Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Zinkbalja?  (läst 5577 gånger)

BT

Zinkbalja?
« skrivet: 07 okt-08 kl 17:42 »
Nyinflyttad och utan varmvatten och dusch. Kul, men till julen vill man ju ändå vara fin, så min första tanke var att skaffa en badbalja, inte jättestor, men tillräcklig för att sitta i. Är det någon som har erfarenhet av det? Och var tusan får man tag i en bra balja, kanske en gammal zinkbalja?

Exotica

• Hejdeholms Gård
SV: Zinkbalja?
« Svar #1 skrivet: 07 okt-08 kl 17:58 »
Försök att hitta ett gammalt zinkbadkar. Dessa finns i olika storlekar, är lätta att stuva undan då de är lätta etc. Jag har själv två i vuxenstorlek och två i barnstorlek (och kan tänka mig att ha många, många fler). Det finns just nu tre stycken på Blocket. Kolla att de har urtappningshål + propp då detta är guld värt, speciellt om man ska ha det inne.

Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #2 skrivet: 07 okt-08 kl 18:16 »
Har en zinkbalja som jag brukar tömma med en hävert. Alltså bara en slang som man suger i tills vattnet rinner på av sig självt. Sen är det bara låta det vara och efter en stund så är det tömt med minimal insats.. :) Bara som alternativ om du inte hittar en balja med tapphål.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

muffman

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 okt-08 kl 19:04 »
Vi hade ett vanligt badkar på gården  som vi eldade under och badade i, funkar året runt problmet var att inte elda förmycket.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 07 okt-08 kl 23:09 »
Och kolla så att zinkbadkaret inte läcker om du ska köpa ett, (inte helt ovanligt).
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Kajsa

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 16 okt-08 kl 20:28 »
Muffman - din ide är ju enkel och så som det regnar nu behöver man ju inte ens tappa i vatten ;)
Vad hade du för anordning som badkaret stod/hängde i när du eldade under?

Kajsa

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 16 okt-08 kl 20:54 »
Muffman - din ide är ju enkel och så som det regnar nu behöver man ju inte ens tappa i vatten ;)
Vad hade du för anordning som badkaret stod/hängde i när du eldade under?

Kajsa

Vet ju inte hur muffman gjorde men några gamla tegelstenar under benen och runt en enkel eldstad funkar bra.  :)

muffman

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 okt-08 kl 20:58 »
Badkaret står under päronträdet på slaggstenar, ni vet sådana som blev över när dom gjorde järn förr. En slang från bäcken med vatten och en brasa under karet. Det blir någe djävulskt varmt om man inte passar sig med eldningen ;D behövs ingen stor brasa.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #8 skrivet: 16 okt-08 kl 22:01 »
Såg det där för första gången i en tidning för en massa år sedan. De hade sänkt ner karen i verandan :) JAg har funderat lite på det där med värmen och att man bränner rumpan(om man gör det?) kan man inte lägga trätrall på botten? Vore mysigt tycker jag. Får väl hålla ner det med sin kroppsvikt :)

Kanske nåt att ta efter på landet sen, jag får se.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #9 skrivet: 22 okt-08 kl 07:53 »
Om du nu får tag i en zinkbalja.. vill jag oxå veta det  ;D . Söker efter en lagom stor att stå i.. och röra sig litet i.. som ha som dusch botten.. vore lite ballt..  :-[
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Hattstugan

• -
« Svar #10 skrivet: 27 dec-08 kl 23:07 »
Det låter som en bra idé det där med att elda under ett badkar. Men som tidigare nämndes i tråden, hur undvika att bränna rumpan? Är det ett vanligt emaljbadkar ni använder då?
Det är inte illa jag har ju apa, häst och villa
en kappsäck full med pengar det är ju också bra att ha!

muffman

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 27 dec-08 kl 23:31 »
Jo vi har ett vanligt badkar numera med trä trall i botten pga  tidigare svedda skinkor.

Hattstugan

• -
« Svar #12 skrivet: 28 dec-08 kl 14:31 »
Ok, så om jag förstår det hela rätt så har ni trätrall inne i badkaret i botten för att sitta på? Hur länge ungefär behöver ni elda under badkaret för att vattnet ska bli varmt?
Det är inte illa jag har ju apa, häst och villa
en kappsäck full med pengar det är ju också bra att ha!

muffman

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 29 dec-08 kl 06:27 »
Det beror lite på hur varmt vattnet är från början, men normalt så går det på ca en 15-20 minuter på vintern lite längre.

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 3 användare (1 dolda)
Stengrim, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser