Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ...... rent i duvslag/hönshus...och ideér/lösningar  (läst 7894 gånger)

Lars på Solbacken

• Västergötland
Hej!

Funderar på hur ni andra underlättar att hålla rent hos duvor, höns, ankor, gäss mm.
Underlag, redskap, materiel "spån, sand osv"

Hos mina duvor och även i hönshuset har jag spånskiva på golvet som jag oljar in med linolja och terpentin en till ett par gånger om året. Avföringen sätter sej inte fast så hårt då och det är lätt att bara skrapa av. I ungduveslaget är det cementplatta som är stålslipad och lätt att skrapa av.

Som golvströ har jag hos duvorna när det är mer fuktigt klimat ute eller minusgrader, använder jag torr sand med lite kalk i och ibland lite kutterspån. När det är sommar och torr väderlek har jag ingen ting, utan jag bara skrapar av golvet tre fyra gånger i veckan.

I hönshuset lägger jag på ett lager kutterspån och där städar jag upp kanske tre gånger om året men kan fylla på spån bort i mellan :)

När jag skrapar av golvet använder jag en skrapa på skaft som funkar jättebra och när jag skrapar av sittfack osv. tar jag en spackelspade och en hand skyffel, ner med skiten i en hink och sen ut och tömmer den

Några gånger om våren, sommar och hösten när jag har städat rent brukar jag ta en gasolbrännare och bränner av golv, sittfack och redfack hos duvorna. Bara för att få bort ohyra o maskägg och liknande.

Hälsn. /Lars
« Senast ändrad: 12 mar-09 kl 18:14 av Lars på Solbacken »
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Happier35f

• Meadow Wings
SV: Hur ...... rent i duvslag/hönshus...
« Svar #1 skrivet: 04 okt-08 kl 17:36 »
Hej Lars!

Min metod i hönshuset och duvslaget funkar väldigt bra: Jag har kutterspån på golvet som är ett trägolv och sedan ett tunt lager havrehalm ovanpå. Skiten fastnar på halmen och sedan är det bara att bära ut "kakorna" av halm/gödsel med en grep. Fungerar jättebra! Golvet hålls torrt och lukten verkar kapslas in. Jag städar ca varannan vecka och då skrapar jag av sittpinnar och hyllor med en målarskrapa. Kan också tipsa om att med en ventil i nedre delen av väggen och en högst upp under tak så försvann "duvlukten" som vi hade innan.

Ulrika
Racing Homing Pigeons, Bouvier des Flandres, Pembroke Welsh Corgi, Ålandsfår, Hedemora, Dvärgvädur, Hermeliner

Lars på Solbacken

• Västergötland
SV: Hur ...... rent i duvslag/hönshus...
« Svar #2 skrivet: 05 okt-08 kl 11:57 »
Hej Ulrika!

Tack för tipsen, just det här med att det ska gå smidigt och lättvindigt när man ska städa hos sina djur tycker jag är viktigt så det inte blir ett tråkigt moment i förhållandet till sina djur utan att det flyter på och det är mycket trevligare att lägga tiden på annat än städningen :)

Ventilationen som du ger tips om också är viktig. Jag har nog som du öppet nere och uppe vid taket, fast på sommaren öppnar jag upp nästan hela framsidan och har finmaskigt nät där i ställe.
Jag hade besök här av duvgubbar från Nyköping och då tyckte han att jag skulle stänga till där nere för att ha väntilerna högt upp på väggen mot taket i stället för då fick man bästa vetilation. Jag har inte gjort det ännu efter drygt ett år :-[
Men jag har kollat upp i stallar hur dom har sin ventilation och faktiskt sitter den uppe efter taket bara för att få bra ventilation till hästarna.

När jag började med duvor i början på sjuttio talet sa min gamla duvkompis att det bästa slag man kan ha med ventilation är på andra våningen i ett uthus som har spåntak och tegel på det.   

//Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.

Lars på Solbacken

• Västergötland
SV: Hur ...... rent i duvslag/hönshus...och ideér/lösningar
« Svar #3 skrivet: 12 mar-09 kl 18:17 »
Ideér till ingång för duvor där dom kommer in men inte ut.

I den högra nätluckan släpps duvorna ut.

/Lars

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 12 mar-09 kl 18:22 »
Och här är det ett spärrgaller eller gillerpinnar, där duvorna sticker in huvudet och så ger pinnarna vika och duvan hoppar in. Det behöver sitta 1.5-2m från golvet.
Här på bilden kan duvorna när jag öppnat tränga sej igenom iom. att dom kan ta tag med fötterna 8)
/Lars

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 14 mar-09 kl 08:42 »
Det finns enkla grejer att göra för att underlätta skötsel mm. och ett grej är att man kan klippa ut en plastbricka från en utkänt dunk, det blir en flerp som enkelt håller voljär/burdörren stängd om man ska gå in eller om man har den i en bur och ska hålla på med vatten kanske och behöver öppna å stänga.

/Lars

Daniel. S

• Brevduvesport är livet
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 19 mar-09 kl 21:59 »

Tjena..

Det såg ut som en bra grej....

mvh Daniel

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 06 apr-09 kl 22:10 »
Tänkte att jag skulle lägga in några bilder på nu när duvorna har lagt ägg och när man har städat hos dom och dom har fått sitt frisläppande på morgonen. Då är det trevligt att gå över dom duvor som ligger på sina ägg och kivas lite med dom.
Så brukar jag även göra med ungarna också, bara för att få en bra kontakt och dom vänjer sej vid handen. När duvorna har varit ute på sin flygtur visslar jag in dom för det är då dax att få mat. En riktigt härlig tid nalkas med duvorna.

Ska se om jag inte kan lägga in lite mer här under tiden när ungar kläcks och växer till att dom börjar tävlingsflyga.
Det skulle vara kul om ni andra som har duvor vill lägga in bilder eller skriva om duveriet ni har kanske även om ni har tankar och ideér om duvor.

Hälsn.
Lars

peppz

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 08 apr-09 kl 20:44 »
Jag hade gärna bidragit med lite bilder, men har tyvärr inget att fotografera än...

Mina nyinförskaffade duvor flyger fritt på dagarna i väntan på att deras bostad ska bli färdig..

Men i helgen började jag bygga lite på den lilla voljären/rastgården som ska stå i anslutning till det lilla duvslaget som jag skissar på nu....

Här är det än så länge omålade resultatet, en av de två nätsektioner som ska bilda sidorna mot öst och väst, norrgaveln blir en tät vägg..  och mellan de tre nedre slanorna ska det sättas eltråd på utsidan så lo, räv och grannens golden retriver hålls på rätt sida av nätet...

Planen är att det skall stå färdigt innan April månad är till ända.
Jag kan försöka ta lite bilder fortlöpande och lägga upp om någon är intresserad..
« Senast ändrad: 10 apr-09 kl 21:54 av peppz »
Kennel SweetCaileanz

Daniel. S

• Brevduvesport är livet
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 11 apr-09 kl 10:38 »
Lars,,,

Jag ser du satt in redesskålarna till dom nu bra det he he,,,

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #10 skrivet: 11 apr-09 kl 10:54 »
En hygiendetalj som jag tycker alla hönshus borde ha, om man får plats med det, är en bajsbräda. Helt enkelt en bräda som sitter under sittpinnen och som är tillräckligt bred för att samla upp allt bajs som hamnar på den under natten. Hur lätt som helst att bara skrapa av en gång om dagen.

Vissa kör med lite mer avanderade grejer med nät osv, vi kör med en enkel plyfaskiva. Sand är bra att ha på; det gör bajset lättare att skrapa av, men det flyger inte bort i vinddraget från fåglarnas vingar. Spån flyger bort direkt.

Angående ventilering har jag läst att hönshus behöver mycket ventilering, eftersom höns är fuktkänsliga och utsöndrar ganska mycket farliga ämnen under natten (t ex ammoniak via avföringen), MEN att all ventilering bör sitta över huvudhöjd på hönsen. Detta för att de inte ska utsättas för drag. Luften cirkulerar bra ändå, med tanke på att varm luft stiger och kall sjunker.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Taggis

• vänner
« Svar #11 skrivet: 11 apr-09 kl 17:42 »
Vilka vackra duvor ni har ! Speciellt vita duvor är jag svag för  :-[ .
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 06 apr-12 kl 10:10 »
En tråd som kanske ska synas igen om andra idéer dyker upp.

/Lars

AnnikaE

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 06 apr-12 kl 21:23 »
Jag hade gärna bidragit med lite bilder, men har tyvärr inget att fotografera än...

Mina nyinförskaffade duvor flyger fritt på dagarna i väntan på att deras bostad ska bli färdig..

Men i helgen började jag bygga lite på den lilla voljären/rastgården som ska stå i anslutning till det lilla duvslaget som jag skissar på nu....

Här är det än så länge omålade resultatet, en av de två nätsektioner som ska bilda sidorna mot öst och väst, norrgaveln blir en tät vägg..  och mellan de tre nedre slanorna ska det sättas eltråd på utsidan så lo, räv och grannens golden retriver hålls på rätt sida av nätet...

Planen är att det skall stå färdigt innan April månad är till ända.
Jag kan försöka ta lite bilder fortlöpande och lägga upp om någon är intresserad..
Hej, hur gör du att  dina nyinskaffade duvor håller sig hemmavid om dagarna. AnnikaE
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser