Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilder på färgvariationer  (läst 73211 gånger)

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #40 skrivet: 12 okt-09 kl 01:26 »
Lovade att återkomma med mer bilder på tvärrandiga (barred). Håll till godo och ni ser nog vilken av dem som är "blue barred" ;)





Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #41 skrivet: 12 okt-09 kl 01:31 »
Silver
Kulören silver har länge förvirrat mig då jag själv trott att det var en variant av blått men efter idogt letande på nätet har jag hittat trovärdiga referensbilder. Till saken hör att jag själv fått en kull med silver och allt stämmer enligt böckerna. Ällingarna är ljust ljust färgade(ser nästan ut som helvita ällingar) men den svaga tonen gör sig rättvisa med tiden. Håll till godo alla myskanksälskare, så här ser en äkta silverdrake ut :)

« Senast ändrad: 12 okt-09 kl 01:47 av Schaman »
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #42 skrivet: 12 okt-09 kl 01:36 »
Å ännu fler mönster. 8)
Det finns en variant som kallas för magpie eller duclair internationellt...
Den blå myskhonan till höger på bilden har nämnda färgteckning!
p.s. Skall försöka hitta en bild som illustrerar detta tydligare då det är lite svårt att se när hon ligger ner.

Tillägg 2009-10-12. Tror det är detta mönster som vissa kallar "skatfärgat" i Sverige.
« Senast ändrad: 12 okt-09 kl 19:15 av Schaman »
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #43 skrivet: 12 okt-09 kl 01:45 »
Utöver tvärrandigt (barred) och magpie/duclair finns det något som kallas för rippled(min tolkning "vågmönstrat"). Ett gäng av årets ällingar stämmer bra in på beskrivningen så jag är nästan säker på att följande är av den typen.





Notera skillnaden gentemot det vi normalt kallar vilt eller möjligen spräckligt!

Av intresse är att det finns en extremt sällsynt(i hela världen!) mönstrad variant som har en kombination av barred och rippled. En genetiker som heter W.F.Hollander beskrev denna som "The Common Loon" (även kallad loonie) och det handlar då om myskankor som är en kombination av barred rippled. Typen är så sällsynt i världen att jag inte med säkerhet har hittat någon tillförlitlig referensbild trots mycket idogt sökande men den finns därute någonstans...
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #44 skrivet: 12 okt-09 kl 01:52 »
Ett tillägg när det gäller "silver"

Detta är en del av avkomman om man korsar blått med blått. I exemplet ovan är det dock resultatet av en korsning av en blåvit drake med en silvervit myskhona. Det gick bra det med ;)
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #45 skrivet: 12 okt-09 kl 01:58 »
Å så varianter på blått. :)

Detta är resultatet av en korsning mellan en ljusbrun tvärrandig drake och en blå myskhona. Är lite osäker på om vad typen skall kallas då det finns olika benämningar runt om i världen. Troligtvis är detta en "Blue Fawn" av vissa även kallad "Lilac". Kruxet är att flera i världen kallar en brunare/brun variant för Lilac så vi kanske skall nöja oss med att konstatera att ällingen är ovanligt vackert blå med en härlig lyster.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #46 skrivet: 12 okt-09 kl 10:25 »
vilka fina färger och ankor!!! :) kanske köper man ägg nästa år ;) men måste bara fråga. jag har 6 stycken myskankor här hemma somjag inte har en aning om vad det är för ålder på dom. men dom ser exakt ut som på din bild jag lägger upp nu igen, tänkte att eftersomdet är din myskanka så bör du också veta ålder :) och så undrar jag vad det är för färg? vissa har även lite vitt på bröst och ansikte. jag trodde det var blå/vit, men det är kanske fel?


gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #47 skrivet: 12 okt-09 kl 11:38 »
Många tror att de har EN färg på sina myskankor, men sen visar det sig att det inte stämmer utan att när de närmer sig ett år så får de en annan färg, eller annat mönster, de som är "randiga som små" är oftast inte det i vuxen ålder. Så många säger, jag har en brun myskankunge, då svarar jag, nej det har du inte, den ser ut så nu men kommer inte att behålla färgen..... Sen finns det de som har myskankor som har en brun ton i fjädrarna, men de är egentligen bara solblekta svarta ankor.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #48 skrivet: 12 okt-09 kl 12:51 »
Okey, men om du kollar på hur ankorna ser ut nu, vad skulle du säga då att det SKULLE kunna bli för färg? och skulle du kunna gissa hur gamla dom är utifrån fotona? lägegr ut en bild på hur föräldrar djuren ser ut också. (lånad)

Fast de är nite riktigt så här vita i ansikte...



Mina ankor...







Rygg




Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #49 skrivet: 12 okt-09 kl 13:21 »
kom och tänkta på en sak. om man kollar på den första bilden jag la ut ochjämför den ankans fötter med mina ankor så är dens fötter mycket gulare tillskillnad från mina som är mer bruna i bena. ändras färgen här också ???

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #50 skrivet: 12 okt-09 kl 19:20 »
vilka fina färger och ankor!!! :) kanske köper man ägg nästa år ;) men måste bara fråga. jag har 6 stycken myskankor här hemma somjag inte har en aning om vad det är för ålder på dom. men dom ser exakt ut som på din bild jag lägger upp nu igen, tänkte att eftersomdet är din myskanka så bör du också veta ålder :) och så undrar jag vad det är för färg? vissa har även lite vitt på bröst och ansikte. jag trodde det var blå/vit, men det är kanske fel?



Nja, dessa som jag misstänker vara rippled skiljer sig från vanliga spräckliga ällingar då de varit mörkare från början med en brun underton. Mönstret på bröstet har varit vågformat men nu börjar det gå över i svartare nyans precis som de spräckliga/viltfärgade brukar göra. Fast de har behållt mönstret länge och skulle det vara rippled så bör detta märkas när de vruggat färdigt och vuxit ut. Är ju lite osäker på om det verkligen är rippled men det får tiden utvisa. De förresten snart 4 månader och har varit väldigt svåra att särskilja under en lång tid men nu har det bruti ut vitt(bl.a. huvuden) så det är lite enklare att se vem som är vem.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #51 skrivet: 12 okt-09 kl 19:22 »
Många tror att de har EN färg på sina myskankor, men sen visar det sig att det inte stämmer utan att när de närmer sig ett år så får de en annan färg, eller annat mönster, de som är "randiga som små" är oftast inte det i vuxen ålder. Så många säger, jag har en brun myskankunge, då svarar jag, nej det har du inte, den ser ut så nu men kommer inte att behålla färgen..... Sen finns det de som har myskankor som har en brun ton i fjädrarna, men de är egentligen bara solblekta svarta ankor.

Håller med och väntar fortfarande på en bild med en riktigt härlig brun myskanka som finns någonstans i Sverige. Någon som har en sådan?
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #52 skrivet: 12 okt-09 kl 19:26 »
okey, men vad tror du mina kan få för färg?  ::) tycker du beskriver de som mina har utvecklats och dom har ju inge "rippled" i sig.. Då bör alltså mina vara 12-16 veckor gamla?

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #53 skrivet: 12 okt-09 kl 19:28 »
Fredrikslund: Fina ankor du har! :)

Någon blå eller blåvit lär det inte bli om inte minst en av föräldrarna är blå. Även silver ger blå avkomma.

Dina ällingar ser ut att vara kläckta någon gång i sommar och jag gissar att de är ca 3 månader gamla på bilderna. Alla(utom den i mitten på bild 3) har den här typiska spräckligheten som  nästan alltid går över i svart. Flertalet av din myskankor blir svarta eller svartvita ed vita huvuden. Honan i mitten på bild 3 är något annorlunda i jämförelse med de övriga och blir förmodligen svart med vita inslag och möjligen även en mörkt brun underton. Så gissar jag.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #54 skrivet: 12 okt-09 kl 20:28 »
håller med schaman helt , tror  det blir mest viltfärgade eller svarta och vita, svarta.

JAg vet inte om jag slängt in min bild på min mörkbruna myskis här i tråden, börjar bli gammal och glömsk och giter ej kolla upp det så slänger in den igen, den ska avla med vita honor i sommar och förhoppningsvis så får jag fram lite ljusare brun.




Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #55 skrivet: 12 okt-09 kl 20:33 »
Tack, dina ockcå jätte fina verkligen! Är ju väldigt ny på detta. fick dom för ca 1 månad sen  ::) Färgen blå, är den ljus blå? för jag tänkte eftersom mina skimrar blått så trodde jag att det var en blå färg. men det mesta som är svart på djur brukar ju lysa blått. så det är nog svarta och svart/vita dom blir som du säger. ch ca 3 månader stämmer nog.. Tack så mycket Schaman och Gernsö!

måste fråga, visst är det 3 hanar och 1 hona i bild 3? och.. är det så att fötterna ändrar färg til orange också?
och en fråga till från nybörjaren, ankor och hönsens färg varianter funkar väl inte på samma vis? jag menar, en höna som tex är pärlgrå blir ju alltid det. om den inte blir det så klassas det väl som fel färg? och hos ankorna kan väl tex svart/vit vara lite som den vill men ändå bedömas som godkänd? tex att en får vitt huvud och resten svart, eller någon annan får vitt bröst och resten svart.. förstår ni vad jag menar? :P

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #56 skrivet: 12 okt-09 kl 22:25 »
Benfärgen kan variera, från en färg till spräckliga, så det är från en anka till en annan.

Blå är ju olika nyanser, ska man vara detaljerad så blir det svårare,  lavendel är ju oxå lite åt blå hållet, sen är det silver och grå. tja många ord för samma sak men i olika nyanser. Men en blå anka är  ungefär så här utan att gå in på detaljer.

http://www.feathersite.com/Poultry/Ducks/Musc/Oyster.JPEG

http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.tribeofhonk.backyardpoultry.com/Images/Blue%2520white%2520muscovy%2520ducks.JPG&imgrefurl=http://www.tribeofhonk.backyardpoultry.com/Blue_White_Muscovy.html&usg=__jG-ZvnZJUnGRfrY3LrSndUuHf8c=&h=163&w=250&sz=16&hl=sv&start=21&um=1&tbnid=h92Vs233-VaHzM:&tbnh=72&tbnw=111&prev=/images%3Fq%3Dblue%2Bmuscovy%26ndsp%3D20%26hl%3Dsv%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:sv-SE:official%26sa%3DN%26start%3D20%26um%3D1
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #57 skrivet: 12 okt-09 kl 23:16 »
Blå forts..

Blå myskhona


Blå/vit myskdrake


Mörkt blå ung myskhona (10 veckor gammal)


Unga blå myskdrakar (ljusa)


Unga mörkt blåvita myskdamer. Den ena är "skatfärgad" (Magpie)


Ung blå (ljus) myskdrake



Ung blå myskälling


Unga blå myskdrakar

Ung blå tvärrandig myskdrake
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #58 skrivet: 12 okt-09 kl 23:24 »
gernsö: Hmm, jag börjar tro att våra myskdrakar kanske är kusiner eller så... ;D
Din drake kanske också är tvärrandig från urlivet? Funderat på om det specifikt är "Sepia" färgen och inte brunt? Funderar själv i de banorna...
Min ljust bruna tvärrandiga (bombsäker!) drake med vita inslag. Han är jättesnäll och en favorit förstås! 8)
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Bilder på färgvariationer
« Svar #59 skrivet: 12 okt-09 kl 23:37 »
Benfärgen kan variera, från en färg till spräckliga, så det är från en anka till en annan.

Blå är ju olika nyanser, ska man vara detaljerad så blir det svårare,  lavendel är ju oxå lite åt blå hållet, sen är det silver och grå. tja många ord för samma sak men i olika nyanser. Men en blå anka är  ungefär så här utan att gå in på detaljer.

http://www.feathersite.com/Poultry/Ducks/Musc/Oyster.JPEG

http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.tribeofhonk.backyardpoultry.com/Images/Blue%2520white%2520muscovy%2520ducks.JPG&imgrefurl=http://www.tribeofhonk.backyardpoultry.com/Blue_White_Muscovy.html&usg=__jG-ZvnZJUnGRfrY3LrSndUuHf8c=&h=163&w=250&sz=16&hl=sv&start=21&um=1&tbnid=h92Vs233-VaHzM:&tbnh=72&tbnw=111&prev=/images%3Fq%3Dblue%2Bmuscovy%26ndsp%3D20%26hl%3Dsv%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:sv-SE:official%26sa%3DN%26start%3D20%26um%3D1

'
Det bör då tilläggas att blå (blue) som är gråblå är genetiskt helt skilda från de s.k. Lavender (aka Self-Blue) som vi med ganska stor säkerhet inte har i vårt land/norden. Lavender kallas även för blå av vissa internationellt och förvirring är total om man även blandar in "silver" (aka Pearl-Grey) som är genetiskt avvikande från blue med dubbla blå gener. Vissa kallar helt felaktigt "silver" för Lavender som vissa kallar för blå o.s.v. Summarium är det 3 genetiskt skilda typer.
« Senast ändrad: 12 okt-09 kl 23:40 av Schaman »
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser