Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slända - Spindolyn  (läst 1091 gånger)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Slända - Spindolyn
« skrivet: 01 okt-08 kl 10:53 »
Nu ska jag ta i tu med projektet "lära mig spinna"!  :D

Kikar runt på olika sländor och hittade Spindolyn. Är det någon som har provat den? Är det lättare att spinna på den än en vanlig slända?

Grelbers-stock

SV: Slända - Spindolyn
« Svar #1 skrivet: 01 okt-08 kl 11:16 »
Det är ju en supportslända så dra ut ullentekniken är annorludna än på vanlig frihängande slända. Som supportsländ betraktat är jag inte glad alls i Spindolyn då jag tycker den är långsam jämfört med de supportsländor jag har hemmavid och måste ha sitt 'koger' för å spinna, jag spinner mina träsupportsländor direkt på benet. Oavsett vilken slända Du väljer så sök på YouTube efetr videos på tekniken 'park and draft, i mitt tycke ett av de enklaste sätten att lära sig spinna på.

Minst lika viktig är ju ullen Du börjar med - Panduro topsband mm merino kan vara svårspunna för en nybörjare. prova gärna lite grövre ull sorter som ju är lättare att dra ut.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Slända - Spindolyn
« Svar #2 skrivet: 01 okt-08 kl 14:32 »
Aha, det där ska jag väl kunna reda ut! Tack för tipset, you tube är en guldgruva ibland!

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser