Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problematisk boxdörr i stallet  (läst 1504 gånger)

Mauira

• Småland
Problematisk boxdörr i stallet
« skrivet: 05 okt-08 kl 16:40 »
Har lite problem i stallet..

Har gjort om där lite (två boxar), och problemet är att på ena boxen så kommer inte boxdörren vara rak.
Om boxdörren blir rak blir öppningen alldeles för liten, och vi har alltså tänkt ha boxdörren på snedden..
Det gör boxdörren flera dm större.

Vad vi inte tänkte när vi slog i regeln är att vi kanske borde satt den på tvären också liksom. Nu står ju regeln rak, vilket gör att fäster man gångjärnen på regeln, ja, då kan man ju inte få dörren så den går snett. Problemet är ju nu att regeln är ditsatt, boxarna är ju annars ordning, men dörren är nu problemet.

Finns det gångjärn man sätter rakt men som ändå blir snea?
Eller hur kan man annars lösa det hela?

Har försökt demonstrera nedan hur det är. Nummer 2 är alltså den regel vi satt fast där inne som gångjärnen ska hänga på. Dörren ska till nummer 1 och blir således sne. Nummer 1 är en uppgjuten vägg +brädor och är ett mindre utrymme (sadelkammare). Hade inte sadelkammaren funnits hade ju det utan problem gått att fixa en rak dörr, men väggen där stör ju en del dessvärre.

2.   I 
                                 I
1.                              I
I                                I
I

Någon som fattar öht vad jag menar?  ;D
Född 84:a, 2-barnsmamma med ett stort djurintresse.
Hästägare, hundägare, kattägare.

ingvar2

• Gäst
SV: Problematisk boxdörr i stallet
« Svar #1 skrivet: 05 okt-08 kl 19:42 »
Är det uppifrån du ritat? :)
Gjorde en skiss, om det är så här du menar? Där brunt ar boxvägg, blått är dörr, och rött är gångjärn.. isåfall får ni ju hyvla av lite av hörnen på dels dörren och dels regeln, och sen böja gångjärnet lite så det räcker runt.. Om det nu var så här du menade ??? :)

Mauira

• Småland
« Svar #2 skrivet: 05 okt-08 kl 21:17 »
Det ska vara ritat framifrån sett. Det är så man ser det när man kommer in i stallet.

Jag funderade på den lösningen också, att liksom ta bort lite på regeln för att fästa gångjärnen där sen..
Det borde ju vara den enklaste lösningen.. :)
Född 84:a, 2-barnsmamma med ett stort djurintresse.
Hästägare, hundägare, kattägare.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 08 okt-08 kl 20:55 »
Jag hade jättegärna kommit med tips...........men jag fattar inte nåt :-[ Känner mig rätt korkad ::) ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 08 okt-08 kl 21:20 »
Citera
men jag fattar inte nåt  Känner mig rätt korkad 
BILD?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

839 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser