Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kapa trasmattan  (läst 13825 gånger)

manna

• -
kapa trasmattan
« skrivet: 05 okt-08 kl 20:51 »
Mattan är 13 meter lång, huset bara nio. Hur kapar jag trasmattan på bästa, snyggaste och mest korrekta vis? Så mycket som möjligt av de just nu överflödiga meterna matta ska överleva ingreppet.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

KAJ

SV: kapa trasmattan
« Svar #1 skrivet: 05 okt-08 kl 21:09 »
Ta med mattan till Skånetösen så hjälps vi åt att kapa den!!

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 06 okt-08 kl 00:04 »
På samma sätt som man lagar en matta som är trasig i ena änden? Dvs repa upp inslaget och knyta nya fransar. Antar att  man måste klippa om man ska få det till 2 mattor.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

manna

• -
« Svar #3 skrivet: 06 okt-08 kl 07:45 »
På samma sätt som man lagar en matta som är trasig i ena änden? Dvs repa upp inslaget och knyta nya fransar. Antar att  man måste klippa om man ska få det till 2 mattor.

Ja, det är något ditåt jag har tänkt. Men att "knyta nya fransar" måste väl göras på rätt sätt? Inte bara vilken sur knut som helst duger, antar jag. Det ska ju inte bara bli en kortare matta - den ska se snygg ut oxå. 

Mattan är inte min, utan brorsans. Jag har ingen lust att baxa 13 m trasmatta, så arbetet får göras i brorsans lilla torp. Praktiskt att bara rulla ut mattan och klippa där väggen tar emot...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 06 okt-08 kl 08:09 »
Sett i sommartorpet .
Ernst kantade trasmattor,
med bomullsband i passande färg
Det tyckte jag blev snyggt!
Hedemorahöns

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 06 okt-08 kl 14:44 »
Sett i sommartorpet .
Ernst kantade trasmattor,
med bomullsband i passande färg
Det tyckte jag blev snyggt!

Så kan man också göra, antagligen får man sy fast banden för hand - om man inte har en skomakarmaskin eller dylikt som klarar av riktigt tjocka lager.

manna - har mattan ngt distinkt mönster med bårder eller så måste man ju repa upp såpass att det blir likadant som i den andra änden. Och så kollar man hur fransarna är gjorda, hur många trådar varje frans innehåller etc.

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #6 skrivet: 06 okt-08 kl 15:21 »
...
Och så kollar man hur fransarna är gjorda, hur många trådar varje frans innehåller etc.

Jag har gjort det här för många år sedan, och vill minnas att den nyklippta kanten hade fransar som var "flätlockade". (Lockiga likt ett hår som varit uppsatt i flätor). Logiskt, men jag minns inte om lockarna gick att tvätta ur.
Gör de det?

annan

« Svar #7 skrivet: 06 okt-08 kl 17:20 »
ett löjligt enkelt förslag: kan du inte vika den så den följer ett hörn eller nåt

löjligt var ordet

"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 07 okt-08 kl 09:07 »
Det var väl inte löjligt.
Ibland glömmer man det enklaste. ;)
Hedemorahöns

manna

• -
« Svar #9 skrivet: 07 okt-08 kl 11:05 »
ett löjligt enkelt förslag: kan du inte vika den så den följer ett hörn eller nåt

löjligt var ordet

JAG kan vika, men brorsan - chefen i det här sammanhanget - vill ha en precis lagom lång matta med fransar i båda ändarna.

Mattan är knasrandig, så jag antar att jag bara behöver klippa av, repa upp en bit och sedan knyta som det är gjort i början av mattan.

Tack för alla svar! Ni kan ju fan allt!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 07 okt-08 kl 11:18 »
Jaha så karlar ska få bestämma ;)
Det var ju hans matta ;D
Hedemorahöns

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 07 okt-08 kl 15:34 »
JAG kan vika, men brorsan - chefen i det här sammanhanget - vill ha en precis lagom lång matta med fransar i båda ändarna.

Mattan är knasrandig, så jag antar att jag bara behöver klippa av, repa upp en bit och sedan knyta som det är gjort i början av mattan.

Tack för alla svar! Ni kan ju fan allt!

Vad skönt att mattan är knasrandig, så du slipper ta hänsyn till mönster. Hoppas det blir bra!

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 2 användare (1 dolda)
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser