Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min mördarhund  (läst 104655 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Min mördarhund
« Svar #200 skrivet: 14 sep-09 kl 21:09 »
Om vi ska hårddra det så låser ju tex en tax sina käkar när den biter oxå  :-X

" Det finns inga farliga hundar , bara farliga hundägare"
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Elishia

« Svar #201 skrivet: 14 sep-09 kl 22:20 »
Om vi ska hårddra det så låser ju tex en tax sina käkar när den biter oxå  :-X

" Det finns inga farliga hundar , bara farliga hundägare"

Finns ingen hund i världen som kan låsa sina käkar.  Och har man så lite kunskap kanske man ska läsa på innan man börjar skriva?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #202 skrivet: 14 sep-09 kl 23:15 »
EEeee har du blivit biten av en tax nångång ??
Det har jag !
Och dom har ett mkt speciellt bett.
Man brukar kalla det för att dom "låser" sina käkar .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Vargerik

• Gäst
« Svar #203 skrivet: 14 sep-09 kl 23:30 »
EEeee har du blivit biten av en tax nångång ??
Det har jag !
Och dom har ett mkt speciellt bett.
Man brukar kalla det för att dom "låser" sina käkar .
Kallas också kamplust, på vissa raser, tex terrierraser går det ur över självbevarelsedriften. Det är illa med småterriers, att avla fram en stor, ren idioti.

Elishia

« Svar #204 skrivet: 14 sep-09 kl 23:36 »
Travelerhorses
Vargerik svarade dig. De låser inte käkarna för det finns inget sätt för en hund att låsa käkarna. De kniper ihop och håller stängt med vilja.

Vargerik
Kamphundar är inte speciellt stora hundar. Tvärtom faktiskt och speciellt pitbulls, de ligger på ca 20 kg.

Mysla

• Norrbotten
« Svar #205 skrivet: 15 sep-09 kl 11:00 »
Kallas också kamplust, på vissa raser, tex terrierraser går det ur över självbevarelsedriften. Det är illa med småterriers, att avla fram en stor, ren idioti.

Det kallas kamplust på alla raser det är bara det att somliga inte är insatt i terminologin... Det låter illa i en lekmans öron när man pratar om att hunden behöver ha stor kamplust, helt enkelt för att kamplust helt plötsligt blivit framhållet som blodtörst eller vilja att slåss av media. Här finns en del information om vad kamplust egentligen är> http://web.telia.com/~u60513712/beauceron/kamplust.htm

Alla arbetande hundar behöver ha kamplust, annars är det nära på omöjligt att få den att utföra arbete som kräver mod, styrka eller uthållighet.

Äggakungen i Lövestad

• -
« Svar #206 skrivet: 15 sep-09 kl 11:59 »
Man kan lära alla hundar att "mörda" ....Att pitbull är en utsatt ras tycker jag är överdrivet, att den har bitigt och dödat nån annan hund eller person är ju inte konstigare än om en annan hund gör det men så fort en Pitbull gör det så kommer det i tidningen, skulle det stå i tidningen att nån blivigt bitten av en hund så hade vi haft en stor tidning kan jag säga, jag har har blivigt bitten 2 ggr en tax och en chow-chow är det mördar hundar då????? Chow-chow är ingen mys hund direkt och den ör inte fram tagen för att vara det i heller, den togs fram för att att "mörda" dock råttor och annat otrevligt men döda skulle den.

Amstaff är utvald 3 eller 4 år i rad för att vara en tillgiven och säker familjehund...den avlades fram som en "nany"dog på guld erans tid när alla vaskade guld skulle nån se till barnen .....Sen har det ju gått några år sen dess.

Men med man kan få alla hundar att bli "knäppa" ......JAG byttar inte sida på trottoaren mer för en Pitbull än mot en Shäffer tex.

Brahama

Birgit

« Svar #207 skrivet: 15 sep-09 kl 13:37 »
Angående chow chow så var den en blandning mellan boskapsvakt och person/egendomsvakt.
Det finns vissa källor som antyder att den skulle använts i jakt, men med tanke på att den inte är så snabb och smidig, så stämmer det inte helt enligt mig (f.d chow ägare.) Jo, i många länder betecknas de som farliga, men det är ju alla vakthundar om man inte respekterar dem. Här har de avlats till mesighet, med vulgärt utseende och ohälsa. De har problem att föda, m.m. Här har de försökt avla mot jaktegenskaper (för att få bort vakt- vilket är negativt i utställningssammanhang). Detta har gjort rasen oanvändbar som gårdshund i detta landet. Vet däremot folk på andra håll i världen som håller dem bl.a som boskapsvakt.
En chow chow är en hund med stor integritet, den väljer sina vänner och det brukar innefatta familjen och några få närmast sörjande. Går hunden undan ska den respekteras. Ställer den sig framför dig och skäller, ska du inte gå förbi den. Men mördarhund? Knappast. Den är väl balanserad i psyket, liksom mina boskapsvaktare. Man får nog provocera rejält för att de ska uppträda aggressivt mot människor. De ser skillnad på människor och rovdjur. Men de har ingen mördarlust mot dem heller. Jagar bara bort dem från fåren och ser till att de inte kommer tillbaka.

Äggakungen i Lövestad

• -
« Svar #208 skrivet: 15 sep-09 kl 20:22 »
Angående chow chow så var den en blandning mellan boskapsvakt och person/egendomsvakt.
Det finns vissa källor som antyder att den skulle använts i jakt, men med tanke på att den inte är så snabb och smidig, så stämmer det inte helt enligt mig (f.d chow ägare.) Jo, i många länder betecknas de som farliga, men det är ju alla vakthundar om man inte respekterar dem. Här har de avlats till mesighet, med vulgärt utseende och ohälsa. De har problem att föda, m.m. Här har de försökt avla mot jaktegenskaper (för att få bort vakt- vilket är negativt i utställningssammanhang). Detta har gjort rasen oanvändbar som gårdshund i detta landet. Vet däremot folk på andra håll i världen som håller dem bl.a som boskapsvakt.
En chow chow är en hund med stor integritet, den väljer sina vänner och det brukar innefatta familjen och några få närmast sörjande. Går hunden undan ska den respekteras. Ställer den sig framför dig och skäller, ska du inte gå förbi den. Men mördarhund? Knappast. Den är väl balanserad i psyket, liksom mina boskapsvaktare. Man får nog provocera rejält för att de ska uppträda aggressivt mot människor. De ser skillnad på människor och rovdjur. Men de har ingen mördarlust mot dem heller. Jagar bara bort dem från fåren och ser till att de inte kommer tillbaka.

Hehe har själv haft en chow-chow menade inte att framhäa att den var en mördarhund i heller, men den skulle ta råttor fick vi vetta av dom som vi köpte vår chow-chow av...nu är det för visso på 70 talet som vi köpte hon och då var kanske infon att det var en rått hund...men jag bara tog den som exempel....Jag har respekt för ALLA hundar sen vad det är för ras spelar ingen roll...Kommer hunden fram till mej så är den välkommen fram, stannar den kvar i bakgrunden och titar på mej bara så får den stå där ..jag går inte fram ....men men Idag har jag en blandis mellan:Mamman Schäfer/dobberman/Labrador..Pappan:Renboxer --väldigt fin är hon och snäll men är vädigt övertygad om att jag kan få henne att bli mindre snäll om man nu skulle vilja det som med alla andra hundar.

Brahama

Elishia

« Svar #209 skrivet: 16 sep-09 kl 16:53 »
Ni har en poäng. Alla raser har kapacitet och vissa mer än andra.
Det behövs bra kontrollerad avel. Jag håller absolut med om att hundkamp är en vidrig företeelse men ur det kom alldeles underbara hundar. Man kan inte använda ett förflutet mot en ras. Dessa egenskaper är lätta att kontrollera om man vill. Ägarproblemet finns men det har egentligen inte med rasen att göra. Läser man på om rasen inser man att det enda "skrämmande" med dem är deras utseende. Hundarna i sig är faktiskt tvärtom.

Jag tycker inte om att tala ner andra raser men kamphundarnas egenskaper är betydligt bättre än när en brukshund, vallhund eller jakthund blir understimulerad, slagen och agerar därefter. Det finns så många raser där ute som är avlade till att döda snabbt men det pratas det inte om för raserna ser inte tuffa ut.

Birgit

« Svar #210 skrivet: 16 sep-09 kl 20:05 »
Elishia, vilka raser är det som är avlade för att döda snabbt? Lite nyfiken bara.

Goose

• -
« Svar #211 skrivet: 17 sep-09 kl 12:41 »

Ja.. Mycket teorier fram och tillbaka här.. Vore nog inte helt fel om alla läste på lite. Tyvärr finns det väldigt lite litteratur på Svenska just om APBTerrier men denna orkar väl alla läsa?  http://sv.wikipedia.org/wiki/Amerikansk_pitbullterrier 

Bor på gård utanför Laholm.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #212 skrivet: 18 sep-09 kl 13:10 »
Då det kommit anmälningar mot denna tråd vill jag be er att tänka på tonen i de inlägg som postas.

Mvh Moderator
Självhushåll till nytta och nöje

plasmider

« Svar #213 skrivet: 22 sep-09 kl 08:36 »
Jag tycker att det är synd att vi inte godkänner rase APBT, då kanske vi hade fått en mer inriktad avel.
Uppfödare hade jobbat mer för att ta fram dom bra egenskaperna hos denna omtalade hund. Förhoppningsvis hade den även blivit dyrare, jag hittade en annons på valpar för 2500 !
Kan man ta bort pitbullens dåliga stämpel så skaffar inte folk (så som Vargerik uttrycker det) är ute efter makt eller att skrämma folk.
En hund är och förblir alltid en hund, dom har inget konsekvent tänkande, vilket gör att dom kan inte vara onda. Vi människor gör dom till det vi vill ha dom.
"En hund är alltid en hund, men en hundägare utan hund är bara en vanlig människa"
Allt är relativt

Elishia

« Svar #214 skrivet: 03 okt-09 kl 20:50 »
Förlåt att mitt svar är så sent.

Birgit
Vinthundar är det. Greyhound, borzoi. De raserna.

Plasmider
Pitbullen kommer aldrig att erkännas. Amstaffen är FCIs pitbull.

plasmider

« Svar #215 skrivet: 04 okt-09 kl 09:29 »
Det är mycket synd, för även om amstaffen och pitbullen är lika så är det inte samma ras.
Allt är relativt

fr3dric

• Dalarna
« Svar #216 skrivet: 05 nov-09 kl 11:07 »
Nu kanske jag är lite sent ute på den här tråden och de kanske har nämnts i tidigare inlägg men är det inte så att alla hundar är "faliga" med fel ägare visst är vissa hundraser mer i riskzonen eller vad man ska säga men det är väl ändå ägaren som det är mest fel på när det går fel.
Själv så har jag mer dåliga erfarenheter av collie men det var inte heller hundens fel utan helt fel ägare.

Boerlady

« Svar #217 skrivet: 10 nov-09 kl 17:13 »
Det är mycket synd, för även om amstaffen och pitbullen är lika så är det inte samma ras.

Håller med.Det varierar även väldigt mellan pitbulls,utseende och temperament.

mattisvick

• -
« Svar #218 skrivet: 15 nov-09 kl 20:20 »
Jag vet inte varför men jag skulle(och vet) att jag har respect för dessa hudnar, inte bara pitsbull. detta gäller  rottweieler (min kompis hade en ouppfostrad sådan) och ävem andra sådanna raser. Vi åker ofta tåg med våran hund och då är dessa "farliga" raser överrepresenterade i att inte syssna till sina ägare, och jag vet inte varför,själv tror jag att det är ägaren.

Men varför har jag då en dålig aning om dessa hundar?

Min hund är en blandras, men ser ut som rottweieler, men när jag säger att rottweiler eller dobbermann inte finns med blir de förvånade, och att han lyssnar väldigt noga gör saken inte sämre för mig, (det var grannen som sa det, och hon är tydligen väldigt hund rädd, men hon sa att han var väluppfostrad :))

Vargerik

• Gäst
« Svar #219 skrivet: 15 nov-09 kl 23:40 »
Bruksraser är avlade att vara sin förare till lags -> Lätthanterliga hundar som man kan få stopp på.
Otygsraser avlade att bita och inte släppa så länge dom är i livet -> Problem som vi nu ser.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1752 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser