Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Verkligen hittat en bakugn  (läst 7162 gånger)

Lenny

Verkligen hittat en bakugn
« skrivet: 05 okt-08 kl 08:07 »
Hej. Detta blir mitt första inlägg även om jag "snikläst" en längre tid.
Sen ett tag tillbaka är vi lyckliga ägare till en gammal parstuga i närke troligen från första halvan av 1800-talet.

Vi har påbörjat våran köksrenovering och har en tid tänkt att visste måste det ha funnits en bakugn i detta hus, speciellt med tanke på den enorma murstocken.
Så i fredags tog vi steget och knackade bort ett par tegelstenar bakom vedspisen och jajamen där fanns det ett utrymme fyllt med sten, tegel, skit och två gamla konservburkar (tyvärr utan datum).
Igår togs mer stenar bort och nu ett stort hål med rester av en bakugn som troligen haft måtten av ca 95x105cm. Tyvärr har man slagit sönder de sista 1,5 lagret med tegel i valvet och hällen när man gjort rökkananalerna till vedspises.
Vi har någon skruvad idé om att det här ska vi kunna mura upp själva med lerbruk och få i godkänt skick  :) (Hur svårt kan det vara  ;) )
Ni får gärna ge era utlåtanden om ni tror det är möjligt, antar att det är en ledande fråga på ett sådant här forum.

Vi måste dock klura ut någon lösning för vedspsisens rökrör då det nu går precis framför mitten av de tänkta luckorna till bakugnen, kanske flytta hela vedspsisen i sida.

Vad tror ni om det gamla teglet jag fann inne i ugnen, kan man återavända det förutsatt att det är helt?

Dela gärna med er av erfarenheter och om någon har egna bilder från sina egna renoveringar så får ni gärna hör av er så vi kan byta biler med varandra.

mvh
Johan

Lenny

SV: Verkligen hittat en bakugn
« Svar #1 skrivet: 05 okt-08 kl 08:07 »
huset....

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 05 okt-08 kl 20:18 »
Det är ju det som är underbart med lerbruk. Skiter det sig så lös bara upp det med vatten innan nån annan hinner se hur fel det blev!  ;)

Skämt åsido - det svåraste brukar ju vara att få modet att komma igång och det ser jag ju tydligt att det har har du ju gjort nu. Så nu är nästa steg att få mod att klara av nästa moment. Det gör du!

Återanvänd inte gammalt tegel med sot eller annan skit. Kostar inte många kronor att köpa nya stenar i förhållande till att behöva göra om jobb.

ES

machoman

« Svar #3 skrivet: 08 okt-08 kl 19:41 »
Som det ser ut på bilden så har ju ett skift murats utan på allt ihop, väggen har alltså byggts på inåt. Det blir ju galet om du skall behålla det så. Valvet som är slaget skall ju vara ytterst. En bakugn brukar hålla 30 år. Ungefär så länge håller skorsten som står uppe på allt ihop. Är skorstenen ommurad nyss? troligt att detta gjordes samtidigt när bakugnen sattes för. Skall skorsten muras upp igen så är det ju lika bra att mura upp bakugnen från grunden också. Vilar skorstenen bakom bakugnen så är det ju lättare att mura ny ugn, vilket är mycket osannolik. Bakugnar som är hyfsad sena i tid brukar ha sina rökgångar mynnande under spiskupan, finns kupan kvar? Mura om alltihop själva, så blir ni en erfarenhet rikare. Bakugnarna satt ofta runt 70-80-90 cm i höjd, idag vill vi ha spisen i den höjden och då täcks ju bakugnen, så skall ni ha spis framför så måste ändå bakugnen höjas. Som det ser ut på bilden så verkar ju ugnen sitta rätt högt iofs. Och då kan man ju undra var det var för pucko som ville sätta igen den. Den hade väl inte stört någon. Träffade en byggnadsantikvarie engång som förordade långt fängelsestraff på sådant förfarande. Så heder till er att ni vill ta den ibruk igen.

Nu när jag har funderat lite så är väl säkert rökgångarna mynnande direkt i skorstenen, säkerligen har väl ej dessa  klarat sotningsmästarens krav, och kanske rekommenderade han att den skulle muras för.Men det är ju lätt att kolla rökgångarna.

Läste inte erat inlägg så noga först.

Använd endast gammalt tegel till fyllnad och inte till rökgångar eller ugn. Skall ni ha dit köksspisen igen så måste ni ju ha en separat rökgång till denna. Inte troligt att detta finns, utan det var ju därför dom snodde den från bakugnen. Du får ju inte ha två eldkällor på en rökgång. Järnspisen rökgång är ju bättre att ha utan på väggen den första metern om du har en toppansluten rökgång. Men det ser ju ut som en kökspanna och dessa brukar ju ha rökgången ansluten baktill. Ja det går ju säga mycket om detta...

Shoot!

Förbaskat snygg stuga förresten, går inte bo bättre....Blir lite sotis.
« Senast ändrad: 08 okt-08 kl 20:10 av machoman »

Maran

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 okt-08 kl 20:14 »
En bakugn brukar hålla 30 år. Ungefär så länge håller skorsten som står uppe på allt ihop.
Eller hundra år, man vet aldrig.

Du får ju inte ha två eldkällor på en rökgång.
Får man visst!  :P

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 08 okt-08 kl 20:46 »
Får man visst!  :P

Medlaren kommer in här. Tror inte att det är tillåtet vid nytt eller om man gör om skorstenen. Är det befintligt enligt de regler som gällde när det murades så är det okej.

ES

Maran

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 okt-08 kl 20:53 »
Medlaren kommer in här. Tror inte att det är tillåtet vid nytt eller om man gör om skorstenen. Är det befintligt enligt de regler som gällde när det murades så är det okej.

Det är tillåtet även vid nytt.

Del 2 Boverkets byggregler, BBR 5 Brandskydd:

5:431 Allmänt
Eldstäder för fast eller flytande bränsle ska anslutas till rökkanal. Eldstäder avsedda
för gas ska anslutas till avgaskanal.
Rök- och avgaskanaler, inklusive isolering och omgivande schakt, får inte ha
en yttemperatur på kanalens eller schaktets utsida som överstiger 100 °C när den
anslutna anordningen drivs med högsta effekt.
Gasapparater med en tillförd värmeeffekt av högst 12 kW eller en hushållsspis
för gas behöver inte anslutas till avgaskanal, om den installeras i ett utrymme
vars volym är större än 7 m3 och förbränningen inte ger upphov till ökad
brandfara, risk för förgiftning eller annan olägenhet.
Rök- eller avgaskanal som ansluts till fler än en eldstad ska utformas så att
detta inte medför ökad brandrisk eller annan olägenhet. Skorstenar, skorstensschakt
och dylikt ska placeras på underlag med tillräcklig bärförmåga. Bestämmelserna
omfattar även avgaskanaler från bränsledrivna motorer.
(BFS 2002:19).
Allmänt råd
Rökkanaler och skorstenar bör uppfylla kraven i SS-EN 1443.
Gasapparater bör anslutas till avgaskanal om förbränningen avsiktligt
sker med luftunderskott eller sotande låga. Se även avsnitt 6:2.
När flera eldstäder ansluts till samma rökkanal bör man beakta riskerna
för kondensering, brandspridning, inrykning via eldstad som inte används
och eldstädernas funktion vid samtidig eldning.
« Senast ändrad: 08 okt-08 kl 21:07 av Maran »

Stavern

• Norge
« Svar #7 skrivet: 09 okt-08 kl 10:44 »
Spännande att följa detta projekt!! Grattis till fin kåk....drömmer om en sådan jag också...men då måste jag nog flytta hem till sverige igen, inte mycket av sånna hus i norge inte!

Blir avis!

Rickard
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

ersam

• -
« Svar #8 skrivet: 10 okt-08 kl 09:39 »
Tack Maran! Alltid bra med folk som har på fötterna. Detta ska jag spara.  :)

ES

Pianja

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 okt-08 kl 15:49 »

ES

Här ligger två eldstäder per rökgång. Det gjordes för 1,5 år sedan. Kamin+vedspis delar på en, bakugn och kamin på en annan. Bakugnen är inte provad men det andra fungerar så fint så. Lite dyrt blev det eftersom skorstenssnubben fick trixa lite för att få ihop "byxorna". Värt varenda krona. Annars hade jag varit tvungen att vidga skorstenen och den är klumpig nog som den är på mitt lilla torp.

Maran

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 okt-08 kl 14:24 »
Tack Maran! Alltid bra med folk som har på fötterna. Detta ska jag spara.  :)

Varsågod, det var så lite så!  :)

Lenny

« Svar #11 skrivet: 15 okt-08 kl 21:55 »
Tråden har inte dött, håller bara på o fördjupar mig i bakugns och murningskonsten. Lerbruk är införskaffat. Mitt i allt håller vi såklart på o flyttar in också.

Tackar för inläggen så länge. Det kommer nog bli samma pipa till både bakugnen och vedspsisen. Ska klura ut en smakfull lösning på det bara....
Forskar även lite i urvida man hade speciellt murtegel i bakugnarna (bränt extra länge eller så) eller om det är av samma kaliber som övrigt tegel i murstocken.
Vill ju knappast använda modernt eldfast tegel...

Hittade förövrigt ett gammalt kilsågat plankgolv på vinden i ett av uthusen, tror det kommer från stora rummet på nedervåningen då man troligen bytt golvet där någon gång runt sekelskiftet till ett parallellsågat med ca 5-6" plankor

Elenor

• Mariehem i skåne
« Svar #12 skrivet: 29 okt-08 kl 20:30 »
Intressant projekt! Vi håller också på att totalrenovera en gammal Skånegård. Bakugnen fanns kvar och vi ska göra den i användbart skick. Vi har murat om skorstenen från nedervåningens tak och då passat på att göra flera pipor, även om vi också vet att det numera är tillåtet att använda samma pipa till flera eldstäder.
Gamla skånska skorstenar vidgar sig till ett helt rum längst ner och därifrån eldades både bakugn, varmvattenså och sättugn (gjutjärnslåda, som värmde i rummet intill). Skorstenen var vid och helt öppen upp till himlen. Så vill vi inte ha, så vi ordnar med spjäll att stänga de olika rökgångarna.

Här finns massor av bilder i våra album om renovering av boningshuset.
http://picasaweb.google.se/Mariehem2

forestman78

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 30 okt-08 kl 23:50 »

Hej!

Vad är det för lerbruk Ni köpt? Är det sådan som kallas keramisk massa?  Jag har en liknande bakugn från 1827. Den är i hyfsat skick men någon har slagit av översta delen av skorstenen och på detta vis kunnat lägga ett nytt tak utan att behöva ta hänsyn till skorstenen. Hade en murare hemma som utförde ett jobb på en annan spis och då passade jag samtidigt på att visa honom bagarstugan med bakugnen. Han sa att spisar av denna typ kunde hålla i evigheter och att det bara var att fixa till den genom att byta några dåliga tegelstenar mot eldfast sten av något slag samt "sätta tillbaka" översta delen av skorstenen. För honom skulle det ta tre halvdagar med torktid mellan dem. Ska så småningom renovera min ugn men har några andra mer akuta saker att ta itu med först. Kommer då att göra arbetet själv. Det skulle vara intressant att få se fler bilder på Er ugn och få följa renoveringen av den. Jag skickar gärna bilder på min om någon har lust att se.

/K
Biodlande torpare med hund och gäss.

Lenny

« Svar #14 skrivet: 31 okt-08 kl 06:09 »
Finns det verkligen flera olika typer av lerbruk förutom att du kan välja att gå ut på en åker o gräva en grop o blanda själv eller köpa "Lerbruk" att blandas med sand på välsorterade bygghandlar?
Jag har köpt på lerbruk på bygghandeln och enligt dom så var det samma som kakelugnsmakarna köpte för uppsättning och lagning av gamla kakelugnar. Skulle blandas 2 delar bruk 1 del sand och vatten efter tycke o smak.

Pratade även med en byggnads antikvarie och hon sa kort och gott "Lerbruk"

mvh
Lenny

Dela detta:

* Inloggade just nu

844 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser