Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kommer bondbönorna bli klara frön?  (läst 2602 gånger)

pow

  • Inlägg: 33
    • Västerbotten
kommer bondbönorna bli klara frön?
« skrivet: 06 okt-08 kl 23:25 »
Nu har vi tagit ner våra sista bondbönor och hängt in i växthuset. De har inte blivit "färdiga" frön, baljorna är gröna med bruna prickar, men det har varit så mycket frost att vi inte vågar ha dem kvar. Visst tål de en del frost, men av de vi spritat har några tagit stryk så nu tog vi in dem.

Kommer de eftermogna och bli klara?
Det är roligare att göra det själv.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: kommer bondbönorna bli klara frön?
« Svar #1 skrivet: 07 okt-08 kl 16:42 »
Nej.
snus? vad är priset på en pris?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: kommer bondbönorna bli klara frön?
« Svar #2 skrivet: 08 okt-08 kl 00:45 »
Jag har måttligt stor erfarenhet av fröodling av bondböna. Jag skulle tro att om baljorna eller bönorna är frostskadade (mörkare blöta skador) så går det inte, annars finns en chans. Det är dock inte nödvändigtvis en fråga om antingen eller. Det handlar om vilken grobarhet och groningsenergi/skjutkraft fröet kommer få. Blir den låg (men över noll) så kan fröet kanske med lite pyssel duga för att få en ny fröskörd nästa år (för att t ex rädda en sort), men knappast för att genomföra en lyckad matodling.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: kommer bondbönorna bli klara frön?
« Svar #3 skrivet: 08 okt-08 kl 13:58 »
Till skillnad från Anders Skarlind har jag erfarenhet av att fröodla bondböna. För att få grobart frö måste de vara färdiga när du skördar baljan, dvs att baljan är svart, helst också sådär tunn som den blir som mogen, själva baljväggen alltså. Är den svart men inte inte mogen kan du torka dem luftigt och svalt, inte varmt för då brukar de ruttna.

Varför är inte fröna färdiga nu? Det borde de vara.

Äta dem halvmogna går ju bra, så ät upp dem.
snus? vad är priset på en pris?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: kommer bondbönorna bli klara frön?
« Svar #4 skrivet: 08 okt-08 kl 21:50 »
Till skillnad från Anders Skarlind har jag erfarenhet av att fröodla bondböna. För att få grobart frö måste de vara färdiga när du skördar baljan, dvs att baljan är svart, helst också sådär tunn som den blir som mogen, själva baljväggen alltså. Är den svart men inte inte mogen kan du torka dem luftigt och svalt, inte varmt för då brukar de ruttna.

Varför är inte fröna färdiga nu? Det borde de vara.

Äta dem halvmogna går ju bra, så ät upp dem.

Jag har väl fröodlat bondböna tio-tjugo gånger sisådär.

Visst ska baljorna vara svarta och helst intorkade. Allt annat är nödlösningar. Frågan hur långt man kan sträcka sig i nödlösningar intresserar nog mest den som vill rädda en sort, som det kanske inte går att få tag på mer utsäde av.

Jag kommer inte precis ihåg mina egna erfarenheter när det gäller att skörda gröna baljor (utom nedanstående, som inte är utvärderat).

Jag skulle tro att om de fortfarande är mycket köttiga och saftiga så spelar det större roll än förgen. Men jag vet inte.

Luftigt och svalt under eftermognaden låter bra. Måttlig luftfuktighet kanske också? Varken för torrt eller fuktigt? Värme och torka brukar leda till brådmognad hos omogna fröställningar. Vill minnas att jag varit med om det även för bondböna.

Bra fråga varför de inte är mogna ännu. Jag har i år sått en amerikansk sort som uppenbart inte är anpassad till vårt klimat. Den har inte ens fått baljor, bara blommor. Den kom igång sent, och bara några plantor. Kanske även något med pollineringen som inte stämt. Jag skulle även tro att årsmånen varit dålig.

Ifjol odlade jag en annan amerikansk sort (Aprovecho Select) som gick bra, men de mognade väldigt sakta och drabbades då av frost. Jag skördade grön-svarta och delvis frostskadade baljor. Bönorna ser inte bra ut, men enstaka är bättre. Ska bli intressant att så dem, kanske nästa år. Sorten verkar bra, och kan den komma över den första krisen och ge en lyckad fröskörd, så har den troligen fått en bättre lokalanpassning.

fryksdaling

  • Inlägg: 9
SV: kommer bondbönorna bli klara frön?
« Svar #5 skrivet: 09 okt-08 kl 22:17 »
Hej! Förra året tog jag in bondbönorna ("Imperial Green Longpod") och hängde på logen, en del var svarta och några var som du säger gröna med prickar. Det var väldigt hög grobarhet på dem och blev fina plantor, försommartorkan till trots. I år fick jag högre andel mogna baljor och större skörd än i fjol men tyvärr kom möss åt dem och spritade mycket snyggt upp de tidigast mogna och mest välmatade skidorna... Min svägerska tar bönorna och torkar långt innan de är mogna och lyckas få dem att gro ändå ( fråga inte mig hur hon lyckas med det). Du får väl prova, häng dem på tork och gör sen ett grobarhetstest på förslagsvis tio stycken, gror de inte så ät upp dem gror de så spara och så! Lycka till


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser