Jag har snokat runt en del på olika "driftformer" och bara ordet driftform har olika definition inom binäringen.
Ibland är det hela vägen från kupköp till burkning och ibland bara en massa egochafs om en totalt meningslös universalbotten som finansierats med EU medel.
Driftform för mig är hur man organiserar kupan, då självklart med spärrgaller med lådor och ramar under spärrgallret.
När man sätter på 3:e 3/4 Langstroth lådan och spärrgallret, när man lägger på t ex 4:a skattlådor på en gång så är det klart.
I samband med att man läger på 3:e lådan (under spärrgallret) kan man stuva om ramarna som Thomas Dahl visar i länken, fast det finns ett stänk av konservatism även här.
Här är en variant som har sina poänger faktiskt.
http://www.mamut.net/bigardenhb/subdet16.htmMen om det påverkar svärmlusten och bimassan är det positivt.
Jag fick vara med om en svärm igår i Kyrkhamn, senast var 1971 så det var på tiden (har ca 6-7 år med bin fast för länge sedan).
När vi kom till en av fortsättningskurserna (sista dagen) så hängde det en regäl svärm i en björk intill bigården.
Preben tyckte att nu skall vi köra den "sportsliga kuliga metoden" så svärmen klipptes ner i en stor hög hink och hälldes ut på en lång bräda framför en tom kupas fluster.
Sedan tassade bina in i kupan sakta men säkert med en lite förvirrad drottning som till sist hittade in.
Man såg även verkan på det samhället som svärmat. Själva svärmen fyllde en låda med 10 ramar, den blev smockfull.
Svärmning vill man till varje pris undvika även om tillställningen var roande och intressant.
Dessa bra metoder att driva biodling finns det inte mycket dokumenterat på nätet.
En tillförlitlig källa sa att man vet inte vad som är bäst, alla gör på sitt sätt och tycker det är bra.
Åter igen, det finns lika många förslag som det finns biodlare.
Men varför dokumenterar man inte några bra och lättsamma förslag som för binäringen framåt.