Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avläggare tidigt i Vår (2009)  (läst 33027 gånger)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Avläggare tidigt i Vår (2009)
« Svar #20 skrivet: 06 okt-08 kl 22:03 »
Om man nu skaffar bin och vill göra egna avläggare, vad får man tag på bra drottningar? Vill du inte skriva så PM'a för jag vill få bra referenser.
Beroende på vad för slags drottningar du söker så finns det olika linjer. För mig så är det viktigaste att de ger "snälla" bin, andra vet jag prioriterar bin som drar in extra mycket nektar framför ett bra lynne o.s.v. Jag har några namn, men det skall vi kanske ta per pm.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

beekeepern

  • Inlägg: 1225
  • Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Avläggare tidigt i Vår (2009)
« Svar #21 skrivet: 07 okt-08 kl 10:22 »
Tjena!

Jag har för avsikt att ha samhällen/avläggare tillsalu nästa år, så kolla under annonser/övrigadjur bin.
Både lågnormal och 3/4.

Mvh. Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Avläggare tidigt i Vår (2009)
« Svar #22 skrivet: 07 okt-08 kl 10:43 »
3/4 Langstroth är ju intressant  :)

Jag har 3 st stora avläggarlådor.

Var kan man läsa om hur man "konverterar" avläggare till 3/4?

Jag har sett bilder när man snickrat ihop en skiva och ställt emellan formaten med 3/4 ovanpå etc.

Det finns så mycket format och prylar i olika format att man blir lite störd ibland. Var man än läser om "startpaket" och 20%-iga rabatter, erbjudanden från föreningar eller kursverksamheter etc så handlar det om hopplösa format om man har blivit såld på 3/4 Langstroth.

Jag tycker 3/4 langstroth är helt perfekt i alla avseenden och jag förstår att många fastnar för detta formatet och kan alltså inte tillgodogöra mig någon liten subvention. Jag får pruta i stället!

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Avläggare tidigt i Vår (2009)
« Svar #23 skrivet: 09 okt-08 kl 07:03 »
Jobbigt! Att trycka dit 250 rambärarlister en morgon mellan 05:00 och 7:05 är ganska monotont och sömnigt morgonjobb!

wictor

  • Inlägg: 763
SV: Avläggare tidigt i Vår (2009)
« Svar #24 skrivet: 09 okt-08 kl 18:33 »
Hur menar du "konvertera" avläggare?

Har man ett visst format i sin bigård så är det väl enklast att köpa avläggare som redan sitter på samma format, eller?

Annars är det väl ganska enkelt att köpa avläggare, och när man fått hem den sätter man bara på en låda ovanpå med sitt "eget" format. FODRA överst. Drottningen går upp inom nån vecka och börjar sitt värv.
Så är det ju klart med konverteringen.

Sen flyttar man bort underdelen UTAN drottning och sätter den övre nya lådan med drottningen på egen botten så det blir ett nytt samhälle, gärna på samma plats så den får behålla flygbina...

Vänta inte för länge med separationen, de i den nedre lådan behöver ha kvar ägg och spätt yngel om man vill ha kvar det samhället och de skall kunna göra en ny drottning. Har de inga ägg blir det ingen ny drottning.

Om du gör enligt ovan så vips har du en ny drottning och ett nytt samhälle även av underdelen. I den "gamla" undre lådan kommer det att krypa ut mängder med nya bin och de tar hand om det nygamla samhället. Var det fel format på det "gamla" samhället så får du väl sälja grejerna...

Annars om man köper ett samhälle med drottning och allt, så kan man ju helt sonika sopa över hela paketet ner i en låda av det "egna" formatet, mellanväggar räcker. FODRA! Drottningen börjar lägga ägg direkt så fort bina byggt ut lite. Efter en vecka är hela vaxbygget klart och ett stort yngelklot är på gång.

Eller så kan man ju köpa paketbin. En hoper bin och en drottning, i vacker box. Häll ner i ny kupa, mellanväggar. FODRA! Så har man snart mängder av bin i sitt nya samhälle. Och här passar ALLA format.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Avläggare tidigt i Vår (2009)
« Svar #25 skrivet: 10 okt-08 kl 09:04 »
Wictor, jag menar precis som du skrev, nya formatet ovanpå dat gamla med lite täckplattor.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Avläggare tidigt i Vår (2009)
« Svar #26 skrivet: 15 nov-08 kl 19:34 »
Jag har nu kontakter för bin, allt från Östgötabin till Elgon som jag dessutom är lite intresserad av trots allt som skrivs lite negativt i andra forum
 om dem, de ingår ju inte i deras program så det är självklart att de deratas efter allt annat jag sett/hört. Källan är alltså inte tillförlitlig.

Men många vill bara sälja efter midsommar! Jag vill ha bin tidigt. Vad är konsekvensen att skaffa bin efter midsommar mera än att det är färdigblommat på många håll?
Någon här som provar Elgon? (trådar till andra forum som tips är inte av intresse längre).
« Senast ändrad: 15 nov-08 kl 20:14 av Sten-Åke Lindell »

Dillen

  • Inlägg: 313
    • Östergötland
SV: Avläggare tidigt i Vår (2009)
« Svar #27 skrivet: 16 nov-08 kl 10:29 »
Sten-Åke: se bara till att du får samma sorts bin som dina grannar har. Annars kan det uppstå konflikter när de ska fripara i sina hembigårdar. :)
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Avläggare tidigt i Vår (2009)
« Svar #28 skrivet: 16 nov-08 kl 12:01 »
Om man nu inte vill ha samma bin som finns i närområdet och hur definieras närområdet. Det finns säkert både bin och kupor i Bromma, Älmsta och Väddö etc. Skall man då anskaffa tre sorters bin (kanske några stygga jäklar) bara för att andra redan valt? Jag vill nog ha de snällaste bina som går att få tag på till tätorten i alla fall.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Avläggare tidigt i Vår (2009)
« Svar #29 skrivet: 16 nov-08 kl 16:09 »
Jag har nu kontakter för bin, allt från Östgötabin till Elgon som jag dessutom är lite intresserad av trots allt som skrivs lite negativt i andra forum
 om dem, de ingår ju inte i deras program så det är självklart att de deratas efter allt annat jag sett/hört. Källan är alltså inte tillförlitlig.

Men många vill bara sälja efter midsommar! Jag vill ha bin tidigt. Vad är konsekvensen att skaffa bin efter midsommar mera än att det är färdigblommat på många håll?
Någon här som provar Elgon? (trådar till andra forum som tips är inte av intresse längre).

Hej.
För egen del har jag bin av blandras som är jättebra. Men vilken ras man än vill ha så finns det nog inte många avläggare till salu innan samhällena är mogna för delning. Det brukar bli i slutet på Maj eller början på Juni.
Sen skall ju dessa avläggare draga upp en drottning, som skall bli parad och äggläggande innan försäljning.
Då är man framme vid midsommar i bästa fall.
Det samma gäller drottningar som säljes av drottningodlare. De är sällan färdiga för leverans tidigare.

Vill man ha bin tidigt så kan man satsa på att köpa övervintrade bisamhällen . Dessa är ju färdiga för produktion direkt. Skulle det inte finnas av den ras man vill ha , då tar man vad som finns och köper nya drottningar av den rätta rasen, när sådana finns att få tag på, och byter under sommaren .

Bina man köper skall givetvis vara snälla och trevliga att jobba med under tiden före drottningbytet.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Avläggare tidigt i Vår (2009)
« Svar #30 skrivet: 20 nov-08 kl 12:53 »
Puh!
Efter mycket funderande så har jag lagt en beställning på bin också, 12 smh Elgon i passande format blev det.
Det finns en plan B. men den håller jag lite på tills allt blir klart.


Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Avläggare tidigt i Vår (2009)
« Svar #31 skrivet: 20 nov-08 kl 14:09 »
Well, som alltid, rekomenderar jag våra fina gula bin här i östra Östergötland. Snälla, flitiga och gyllene i färg. Väl passande vårt gamla Östergyllen. :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Avläggare tidigt i Vår (2009)
« Svar #32 skrivet: 20 nov-08 kl 17:05 »
Jag vet! Men man måste välja från en leverantör någongång. Kravet den här gången var extra snälla bin som ändå är ganska bra, min dotter skall bl a ha hand om dem.
De skall vara i tätort och på det här sättet hoppas jag få minst bekymmer. På landet däremot kan man kanske överväga lite lynnigare kryp om de ger så pass att ett tjuvnyp då och då verkligen betalar sig. Jag hade tänkt köpa 25 smh men stannar vid hälften tills vidare, det räcker med 12 smh för att raskt knoppa vidare för egen maskin nästa år.
« Senast ändrad: 20 nov-08 kl 17:08 av Sten-Åke Lindell »

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Avläggare tidigt i Vår (2009)
« Svar #33 skrivet: 20 nov-08 kl 17:25 »
Min farbror har sina gula taberbin, från sin svärfar Pelle Ljungholm, i ett tätbebyggt villaområde, skördar minst 100kg per samhälle/år (ja, det är sant) och tar sällan för att inte säga aldrig på sig bikläder. Han är granne med Carl-Otto Matsson (bin till nytta och nöje) som har samma bin och samma skörderesultat därtill. Skörden beror naturligtvis även på intensiva skötselmetoder men sådana passar sig ju bra när man har hobbyverksamhet, fromma bin och få kupor. :)
« Senast ändrad: 20 nov-08 kl 17:31 av Vargalyster »
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Avläggare tidigt i Vår (2009)
« Svar #34 skrivet: 20 nov-08 kl 18:26 »
Jag har en plan .... det kommer att bli några till. Jag har utrymme för lika många till men tar en paus ett tag. Jag har i alla fall reserverat 12 smh som får ses som en driftig start ändå.
Bara att rolla 1.800 ramar kommer att ta tid inser jag, med 12 smh åt gången hinner jag med om jag skall hinna sköta allt annat också.
Gränsen för hobbyverksamhet är nog nådd redan både i mängd och med att jag drar allt över företaget som är sponsorn till verksamheten. Jag är sedan länge registrerad 01499.
Just nu studerar jag faktiskt lite metoder för att få starkare tillväxt genom att stuva om lite bland ramarna, något som jag tror på.
Det är nu man skall smida planer för nästa sässong, inte ligga på sofflocket. Önskar att det fanns flera timmar på dygnet ibland.
« Senast ändrad: 20 nov-08 kl 18:47 av Sten-Åke Lindell »

wictor

  • Inlägg: 763
SV: Avläggare tidigt i Vår (2009)
« Svar #35 skrivet: 21 nov-08 kl 04:00 »
Det verkar vara mycket prat om vilken ras man vill ha när man skall köpa avläggare. Tänk tvärtom - köp allt du kommer över om du vill utöka snabbt.

Se dock till att få fatt på ett riktigt bra samhälle av den ras du egentligen vill ha, odla upp ett helt gäng drottningar efter henne och byt ut samtliga drottningar i alla de övriga samhällena, enklast nyp den gamla och sätt direkt till en kläckfärdig cell. Friparning.
Nästa år gör du likadant en gång till, byter ut alla drottningar. Friparning. Nu kommer de att para sig med drönarna efter fjolårsdrottningarna - och de var ju tagna från ett bra samhälle.

Så har man redan första året bytt "ras" och år två stramat upp avkomman också.

Att vara kräsen när man köper avläggare är att göra det svårt för sig, bättre att köpa det man kommer över.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Avläggare tidigt i Vår (2009)
« Svar #36 skrivet: 21 nov-08 kl 07:45 »
Se dock till att få fatt på ett riktigt bra samhälle av den ras du egentligen vill ha ...

Då måste 12 smh vara helt ok!  ;) Nu kan jag välja expansionstakt och även se skillnader mellan olika samhällen, dvs de 12 smh jag kommer att ha och gå från de jag tycker bäst om.

wictor

  • Inlägg: 763
SV: Avläggare tidigt i Vår (2009)
« Svar #37 skrivet: 21 nov-08 kl 09:03 »
12 är ju alltid en början, och om man vill så går det fort sedan.

Snabb utökningstakt därefter går ju ut över skörden, men säg det företag av någorlunda storlek som gav stor vinst direkt.
Biodling är dock såpass ekonomiskt att man om man vill kan avskriva investeringen (en kupa á tusenlappen) redan andra året, så pass snabbt betalar den sig, därefter är det ju bara +...

Ett samhälle som sitter på dadant kan man utan problem dela i 3, sitter det på två 3/4 LS kan man utan problem dela det i 5 om det är starkt och vitalt. Är det bra bin kan de gott göra sina drottningar själva, se bara till att de får med sig ägg...
Delar man på detta brutala sätt måste man frakta iväg samhällena till nån utbigård, bra att ha en "barnkammare" nånstans som enbart är till för just detta, annars blir det problem med röveri från grannsamhällena och att flygbina befolkar bara en kupa och rövar ut sina "syskonsamhällen".
Att frakta iväg samhällen till "barnkammaren" görs helst på kvällen, då får man ju med sig alla flygbina också, sedan delar man endera man i skymningen eller i gryningen. Annars tappar man flygbina totalt, de återvänder till hembigården och vilsna letar de sig in i annan kupa, bra för skörden men bättre att ha dem kvar i avläggarna.
Att man fodrar är väl en självklarhet? Resten av sommaren... om man vill ha mycket honung nästa år.

Ofta om man vill upp i storlek/antal samhällen är det bättre att satsa på utökning ett par år, då bör man utan problem kunna vara uppe i 60-100 samhällen om man börjat med som du säger 12, eller nånstans där i närheten.

Därefter börjar man prioritera honung, och med det större antalet samhällen så blir förtjänsten större per arbetad timme.

Sen en liten kommentar i förbifarten, du sade att det tar tid att rolla 1600 ramar, ja det gör det. Men ta det lite pö om pö, börjar du med 12 samhällen så räcker det ju med 360-480 ramar, det rollar man upp på ett par dagar (min hustru i alla fall...)

Men jäkligt roligt är det, när man har lite bisamhällen.

Sitter just nu i Thailand och dricker te med svensk honung, den resan blev betald av honungspengarna. Kommer hem i slutet av februari...

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Avläggare tidigt i Vår (2009)
« Svar #38 skrivet: 21 nov-08 kl 10:30 »
Wictor har rätt i sak. Men skulle jag köpa allt jag hittade och placera ut här i min nejd skulle jag få många ovänner pga av rasblandningen. Friparningen som funkar bra här skulle förstöras. Men det är väl olika på olika ställen.

Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Avläggare tidigt i Vår (2009)
« Svar #39 skrivet: 21 nov-08 kl 12:13 »
Det räcker med att man tar en avläggare per samhälle nästa år och får då 24 smh till året därpå osv och ändå få 12 rätt produktiva smh i alla fall. Om 4-5 år så  12 + 24 + 48  ... blir det kanske 100 smh om typ 5 år med allt som kan hända. Men det skall jag bestämma nästa år!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

383 gäster, 6 användare (1 dolda)
Be, Stengrim, skräptanten, Bokesliden, N.grossmann

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser