Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betongtakpannor  (läst 9882 gånger)

Kajsa

• Blekinge
Betongtakpannor
« skrivet: 29 sep-08 kl 22:25 »
Har blivit erbjuden att plocka ner en massa takpannor av betong från en ladugård. De ser rättslitna ut och därför undrar jag om någon här har erfarenhet av att måla betongtakpannor för att kunna använda dem igen. Har en bekant vars granne blästrade sina men jag tycker det hade varit enklare att måla dem.
Kajsa

Skytten

• Skåne
SV: Betongtakpannor
« Svar #1 skrivet: 29 sep-08 kl 22:32 »
Gamla betongplattor, kan släppa igenom vatten. Måla dem med vattenglas, då blir de tätare.
Snabbast är att doppa dem i 15% vattenglas. Vill du ha en annan kulör kan du använda silikatfärg.
Silikatfärg går att göra av vattenglas och t.ex. järnoxid. Men kan även köpas för rätt så dyra slantar.

Blästra är väl lite jobbigt, det kanske räcker med trycksprutan, vissa av högtryckstvättarna kan även förses med sand (våtblästring).

Är plattorna skitiga bör de nog rengöras  på nåt sätt, brukar inte vara lyckat att måla över skit.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Kajsa

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 30 sep-08 kl 08:59 »
Det låter som ett bra och relativt enkelt sätt att fixa till pannorna.

Var köper man vattenglas och järnoxid?

Kajsa

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 30 sep-08 kl 09:07 »
Finns säkert många leverantörer, googla!
Jag har använt Swedhandling i Norrköping.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 30 sep-08 kl 09:18 »
Kaisa man blir så glad, när man läser din positiva inställning. ;D
Tänk om alla kunde ha den.
Själv blev jag bara svettig.
Lycka till !
Hedemorahöns

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 sep-08 kl 13:57 »
strunta i betongpannorna inrikta dig på riktigt tegel i stället sök tegelpannor på blocket så får du se, i bland så skänks det fint tegel nedplockat ock klart. tegel är mycket vackrare än betong ;)

Kajsa

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 30 sep-08 kl 23:13 »
Varför inte båda delarna, fast på olika tak. ;) Jag har flera olika byggnader som behöver nytt tak. Eftersom jag redan har en del betongplattor liggande och nu får tillräckligt med pannor till ett av taken.

Det jag funderar på är hur länge man kan räkna med att betongpannorna håller sedan de "vattenglasats".  Ni som gjort det här, hur länge har era pannor legat på taket och hur ser de ut?

Kajsa

LasseDalom

• -
« Svar #7 skrivet: 03 okt-08 kl 19:28 »
Slitna pannor kan va snyggt. Om du inte har överdrivet med tid till övers, lägg på dem som ser bra ut, så som dem är.

BjörkåsGård

• Låt solen komma och fyll din tillvaro med blommor!
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 03 okt-08 kl 19:40 »
Kajsa:
Jag har 8 år gamla betong pannor som det svider i själen att slänga... Hämta här istället! Du får dem!
Ska bygga ut mitt hus och lägga plegel istället...
Bor med sambo, två barn,  tre hundar, en katt, en shetlandsponny, en islandshäst och två par diamantduvor på en underbar mindre skogsgård i Sjuhäradstrakten. Önskar hönsgården vore iordninggjord...men det blev övervåningen istället som blev prio 1.

Kajsa

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 03 okt-08 kl 22:26 »
BjörknäsGård - Tack för erbjudandet!  :)

Jag hade gärna hämtat dem om jag inte haft så långt till dig. Har ingen lastbil att låna och det skulle bli alldeles för många turer med mitt vanliga släp.

LasseDalom - Jag vill gärna vara säker på att slippa göra jobbet en gång till. Alltså vill jag att de ska hålla länge... Visst är ett sätt att bara lägga på de bästa men eftersom jag måste ta med mig alla pannor för att få dem så vill jag kunna använda dem också - utom de som är helt utslitna såklart.

Kajsa

PS. Jag hittar fortfarande  - trots Googlande - inte ett bra ställe att inhandla den här "vattenglas". :'( Någon som kan tipsa om var man skickar efter det. DS

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 04 okt-08 kl 18:08 »
Maila info@swedhandling.com och fråga, de brukar svara snabbt och smidigt.

Kajsa

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 04 okt-08 kl 20:24 »
Jag var inne på deras hemsida och tittade. Såg att de har två sorters vattenglas: kali - eller natron.
Vilken använde du när du renoverade ditt tak? Hur länge sedan är det och hur tycker du att tätningen fungerat?

Trevlig kväll Kajsa

Skytten

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 04 okt-08 kl 20:39 »
Det äe väl ca 4-5 år sen. Förstärkning och tätning håller väldigt länge, dina plattor kommer att hålla avsevärt längre efter behandling. Tror inte du behöver göra vid dem på tiotals år.

Jag använde natriumsilikat då det är billigare. Kaliumsilikat är dyrare men det blir mycket mindre eller ingen saltutfällning.  Saltutfällning är ett tillfälligt ptoblem.

Kajsa

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 05 okt-08 kl 19:23 »
Tack för dina svar Skytten! :D

Kan du utveckla det du skrev om saltutfällning? Är det något man behöver åtgärda eller vad händer? ???

Jag var och kikade på pannorna igår. Imorgon ska jag beställa vattenglas.

Kajsa

BjörkåsGård

• Låt solen komma och fyll din tillvaro med blommor!
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 05 okt-08 kl 19:27 »
BjörknäsGård - Tack för erbjudandet!  :)

Jag hade gärna hämtat dem om jag inte haft så långt till dig. Har ingen lastbil att låna och det skulle bli alldeles för många turer med mitt vanliga släp.

LasseDalom - Jag vill gärna vara säker på att slippa göra jobbet en gång till. Alltså vill jag att de ska hålla länge... Visst är ett sätt att bara lägga på de bästa men eftersom jag måste ta med mig alla pannor för att få dem så vill jag kunna använda dem också - utom de som är helt utslitna såklart.

Kajsa

PS. Jag hittar fortfarande  - trots Googlande - inte ett bra ställe att inhandla den här "vattenglas". :'( Någon som kan tipsa om var man skickar efter det. DS

Äsch, hade detta varit norrland hade vi varit "grannar"  ;D sååå långt är det väl inte... ::)
Allt är relativt  ;)  men det känns fortfarande inte kul att behöva slänga dem.....
Bor med sambo, två barn,  tre hundar, en katt, en shetlandsponny, en islandshäst och två par diamantduvor på en underbar mindre skogsgård i Sjuhäradstrakten. Önskar hönsgården vore iordninggjord...men det blev övervåningen istället som blev prio 1.

Kajsa

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 05 okt-08 kl 19:46 »
Det håller jag med dig om. Bodde ett tag i Lappland. Då åkte vi 10 mil enkel resa för att storhandla. Säkert känner någon nordlig alternativare igen sig. Men nu när jag blivit äldre och mer miljömedveten så försökes jag få tag på saker "nästgårds" med sydliga ögon sett. :D

Mitt tips till dig i BjörknäsGård är att annonsera ut dem här på alternativ!!!

Kajsa

Skytten

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 06 okt-08 kl 08:06 »
Blir det saltutfällning, kommer det att synas vita fläckar ett tag, men det regnar sedan bort.
Det är inte säkert att det blir, det hänger på vad som finns i betongplattan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

844 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser