Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sälja tuppar levande till mat? - Halalslakt?  (läst 7032 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Sälja tuppar levande till mat? - Halalslakt?
« Svar #40 skrivet: 18 okt-08 kl 10:28 »
All halalslakt i Sverige utförs med bedövning och enligt alla andra djurskyddslagar...
Sally

Tillåt mig tvivla på det, (om det inte sker på kontrollslakteri förstås..)  ;)  ;)
« Senast ändrad: 18 okt-08 kl 10:52 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #41 skrivet: 18 okt-08 kl 12:40 »
Nu KAN jag inte låta bli att kommentera! Om du inte VET att de var muslimer...varför nämna det som ett alternativ överhuvudtaget? Sådana kommentarer tagna ur luften skapar bara problem. Kan vi inte bara vara överens om att ingen vill sälja djur till NÅGON som vi ens har en misstanke om ska skada djuren eller behandla dem på ett oetiskt sätt...OAVSETT religionstillhörighet, kulturell bakgrund osv.

Sally

Jag vet inte säkert om det var muslimer, jag har för mig att han sa det... Jag sa också att alla gör inte så men att det faktiskt förekommer att vissa "skär" halsen av djur och sådant (offrar)... Kycklingarna som köptes på blocket var köpta utav svenskar föresten... Det kan vara vilken människa som helst vill säga, oavsett vilken religion man har... Ännu en gång varnar jag för oseriösa köpare. (Ps: Jag är 17 år, utvecklas och påverkas ännu mycket av omgivningen om vad andra säger och tycker vilket jag hatar. Ds ) :(
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Sally

« Svar #42 skrivet: 18 okt-08 kl 13:07 »
Tillåt mig tvivla på det, (om det inte sker på kontrollslakteri förstås..)  ;)  ;)

Ja, tvivla kan man ju göra...men reglerna är desamma!

Sally
Går det...så går det!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #43 skrivet: 19 okt-08 kl 23:03 »
Reglerna är ju en sak, men det finns ju de som som vill ha halalslaktat som tar kontakt med någon de vet som har höns och ber att få dem slaktade på det sättet, vår kycklingfarbror som vi köpte våra av som dagsgamla och som hjälpte oss att slakta de tuppar som blev över i fredags hade flera gånger haft besök av sådana som ville ha halalslaktat. Han sa nej, men det är ju inte säkert att alla gör. En sak vad som sker på de stora slakterierna, en helt annan sak vad som sker på alla de ställen i Sverige där höns och tuppar finns...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 20 okt-08 kl 07:10 »
Folk som slaktar höns privat lite hur som helst (hugger av huvudet utan bedövning eller bryter :o av huvudet) finns det ju, halal eller inte. Det är det flera som vittnat om på forumet.

Strajder

• Aspegården
« Svar #45 skrivet: 20 okt-08 kl 08:55 »
tycker inte det ska va tillåtet att slakta djur som inte är bedövade först.
Det är faktiskt förbjudet att slakta utan bedövning i följande europeiska länder: Sverige, Norge, Island och Schweiz.

Prosit

• Södermanland
« Svar #46 skrivet: 21 okt-08 kl 21:08 »
Det jag vänder mig mot är att djuret INTE FÅR BEDÖVAS innan hals,strupe och pulsådror skärs av, eftersom djurets hjärta skall pumpa ut blodet ur kroppen.
MAN FÅR EJ HELLER SKADA RYGGMÄRGEN/NACKEN isamband med slakten !
Att ett huvud blinkar o gapar efter att det kapats från kroppen är ett resultat av post-mortalareflexer, att det blinkar o gapar isamband med halalslakt beror på att djuret är vid medvetande och har ett oskadad nervsystem !!  >:( >:(

// Manne
Håller absolut med dig manne! Men att huvudet gapar och blinkar efter att det är avhugget... vad det beror på ska jag tala om från andra sidan...   ;)
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

fräsen

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 25 okt-08 kl 21:01 »
Men vad menar ni med beövning??? Som jag fick lära mig skulle tuppen slås i huvudet med tillhygge för att bedövas... ni kan ju tänka er stressen och livet i hönsgården när våldsverkaren missade lite o tuppen for omkring...
Jag har alltid upplevt denna "bedövning" som kaotisk och VÄLDIGT stressande för djuren.
I somras var jag med under en halal slakt. Killen fångade effektivt tuppen (han hade vanan inne kan man säga), ställde sin ena fot på vingarna, den andra över benen. Sen höll han upp huvudet o så ett snabbt snitt med vass kniv så att HELA huvudet åkte dän. Inte ett pip från tuppen under hela tiden. Mkt lugnt och effektivt.
dessutom är det ju inte så trevligt när folk avlivar med yxan och måste slå flera gånger för att få av huvet...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #48 skrivet: 25 okt-08 kl 23:36 »
Men vad menar ni med beövning??? Som jag fick lära mig skulle tuppen slås i huvudet med tillhygge för att bedövas... ni kan ju tänka er stressen och livet i hönsgården när våldsverkaren missade lite o tuppen for omkring...
Jag har alltid upplevt denna "bedövning" som kaotisk och VÄLDIGT stressande för djuren.
I somras var jag med under en halal slakt. Killen fångade effektivt tuppen (han hade vanan inne kan man säga), ställde sin ena fot på vingarna, den andra över benen. Sen höll han upp huvudet o så ett snabbt snitt med vass kniv så att HELA huvudet åkte dän. Inte ett pip från tuppen under hela tiden. Mkt lugnt och effektivt.
dessutom är det ju inte så trevligt när folk avlivar med yxan och måste slå flera gånger för att få av huvet...

Man bör ej slå med något i huvudet utan istället svinga djuren kraftigt och dänga skallen i något hårt (använde en stentrappa när jag skulle avliva ett sjukt djur). Det gäller att inte tveka utan att verkligen svinga djuret hårt mot föremålet så den tappar medvetandet omedelbart (tänk dig själv vilken kraft det blir för djuret som är så litet och rätt in i en stentrappa...) Om man däremot tar något föremål och ska "slå" så får man inte samma kraft och riskerar att slå för löst eller missa!  :'(

Efter att hönan/tuppen fått bedövningen är den helt... Ja, borta... Därefter nackar man den om det behövs... Jag lyckades träffa så precis så hönan dog på en gång...  (fast för dem som ska äta dem så är det ju en självklarhet att avlägsna huvudet kom jag på nu.. Oops, pratar bara om sjuklingar nu  :-X)

Ursch, kommer ihåg ljudet av hur troligen hennes skalle/nacke krossades/knäcktes när hon slog i stentrappan.... Grät i flera timmar efteråt, man kände sig som en stor elak mördare! Men försöker att tänka att om jag inte gjort det så hade hon svultit till döds. (Hon hade något fel i nacken så hon kunde inte äta och avmagrade sakta men säkert... Tog en tid innan jag upptäckte detta med, stackare...  :'( :'( :'( Var min första avlivning och enda hittills.)

Har läst föresten att om man bara avlägsnar huvudet utan bedövning först så lever huvudet fortfarande i några sekunder... (gör det i sådana fall med bedövning med fast då är det ju inte vid medvetande) :-\ Låter riktigt knasigt men kan kanske stämma... Måste i sådana fall ha något med blodomloppet i hjärnan att göra... Att det som finns kvar... Äh, skitsamma, krångligt att förklara.  ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 4 användare
Hästberoende, alternaiv, Bokohammare, Sickan92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser