Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stödvärme  (läst 1207 gånger)

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
stödvärme
« skrivet: 05 okt-08 kl 10:42 »
hej,

när ska man börjar lägga filtar på sina bin? Jag har en tråg kupa modell varberg som är väl isolerade. Jag har även nacka kupor som jag har inte tänkte lägga filtar på. Hur brukar ni göra?  Jag bor i vännäsby västerbotten i zon 5 (kallt som fan på vintern) -28 är inte ovanligt

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

wictor

SV: stödvärme
« Svar #1 skrivet: 05 okt-08 kl 16:44 »
I en trågkupa är det rätt bra att såga till en frigolitskiva och sätta utanför den bakre luckan, då blir det varmt åt det hållet. Det är enkelt att såga frigolit i exakta mått så det blir relativt tätt runt kanterna.
Uppåt går det bra med ett täcke eller några filtar.
Jag brukade lägga på täcken uppåt när det varit några frostnätter och de så gott som slutat flyga på dagarna.

Det gör ingenting att de får känna på lite kyla innan man täcker över, då avstannar yngelsättningen och de sätter sig i ett fint klot. Täcks de för tidigt på hösten fortsätter de gärna att yngla ett tag till, vilket inte är bra eftersom det enligt min erfarenhet lätt leder till utsot.

Nu, med frigolitkupor, så har man ju inte samma möjlighet att styra "kylan", men med nätbotten brukar det ordna sig av sig själv, de känner när det blir kallt och förstår vad klockan är slagen...

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: stödvärme
« Svar #2 skrivet: 07 okt-08 kl 15:58 »
tack för svaret... ska täcka de om några veckor!!!
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser