Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad/Vem är en seriös uppfödare?  (läst 6096 gånger)

JennyN

• Jennys frön & sånt
SV: Vad/Vem är en seriös uppfödare?
« Svar #20 skrivet: 07 okt-08 kl 20:36 »
Mina värderingar:
Om någon är "seriös" uppfödare har jag tolkat som att den personen är noga med att sälja djur/ägg med den bakgrund och den rasrenhet som utlovats, samt friska fina djur - och provkläcker ägg om man säljer avelsägg för att se att de är befruktade.
Köper man ägg som skall ge blå höns av rasen xx, så skall det ju också ge det.

Oseriösa uppfödare vill bara tjäna pengar... om man nu kan göra det i hönsbranschen  ;)
Annars har de väl en annan drivkraft  ::)

LaPi

• Halland
    • Digeshults Farm
« Svar #21 skrivet: 07 okt-08 kl 22:56 »
Svar och tolkningar från mej...

Alla som får och säljer kycklingar eller ällingar är uppfödare, det behöver man inte ha ett företag för eller driva upp 1000 kycklingar per år. Man kan ha en småskalig uppfödning eller en mega stor, men man är ändå en uppfödare.

En seriös uppfödare för mej är en ärlig människa.
Alla kan göra fel och så, men man ser till att rätta till felen, man upplyser om så mycket man kan INNAN köpet och man ber om ursäkt om man gjort fel.
- Är man inte 100% säker på att man säljer en höna säger man det istället för att knipa käft och hoppas på det bästa.
- Vet man att det kan ha blivit en miss med färger/raser berättar man det, så köparen slipper överraskningar. 8)

Bara för att man kan sin ras utan och innan säger ju inte att man är en seriös uppfödare. Inget säger att två Best in show djur ger toppen fina avkommor.... snarare tvärtom vill jag säga. De ska kompletera varandras brister för att det ska bli så bra som möjligt.

;DMen som sagt, är man ärlig kommer man långt!  ;D
Besök hemsidan för info och fina bilder.
http://farmen.digeshult.se

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #22 skrivet: 08 okt-08 kl 10:03 »
Svar och tolkningar från mej...

Alla som får och säljer kycklingar eller ällingar är uppfödare, det behöver man inte ha ett företag för eller driva upp 1000 kycklingar per år. Man kan ha en småskalig uppfödning eller en mega stor, men man är ändå en uppfödare.

En seriös uppfödare för mej är en ärlig människa.
Alla kan göra fel och så, men man ser till att rätta till felen, man upplyser om så mycket man kan INNAN köpet och man ber om ursäkt om man gjort fel.
- Är man inte 100% säker på att man säljer en höna säger man det istället för att knipa käft och hoppas på det bästa.
- Vet man att det kan ha blivit en miss med färger/raser berättar man det, så köparen slipper överraskningar. 8)

;DMen som sagt, är man ärlig kommer man långt!  ;D

Jag håller med helt och hållet.
Alla som föder upp nåt djur över huvudtaget är en uppfödare. Hurvida man är seriös eller inte är så bra förklarat här ovanför i citatet så det behöver jag inte skriva oxå.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

pearly

• Gift, fyra barn och älskar livet på landet.
    • Ebbehultsgård
« Svar #23 skrivet: 08 okt-08 kl 20:49 »
Hej!

Man kan vara seriös med sin hobbyverksamhet, men man är inte seriös uppfödare.
Då är man ett företag eller betalar in skatt menar jag, man håller sig till lagar och regler och det är det inte heller många som gör.

Så det finns många seriösa hobbyverksamheter...

mvh
Carmen

Absolut det håller jag med om!!
Alla jag träffat som håller på med höns som hobby vill jag verkligen kalla för seriösa och brinner för sina små fjäderfä :) Finns kanske undantag, men inga jag träffat iallafall.
En del vill ställa ut, andra inte. En del vaccinerar, andra inte.  osv osv. Olika åsikter finns om allt,men en sak finns gemensamt!! Dessa underbara höns som vi alla värnar om var och en på sitt sätt.
De du ger får du igen tusenfallt eller mer, så tänk på hur du behandlar andra.

pearly

• Gift, fyra barn och älskar livet på landet.
    • Ebbehultsgård
« Svar #24 skrivet: 08 okt-08 kl 21:07 »
Har just läst igenom hela tråden.
Det jag får en känsla av är att de verkar finnas flera som stött sig med andra och skit snack hit och dit.
Varför bryr ni er ens? Varför tas de upp gång på gång om översittare oseriösa uppfödare osv.
Tycker ni att någon är si el så, visst fine!! Alla har rätt att tycka vad man vill, men herre gud...sluta tjafsa om andra, samarbeta istället, hjälp varandra och ha kul ihop istället.
Jag väljer att tro gott om alla människor istället för tvärtom och jag tror inte på sådant jag hör förrän jag bildat mig en egen uppfattning. Det borde kanske alla göra så vore det kanske inte lika mycket osämja.
Ha de bäst alla hönslovers och ta hand om er
De du ger får du igen tusenfallt eller mer, så tänk på hur du behandlar andra.

carmen

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 08 okt-08 kl 22:49 »
Hej.

Det är sant, allt det här är inte viktigt.
Och jag tänker inte lägga ner min energi på det heller längre.

Det händer saker i ens liv som gör man inser att det finns viktigare saker att fokusera sig på än hönskärringar som pratar skit.

Så ni som har trackat mig i flera år; varsågod, jag lägger ner nu och ni kan luta er tillbaka framför datorn och fortsätt jävlas med folk, jag orkar inte lägga energi på att hindra er längre. Trakassera min hemsida som ni har gjort då och då. Fortsätt förtala mig som ni har gjort, jag bryr mig inte längre, ni är luft.

Jag skiter högaktningsfullt i er nu.
Men ändå önskar jag er bara väl och hoppas att ni blir lyckliga någon gång i ert liv.
Det är jag.

Ni andra kan kontakta mig via mail om ni behöver hjälp att finna djur eller ägg.
Jag finns, jag vill hjälpa andra och det är det enda jag kan bli anklagad för... ;)

Ha det gott.

Carmen

Fairy Dreamland´s

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 09 okt-08 kl 11:30 »
Ja visst!! Om ändå alla kunde samarbeta så hade ju det varit det bästa!!
Men nu är det så här att den största och värsta sjukdommen svenskar drabbas av är..
AVUNDSJUKAN!!

En del kan inte ta att det går bra för andra, eller att dom har fina djur..
Detta har jag själv erfarenhet utav!
Mitt liv flyter, jag har det bra och har många fina djur.. detta har bemötts med skitsnack!!
Iof. så bryr jag mig inte speciellt, tycker bara vissa har sorgliga liv.. Har ni inget annat att göra?

Men sen vill jag också tillägga att jag mött många supergoa människor här på alternativ, och
att jag är kalasnöjd med ägg jag köpt av er!

Hoppar även jag av alternativ, pga att det ger mer negativ energi än positiv.. tyvärr!
Fortsätter ändå mitt höns sammarbete med alla er trevliga utanför detta forum.

Sammarbetar mer än gärna med dom som ger nåt tillbaka!

Så nu tackar jag för mig!!

Mvh Susanna "Fairydreamland´s"

LaPi

• Halland
    • Digeshults Farm
« Svar #27 skrivet: 09 okt-08 kl 11:58 »
Men att hoppa av alternativ löser ju inte problemen, då har ju de med fula munnar "vunnit"
Stanna kvar och prata med de som är trevliga och ger er något. Skit i de andra.
Men behöver ju inte läsa alla trådar, utan inrikta sig på det man själv vill höra eller se.

Fortsätter alla att hoppa av blir det ju bara en flock skränmåsar kvar i så fall ;D
Livet är för kort för att anpassa sig efter människor som inte kan anpassa sig efter någon annan än sig själv!
Håll ut, stå på dej och titta efter det positiva!
Besök hemsidan för info och fina bilder.
http://farmen.digeshult.se

fjäderfän

« Svar #28 skrivet: 09 okt-08 kl 13:49 »
näe ni kan ju inte dumpa oss här med alla andra knasbollar  ;D vad ska vi göra då??
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

rina

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 09 okt-08 kl 14:09 »
Ordet Seriös betyder ju "ta på allvar" och det finns hönsuppfödare som tar sin avel på allvar och gör sitt bästa just för den rasen dom föder upp.....en seriös uppfödare delar även med sig av BRA djur det tjänar alltid den seriösa uppfödaren på    det kan hända så mycke med våra höns och vart vänder man sig då till för köpare och vill köpa tillbaka ägg eller djur ? Jo om man då varit seriösa så finns det några att vända sig till och få hjälp. Har man endast sålt djur som ej håller i avel ja då sitter man där allt kan vara förstört många  års jobb. Det är ju också viktigt berätta för köparen hur djuren är positiva och negativa grejer. ..vad som brister .m.m Jag kommer ihåg för många år sen när jag hade Antwerpen Skägghöns så var jag hos en erfaren man och skulle köpa avelstupp ...tänk va noga han var att jag skulle få den som skulle passa mina hönor bäst. Då kände man denna herre han är seriös och menar väl. Och dom finns dessa goa människor som delar med sig av sin erfarenhet och fina djur.... så jag har inte känt av nån avundsjuka. Många duktiga uppfödare säljer ju av sina avelsdjur på våren när dom är färdiga passa då på och köpa dom håller i många år och man vet vad man då får. ;)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #30 skrivet: 10 okt-08 kl 06:21 »
Tack rina för ditt fina inlägg.

Jag tycker att vi ska hålla sams här på forumet.
Det är nog av elände ute i världen. :'(
Det är väl meningen, att vi ska stöta och blöta
olika saker.,

Det kan gå lite hett till ibland,men det är inte meningen
att någon ska sluta skriva för det.
Man lär sig massor.

Kom nu alla och gå vidare, sätt bara näsan i vädret.
Här ska vi ha kul!!!!!
Tyck om livet.
Hedemorahöns

Bovanägare

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 10 okt-08 kl 07:47 »
Håller helt med Lycka, visst kan man ibland ge svar på tal men det är ju inte illa ment. Inte från min sida i alla fall.
Snälla ni inte ska ni sluta skriva här på alternativ för det.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #32 skrivet: 10 okt-08 kl 20:47 »
Jag måste ha missat något i denna tråd - eller är inlägg borttagna? Eller varför väljer Carmen & Fairy's dreamland att plötsligt lämna Alternativ.nu?  ???

Strajder

• Aspegården
« Svar #33 skrivet: 12 okt-08 kl 09:21 »
Håller med JennyN. Eftersom frågan ursprungligen verkar väckts av Carmen och det inte verkar finnas varken direkta personangrepp eller andra "påhopp" i tråden så är avhoppen av den orsaken oförklarliga. Det förekommer annars ganska ofta i olika typer av sammanslutningar att mycket engagerade personer bryter sig ut eftersom deras engagemang och allvar är större än "normalmedlemmens".

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #34 skrivet: 12 okt-08 kl 12:28 »
De kan ju ha fått pm med påhopp i kanske?

Jag tycker det är synd, jag kommer att sakna dem!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #35 skrivet: 13 okt-08 kl 10:03 »
Jeg har drevet mye med fisk, og der får man ikke kalle seg en oppdretter før barna har fått barn  ;)
Dvs. når din flokk har fåt kyllinger, og de kyllingene har fått barn igjen....   
Og ordet seriøs, er vel alle enige om hva betyr....
Og jeg lurer nå på hvorfor kan ikke en hobby uppfödar kalle seg en seriøs oppdretter?
Om man driver på hobby basis eller er "et registrert företag" har vel egentlig ikke noe med hverandre å gjøre.
Selvfølgelig kan man være er seriøs oppdretter og drive det på hobbybasis!

Og de som har valgt å hoppe av....
Når man spørr et spørsmål på et åpent forum og dermed har egene sterke meingen, MÅ man være berett på å få svar og
folk som mener noe annet!
Vet man selv man blir irritert og sint når andre svarer på din tilltale, så bør man tenke over hva man legger ut av tråder!
Denne tråden var ganske åpen for MANGE meninger!
Og kan heller ikke se noen form for personangrep ol... ser bare mange innlegg med forkjellige meninger...

Mine meninger og synspunkt! ;D
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Melica

« Svar #36 skrivet: 14 okt-08 kl 00:01 »
Jag tycker det är väldigt tråkigt att ni inte längre villvara med! Alternativ kommer att bli tråkigare utan er!

Jag satt och funderade över vad alltihop handlar om egentligen. Jag tror att det ligger väldigt mycket i vad Fairy Dreamlands säger:
Ibland kan det nog vara så att inget finns skrivet mellan raderna! Och läsaren tolkar fel..
Men ibland finns det mycket där.. Det beror ju helt på hur svar och inlägg är
formulerade. Är man nåt kunnig i svenskan så märker man ju när något är spydigt, glatt,
argt, roligt mm. formulerat! Det behövs inga smileys till det.
Alla känner väl igen om en text är trevlig el. otrevlig?

Vissa meningar kan vara så illa formulerade så det handlar om ren sarkasm, sånt märker man!

Jag minns en av de tidigaste trådarnajag läste här. Det var ett inlägg som jag inte längre kommer ihåg, men det följdes av en kommentar om att personen inte behövde vara så ironisk (vilka personerna var har jag också glömt). Jag förstog ingenting alls. Jag blev tvungen att läsa det första inlägget flera gånger innan jag plötsligt förstog hur man kunde tolka orden som ironiska!

Jag tror att du inte riktigt förstår hur svårt det är att tolka en skriven text. Ser man en annan person i ögonen och hör tonfallet, så förstår man hur det är menat. Däremot är det inte alls säkert att man uppfattar samma sak i en skriven text.

Alla har vi olika bakgrund, olika referensramar, olika utbildning och olika vana att tolka en text. För det mesta tror jag inte att så många här tänker så mycket på hur man formulerar meningarna. Alla kan vi nog få till olyckliga formuleringar utan att det har varit vår avsikt att vara sarkastiska. Jag lyckas säkert med det själv ibland, utan att det är meningen. Jag har märkt att när jag skriver låter jag nog ganska stroppig, fast jag inte allsvill det. Om någon har tagit illa upp av något jag skrivit ber jag därför om ursäkt, det har aldrig varit meningen!

Jag gör som flera andra redan sagt, jag försöker tolka alla inlägg positivt!
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Carmen

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 14 okt-08 kl 13:53 »
Jeg har drevet mye med fisk, og der får man ikke kalle seg en oppdretter før barna har fått barn  ;)
Dvs. når din flokk har fåt kyllinger, og de kyllingene har fått barn igjen....   
Og ordet seriøs, er vel alle enige om hva betyr....
Og jeg lurer nå på hvorfor kan ikke en hobby uppfödar kalle seg en seriøs oppdretter?
Om man driver på hobby basis eller er "et registrert företag" har vel egentlig ikke noe med hverandre å gjøre.
Selvfølgelig kan man være er seriøs oppdretter og drive det på hobbybasis!

Og de som har valgt å hoppe av....
Når man spørr et spørsmål på et åpent forum og dermed har egene sterke meingen, MÅ man være berett på å få svar og
folk som mener noe annet!
Vet man selv man blir irritert og sint når andre svarer på din tilltale, så bør man tenke over hva man legger ut av tråder!
Denne tråden var ganske åpen for MANGE meninger!
Og kan heller ikke se noen form for personangrep ol... ser bare mange innlegg med forkjellige meninger...

Mine meninger og synspunkt! ;D

Hej igen!

En alternativare bad mig per mail gå in igen och svara på ditt inlägg. Och visst kan jag det.

Jag har funderat på det här med seriösa uppfödare. Och visst finns det sådana även om de inte är företag, det kan jag hålla med om. Men det jag inte håller med om, är att alla som ställer ut djur eller föder upp är det.

Det finns dem som ringer eller mailar mig och som är förtvivlade. De undrar om jag kan hjälpa dem att skaffa nya djur/raser, för de har köpt av s k seriösa uppfödare, de är besvikna och kan inte få igång en kommnikation med desamma. Dem bemöts med tystnad eller utskällningar. Då började jag fundera på vad eller vilka som avgör om en uppfödare är seriös eller inte.

En s k seriös uppfödare sållar i sin avel. De behåller själva de bästa djuren, med all rätt, och säljer det som inte är godkänt för varken avel eller utställning. Det säger sig självt då att andra som köper upp dessa djur då börjar avla med en dålig start. Dessa s k seriösa uppfödare  vaccinerar utställningsdjuren, de köper in vaccinerade djur och blandar med andra icke vaccinerade djur. Säljer dem sedan vidare. Inte alla dessa s k seriösa uppfödare talar om att de är vaccinerade eller att deras djur egentligen inte är godkända som avelsdjur. De flesta s k seriösa uppfödare köper djur och avelsägg utomlands, utan tillstånd. Folk säljer medvetet djur och vilseleder (undanhåller information), som att sälja hönor som hackar sönder ägg t e x Det finns dem som inte berättar för andra då det kommer nya röner om raserna, som att  t e x Silkes har horn, för då ser deras bättre ut i tävlingarna...
Och personligen så lägger jag mig inte  i huruvida de föder upp sina djur eller var de köper dem.

MEN.
Dessa s k seriösa uppfödare ska inte heller sedan i efterhand sprida att andra som avlar gör det med dåliga djur, att de sprider ILT etc. Ringa upp folk och skälla ut dem, bemöta kunden med tystnad, sprida förtal och skapa intriger, ja listan är lång...Varför finns det så få s k seriösa uppfödare som inte säljer sina djur ringade eller ta bort dem? DET är upprörande och får mig att fundera på hur seriösa de egentligen är och hur många som är medvetna om vad som händer bakom kulisserna. Gör någon s k icke seriös uppfödare likadant så  "hängs" de ut direkt, alla får ju inte lov att göra som dem...då kallas det oseriöst.

Själv köpte jag en trio Silke av en person som jag uppfattar seriös i sin djuravel. Avelstuppen hade fått höga poäng och hönan låg också bra till. Jag blev påhoppad, via telefon, mail och på hemsidan. Så pass att det fanns dem som ansåg att jag skulle ta bort bilderna på min hemsida (???).

Då tänker jag: varför då?
Om en domare har gett dessa avelsdjuren bra poäng, ljuger dem då? Jag litar nog på en domare mer i det fallet, för de är ju inte domare för skojs skull. Mina bilder är kvar för jag tänker som så: vem kan garantera att en yngre ungtupp ska bli skitsnygg senare? Svar: ingen.

RESPEKT är nyckelordet.

Jag hoppas att ni nu förstår vad jag ville ha fram.
Skenet bedrar.

mvh
Carmen

Carmen

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 14 okt-08 kl 13:58 »
Tänkte väl jag     att det var vad jag fick lära mig i skolan att seriös var.   :)

Hej!

Om du nu lärde dig ord i skolan, varför använder du dem inte då i egna inlägg?
Står inläggen som gjorts av SFK för hela föreningen eller bara dig själv?

mvh
Carmen

Bovanägare

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 14 okt-08 kl 14:53 »
Welcome back :D :-*

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser