Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kupolhus  (läst 3057 gånger)

danielf

kupolhus
« skrivet: 30 sep-08 kl 12:45 »

För ett antal år sedan läste jag ett reportage om en ekoby med ett antal hus i kupform. Jag hann inte sätta mig in i det hela sådär värst mycket men som jag förstod det var de gjorda i lera och halm. Husen var byggda kring en rejäl murstock som dominerade intriören och hade ett sovloft i kupans topp. Någon som känner igen detta? Jag har letat överallt.

/Daniel

love

SV: kupolhus
« Svar #1 skrivet: 30 sep-08 kl 13:40 »
Det finns ett liknande hus i skogsnäs vet jag.
Det är ett gammalt kollektiv i Ångermanland i byn Näsåker.
Kampetorp, som är en nyare ekoby i norra Bohuslän, har också ett kupolliknande hus.
Kanske kan det hjälpa?
Love

danielf

« Svar #2 skrivet: 30 sep-08 kl 15:52 »
Nja, jag tittade lite och tyckte inte riktigt att det var samma sak. De hus jag såg var i formen av en liten, ren kupol med plats för ett mindre hushåll (lite beroende på hur mycket yta man kräver såklart). I byn där man byggt dessa fick alla samma "skal" men kunde sedan inreda insidan efter eget tycke och smak. Någon hade gjort om det rum som inte var kök eller loft till ett behandlingsrum med fontäner i stengolvet medan andra valt ett mer traditionellt allrum/vardagsrum.

tonebender

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 30 sep-08 kl 15:58 »
Var i världen var det?

kanske...
http://www.domevillage.org/

danielf

« Svar #4 skrivet: 06 okt-08 kl 10:40 »
Tror det var i Danmark, alternativt södra Sverige...

kallstrom_74

« Svar #5 skrivet: 29 nov-08 kl 01:21 »
Var i världen var det?

kanske...
http://www.domevillage.org/

Har för mig att jag sett någonstans att det ska vara "billigt" att bygga ett "domehus"??? dom hade nån slags ballong som dom blåstes upp till lämplig storlek och sprutade in betong i ett mellanlager. synd att man inte ägde en bit mark och kunde bygga sig en fet bubbla

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser