Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slända - Spindolyn  (läst 1113 gånger)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Slända - Spindolyn
« skrivet: 01 okt-08 kl 10:53 »
Nu ska jag ta i tu med projektet "lära mig spinna"!  :D

Kikar runt på olika sländor och hittade Spindolyn. Är det någon som har provat den? Är det lättare att spinna på den än en vanlig slända?

Grelbers-stock

SV: Slända - Spindolyn
« Svar #1 skrivet: 01 okt-08 kl 11:16 »
Det är ju en supportslända så dra ut ullentekniken är annorludna än på vanlig frihängande slända. Som supportsländ betraktat är jag inte glad alls i Spindolyn då jag tycker den är långsam jämfört med de supportsländor jag har hemmavid och måste ha sitt 'koger' för å spinna, jag spinner mina träsupportsländor direkt på benet. Oavsett vilken slända Du väljer så sök på YouTube efetr videos på tekniken 'park and draft, i mitt tycke ett av de enklaste sätten att lära sig spinna på.

Minst lika viktig är ju ullen Du börjar med - Panduro topsband mm merino kan vara svårspunna för en nybörjare. prova gärna lite grövre ull sorter som ju är lättare att dra ut.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Slända - Spindolyn
« Svar #2 skrivet: 01 okt-08 kl 14:32 »
Aha, det där ska jag väl kunna reda ut! Tack för tipset, you tube är en guldgruva ibland!

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 4 användare (1 dolda)
Biofilo, Bokohammare, Tumnus

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser