Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur funkar vildparning?  (läst 1681 gånger)

Suresh

• -
Hur funkar vildparning?
« skrivet: 09 okt-08 kl 12:54 »
Jag har en drottning i en avläggare från buckfast som har fått vildpara sig. Hennes avkomma är betydligt större och mörkare än buckfastbina i modersamhället. I övrigt verkar de fungera som andra bin. Mitt andra samhälle är gula italienska så de kan knappast ha varit inblandade i aveln.

Vem har hon parat sig med?

ersam

• -
SV: Hur funkar vildparning?
« Svar #1 skrivet: 10 okt-08 kl 09:42 »
Jag har en drottning i en avläggare från buckfast som har fått vildpara sig. Hennes avkomma är betydligt större och mörkare än buckfastbina i modersamhället. I övrigt verkar de fungera som andra bin. Mitt andra samhälle är gula italienska så de kan knappast ha varit inblandade i aveln.

Vem har hon parat sig med?

Du får väl DNA-testa henne?  ;)

Är du ensam i trakten?

ES

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #2 skrivet: 10 okt-08 kl 09:58 »
Drottningen flyger väl som längst åtta kilometer? Har jag hört :) så kolla runtomkring dig vad du har för bin. Men det är ju antaglingen närmre än så.. Problemet med vildparning är att bina kan bli aggressiva tydligen men det verkar ju inte vara något problem för dig...

//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Suresh

• -
« Svar #3 skrivet: 10 okt-08 kl 10:30 »
Du får väl DNA-testa henne?  ;)

Är du ensam i trakten?

ES

NEj, det finns några biodlare till här. Jag får fråga dem. De här med att de är betydligt större och mörkare gör mig förbryllad.

alpkråkas dotter

• Det är roligt att leva och se hur det går.
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 10 okt-08 kl 12:23 »
Hon har väl parat sig med några vildbi-drönare... Nordiska bin är ju mörka liksom de flesta vildbin jag stött på. Jag skulle misstänka att bin som får para sig fritt kommer att återgå till det ursprungligt utseende och egenskaper inom några generationer. Så fungerar det ju med alla domesticerade arter.
Bor i villa i ett litet samhälle på landet. För närvarande har jag två katter och gotlandskaniner i genbank. Maken har ett sjuttiotal kor i konventionell mjölkproduktion.
Mamma till Moa, född 16 oktober 2008, och Hugo, född i februari 2012.
Är djurvårdare, biolog och jobbar med lantbruksfrågor.

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 10 okt-08 kl 14:00 »
Samtidigt kanske italienarna inte är helt rena utan bär på anlag för "stora svarta". När de paras med dina Buckfast som också skulle kunna ha anlag för "stora svarta" så blir avkomman därefter.

Tror inte du kommer så långt i släktforskningen utan vill du vara säker så får du köpa renparade drottningar.

ES

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 10 okt-08 kl 15:36 »
Men även renparade drottningar varierar mycket när det handlar om Buckfast (eller också har jag blivit lurad). Jag har alltifrån nästan beiga, lite ludna bin, via mer gula och över till nästan svarta och med närmast osynliga ränder och "nakna". De sistnämnda är f.ö. med stingsliga än de förstnämnda, vilka jag kan "gulla med" hur som helst.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 10 okt-08 kl 17:18 »
Det är väl det som Buckfast handlar om - att blanda olika raser under "kontrollerade" former. Tänk på att drottningen parar sig med massor med drönare vilket borde kunna innebära ett helt spektrum av färger och temperament.

ES

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #8 skrivet: 27 okt-08 kl 22:09 »
Ulf Gröhn sa en gång:
Vildparning kör jag bara på dottern och katten. :o
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser