Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras?  (läst 3783 gånger)

Sandra H

• Halland
    • Royal Alpacas
Vilken ras?
« skrivet: 30 sep-08 kl 13:10 »
Hej

Jag funderar på att skaffa gäss, men vet inte vilken ras. Kan ni som har gäss,
hjälpa mig med lite info. om Era raser.

Tack på förhand ;)

Sandra H.
« Senast ändrad: 30 sep-08 kl 20:37 av Sandra H »
HÖNS: Hedemora & Isbar
ANKOR: Myskanka & Pekinganka
Alpackor & Egyptiska Arabhästar

fjäderfän

SV: Vilken ras?
« Svar #1 skrivet: 30 sep-08 kl 19:09 »
knölgås är fruktansvärt vakra det finns en urban i laholm som har.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 03 okt-08 kl 09:36 »
Vad ska du ha gässen till? Sällskap, kött....?

Det finns svenska raser; Ölands (hane 5 kg, hona 4,5 kg) och Skåne gås (hane 7-10 kg, hona 6-8 kg). Skånegåsen blir stor och är rätt bra på att vakta. Har själv ett par Ölands och de är lucna och lite blyga när det kommer folk.

Sen finns det Italiensk (hane 7-7,5 kg, hona 6-6,5 kg)som är en bra värpare som lämpar sig för kött och ägg. Det är vackra vita djur. Det finns flera vita raser som Emden ( hane 11-12 kg, hona 10-11 kg) som är en större gås också.

Sen finns det Amerikansk gul gås (hane 8 kg, hona 7 kg) som är en vacker gul gås som är lämplig till sällskap och till slakt fast de värper inte lika bra som italienarna. Har även ett gäng med gula och tycker väldigt bra om dem även om de hellre går och gömmer sig när det kommer folk än varnar att det kommer nån...

Toulosen är en stor lugn grå gås lämplig för sällskap och kött (hane 9-10 kg, hona 7,5-8,5 kg).

Dessa är de vanligaste gässen i Sverige men det finns några raser till men de är svårare att få tag på.

Det finns gäss som är framavlade för att vara vackra som Afrikansk gås (hane 7-9 kg, hona 6-8 kg). Lockig gås, kommer inte på det rätta svenska namnet just nu ( hane5-6 kg, hona 4,5-5 kg). Knölgås (hane 5 kg, hona 4 kg)

Pong

« Svar #3 skrivet: 03 okt-08 kl 16:23 »
Afrikansk gås och knölgås härstammar väl från svangåsen och inte grågåsen som de andra gässen. Är det två arterna Anser cygnoides och Anser anser tillräcktligt besläktade för att få avkomma?

Sandra H

• Halland
    • Royal Alpacas
« Svar #4 skrivet: 04 okt-08 kl 12:05 »
Tack Nettis

Det är väl en kombination av sällskap, trevliga, ägg och givetvis gott kött. Att de är vackra att se på är också ett plus.

Det som tilltalar mig just nu är: ;)

Toulousegås - stor lugn, mycket kött, relativt bra med ägg. Gillar dessa bulliga gäss.
Knölgås - Smäcker, mindre kött, men mycket ägg. Otroligt vacker
Emden - Den har i stort sett allt, men uppfödare har jag ej hittat, samt det finns de gäss som är vackrare.
Italiensk - Även denna gås är mycket positiv, vad gäller mina krav, den är svanlikt vacker, ej funnit uppfödare.
Skånegåsen - stor, lugn, bra med kött, mindre ägg, lätt att få tag i, vacker.

Ja det är inte lätt. Jag har tänkt att starta med en 1 hane + 1-2 honor. Är det någon som vet om några uppfödare av ovanstående gäss, får ni gärna höra av Er. Jag bor i Falkenberg. Givetvis åker jag gärna en bit för min nya gås familj.
Mvh Sandra H

HÖNS: Hedemora & Isbar
ANKOR: Myskanka & Pekinganka
Alpackor & Egyptiska Arabhästar

fjäderfän

« Svar #5 skrivet: 04 okt-08 kl 12:27 »
ska leta rätt på två numer till dej.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Paulina

« Svar #6 skrivet: 04 okt-08 kl 22:17 »
finns en uppfödare på Toulouse i Halmstad, men om han säljer för köttet är jag osäker på då Toulousen börjar bli ovanlig, han avlar nog för att bevara rasen i första hand.

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 04 okt-08 kl 22:26 »
Ingen fara för att Tolousen försvinner, mycket vanlig i tex Frankrike. Denna gås är ganska fet, och det som gör den viktig i Frankrike är en stor lever. Den är mer "vågrät" i fasonen.

För mej är skånegås eller italiensk gås det som passar.

I Italien finns dessa med namn  från Venedig (Skånegås) och namn från Rom (Italiensk gås).

De har nog hittat hit från gamla rom eller  det Frankiska Riket någon gång för tusen år sen.

Bara för ca 150 år sen skeppades massor av gäss från nuvarande Tyskland till Skåne för att gödas på fälten (Stubbagäss) och sedan säljas till städernas bemedlade borgerskap.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #8 skrivet: 05 okt-08 kl 09:48 »
Gå med i Svenska simfågel- och kalkonklubben så får du ett rasregister över uppfödare. Kostar 75 kr/år så det är väl är billigt och man ser vilka som är med och vad de har för ras/raser.

http://www.sskks.co.cc/

Paulina

« Svar #9 skrivet: 05 okt-08 kl 22:08 »
Gå med i Svenska simfågel- och kalkonklubben så får du ett rasregister över uppfödare. Kostar 75 kr/år så det är väl är billigt och man ser vilka som är med och vad de har för ras/raser.

http://www.sskks.co.cc/

Ja jag har hand om rasregistret.....

Paulina

« Svar #10 skrivet: 06 okt-08 kl 21:48 »
Sandra, kan du skicka ditt efternamn, adress, epost, telnr och vilka raser och färger du har till mej på: sskk.medl-rasreg@hotmail.com
så lägger jag in dej i registret som kommer till våren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser