Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elefant? Luft? Eller föl?  (läst 1975 gånger)

Mauira

• Småland
Elefant? Luft? Eller föl?
« skrivet: 08 okt-08 kl 17:37 »
Vad tror ni?  ;D
Tycker magen vuxit bara senaste veckorna, mer häng och annan form nu liksom

Född 84:a, 2-barnsmamma med ett stort djurintresse.
Hästägare, hundägare, kattägare.

Gräbban

• -
SV: Elefant? Luft? Eller föl?
« Svar #1 skrivet: 08 okt-08 kl 18:56 »
Visst ser det ut som en fölmage!! :D
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Mauira

• Småland
« Svar #2 skrivet: 08 okt-08 kl 19:52 »
Ja, eller en elefantmage  ;D

Hon har ju knappt passerat halva dräktigheten så jag vill inte veta hur stor hon kommer bli   :o :-\

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #3 skrivet: 08 okt-08 kl 20:23 »
Har hon haft föl tidigare eller var hon i dålig ridkondition? Eftersom hon släppt ut magen så pass.

Mauira

• Småland
« Svar #4 skrivet: 08 okt-08 kl 20:46 »
Det är första fölet, och hon var i bra kondition när hon betäcktes.

Dock har hon vilat sen april (har haft en väldigt sjuk son hemma så tiden har inte räckt till  :-\). Satte igång henne i augusti igen, men hon vill inte bli riden, så nu blir det lättare motion från marken enligt veterinärs rekommendation.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 08 okt-08 kl 21:21 »
Jag har själv gått lite drygt halva graviditeten. Trodde först att korten var på mig ;D ::) Det kanske är två :P :o
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 08 okt-08 kl 21:31 »
Så klart hon blir rund när hon går bara o äter o inte jobbar.. Av magen att bedöma skulle isåfall en av våra valackar vara dräktig ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Jennyt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 08 okt-08 kl 21:37 »
Än är inte undrens tid förbi ;) ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Mauira

• Småland
« Svar #8 skrivet: 08 okt-08 kl 22:40 »
Hon var i sämre ridkondition förra året (vilade mest under sommaren då också), gick på bättre bete men var inte hälften så här rund och såg framför allt inte så bukig ut som hon gör nu  :-[

Jäkla tråkigt att hon inte vill bli riden dock.. jag som hade hoppats på att hålla igång henne iaf året ut, men men...

Norrsken

• -
« Svar #9 skrivet: 08 okt-08 kl 23:10 »
Så klart hon blir rund när hon går bara o äter o inte jobbar.. Av magen att bedöma skulle isåfall en av våra valackar vara dräktig ;D

Haha! ;D När vår gammelpålla var dräktig så kom hennes förra ägare och hälsade på... "är den där också dräktig?" frågade hon och pekade på en av vallackarna i hagen.... Hästens ägare blev något stött över frågan... :-X
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

fjäderfän

« Svar #10 skrivet: 09 okt-08 kl 09:42 »
ser ut som min b-ponny men hon e inte dräktig bara fet.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #11 skrivet: 09 okt-08 kl 11:01 »
Varför vill hon inte bli riden, har hon ont någonstans?

Att tömköra från marken, gå ut på promenader borde fungera bra om hon har tillgång till mycket utevistelse i stora hagar. Det är ju bra att hålla igång sina fölston (och att föredra om bara möjligheten finns)  men rent krasst så finns det ett helt gång fölston som aldrig blir motionerade (av människan) som ändå fixat dräktighet och fölning. 

Nina W

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 11 okt-08 kl 11:54 »
Påminner mest om "gräsmage"

Jag vet inte när hon blev betäckt, men låt säga att det var i maj, då är hon bara fem månader
på väg och då brukar det knappt synas. Sedan tycker jag det syns bäst om man granskar stoet
rakt bakifrån. En fölmage putat ut åt sidorna i "midjan", det gör inte gräsmagar.
Om hon är betäckt i början av sommaren så behöver hon inte extrafoder än, se bara till att
hon inte har brist på något.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #13 skrivet: 11 okt-08 kl 18:15 »
jag glömde säga att jag tycker att hon är tunnare över sin rygg på bilden från oktober. Har du analys så att du kan kolla om hon får nog med protein i sin foderstat? Ett proteinunerskott och ett energiöverskott kan ofta göra att hästarna ser ut som Biaffrabarn, d.v.s. jättestora magar och tunn över rygg och rumpa.

Jag tror heller inte det är helt nyttigt för henne att bli alltför tung nu innan fölet börjar påverka så kolla över foderstaten och rör på henne det du kan (under förutsättning att hon inte har ont förstås).

Mauira

• Småland
« Svar #14 skrivet: 11 okt-08 kl 21:08 »
Hon betäcktes i början på april. Andra veckan i april. Det skedde bara betäckningar första veckan, men hon gick med hingsten i 6 veckor, då han var inlånad här och reds av mig.

Har nästan precis börjat fodra extra, de går fortfarande ute dygnet runt också och äter mest gräs fortfarande.
Men ska börja utöka på fodergivan mer nu, dock har jag inte fått nån analys ännu. Kraftfoder har jag inte börjat med ännu, alla fyra har bra hull, men dock kan jag hålla med om att stoet tunnat ut lite över ryggen, men det är inte så mycket ändå. Man får introducera foderbyten sakta på henne, då hon innan hon kom till mig fick ett rejält fånganfall vid foderbyte. Det har aldrig hänt här.

Jag är väl medveten om att det inte är enbart fölmage på henne,  dock så har hon både annan form och är avsevärt större än tidigare år. Magen har också annan form och hon är normalt ingen häst som blir klotrund utan hon är ganska så slank sommartid också. Magen putar ut direkt vid midjan och har en helt annan form är de andra tjockisarna i hagen  8)

Hon har inte ont någonstans, är jättepigg och framåt när jag är ute och går med henne. Ridas vill hon inte, sadelgjorden hatar hon och hon är slö som fan när jag rider henne, vill mest gå lugnt och trav och galopp tas motvilligt. Så fort jag hoppar av blir hon kanonpigg igen. Fullt frisk och hel enligt veterinär, ömmar ingstans, inga hältor osv. Men hon har också alltid varit häst med sina små egenheter för att visa sin motvilja mot saker och ting.

Har funderat på att börja tömköra henne, men hon har varit med om en del tråkigheter och är lite opålitlig med bakbenen  :-\

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #15 skrivet: 12 okt-08 kl 01:08 »
Vad mystiskt att vetrinären inte hittar något, annars hade det väl varit kanon att använda dräktighetstiden för rehabilitering. Kan det vara så att sadeln inte passar nu när hon förändrats så mycket i kroppen?
Bästa sättet att kolla är att prova rida barbacka.

Angående tömkörningen så kan du ju börja på en stor volt för att sedan när det fungerar komma ut på rakt spår (utom sparkräckvidd!). Nu är det väl mest vatten i betet och lite näring så det blir nog bra att börja vänja in henne. Lycka till!

Mauira

• Småland
« Svar #16 skrivet: 12 okt-08 kl 10:19 »
Tycker sadeln sitter bra faktiskt, men hon är ju rätt kinkig min donna, så minsta lilla som är fel så protesterar hon tydligt. Det är en ny syntetsadel också, bara använd ett 10-tal gånger, och de anpassar ju sig lite mer efter hästen också, än en vanlig i läder.

Sadelgjorden är klart och tydligt väldigt ondskefull också numera för hon försöker bitas när jag drar åt den, något hon aldrig gjort innan. Överhuvudtaget är hon mer känslig känns det som.. det är inga mellanting alls, det är antingen bra eller dåligt och det visar hon..

Rida barbacka vetifasen om jag vågar.. haha. Fast jag har funderat på det iofs.
Dottern på 4 år har ridit barbacka på henne utan problem iaf, men det är ju dessutom många kilos skillnad mellan oss två  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

766 gäster, 1 användare
Rigidrjw

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser