Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Hur får dina höns gå utomhus (sommarhalvåret)?

Inhägnad dagtid, instängda på natten
41 (23%)
Inhägnad dagtid, går in och ut som de vill i hus på natten
18 (10.1%)
Inhägnad när vi är borta, ibland helt lösa
32 (18%)
Inhägnad när vi är borta, annars helt lösa
24 (13.5%)
Nästan alltid helt lösa, ibland inhägnad
17 (9.6%)
Alltid helt lösa, instängda nattetid
43 (24.2%)
Alltid lösa, sover vart de vill
3 (1.7%)

Antal personer som röstat: 168

Författare Ämne:  Hur går hönsen ute?  (läst 7360 gånger)

Anna

• -
Hur går hönsen ute?
« skrivet: 05 okt-08 kl 22:25 »
Tycker det är lite kul med omröstningar. Svara gärna,
Anna
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Krågedal

• Östergötland
SV: Hur går hönsen ute?
« Svar #1 skrivet: 06 okt-08 kl 07:30 »
 ;DDet var svårt det borde ha varit iallafall ytterligare ett alternativ, som mina får vara i inhängnad och emmellanåt komma utanför och sover i hus på natten! 8)
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 06 okt-08 kl 12:49 »
Jag förutsatte att alternativet 'inhägnad när vi är borta, annars helt lösa' innefattade ett hönshus också... där de är instängda på natten i så fall för min del.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Anna

• -
« Svar #3 skrivet: 06 okt-08 kl 13:24 »
Ja, man kan aldrig ha för många alternativ och samtidigt blir det snabbt för många...
Är inte alternativ 3 precis det du beskriver? Skulle ha skippat det där med hus och natten. Det krånglar kanske bara till det. Ville veä mest se om det finns nå'n som har hönsen helt lösa. När jag hade Chabo sist så föredrog den flocken att sova i träd ute på nätterna och på dagarna gick de också lösa. De var alltså aldrig instängda varken i inhägnad eller hus.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Prosit

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 06 okt-08 kl 21:23 »
Jag prickade för alt 3 men när de är på landet (ca 6 veckor) så har jag ingen rastgård. De som är i hönshuset när det blir kväll är instängda över natten. Ofta är det ett gäng ungdomar som sover i träden på natten. 
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Sally

« Svar #5 skrivet: 07 okt-08 kl 17:27 »
Mina går fritt alltid och hela tiden. Har försökt med hönsgård, men de tycker det blir trist efter ett tag. De roar sig med att spankulera på åkrarna häromkring och ibland vandrar de bort till grannen och hälsar på deras bitbullterrier  ;D. De är sällskapligt lagda mina höns...

Sally
Går det...så går det!

AnnyLee

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 okt-08 kl 18:10 »
Jag valde alternativ sex uppifrån, för de går inte i någon hönsgård utan fritt på tomten. Iofs har vi 1,6 m högt stängsel runt hela tomten för att hålla hundarna inne och hjortarna ute, så helt fritt är det ju egentligen inte. Men tomten är stor så jag valde helt "fritt alternativet" iallafall...

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #7 skrivet: 07 okt-08 kl 18:18 »
Jag valde nr3.

Vi har dvärghöns och jag är än så länge inte bombis på att våra katter inte tar dem. Har dem oftast i hönsgården, men ibland när jag har uppsikt över djuren så går de lösa.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Taggiz

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 08 okt-08 kl 11:36 »
Jag öppnar till dom på morgonen (hönsgården) & sen är dom ute & får göra vad dom vill .När kl är ca 18 har dom gått in i hönshuset för natten & då stängs hönsgården fast ,myskis hanen går iofs in senare så det stängs när han behagar gå in  :).

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 08 okt-08 kl 15:47 »
När vi inte hade så mycket höns så hade vi dem alltid lösa.

Nu däremot skulle det inte funka så bra + att vi har hundpensionat. (Ifall någon hund skulle komma lös kan de mycket väl vara döden för hönsen om de är lösa)

I alla fall, vi öppnar åt dem på morgonen sedan får de gå ute hela dagen tills det börjar skymma.
Väldigt viktigt att stänga då på grund utav räv. Den försökte ta en höna och henne kycklingar i somras när de var ute i en utebur. Klockan var då 9 på förmiddagen. Jag hörde hur det kacklade konstigt och jag sprang ut... "Vilken konstig katt" tänkte jag först sedan såg jag att det var en räv som försökte slita sönder buren!

Det var bara att ta in kycklingarna på en gång... Vi hittar fortfarande rävskitar runt omkring hönsgården... Livrädd att den ska ta sig in, önskar att morfar tog sig tid till att komma och skjuta den innan det är försent!

Enda han säger: "Vi skjuter den ifall den blir stygg"... Vafan, när den har tagit allihopa alltså? För när en räv tar sig in så biter den ju ihjäl allihopa!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 08 okt-08 kl 15:48 »
Hur får dina höns gå utomhus (sommarhalvåret)?
Svara gärna,Anna

Mina höns går helt lösa fritt ute på gården på dagarna men sover inne i hönshuset på nätterna (så inte räven tar dom)
Och är ingen hemma, så får dom också vara inne (grannens jakthund gillar höns)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Wobbeke

• -
« Svar #11 skrivet: 08 okt-08 kl 16:56 »
Hejsan!

Ni som har era höns ute hela dagarna, är ni hemma och kan hålla ett öga på dem eller klarar dem sig ändå? Här har vi en del rovfågel, har ni haft problem med att fåglarna tar dem? Isåfall, vad har ni för tak på era hönsgårdar, fungerar det med bärnät?

Ha det bra!
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 08 okt-08 kl 18:14 »
Hejsan!

Ni som har era höns ute hela dagarna, är ni hemma och kan hålla ett öga på dem eller klarar dem sig ändå? Här har vi en del rovfågel, har ni haft problem med att fåglarna tar dem? Isåfall, vad har ni för tak på era hönsgårdar, fungerar det med bärnät?

Ha det bra!

Bärnät, är det sådant där blått tunt nät va?

Vi har i alla fall sådant över våran hönsgård och funkar bra tills vintern kommer och snön lägger sig på nätet och... Ja, det blir för tungt för nätet till slut.  :-X
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 08 okt-08 kl 20:26 »
Vi har hönsgård, men dörren står nästan alltid öppen så de går vart de vill ändå. På nätterna får de vara inlåsta.

Sally

« Svar #14 skrivet: 08 okt-08 kl 22:41 »
Jag har mycket rovfågel hos mig. Det är slättland omkring så de seglar omkring och spanar mest hela dagarna. men jag har bara varit med om att de tagit en tupp på 15 år. I och med att hönsen går fritt blir tupparna duktiga på att hålla vakt. Man kan tydligt höra då de ser en rovfågel på avstånd...till skillnad från ljudet de gör då det är "markgående faror" som räv.

Jag passar inte mina höns- de tycks klara sig utan mig på dagarna ;).

Sally
Går det...så går det!

Wobbeke

• -
« Svar #15 skrivet: 09 okt-08 kl 10:27 »
Härligt att höra!
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

anette i bugared

• -
« Svar #16 skrivet: 09 okt-08 kl 10:57 »
Helt lösa dagtid med viss modifikation. De har ett nät på 30-40 cm mot ena hållet som hindrar dem från att sprätta sönder mina rabatter och hindrar dem från att gå in i bigården. Åt andra hållet, upp mot beteshagen och skogen går de helt fritt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Anna

• -
« Svar #17 skrivet: 09 okt-08 kl 23:24 »
Jag tycker det är så kul att alternativet att de går lösa hela tiden leder!

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #18 skrivet: 10 okt-08 kl 10:01 »
Mina höns har en inhägnad som vetter mot grannen. Åt andra hållet så kan de gå fritt hur de vill ut mot betet. ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #19 skrivet: 21 okt-08 kl 03:35 »
Inhägnad på natten och när vi inte är hemma, annars lösa.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser