Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avläggare tidigt i Vår (2009)  (läst 35042 gånger)

wictor

SV: Avläggare tidigt i Vår (2009)
« Svar #120 skrivet: 21 apr-09 kl 20:19 »
Bättre att sköta utbyggeriet själv.
Börja med några samhällen, som får bygga som tusan. Strunta i honungen.
Köp några paketbin (Martin Nehmann, Lagan) och sätt igång dem med mängder med foder. MÄNGDER med foder

Att utbygga tar inte ett par tre år...

Det tar två tre fyra fem år. Kanske sex

Första året händer ingenting, om man inte gör drastiska saker själv.

Grymma avläggare - dela ett fullt samhälle i fem, alltså två ramar i varje. I cirkel runt den gamla platsen. (Kräver ju bigårdar av lite större storlek än en vanlig radhusträdgård...)

Mindre grymma avläggare:
Låt en drottning fylla två lådor, eller tre...
Ställ lådorna åt sidan, den befintliga drottningen skall inte hamna på ursprungsplatsen. Ställ avläggarna (de utan drottning) i bredd där det första samhället var. Då kommer dragbina att hamna där...

Så om man ifjol hade 10 samhällen så kan man endera grymt (steg 1) försöka utbygga till 50. Då vill det till att de görs tillräckligt tidigt, och att man fodrar. Honung kan man glömma... FODRA - så har man 50 (minus avdrag för vinterförluster) samhällen nästa år. Och så gör man likadant en gång till, då har man vips drygt 200 (kanske?) FODRA!

Eller så delar man riktigt starka samhällen.
Sitter de på två yngellådor delas de rakt av, så har man helt plötsligt fördubblat antalet, + att man kommer att få honung.

Sitter de på tre yngellådor delas de rakt av, så har man helt plötsligt tredubblat antalet, + att man kommer att få LITE honung.

Lycka till!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #121 skrivet: 22 apr-09 kl 08:13 »
Jag har haft chansen att köpa lite vad-som-helst men tackat nej!
Jag kan få bin söderifrån (Skåne) men vill inte ha dem pga lite problem och annat som är mera befängt där än norröver.
Bina är inte så friska som man tycker och tror på sina håll faktiskt.
Jag gör att avsteg från dessa principer och köper ca 300 utbyggda ramar från en tillförlitlig leverantör.
Det kan vara lika bra och ta lika lång tid att ta det lungt och få bin man tycker om och tror på och får beställa till nästa sässong.
« Senast ändrad: 22 apr-09 kl 09:06 av Sten-Åke Lindell »

Michailov

• Västergötland
« Svar #122 skrivet: 22 apr-09 kl 10:19 »
Står i begrepp att starta en minimal biodling (ivrig att komma igång). Jag har en 12-15 LN lådor, 5 bottnar/tak som jag fått gratis så det blir på LN som premiären sker. Går nu en mycket bra grundkurs som närmar sig slutet. Så nu kliar det i fingrarna  :)

Tänkte som såhär:

Alt 1) Försöker få tag i 2 övervintrade samhällen i full gång. Låter det svagaste gå "normalt" med fokus på honung. Av det starkaste gör jag en avläggare så tidigt som möjligt (när jag kan få köpt en parad drottning). Görs med 4-5+ yngelramar så det startar hyffsat starkt. Om allt fungerar har jag tre övervintringsdugliga samhällen i september (efter eventuellt ljungdrag - bor i ljungtrakter).

Alt 2) Får inte tag i 2 samhällen eftersom alla häromkring verkar vara på jakt efter komplettering efter vinterns stora förluster. Får då kanske tag i avläggare i juni/juli och får då bara fokusera på att de byggs upp så de klarar vintern - kan glömma honung. Får då göra en avläggare år 2.

Någon som har några synpunkter på det ? Allt mottages med tacksamhet !

Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #123 skrivet: 22 apr-09 kl 20:39 »
Står i begrepp att starta en minimal biodling (ivrig att komma igång). Jag har en 12-15 LN lådor, 5 bottnar/tak som jag fått gratis så det blir på LN som premiären sker. Går nu en mycket bra grundkurs som närmar sig slutet. Så nu kliar det i fingrarna  :)

Tänkte som såhär:

Alt 1) Försöker få tag i 2 övervintrade samhällen i full gång. Låter det svagaste gå "normalt" med fokus på honung. Av det starkaste gör jag en avläggare så tidigt som möjligt (när jag kan få köpt en parad drottning). Görs med 4-5+ yngelramar så det startar hyffsat starkt. Om allt fungerar har jag tre övervintringsdugliga samhällen i september (efter eventuellt ljungdrag - bor i ljungtrakter).

Alt 2) Får inte tag i 2 samhällen eftersom alla häromkring verkar vara på jakt efter komplettering efter vinterns stora förluster. Får då kanske tag i avläggare i juni/juli och får då bara fokusera på att de byggs upp så de klarar vintern - kan glömma honung. Får då göra en avläggare år 2.

Någon som har några synpunkter på det ? Allt mottages med tacksamhet !

Om du skulle få tag i två övervintrade samhällen och väljer att spara ett för honungen, så skulle jag föreslå att du gör fler än bara en avläggare på det andra. En eller t.o.m två avläggare kan du göra utan att det märks så mycket på honungsskörden om du gör avläggarna tidigt. Men du kan göra tre och fyra också, men det blir ju på bekostnad av honungen. Å andra sidan har du fler samhällen till hösten som ger honung nästa år!

Jag hade två fungerande samhällen förra sommaren + ett som fungerade fram till midsommar då den gamla drottningen slutade lägga ägg.  Jag gjorde åtta avläggare av dessa samhällen, sålde en och invintrade resten. Skörden blev 65 kilo honungen och under omständigheterna tycker jag att det var helt ok.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #124 skrivet: 23 apr-09 kl 14:49 »
Det känns nästan som om övervintrade avläggare, dvs samhällen till salu på vårkanten är det bästa även om det kostar lite mera.
Många små avläggare kan ta en del stryk på vintern och då har man inte heller vunnit så mycket.
Jag väljer nog att inhandla samhällen för att senare göra egna avläggare, då behövs även lite utbyggda ramar som är på gång.
Man kan sedan också använda en del av de utbyggda ramarna ovanför spärrgallret för att få igång samhällena.
Vårveckorna är superviktiga och speglar sedan samhällets livskraft hela vägen till invintringen.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #125 skrivet: 23 apr-09 kl 16:36 »
Vilken dag, efter 16:00 ca 17 grader och vaxgrytan är på för jag har ca 600 ramar som skall vaxas.

I morse när jag smulade vaxet var det +7 och det blev vara flis av allt. Nu när jag kom hem var snittarna som kola och fick vikas ner i grytan.

Nyfikna humlor, ett Buckfast bi och ett antal Kranier bin har surrat på vaxbordet och jag försökte prata med dem om att hämta drottningen och alla kompisarna!

Trevligt med små åskådare, de vet precis vad jag håller på med och de har t o m gått ner i en av lådorna och spanat in nyvaxade ramar.

« Senast ändrad: 24 apr-09 kl 07:42 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #126 skrivet: 28 apr-09 kl 09:05 »
Puh!

320 ramar (32 lådor) fixade med utbyggda plastramar! (hårdvaluta)!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #127 skrivet: 28 apr-09 kl 13:15 »
Vet någon om det finns "ritningar" el dyl för konvertering mellan LN och 3/4 Langstroth och tvärt om?

Det här med ramformat igen, och tillgång på bin .. och avläggare, vilken soppa. Det än nästan enklare med Norsk längst ner i så fall.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #128 skrivet: 28 apr-09 kl 15:25 »
Nu har jag garderat mig så att det blir mellan 12 och 25 avläggare, allt beroende på leverans samt några till via kursverksamheter.

Bin i år alltså men inte riktigt som jag önskat, får nöja mig med avläggare i år med leveranser kring midsommar.

På många håll verkar det som om vinterdödligheten varit större än vanligt, utsot, nosema, virus, varroa ... allt möjligt.

Det blir bilder vid midsommar.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #129 skrivet: 28 apr-09 kl 18:28 »
Dagens bitidning verkar onödigt konservativ tycker jag! Trä eller plast?  Referenspriser enligt Bitidningan.

Notera att man kan få motsvarande eller t o m bättre EPS konfiguration billigare än så. I alla fallen TRÄ/Plast så tillkommer en massa andra saker som inte specats men som i EPS fallen är fritt (ingår).

Att bygga själv blir inte billigare, då får man göra det enkelt och bygga många utan isolering, bara arbetet får då kosta ingenting!

TRÄ!

Klassisk trågkupa: 4.835 - 4.359:-

Östervålakupan: 2.126:-

Törebodakupan: 1.737:-

Vandringsbihus: 2.850:-

PLAST!

Flexikupan: 790:-

Lysonkupan: 780:-

Nackakupan: 637:50:-

På sidan (jaha .. var är pagina nudå! SAKNAS!)  Hmmm ... men på andra bladet bakifrån längst upp till höger "Passa på och hör" nämns bilabbet ARS-USDA i Tuscon AZ!  Där var jag och hälsade på!!!
« Senast ändrad: 28 apr-09 kl 18:40 av Sten-Åke Lindell »

Michailov

• Västergötland
« Svar #130 skrivet: 29 apr-09 kl 09:25 »
Håller med om att träkupor som nyköpta är väldigt dyra. Det är klart att det ligger mer arbetstimmar bakom en träkupa och materialen är dyrare så priset kanske i sig är motiverat men frågan är ju om produkten som sådan kommer överleva. Det skulle i så fall vara ur ett miljöperspektiv där träkupan kan sägas komma från förnyelsebara material, om man bara kan lösa isoleringen utan att använda frigolit. Kanske kan bli en produktnisch - miljöcertifierade kupor med isolering av träull  ;)

Själv har jag två varianter av uppstaplingslådor - en som mycket påminner om OGTs vandringsbihus men hörnbeslag, bärhandtag och allt samt en som består av sammanfogade frigolitdelar. Allt byggt av min far för drygt 20 år sedan. Det är anledningen till att jag använder träkupor - jag har fått dem gratis. Jag hade aldrig gått och köpt motsvarande kupa för över 2.000:- när jag kan få en i EPS för ca 700:-. Jag tror det är ett fåtal som köper nya träkupor - de flesta köper nog begagnade av odlare som skall sluta och då blir kostnaden som en ny i EPS.

Själv tänker jag nog köpa EPS och använda som skattlådor för viktens skull. Trälådorna blir yngelrum. En sak skall sägas till trälådornas fördel - med lite ny färg är skicket oförändrat mot för 20 år sedan. Hade det varit EPS hade de troligen varit sämre. Men med det priset de har kan man ju köpa 3 kupor till priset av en trä så de hade säkert varit utbytta.

Däremot komemr jag använda träramar med trådning, iläggning av mellanväggar och hela paketet eftersom jag räknar med att få ljung och jag har svårt att se hur en perforator klarar en plastram. Om inte man har fjädrande stift - men det ligger längre fram i tiden när en sådan kostnad kan vara motiverad (alltså fler än två kupor  ;) )

Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #131 skrivet: 29 apr-09 kl 09:41 »
Utrustning kostar den också! Ett sätt att minska ner på den är faktiskt att satsa på plast som i många fall gör arbetet enklare.
Jag har gjort en del studiebesök på bigårdar, stor som små och intressant är att de som lägger ner minst tid på sin odling per kupa är de som har EPS + plastramar och låter bina sköta sig själva i största möjliga mån, även drottningbytet.
Det krävs förstås att man har bin som tillåter det. En del (bland)raser kräver ett kontinuerligt och kontrollerat avelsarbete för att behålla rasegenskaperna, medan andra inte kräver detta.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #132 skrivet: 29 apr-09 kl 09:43 »
Bina och deras vatten!

Katten hemma dicker sällan ur sin vattenskål, det blir utomhus i vattenpussar och ibland från vaser på bordet ...

Men bina är kanske inte lika knäppa!

Hur har ni löst vatten i bigården som FUNGERAR!! ?? även en torr het sommar när man inte är där!

Bigårdens utrustning ur SBR //

Bland bigårdens utrustning bör en väl fungerande vattningsanordning finnas. Denna gör att bina hämtar vatten hemma hos biodlaren och inte t.ex. i grannen fågelbad eller badpool.

En vattningsanordning är dessutom bra ur smittspridningssynpunkt, bina får här rent vatten som inte är kontaminerat av varken bekämpningsmedel eller binas exkrementer. Vattenanordningen placeras utanför den förhärskade flygriktningen.

//

Abigail

« Svar #133 skrivet: 29 apr-09 kl 11:16 »
Mycket intressanta inlägg att läsa fast nu handlar inte tråden längre om avläggare. Gör gärna nya rubriker. Om någon vill läsa om olika kupor och deras priser så missar de det när det står i den här tråden.  :)

wictor

« Svar #134 skrivet: 29 apr-09 kl 17:06 »
Bina och deras vatten!

Mina bin på hembigården dricker vatten ur en damm 100 meter därifrån, utbigårdarna har jag placerat nära bäckar och åar, delvis för vattnet men mest för växtligheten som finns i trädridåerna närmast vattnet. Hallon, björnbär, alla sorters blommor, al, vide, you name it...!

Men när jag tvättade trätrallen på uteplatsen så ville de komma och dricka det också, så jag tror att bina finner vatten, oavsett det är bara nån meter utanför flustret eller de får flyga några hundra meter...

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #135 skrivet: 13 maj-09 kl 12:17 »
Nu är bina på "G", alla på en gång.
Snabb lunch idag! Har satt ihop lådor med utbyggda ramar och foderlåda för ca 2.5 kg Apifonda.
Jag råkade köpa Apifonda på 15kg förpackning och delade hemma med brödkniv!
Vilket segt och klibbigt skit! Nästa gång blir det 2.5kg förpackat!
Det skall bli 6 st förpackningar (fryspåsar) med Apifonda till varje avläggare om 5 ramar, en foderram som tar 2 platser och 3 st utbyggda ramar för transport till bigården.
Behöver ca 30 kg till! Puh!

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #136 skrivet: 15 maj-09 kl 18:58 »
Dagens bitidning verkar onödigt konservativ tycker jag! Trä eller plast?  Referenspriser enligt Bitidningan.

Notera att man kan få motsvarande eller t o m bättre EPS konfiguration billigare än så. I alla fallen TRÄ/Plast så tillkommer en massa andra saker som inte specats men som i EPS fallen är fritt (ingår).

Att bygga själv blir inte billigare, då får man göra det enkelt och bygga många utan isolering, bara arbetet får då kosta ingenting!

TRÄ!

Klassisk trågkupa: 4.835 - 4.359:-

Östervålakupan: 2.126:-

Törebodakupan: 1.737:-

Vandringsbihus: 2.850:-

PLAST!

Flexikupan: 790:-

Lysonkupan: 780:-

Nackakupan: 637:50:-

På sidan (jaha .. var är pagina nudå! SAKNAS!)  Hmmm ... men på andra bladet bakifrån längst upp till höger "Passa på och hör" nämns bilabbet ARS-USDA i Tuscon AZ!  Där var jag och hälsade på!!!

Sten-Åke: Hur många lådor räknade du in i de där priserna? 637:50 för en Nacka... hur många lådor med ramar är det. 2-3?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #137 skrivet: 15 maj-09 kl 20:03 »
Det var priser med två lådor.  BT #5 Maj 2009

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #138 skrivet: 16 maj-09 kl 07:36 »
Om lådorna ligger runt 100, tak & botten runt 100 = 400. Plastramar 10 x 20 = 200. Man hamnar runt 600 sek i bulk (på pall).
Men det tillkommer ju en hel del annat.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #139 skrivet: 16 maj-09 kl 08:16 »
Ok, var anser du att det är billigast att handla då? Eller köpte du utomlands eller hur var det? :P
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 4 användare
matematiker, mulle mullvad, ärt, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser