Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min mördarhund  (läst 104711 gånger)

Mysla

• Norrbotten
SV: Min mördarhund
« Svar #180 skrivet: 12 sep-09 kl 17:36 »
Vad bryr man sig om den lilla procentandel av dessa hundar som mot alla odds är stabila? Faktum kvarstår; hur kan man tro sig att kunna försvara att man går runt med en hund som avlats fram att döda andra hundar. Förbjud otyget.

Vilka hundar är framavlade för det enligt dig? Vilken ras är det vi pratar om?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #181 skrivet: 12 sep-09 kl 18:18 »
Ett litet fruntimmer med kontroll över sin hund ser till att hunden aldrig hinner få några tokryck. En hundägare med kontroll ser på sin hund så fort den ändrar det minsta i sinnesstämning, det är ungefär lika naturligt som att läsa av sina barns ansiktsuttryck, och en hundägare med kontroll förekommer hunden.
Dessutom, en hundägare med kontroll lär knappast gå omkring på stan med en hund som man vet är instabil på något vis.

Det jag menar med att se på ekipaget är inte att en flicksnärta ska med fysisk styrka orka hålla en hund utan ifall ekipaget ser harmoniskt och samlat ut. Om ägaren har rätt attityd osv.

Men jag vet inte, jag kanske är miljöskadad som har haft hund och läst av hundar i flera år, det kanske är jättesvårt att se när en hund är farlig och inte egentligen...

Kvinnor har inte sällan en övertro på sin förmåga till psykologisk kontroll.
Det visar inte minst alla klienter hos kvinnojourerna på.
Man kan inte hävda att man har full kontroll över ett djur, om man inte kan bemästra alla situationer.
En sån situation är att kunna stoppa hunden rent fysiskt om den inte lyder föraren, och det senare inträffar faktiskt emellanåt.

Mysla

• Norrbotten
« Svar #182 skrivet: 12 sep-09 kl 18:36 »
Kvinnor har inte sällan en övertro på sin förmåga till psykologisk kontroll.
Det visar inte minst alla klienter hos kvinnojourerna på.
Man kan inte hävda att man har full kontroll över ett djur, om man inte kan bemästra alla situationer.
En sån situation är att kunna stoppa hunden rent fysiskt om den inte lyder föraren, och det senare inträffar faktiskt emellanåt.

Ja, visst har människor ofta en övertro på sin förmåga till psykisk kontroll, det håller jag med om...

Nej man kan aldrig hävda att man har full kontroll över ett djur, någonsin. Inte en man, inte en kvinna kan hävda det. (en större tränad hund kan dra en bil utan problem, en kille orkar knappast hålla mot han heller oavsett om han är väldigt stark) Men man känner ju sin hund. Är man vettigt funtad i pallet så går man inte med en hund som inte är redig i skallen på stan där det kan tänkas hända saker. För ingen hund får ett tuppjuck bara helt plötsligt out of the blue, som ägare vet man om det är nåt som kan trigga hunden till reaktion.
Åter igen, se människan som håller i snöret. De som leker coola och bara vill spänna sig och visa hur matcho de är med sina broilerhundar har sällan den kontroll jag pratar om. Det är också den lilla klicken människor som håller på att förstöra hundägandet för oss seriösa som verkligen gör allt i vår makt för att inte skrämmas, vara i vägen eller orsaka problem på något sätt. Det är de hundägarna som är orsaken till att oskyldiga hundar och deras ägare blir attackerade och misshandlade av folk på stan osv.

Allt jag vill är att allmänheten öppnar ögonen och ser även de som faktiskt är vettiga istället för att totalt fokusera på den lilla procenten hundar som orsakar problem.

Vargerik

• Gäst
« Svar #183 skrivet: 12 sep-09 kl 19:22 »
Vilka hundar är framavlade för det enligt dig? Vilken ras är det vi pratar om?
Du behöver inte spela dum, du vet precis vilka jag menar.

Mysla

• Norrbotten
« Svar #184 skrivet: 12 sep-09 kl 19:31 »
Du behöver inte spela dum, du vet precis vilka jag menar.

Nej jag vet inte vilka du menar. Jag känner inte till någon hundras som i dagsläget framavlas för att döda andra hundar. Faktiskt.

Vargerik

• Gäst
« Svar #185 skrivet: 12 sep-09 kl 19:34 »
Nej jag vet inte vilka du menar. Jag känner inte till någon hundras som i dagsläget framavlas för att döda andra hundar. Faktiskt.
Så bra då.

Vargerik

• Gäst
« Svar #186 skrivet: 13 sep-09 kl 03:51 »
Här är min hund
.

Berätta hur jag är(enligt din erfarenhet), snälla!

Förresten, ska jag vara artig eller ärlig?

Mysla

• Norrbotten
« Svar #187 skrivet: 13 sep-09 kl 08:52 »
Förresten, ska jag vara artig eller ärlig?

Varför frångå den härligt fördömande stilen? Kör i vind, jag är inte så känslig... när jag inte är gravid iaf.  ::)

plasmider

« Svar #188 skrivet: 14 sep-09 kl 10:17 »
Oj !
Det här blir bara bättre och bättre...
Råkade ut för en otrevlig insident igår.
Jag var ute och gick på en av veterinären ordinerad promenad, då vi passerar en gård som ofta hyrs av tyskar kommer två ungar springandes ut från trädgården i ett jehu. Tur att stopp kan upfattas på så många språk. Jag hade inte så stor chans att hålla min stora best. Han ville ju hälsa.
Pappan i familjen verkade inte bry sej det minsta, dom ville ju bara klappa.
Så det blev en stor kamp mellan mej och min enorma best, plus att hålla två odrägliga ungar på avstånd.
Min jätte är inte så finkänslig när det gäller att hälsa på människor, oavsett storlek.
Så medans jag kämpade med min Nordsvenska hingst (nykastrerad men dock hingstig) satt min pitbull på avstånd och betraktae hela förfarandet. Han gjorde som han blev tillsagd och höll sej på avstånd.
Ska vi små tjejer då inte ha häst ?
Jag har ju inte en chans om han får för sej något.
Grannens gräs eller hälsa på barn.
Den jag har minst problem med är just min hund.
30 kg pitbull, men en riktig nallebjörn.
Sen till alla dom som inte förstår så "kampen" i tex pitbull är inte mördarlust, eller viljan att slåss. Utan det handlar om kämparanda. Pitbull var från börja gårdshund som hjälpte till med alla sysslor inklusive jaga råttor. Detär även bla därifrån som pit doggen härstammar ifrån. Kampen mellan hundar kom först senare.
Den mest kända vann 104 kamper i rad. Sen mötte den en annan stor stjärna och dom slogs i 1 1/2 timme innan det var avgjort. Då var inte någon av hundarna ihjälbiten. Kampen handlade mer om brottning än att ha ihjäl.
I dagsläget är det tyvär värre. nu korsar man in mer bitvänliga hundar så som rottis och dobberman. Då får man en modig hund som är mer benägen till att hugga än vad den renrasiga pitbullen är.
Pitbull är en hund med mycket stort hjärta och mod, det är därför den är så uppskattade både som räddningshund och polishund i Usa.
Pitbullen är inte avlad så mycket på utseende som andra hundar utan mer på lynnet. Dom måste vara människovänliga, det är ett krav ! Allt annat är inte godkännt på rasen.
Dom har använts som nannydog ända sedan slutet v 1800-talet.

Till alla som enbart är inne på vad som skrivs i aftonbladet.
Detta är en direkt översättning av National Canine Research Council i Usa som tittade närmare på hur pitbull hade blivit behandlad i media.
18 augusti 2007 En Labradormix attackerade en 70-årig man och skadade honom svårt. När polisen kom till platsen, sköts hunden då den attackerade dem. Detta resulterade i en artikel och enbart i en lokaltidning.
19 augusti 2007 En blandrashund attackerar och biter en 16 månader gammal flicka svårt i nacken. Detta resulterade i två artiklar i samma tidning.
20 augusti 2007 En sexårig pojke blir svårt attackerad av en mellanstor blandrashund, och får uppsöka sjukhus. Bland annat har hunden bitit av ena örat på pojken. Detta resulterade i en artikel i lokalpress.
21 augusti 2007 En 59 år gammal dam blir attackerad i sitt hem av sina två pitbulls, och får skador som krävde sjukhusvård. Detta resulterade i 230 artiklar i nationell och internationell press. Även annan media, bland andra CNN, MSNBC, och FOX, tog upp händelsen

Samma sak gäller i Sverige.
Allt är relativt

plasmider

« Svar #189 skrivet: 14 sep-09 kl 10:52 »
Till Mysla:
Mycket vacker hund !
Vi är fler som gillar rasen än dom fåtal individer som gapar och skriker över minsta lilla.
Jag har mött på gamla som unga, bönder som stadsbor som fullkomligt älskar min hund och inte har något alls emot pitbull. Det är deremot dom som skriker högst som hörs, men dom är få.
Tänk på att om pitbull eller kamphund hade varit ansedd som en snäll familjehund så hade vi haft en hel journalistkår som var arbetslösa.
Jag kan slå vad om att Vargrik aldrig ens hade vågat träffa en så kallad kamphund, och det är ju hans förlust, men det är nog mycket han inte vågar. Med tanke på hur mycket större risk det är att bli påkörd på ett övergånsställe än att faktiskt bli biten av en hund så skulle man ju inte våga gå ut, ännu mindre sätta sej i en bil.
Min hund passar perfect in i mitt liv på en gård, en riktig all around hund.
Keep up the good work

Till Vargerik: En hybrid behöver inte vara steril, det har med kromosonantal att göra, dom flesta är det, men inte varghybrider då hund och varg har samma kromosonantal. Häst och åsna har det inte.

Till Foppas fot: Att hantera en hund eller en våldsam man är inte riktigt samma sak. Man lever under förtryck och hot om våld från den man älskar, både psykisk och fysisk misshandel. Sen att alla dessa kvinnor älskar dom där kräken gör det ju inte bättre. Det finns idag många män som lever i samma situation. Det är fler kvinnor än män som använder psykisk misshandel i sina förhållanden, men när en man tar till våld så syns det.
En jag känner vill inte lämna sin flickvän trots att hon slår honom, senast bröt hon fingret på han, men han älskar henne ändå. Så övertro på sej själv är inte enbart berättigat till kvinnor, det är nog en männsklig egenskap. Ta alla krig som exempel.
När det gäller att kontrollera en hund precis som att handskas med hästar eller kor så har människan knep att ta till, även när dom löper amok. Det är därför vi över huvud taget kan ha sällskapsdjur.
Allt är relativt

Meritaton

« Svar #190 skrivet: 14 sep-09 kl 10:53 »
Det är egentligen lite skrattretande.
Nån här skrev "hur ska människor veta om hunden är snäll eller farlig".

Oj, ska alla vi vara livrädda när vi möter invandrare då också. Hur ska vi kunna veta om de är städade invandrare eller bråkstakar.

Jag är inte rasist, för mig är alla människor lika. Men det va liksom tankesättet då de gälelr vissa hundraser som är lika rasistiskt.

Man drar alla hundar av samma ras över en kam. Tänk skulle vi göra så med människor också. Bara för att en viss typ av människor är benegen att göra vissa saker kan man ju inte dra dem över samma kam.

Grov jämförelse men ni förstår nog vad jag syftar på.

Jisses alltså vi borde ju förbjuda alla sorts vapen och knivar då också för oj vad en kniv kan vara farlig i fel händer, då är de nog bäst att förbjuda alla knivar i alla hem och likaså alla jaktgevär. Oj va farligt med gevär, lika bra att slopa all licens och förbjuda all innehav av vapen. Då får vi ingen mer farlig brottslighet...

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #191 skrivet: 14 sep-09 kl 10:59 »
Det är inte tillåtet att gå omkring med vapen utan godkända kunskaper, och inte ens då i folksamlingar på allmän plats.
Konstigt nog är det tillåtet beträffande mördarhundar.
Men det är som Vargerik skrev, det killar i skrevet på somliga att känna lite makt, om det så bara är över en mördarhund.
« Senast ändrad: 14 sep-09 kl 15:25 av Foppas fot »

Meritaton

« Svar #192 skrivet: 14 sep-09 kl 11:04 »
Det är inte tillåtet att gå omkring med vapen utan godkända kunskaper, och inte ens då i folksamlingar.
Konstigt nog är det tillåtet beträffande mördarhundar.
Men det är som Vargerik skrev, det killar i skrevet på somliga att känna lite makt, om det så bara är över en mördarhund.

Jamen då borde ju andjakt, harjakt och älgjakt också förbjudas för då går man omkring med vapen i grupp. Stackars människa som möter dessa jägare, vem vet vad de kan få för sig.

Sedan borde man heller inte bjuda gäster på middag för jisses, man kan ju bli knivskuren...

Man borde inte heller få köpa kniv i vanlig affär tänk vad farligt när kunden gå hem med sin knivkasse, sådär bara mitt bland folk....

Vargerik

• Gäst
« Svar #193 skrivet: 14 sep-09 kl 12:33 »
Innan man kan gå och köpa sitt vapen får man gå en kurs, man får också sin lämplighet granskad av polisen.
Jag jämför innehav av dessa otyg ungefär som om jag skulle gå på stan, viftandes med en yxa samtidigt som jag hysteriskt skrattandes bedyrar att jag minsann inte är det minsta farlig. Mitt avog till detta avskräde kommer från att jag anser att ingen har rätt att framkalla onödig fara för andra, främst hundar.

pålle

• Gäst
« Svar #194 skrivet: 14 sep-09 kl 13:14 »
då får vi sätta p för alla bilisster domm är ju potensiella mördare mvh

Elishia

« Svar #195 skrivet: 14 sep-09 kl 16:54 »
plasmider
Din hund är inte registrerad va? Alltså har du en blandras. Även en pitbull ska ha stamtavla för att räknas som renrasig.

Aveln kring dessa raser har exploderat och det blandas hej vilt bland blandraserna. Man avlar på hundar med för nära släktskap, på dålig mentalitet, på sjukdomar osv osv. Dessutom bryr man sig föga i huruvida raserna passar ihop, det vore väl för mycket kunskap.

Vargerik
Jag kan förklara varför jag valt amstaff. Jag sökte en vek och lugn ras som passar till sällskap. Det är precis vad jag fått. Jag är väl införstådd i vilken avel som ligger bakom honom men jag har aktivt sökt efter gener som passar mina ändamål.

Det du har emot dem är deras ev glädje till att slåss med andra hundar om jag förstått det rätt. För det första, köper du denna ras, då ska du vara införstådd med detta. Du ska även veta vilka tecken hunden visar då dessa kan vara väldigt missvisande utifrån vanligt hundspråk sett.
Men, utifrån detta har en oerhörd stabilitet och blind glädje till människan kommit fram. Det är hundar som inte öppnar käften mot dig, som är veka och lätthanterliga. De har fantastiska personligheter och bjuder på många leenden.  De är kärleksfulla och lugna men lite tokiga. 
Faktum är att vi mött många med rädslor men efter tio min älskar de min hund. Så fort de ser att han vek för deras person och hur dumsnäll han är, sökande efter vad "de" ska göra ihop. Då är de förälskade i hunden.

Då ska du lägga till att jag har en renrasig, bra avlad hund och jag har fostrat honom väldigt mild vilket fått fram en trygg hund. A och O. Dessutom har jag kunskap kring rasen, om så även pitbull.

Det är ett problem med dessa raser idag men det är inte renraserna utan blanraserna.

Vargerik

• Gäst
« Svar #196 skrivet: 14 sep-09 kl 17:07 »
Nu var det inte i första hand skitens eventuella folkfulhet jag vänder mig mot. Problemet är att man_får_inte_bort käftarna när det väl slagit över mot en annan hund. Vilket bara är en tidsfråga. Att du sen tycker att du minsann har världens raraste hund kan jag inte ta ifrån dig, det är bara mänskligt.

Elishia

« Svar #197 skrivet: 14 sep-09 kl 17:38 »
Nu var det inte i första hand skitens eventuella folkfulhet jag vänder mig mot. Problemet är att man_får_inte_bort käftarna när det väl slagit över mot en annan hund. Vilket bara är en tidsfråga. Att du sen tycker att du minsann har världens raraste hund kan jag inte ta ifrån dig, det är bara mänskligt.

Vilket inte stämmer. De hugger och de kniper ihop med mental styrka. Visst. Men fortfarande inte så att du inte kan få isär dem. Min hund blev attackerades av en pitbull, vi särade på dem och de var utan skador. Däremot krävs kunskap om HUR du ska göra för att det ska gå lätt.

Min hund får inte umgås med hundar hur som helst, jag har full kontroll på vilka han får hälsa på och leka med. Alltså kommer det inte ske. Det finns massor av ägare som ägt rasen i många år utan att stå för några olyckor.

Alla raser som faktiskt kan utgöra stor fara mot människan då?

Vargerik

• Gäst
« Svar #198 skrivet: 14 sep-09 kl 19:01 »
Vilket inte stämmer. De hugger och de kniper ihop med mental styrka. Visst. Men fortfarande inte så att du inte kan få isär dem. Min hund blev attackerades av en pitbull, vi särade på dem och de var utan skador. Däremot krävs kunskap om HUR du ska göra för att det ska gå lätt.

Min hund får inte umgås med hundar hur som helst, jag har full kontroll på vilka han får hälsa på och leka med. Alltså kommer det inte ske. Det finns massor av ägare som ägt rasen i många år utan att stå för några olyckor.

Alla raser som faktiskt kan utgöra stor fara mot människan då?
Ja, självklart, mer eller mindre. Men varför överdriva denna risk bara för att tillfredsställa sitt ego? Olyckligt i detta fall är att de minst lämpade hundraserna attraherar de minst lämpade hundägarna.

Elishia

« Svar #199 skrivet: 14 sep-09 kl 19:50 »
Vargerik

Vilken risk? Det är ju just det som är grejen kring kamphundar, de är så fruktansvärt säkra bland människor och barn. Mer tillitsfull hund går inte att hitta. Min hund skulle lätt följa med vem som helst bara den pratade lite snällt med han.

Jag håller med dig om att fel människor attraheras av dem men det är ett annat problem, det är inte hunden i sig. Ju mer media skriver om dessa blodtörstiga monster, desto fler idioter faller för dem. Osv. Ännu värre är att hunden de kommer över är en blandis som innehar långt ifrån de egenskaper en renrasig pitbull eller amstaff ska ha. DET är farligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser