Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Invintra litet samhälle?  (läst 3199 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Invintra litet samhälle?
« skrivet: 28 sep-08 kl 18:07 »
I juli gjorde jag två "panik"-avläggare; jag skulle gjort två avläggare från ett ilsket samhälle, men man kan väl säga att jag misslyckades....

Nu hade jag två drottningar som väntade i sina burar och jag fick samla ihop vad jag kunde få tag i från mina andra samhällen istället. Avläggarna blev små och de har fått stöd i form av både foder och yngelkakor under sommaren.

Den ena avläggaren är nu i bra form; de sitter på nästintill tio LN-ramar och har gott om mat. Med den andra är det inte lika bra...

De sitter på kanske fyra ramar, på dessa ramar finns det både gott om foder och även en del yngel kvar. Om man lyssnar till de flesta råd som biodlare brukar ge, så är det ju vansinne att försöka invintra ett så litet samhälle. Är det dömt att misslyckas eller kan det gå?

Jag vet inte vad jag kan göra för att förstärka dem, det finns nästan inget yngel i nåt av mina samhällen och det är väl ändå försent för att förstärka med yngelramar? Jag har ingen drottning som behöver bytas, så om jag slår ihop samhället med ett annat får jag ju en drottning över.  Alla mina andra samhällen har gott om bin, annars hade jag ju kunnat slå ihop två små.

Det är en fin ungdrottning i samhället, och jag vill gärna rädda henne. Jag kan ju ta bin från ett annat samhälle, men det är ju svårt att veta vad de är för några. Tänk om jag bara får över ett gäng gamla bin som ändå inte överlever? Är det nån nytta med det?

De har dragit ned fodret bra och antagligen finns det rätt mycket ungbin i samhället, det är ju en fördel.

Om jag väljer att försöka övervintra dem (invintrade är de ju redan), vad skall jag tänka på? De sitter samlade i mitten av samhället, där också allt foder är. De står på kallbygge med nätbotten, i en LN-låda.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dunderhonung

SV: Invintra litet samhälle?
« Svar #1 skrivet: 28 sep-08 kl 19:00 »
Hej!
Du kan ställa samhället intill, eller på det andra samhället beroende på kuptyp. Då hjälper de varandra att hålla sig varma.

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 28 sep-08 kl 20:40 »
Om du lyssnar på domedagsprofetiorna så kan du ja alltid vända på det hela.
Inget annat samhälle är beroende av förstärkning och det värsta som kan hända är att detta lilla samhälle dukar under. Sätt oddset till 30% för överlevnad så blir du ju väldigt positivt överraskad om det lyckas! Och dör de så är du ju medveten om att det var en chanstagning som var dömd att misslyckas!

Kan du få värme av andra så är det nog säkert bra!

ES

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 28 sep-08 kl 21:43 »
Om du lyssnar på domedagsprofetiorna så kan du ja alltid vända på det hela.
Inget annat samhälle är beroende av förstärkning och det värsta som kan hända är att detta lilla samhälle dukar under. Sätt oddset till 30% för överlevnad så blir du ju väldigt positivt överraskad om det lyckas! Och dör de så är du ju medveten om att det var en chanstagning som var dömd att misslyckas!

Kan du få värme av andra så är det nog säkert bra!

ES

Tack :)

Du har så rätt, det värsta som kan hända är att jag förlorar drottningen, och det får jag väl leva med. Om jag skulle slå ihop dem med ett annat samhälle nu så måste jag ju ändå ta bort en drottning.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Jano

• Halland
« Svar #4 skrivet: 28 sep-08 kl 22:15 »
Hej!
Det är klart att du skall låta det vara. Jag brukar invintra avläggare för att ha som reserver till våren om någon drottning skulle gå till spillo under vintern. Då har jag sällan mer än tre till fyra ramar och det brukar för det mesta gå bra. En sådan avläggare klarar sig på 8 kilo socker vad det gäller mina bin iallafall. Dom invintras längst fram  i en vanlig tioramars LN-låda på nätbotten.
// Jano

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 28 sep-08 kl 22:39 »
De har dragit ned ungefär 12 kilo sedan slutet av augusti. De har nog ätit en del och använt en del till yngel. Jag skulle tro att de har 7-8 kilo kvar.

Jag funderade idag på om jag skall ge dem lite mer. Eller blir det onödigt slit för dem? Annars kan jag ju stödmata dem i vår.

Jano

• Halland
« Svar #6 skrivet: 29 sep-08 kl 11:12 »
De har dragit ned ungefär 12 kilo sedan slutet av augusti. De har nog ätit en del och använt en del till yngel. Jag skulle tro att de har 7-8 kilo kvar.

Jag funderade idag på om jag skall ge dem lite mer. Eller blir det onödigt slit för dem? Annars kan jag ju stödmata dem i vår.

Bina flyger fortfarande och hittar lite nektar här och var. Jag tror inte din avläggare har använt så mycket av vinterfodret redan. Låt du dem vara och stödfodra efter rensningen till våren  om det mot förmodan skulle behövas.
 // Jano

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 02 okt-08 kl 13:19 »
Hej Mille

Låt du den lille avläggaren vara så tror jag att den kommer att klara vintern bara bra, förutsatt att vintern inte blir onödigt lång och kall. Så som vintrarna har varit de senaste åren brukar det gå bra. Har själv många gånger invintrat små reservsamhällen utan att ha haft problem med att de dör under vintern.

Lycka till. Roger

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #8 skrivet: 02 okt-08 kl 18:20 »
Tack för svaren! :)

Jag låter dem vara och så får jag vara uppmärksam i vår så att jag kan hjälpa dem lite på traven om det behövs!

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 2 användare
torbjorn, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser