Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad MÅSTE hönor ha?  (läst 9081 gånger)

Vildrosen.

Vad MÅSTE hönor ha?
« skrivet: 06 okt-08 kl 12:02 »
Jag har köpt hönsmat från lantmänen men det är ganska dyrt. Har nu funderingar på att köpa korn edyl från en bonde MEN vad MÅSTE hönorna ha i sin mat?

Jag brukar ge dem lite solrosfrö speciellt på vintern för att de ska få lite extra fett då det är kallt dessutom får de naturligtvis snäckskal i fri tillgång.
Ibland så kan jag köpa "gammalt" bröd billigt från en butik som de oxå får.
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Lycka

• Ångermanland
SV: Vad MÅSTE hönor ha?
« Svar #1 skrivet: 06 okt-08 kl 12:15 »
Det som finns i färdigfoder.
Blanda själv så måste man vara kunnig.
Läs på fodersäcken,så ser du att det innehåller mycket.
Hur många på forumet blandar foder själva ???
Hedemorahöns

Krågedal

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 06 okt-08 kl 12:16 »
 :)Tycker du det är dyrt med hönsmat?Då jag tycker att det räcker länge! men mina "kinda" vill gärna leta själva och så hämtar jag GRATIS mat ifrån affären, det är grönsaker, frukt som är fula och kanske lite ruttet, men jag sorterar ut. Jag får även lådvis med bröd som har utgånget datum, (vi behöver inte köpa bröd längre :-[ :-[ :-[...jag köper dessutom "kaninmat som innehåller sådna frön som höns tycker om...
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #3 skrivet: 06 okt-08 kl 12:37 »
Här finns "recept" på foder: http://hos.sandnet.se/stackmurs/Hons/foder.htm

johe71

« Svar #4 skrivet: 06 okt-08 kl 12:47 »
Har nu funderingar på att köpa korn edyl från en bonde MEN vad MÅSTE hönorna ha i sin mat?

jordbruksverket har gett ut en publikation som heter Äggproduktion i ekologiskt lantbruk, länken går till en pdf-fil, det går även att beställa en pappersversion från jordbruksverket om man vill ha det...

det står mycket intressant i den publikationen, bland annat 10-talet sidor om foder, de har exempel på 4 egenblandade foders om ska ge en höna det den behöver.... men jag har svårt att tro att det blir billigare för en liten producent att blanda själv än att köpa färdigt, ett alternativ till helfoder är att räkna på vad det skulle kosta med koncentrat (heter värpex på granngården, kostar drygt 8kr/kg i säck) som ska fodras 1/3 och 2/3 spannmål (gärna två olika sorter)... det beror ju på hur billigt spannmål man kan få tag på...
« Senast ändrad: 06 okt-08 kl 12:49 av johe71 »

Strajder

• Aspegården
« Svar #5 skrivet: 06 okt-08 kl 18:23 »
Jag fodrar med en tredjedel färdigfoder resten spannmål (havre+korn). Odlar havren själv. Sedan har de fri tillgång på ensilageboss (mycket proteiner!) och snäckskal.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 08 okt-08 kl 09:48 »
Jag blandar inte mitt foder själv men jag köper färdigblandat från en bonde som har värphöns. Det är dock bara värpfoder, allfoder köper jag i affären.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

chili

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 11 okt-08 kl 15:28 »
Jag köper havre från bonden för en dryg krona kilot och blandar med koncentratfoder. Sedan kompletterar jag med allt som lill-tjejen kastar på golvet när hon äter + en del andra matrester. Jag har byggt ett stort foderförråd så jag behöver bara fylla på någon gång per månad. Mycket nöjd om jag får säga det själv.

/Chili
Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #8 skrivet: 12 okt-08 kl 21:00 »
Jag köper havre från bonden för en dryg krona kilot och blandar med koncentratfoder.

:) Vad är koncentratfoder?
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

johe71

« Svar #9 skrivet: 12 okt-08 kl 21:51 »
:) Vad är koncentratfoder?

ett helfoder är ett foder som innehåller allt som hönan behöver - fodrar du med ett helfoder så behöver du inte ge hönan något annat (med undantaget att vissa helfoder innehåller inte snäckskal), ett koncentratfoder innehåller samma saker som helfodret minus spannmålet. När du utfodrar med koncentrat så måste du tillsätta spannmål själv (oftast 2/3)

tittar man på några vanlig foder hos granngården (värpex är deras varumärke för koncetrat, sundfor värp och fenix hel veg är helfoder för värpande hönor och allfoder är ett "helfoder" för alla typer av fjäderfä)

värpexsundfor värp hel fenix hel vegallfoderRåvaruinnehåll
Sojamjöl 46.7%
Kalciumkarbonat 25.8%
Raps 9.6%
Vete 6.8%
Fettsyror 4.0%
Monokalciumfosfat 3.1%
Koksalt 1.1%
Raps, extraherad 0.45%råvaruinnehåll
vete krav 57%
soja krav 12,5%
kalciumkarbonat 10,4%
majsgluten 8,7%
havre krav 8,0%
fiskmjöl 2,0%
monokalciumfosfat 0,7%
koksalt 0,3%
kalciummagnesiumkarbonat 0,1%
vetefodermjöl 0,05%råvaruinnehåll
vete 61%
sojamjöl 17%
kalciumkarbonat 10,4%
havre 5,6%
fettsyror 3,1%
monokalciumfosfat 0,6%
korn 0,5%
koksalt 0,38%råvaruinnehåll
vete 48,2%
korn 12,8%
havre 11,3%
sojamjöl 11,1%
raps, extraherad 7,5%
kalciumkarbonat 3,5%
betmelass 2,0%
raps 1,9%
monokalciumfosfat 0,60%
koksalt 0,31%Fodertillsatser
Paprikaextrakt
Tagetsextrakt
Vitamin A
Vitamin D3
Vitamin E
Kolin
Fytas EC 3.1.3.26
Koppar (kopparsulfat)
Selen (natriumselenit)
L-lysin tekniskt rent
DL-metonin tekniskt rentfodertillsatser
paprikaextrakt
vitamin a
vitamin d3
vitamin e
kolin
koppar (kopparsulfat)
selen (natriumselenit)fodertillsatser
hydroxy-analoger av metionin
syrahalt.65% monomesyr
paprikaextrakt
tagetesextrakt
vitamin a
vitamin d3
vitamin e
kolin
fytas ec 3.1.3.26fodertillsatser
hydroxy-analoger av metionin
syrahalt.65% monomesyr
paprikaextrakt
tagetesextrakt
vitamin a
vitamin d3
vitamin e
kolin
fytas ec 3.1.3.26

och tittar man så ser man att sundfor innehåller 65% spannmål, fenix innehåller 66,6% spannmål och allfoder innehåller 72,3% spannmål... så har man tillgång till billigt spannmål (eller kanske till och med egenodlat) så kan koncentrat kanske vara ett enklare och billigare alternativ

och allfoder, som inte är anpassat för en värpande höna innehåller mycket mindre kalciumkarbonat än de andra... men även om man ger ett helfoder till sina hönor så bör man komplettera med snäckskal eftersom hobbyhöns oftast får matrester och får gå ute och äta godsaker de kan hitta själv... och mängden kalciumkarbonat i helfoder är beräknat att vara lagom om de enbart äter detta foder och inget annat

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #10 skrivet: 12 okt-08 kl 22:02 »
 :o :D Tack för informationen! Då är det ju koncentrat jag ska ha och det har jag inte fattat innan :P. Men jag är lite klokare nu än för en stund sedan ;D.

En sak jag funderar på är att mina höns visserligen har tillgång till allfoder men äter det sällan. Så man skulle kunna säga att de lever på vetekorn och havrekorn, matrester och allt de stoppar i sig när de går fritt ute. Så - egentligen är det detta de äter... Och de är friska, värper massa ägg och befruktningarna och kläckningarna är typ 95%-iga (ruvade). Och kycklingarna är levnadskraftiga. Har inte så många kycklingar per år (runt 30st) men ändå. Ändå gnager det ibland i mig att de kanske inte har rätt foder.... ::) MAn läser ju så mycket...  8) Hur tänker ni???

johe71

« Svar #11 skrivet: 12 okt-08 kl 22:39 »
Ändå gnager det ibland i mig att de kanske inte har rätt foder.... ::) MAn läser ju så mycket...  8) Hur tänker ni???

det låter som om dina höns har tillgång på ett överflöd av mat... (och ger man de olika fodrena i olika skålar så heter det fritt foderval i litteraturen)... och då är höns så smarta att de äter av det som innehåller det som de behöver (fråga mig inte hur de vet vad de ska äta... men tydligen så kan de känna det... jag antar att det är lite på samma sätt som vi människor ibland får ett sug efter något visst)

skillnaden mellan att ge dem en helt ok foderblandning och att ge dem en helt optimal foderblandning är nog inte så stor...
man kan väl kanske göra jämförelsen mellan en normal idrottare/motionär och en elitidrottare... det som skiljer är till stor del hur noga de är med maten (om man bortser från tiden som läggs ner på träning och en del andra saker då... men hönor är ju hönor hela tiden :) ). En elitidrottare är väldigt noga med att äta på exakta tider och exakt rätt näringsinnehåll...  och givetvis så producerar en höna som äter precis rätt mat på rätt tider mer än en höna som äter helt ok mat på lite oregelbundna tider... men det är nog inte så stor skillnad så det spelar någon roll om man inte försöker ha sin huvudsakliga inkomst från hönsen (värper våra hobbyhöns 10-20% färre ägg så spelar det ingen roll för oss... för ett hönseri är det skillnaden mellan att få pengar över till lön eller att gå med förlust...)

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #12 skrivet: 12 okt-08 kl 22:49 »
 :) Tack för utförligt och klokt svar! Fodret är blandat men de 25% som utgör köpematen blir liksom över ändå och ligger som damm i automaten eller hela bitar på golvet... :-[. Det ofrivilliga valet tenderar att bli frivilligt val trots allt :D. Ok - jag kanske kan slappna av nu då ;).

Sågaren75

« Svar #13 skrivet: 31 mar-09 kl 17:10 »
vad är monokalciumfosfat inget jag skulle ge mina hönor.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 31 mar-09 kl 17:52 »
Monokalciumfosfat- Det är ett annat namn för kalciumsalt och fosfor.

Fodret måste innehålla förhållandevis mycket kalcium eftersom äggskalet till allra största delen består av kalciumkarbonat.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Gamina

« Svar #15 skrivet: 01 apr-09 kl 11:37 »
Om man läser vad koncentratet innehåller så är det i princip soja och kalk. Utifrån det borde man (som jag just nu gör) kunna fodra sina hönor med spannmål, soja och fri tillgång på kalk. Givetvis får de lite annat också bla krattar jag upp det hösilage som blir kvar på marken när jag packar säckar till hästen. Matrester är det dock väldigt ont om eftersom jag nästan aldrig får rester över.
Frågan är bara hur ska jag tillsätta salt går det att ge dem grovsalt eller ska man baka några riktigt salta brödkakor som de får nersmulade i maten ibland?
Genbank för Gotlandshöns

Lycka

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 01 apr-09 kl 16:35 »
Man ska passa sig för att ge höns salt det är farligt.
Hedemorahöns

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV:hönor ha?
« Svar #17 skrivet: 01 apr-09 kl 18:44 »
Om man läser vad koncentratet innehåller så är det i princip soja och kalk. Utifrån det borde man (som jag just nu gör) kunna fodra sina hönor med spannmål, soja och fri tillgång på kalk.
Frågan är bara hur ska jag tillsätta salt går det att ge dem grovsalt eller ska man baka några riktigt salta brödkakor som de får nersmulade i maten ibland?
Salt ??? 0,38% är så lite att om du har salthaltigt vatten så räcker det.

i princip Soja och kalk ???

Fenix helveg gjort för brunvärpare
innehåller vete 61% havre 5,6% korn 0,5% sojamjöl 17% kalciumkarbonat 10,4% =kalk+fosfor koksalt 0,38%  metionin A D E -vitamin kolin o fytas m.m
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #18 skrivet: 01 apr-09 kl 20:32 »
Det som finns i färdigfoder.
Läs på fodersäcken,så ser du att det innehåller mycket.

Jag gör och jag har väldigt nöjda hönor :) dom vill inte ha köpefoder alls längre.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 01 apr-09 kl 20:54 »

Kör alla färdigfoder-tillverkare med samma mantra??

"Det går inte att själv göra mat till djuren - Det går inte att själv göra mat till djuren - Det går inte att själv göra mat till djuren - Det går inte att själv göra mat till djuren - Det går inte att själv göra mat till djuren - Det går inte att själv göra mat till djuren - Det går inte att själv göra mat till djuren...............
Köp vår färdiga mat till dina djur, annars kommer dom inte att må bra - Köp vår färdiga mat till dina djur, annars kommer dom inte att må bra - Köp vår färdiga mat till dina djur, annars kommer dom inte att må bra - Köp vår färdiga mat till dina djur, annars kommer dom inte att må bra - Köp vår färdiga mat till dina djur, annars kommer dom inte att må bra - Köp vår färdiga mat till dina djur, annars kommer dom inte att må bra............"

;D  ;D  ;D
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 1 användare
Nannanas

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser