Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avläggare tidigt i Vår (2009)  (läst 34898 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Avläggare tidigt i Vår (2009)
« Svar #180 skrivet: 05 jun-09 kl 06:23 »
Jag har inte så mycket bin att jag kan testa än, men när det går tänker jag prova vad som fungerar/inte fungerar.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #181 skrivet: 10 jun-09 kl 08:42 »
Jag har snokat runt en del på olika "driftformer" och bara ordet driftform har olika definition inom binäringen.

Ibland är det hela vägen från kupköp till burkning och ibland bara en massa egochafs om en totalt meningslös universalbotten som finansierats med EU medel.

Driftform för mig är hur man organiserar kupan, då självklart med spärrgaller med lådor och ramar under spärrgallret.

När man sätter på 3:e 3/4 Langstroth lådan och spärrgallret, när man lägger på t ex 4:a skattlådor på en gång så är det klart.
I samband med att man läger på 3:e lådan (under spärrgallret) kan man stuva om ramarna som Thomas Dahl visar i länken, fast det finns ett stänk av konservatism även här.

Här är en variant som har sina poänger faktiskt.
http://www.mamut.net/bigardenhb/subdet16.htm

Men om det påverkar svärmlusten och bimassan är det positivt.

Jag fick vara med om en svärm igår i Kyrkhamn, senast var 1971 så det var på tiden (har ca 6-7 år med bin fast för länge sedan).

När vi kom till en av fortsättningskurserna (sista dagen) så hängde det en regäl svärm i en björk intill bigården.
Preben tyckte att nu skall vi köra den "sportsliga kuliga metoden" så svärmen klipptes ner i en stor hög hink och hälldes ut på en lång bräda framför en tom kupas fluster.
Sedan tassade bina in i kupan sakta men säkert med en lite förvirrad drottning som till sist hittade in.

Man såg även verkan på det samhället som svärmat. Själva svärmen fyllde en låda med 10 ramar, den blev smockfull.
Svärmning vill man till varje pris undvika även om tillställningen var roande och intressant.

Dessa bra metoder att driva biodling finns det inte mycket dokumenterat på nätet.
En tillförlitlig källa sa att man vet inte vad som är bäst, alla gör på sitt sätt och tycker det är bra.

Åter igen, det finns lika många förslag som det finns biodlare.
Men varför dokumenterar man inte några bra och lättsamma förslag som för binäringen framåt.
« Senast ändrad: 10 jun-09 kl 09:20 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #182 skrivet: 17 jun-09 kl 21:06 »
GETINGAR!!
Nu hann jag inte med med kameran i kväll men på en plats där jag hade två lådor med utbyggda ramar fick jag det till ca 60 getingar. Blåste bort dem och bytte plats på tak/lock och låste dem ute.
Sedan kom hela gänget tillbaka och surrade i ca 1 timme tills solen gick i moln, då drog alla. Jag gjorde en getingfälla som tyvärr bara tog 3 st, de var helt fokuserade på att hitta in till "honungen" igen.
« Senast ändrad: 17 jun-09 kl 21:11 av Sten-Åke Lindell »

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #183 skrivet: 18 jun-09 kl 05:35 »
Ja, jag fortsätter babbla för döva öron om Checkerboarding. Tycker det verkar smidigare än Thomas Dahls metod (som är en variant av Wrights metod) eftersom det sker i början av april och inte kräver att man gräver bland bina (om man inte vill). Har inte testat själv men kommer att göra det. Vore kul om fler gjorde det.

http://www.bwrangler.com/lche.htm
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #184 skrivet: 18 jun-09 kl 07:40 »
Det är betydligt flera som använder Checkerboarding i världen, så varför inte ... man äventyrar heller inte yngelklotet på samma sätt om det nu kan gå snett. Därför provar jag hellre metoder från de stora institutionerna än något enstaka försök här hemma. Här får man ju EU pengar till i mina ögon "destruktiv verksamhet" och kallar det revolutionerande nyheter/forskning/utveckling etc.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #185 skrivet: 18 jun-09 kl 07:56 »
Den metoden påminner mycket om en annan metod jag just läst om som faktiskt är den driftform som logiskt verkar bäst.
http://www.beesource.com/resources/point-of-view/walt-wright/nectar-management-101/
Nectar Management är också skriven av Wright och den skall man definitivt använda, enkel effektiv/produktiv.
« Senast ändrad: 18 jun-09 kl 07:58 av Sten-Åke Lindell »

Georgisten

• Östergötland
« Svar #186 skrivet: 18 jun-09 kl 13:00 »
Sten-Åke: Checkerboarding är Wrights ursprungliga namn på Nectar Management som bitidningar i USA antog som namn senare. Det är alltså samma metod. Känns helt självklar om den visar sig fungera... men många positiva anekdotiska vittnesmål florerar ju på nätet så varför inte?

Men vafan... ska vi ta och ansöka om bidrag från nationella programmet och testa metoden under Svenska förhållanden då? Vi är ju akademiker bägge två så vi borde väl kunna sätta ihop nått vettigt genomförande? Dennis Murell, som jag mejlade och frågade, sade att metoden användes i Alaska och att vi i Sverige troligen kunde genomföra ingreppen i början av april. Kylning av yngelklotet var inget problem enligt honom. ;)

Patrick Berg i Nordbigruppen ringde mig i vintras och gick igenom nordbiprojektet och de nordiska binas förutsättningar och egenskaper. De hade sett just backfilling (även om de inte läst wrights artiklar) som den största orsaken till svärm men de visste inte vad de skulle göra åt det. Idéer hade det men inget som liknande checkerboarding. De kunde ju också vara med? Svärmiga bin har de så det räcker o blir över iaf!
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #187 skrivet: 18 jun-09 kl 15:11 »
Notera att den metoden går stick i stäv med den rådgivning man har på BF eftersom den informationen är mycket subjektiv och ibland saknar vetenskaplig grund, bara ett joller av tyckanden.
Ett stort expansivt yngelrum (= starkt samhälle) är en förutsättning för god skörd så länge de inte går ut i svärm som motverkas av denna driftmetod.
Och det är denna poäng som man absolut inte fattat!

Georgisten

• Östergötland
« Svar #188 skrivet: 18 jun-09 kl 18:26 »
Mm, vad säger de i sin rådgivning då? Allt jag hört från dem är att man ska ge rejält med utrymme i yngelrummet och ha svärmtröga bistammar ungefär.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #189 skrivet: 18 jun-09 kl 20:38 »
Det som Tinna beskrev innan jag lämnade forumet kändes då som en överraskning bland alla, dom har bra koll på sitt!
Många tror t ex fortfarande att man måste ha stora lådor Dadant/Langstroth i yngelrum och man skiljer fortfarande på svarta/vita plastramar. Drottningen gör si, drottningen gör så ... suck!
Det har ingen betydelse om ramen fått vädras ut (plasten härdat klart), därför köpte jag mina ramar innan vintern för att användas nu i sommar.
Tar man dem rakt från fabrik direkt ur kartong så kan de lukta (förånga) en del polystyren även om den är en liten del i denna plast, kan tänka mig att bina har synpunkter på det.
Sätter man en låda med plastramar vita som svarta över en låda med träramar ser man ingen skillnad, det är bara skrock, de kunde lika gärna varit gröna eller blåa. Hade funkat!
Gamla beskrivningar om biodling och hur drottningen rör sig bland ramarna stämmer lixom inte, det skiljer i kupor med lika dana förutsättningar ändå. Det beror inte på ramformatet.
Man ser däremot varians bland hundratals lika dana konfigureringar av kupor att alla inte är lika eller beter sig lika.
Men det beror mest på samhället i stort att det finns normal variation bland 100-tals drottningar, några % måste vara avvikande för att det helt enkelt skall vara normalt. (alltså ett antal kupor).

Georgisten

• Östergötland
« Svar #190 skrivet: 18 jun-09 kl 21:06 »
Jojo, självklart. Biodlingen är full av vandringssägner/skrönor/konstiga påhitt. Men just svärmförhindring är något jag saknar en diskussion om. De flesta verkar bara leta svärmceller och dela samhällena vid behov och vara nöjda med det. Visst funkar det... liksom att dela samhällena som prevention som Jano beskrivit. Känns nästan som att Janos metod är bäst eftersom den ger nya samhällen man kan sälja om man vill (fast om man inte gör det blir det ju lite mer jobb förstås) och hög skörd. Bättre än att åka ut och leta svärmceller var tionde dag eller oftare. Men inget slår checkerboarding i rationalitet om det fungerar som jänkarna hävdar!

wictor

« Svar #191 skrivet: 18 jun-09 kl 23:11 »
Men inget slår checkerboarding i rationalitet om det fungerar som jänkarna hävdar!

Det vore ju intressant att se om "jänkarna" har några siffror att presentera för att jämföra det "ena" med det "andra"... 8)

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #192 skrivet: 19 jun-09 kl 00:10 »
Den metoden påminner mycket om en annan metod jag just läst om som faktiskt är den driftform som logiskt verkar bäst.
http://www.beesource.com/resources/point-of-view/walt-wright/nectar-management-101/
Nectar Management är också skriven av Wright och den skall man definitivt använda, enkel effektiv/produktiv.

Denna verkar vettig men är det någon som har praktiskt erfarenhet av den?
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Georgisten

• Östergötland
« Svar #193 skrivet: 19 jun-09 kl 07:44 »
Wictor: Det enda jag sett är Dennis Murell som hävdar att han har endast 10% svärm när han använder checkerboarding. Vissa hävdar nog att 10% är för mycket men med tanke på det ringa arbetet borde det inte va så farligt. Murell har dessutom inte avlat på svärmtröghet för om han inte använder checkerboarding säger han att han istället får ombytta procentsatser. Något för folk med nordiska bin att ta en funderare över kanske? :)

Asthor:Som sagt: Nej. Vet ingen i Sverige som testat detta. Bara Thomas Dahl som kör en egen variant men han utför ingreppen i yngelrummet. Korrekt utförd checkerboarding skall ske ovanför yngelklotet.

Nästa år hoppas jag att jag ska ha samhällen nog att testa på. Tyvärr måste man offra en låda honung/socker per samhälle med denna metod (dvs låta bina konsumera den). Men med hls eller 3/4langstroth blir det nog inte så mycket. Funderar på att ta en låda med vattnig hösthonung eller överblivna sockerramar till ändamålet. Kanske kan man använda kristalliserade rapsramar?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #194 skrivet: 19 jun-09 kl 16:06 »
Jag har meijlat CA och de anser att de flesta använder sig av de här metoderna, det byggs succesivt in i systemet ut till alla odlare.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #195 skrivet: 19 jun-09 kl 17:04 »
Vad är CA? Hur då byggs succesivt in i systemet? Utveckla gärna! :)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #196 skrivet: 19 jun-09 kl 19:41 »
University of California, Davis
Dept. of Entomology
Harry Laidlaw Honey Bee Research Facility
367 Briggs Hall
Davis, CA. 95616

http://entomology.ucdavis.edu/courses/beeclasses/

Det är bara att gå in på beesource forum så får man svar på allt, (mrlindell), men man skall ha bra fog för att bli insläppt, man får skriva en presentation.

Jag har nu även frågat där i hopp om ett mera konkret svar!
"Is there any research or study that shows more benefits and fictitious results with (Checkerboarding) Nectar Management? Method seems easy and simple. We would like to know how and where it is used and that it really works in practice. Is there additional information that can not be reached for example with Google?"
« Senast ändrad: 19 jun-09 kl 20:07 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #197 skrivet: 19 jun-09 kl 21:02 »
Här är något annat läsvärt, kanske inte den ekologiska metoden utan att man haft 66% vinterförluster. EKO odlare drabbas betydligt hårdare men 66% låter mycket, ingen mening att hålla på då.
http://www2.ekolantbruk.se/pdf/6291.pdf
Det får ju inte bli så ekologiskt att det blir dumdristigt! Stress och utbrända bin blir det i gårdar där man använder syror i stor omfattning. Man måste ha en vettig varroakontroll!
« Senast ändrad: 19 jun-09 kl 21:04 av Sten-Åke Lindell »

Georgisten

• Östergötland
« Svar #198 skrivet: 19 jun-09 kl 21:15 »
vad var svaret då? Lär de ut checkerboarding till sina elever? Hänger inte med.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #199 skrivet: 19 jun-09 kl 21:34 »
Jag inväntar svar där!

Ja man använder dessa metoder i undervisningen!

Här finns mera att läsa.
http://www.knology.net/~k4vb/CKB%20articles%20only.htm

Den senaste artikeln från 2006. Man har alltså hållit på med studier i över 10 år! Jag väntar på svar om fiktiva resultat i siffror etc som man frågar efter.
http://www.knology.net/~k4vb/ABJ%20Copies/BC%20May%202006.pdf
« Senast ändrad: 19 jun-09 kl 21:36 av Sten-Åke Lindell »

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser