I juli gjorde jag två "panik"-avläggare; jag skulle gjort två avläggare från ett ilsket samhälle, men man kan väl säga att jag misslyckades....
Nu hade jag två drottningar som väntade i sina burar och jag fick samla ihop vad jag kunde få tag i från mina andra samhällen istället. Avläggarna blev små och de har fått stöd i form av både foder och yngelkakor under sommaren.
Den ena avläggaren är nu i bra form; de sitter på nästintill tio LN-ramar och har gott om mat. Med den andra är det inte lika bra...
De sitter på kanske fyra ramar, på dessa ramar finns det både gott om foder och även en del yngel kvar. Om man lyssnar till de flesta råd som biodlare brukar ge, så är det ju vansinne att försöka invintra ett så litet samhälle. Är det dömt att misslyckas eller kan det gå?
Jag vet inte vad jag kan göra för att förstärka dem, det finns nästan inget yngel i nåt av mina samhällen och det är väl ändå försent för att förstärka med yngelramar? Jag har ingen drottning som behöver bytas, så om jag slår ihop samhället med ett annat får jag ju en drottning över. Alla mina andra samhällen har gott om bin, annars hade jag ju kunnat slå ihop två små.
Det är en fin ungdrottning i samhället, och jag vill gärna rädda henne. Jag kan ju ta bin från ett annat samhälle, men det är ju svårt att veta vad de är för några. Tänk om jag bara får över ett gäng gamla bin som ändå inte överlever? Är det nån nytta med det?
De har dragit ned fodret bra och antagligen finns det rätt mycket ungbin i samhället, det är ju en fördel.
Om jag väljer att försöka övervintra dem (invintrade är de ju redan), vad skall jag tänka på? De sitter samlade i mitten av samhället, där också allt foder är. De står på kallbygge med nätbotten, i en LN-låda.