senast ändrad: 14 okt-08 kl 19:03 av Carmen »

Prosit

• Södermanland
« Svar #29 skrivet: 15 okt-08 kl 14:43 »
Jag säljer en kull till slakt nu. Det är en kille som haft höns hela sitt liv. Han fick ingen kull i våras och har lovat att köpa hela kullen (oavsett kön) för att behålla hönorna och slakta tupparna. Jag ska dit och kolla att allt är ok men har han haft höns hela livet lär han vara bättre på att slakta än jag. Då tycker jag det är ok. Plus att han antagligen vill vänta några månader med att slakta eftersom det inte blir så mycket kötta annars.

Jag tror (av vad jag läst har mm) att halal kan vara ok - bättre än en valhänt som hugger med yxan - om slaktaren är duktig. Man ser ju på huvudet när det är avhugget att det lever i ca en minut. Det ligger där och gapar och blinkar. Det lär ju inte dö snabbare än vid halalslakt.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Vilse

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 15 okt-08 kl 19:42 »
min familj hade sommarstuga med en granne som var gammelvaerldens lantbrukare,,han hade kor, naagra ardennrar, ankor, hoens och diverse andra flygfaen,,allt i total icke organisering :)
denne man aat aldrig sina egna djur och koepte djupfryst kyckling att aeta och han ville inte prata om vad den kycklingen kom ifraan :)  foernekelse vegeterianism? :)
any how,han fick ofta besoek fraan icke svenskar som ville koepa hans djur och utryckligen talade om at dom skulle doeda och stycka paa hans gaardsplan!
typ ett antal farbroeder i samma slaekt och skaapbil. han bad dom laemna honom ifred men dom kom tillbaka ett antal ggr,,baade samma folk och nytt folk.
Dom koerde runt och knackade doerr hos lantbrukare.
en sommar saa fann jag ko-delar paa vaegen naer jag gick ut med jyckarna. naan hade tagit av hans boskap i hagen och styckat paa plats och laemnat vissa delar.
bonden var saa ledsen.
var aer folks respekt och heder??

jag kan lugnt saeja att denne bonde inte tyckte om icke svenskar och att dessa icke svenskar inte tog seden dit dom kommer och respekterade att denne bonde inte ville saelja sina djur.

Carmen

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 16 okt-08 kl 18:03 »
min familj hade sommarstuga med en granne som var gammelvaerldens lantbrukare,,han hade kor, naagra ardennrar, ankor, hoens och diverse andra flygfaen,,allt i total icke organisering :)
denne man aat aldrig sina egna djur och koepte djupfryst kyckling att aeta och han ville inte prata om vad den kycklingen kom ifraan :)  foernekelse vegeterianism? :)
any how,han fick ofta besoek fraan icke svenskar som ville koepa hans djur och utryckligen talade om at dom skulle doeda och stycka paa hans gaardsplan!
typ ett antal farbroeder i samma slaekt och skaapbil. han bad dom laemna honom ifred men dom kom tillbaka ett antal ggr,,baade samma folk och nytt folk.
Dom koerde runt och knackade doerr hos lantbrukare.
en sommar saa fann jag ko-delar paa vaegen naer jag gick ut med jyckarna. naan hade tagit av hans boskap i hagen och styckat paa plats och laemnat vissa delar.
bonden var saa ledsen.
var aer folks respekt och heder??

jag kan lugnt saeja att denne bonde inte tyckte om icke svenskar och att dessa icke svenskar inte tog seden dit dom kommer och respekterade att denne bonde inte ville saelja sina djur.

Stackars man, det kan inte ha varit lätt att hitta djuren så... :(

mvh
Carmen

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #32 skrivet: 17 okt-08 kl 11:42 »
Jag säljer inga tuppar till slakt och om det skulle bli tvunget någon gång så skulle jag inte sälja de levande till någon som inte verkar vara så inne på det här med höns...   :-\

Har sett mycket hemsk hur vissa kan göra med djur när de ska slakta dem på "deras" vis... Ursch och fy...
Min killes pappa hade får förut... Någon vilt främmande muslim (eller vad dem var) ville köpa ett levande får av honom men han vägrade utan erbjöd sig att avliva fåret hemma på gården. Då ville de inte köpa det längre...

Undrar vad de hade gjort med fåret om de fått köpt det...  :-\ (Det här gäller ju inte alla men vissa har ju kvar sina ritualer)

Läste föressten i tidningen för ett tag sedan om några som hade köpt kycklingar på blocket och haft på någon pub som dekoration.. Målat dem med färg och haft guldfiskar i drinkar... En av kycklingarna hade dött när polisen kom. Så, var försiktiga med folk som kontaktar er på blocket (och andra sidor) ... Finns säkert lika mycket oseriösa som seriösa.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Sally

« Svar #33 skrivet: 17 okt-08 kl 12:11 »
Jag säljer inga tuppar till slakt och om det skulle bli tvunget någon gång så skulle jag inte sälja de levande till någon som inte verkar vara så inne på det här med höns...   :-\

Har sett mycket hemsk hur vissa kan göra med djur när de ska slakta dem på "deras" vis... Ursch och fy...
Min killes pappa hade får förut... Någon vilt främmande muslim (eller vad dem var) ville köpa ett levande får av honom men han vägrade utan erbjöd sig att avliva fåret hemma på gården. Då ville de inte köpa det längre...

Undrar vad de hade gjort med fåret om de fått köpt det...  :-\ (Det här gäller ju inte alla men vissa har ju kvar sina ritualer)

Läste föressten i tidningen för ett tag sedan om några som hade köpt kycklingar på blocket och haft på någon pub som dekoration.. Målat dem med färg och haft guldfiskar i drinkar... En av kycklingarna hade dött när polisen kom. Så, var försiktiga med folk som kontaktar er på blocket (och andra sidor) ... Finns säkert lika mycket oseriösa som seriösa.

Nu KAN jag inte låta bli att kommentera! Om du inte VET att de var muslimer...varför nämna det som ett alternativ överhuvudtaget? Sådana kommentarer tagna ur luften skapar bara problem. Kan vi inte bara vara överens om att ingen vill sälja djur till NÅGON som vi ens har en misstanke om ska skada djuren eller behandla dem på ett oetiskt sätt...OAVSETT religionstillhörighet, kulturell bakgrund osv.

Sally
Går det...så går det!

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #34 skrivet: 17 okt-08 kl 12:57 »
Jag har flera gånger sålt ungtuppar till slakt.  Är väl onödigt att kasta mat eller?  De får ta dem som små och sedan själva föda dem så länge de vill. Det är väldigt gott med ungtupp men man kan ju inte spara alla själv.   :P

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #35 skrivet: 17 okt-08 kl 23:44 »
Jag tror (av vad jag läst har mm) att halal kan vara ok - bättre än en valhänt som hugger med yxan - om slaktaren är duktig. Man ser ju på huvudet när det är avhugget att det lever i ca en minut. Det ligger där och gapar och blinkar. Det lär ju inte dö snabbare än vid halalslakt.

Det jag vänder mig mot är att djuret INTE FÅR BEDÖVAS innan hals,strupe och pulsådror skärs av, eftersom djurets hjärta skall pumpa ut blodet ur kroppen.
MAN FÅR EJ HELLER SKADA RYGGMÄRGEN/NACKEN isamband med slakten !
Att ett huvud blinkar o gapar efter att det kapats från kroppen är ett resultat av post-mortalareflexer, att det blinkar o gapar isamband med halalslakt beror på att djuret är vid medvetande och har ett oskadad nervsystem !!  >:( >:(

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Sally

« Svar #36 skrivet: 18 okt-08 kl 00:18 »
All halalslakt i Sverige utförs med bedövning och enligt alla andra djurskyddslagar...

Sally
Går det...så går det!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 18 okt-08 kl 08:44 »
Den halalslakt som förekommer i Sverige är anpassad till den svenska djurskyddslagen och skiljer sig inte nämnvärt från hur andra djur i Sverige slaktas.

– Den enda större skillnaden är att den maskin med knivar som skär halsen av kycklingarna flyttats några meter, för att vara vänd mot Mecka, säger platschefen vid Kronfågels slakteri i Kristianstad Bengt Wiking, ett slakteri som har halalanpassat slakten, till Kristianstadbladet den 21 juni 2005.

Det finns muslimer (och judar) som vill att det skall bli tillåtet att skära halsen av djur när de är vid medvetande, men det tycker jag inte det finns någon anledning till.

fjäderfän

« Svar #38 skrivet: 18 okt-08 kl 08:50 »
tycker inte det ska va tillåtet att slakta djur som inte är bedövade först.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Sally

« Svar #39 skrivet: 18 okt-08 kl 09:46 »
Håller med, Ulric!

Sally
Går det...så går det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser