Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Överta allmänningsmark?  (läst 15359 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Överta allmänningsmark?
« skrivet: 25 sep-08 kl 22:48 »
Hejsan.
Mitt i vår mark finns en liten plätt (c:a 50x50 meter) som är en allmänning, det har förr i tiden varit ett by-grustag. Jag har försökt att leta reda på någon i byn som har ansvaret för denna allmäning men hittills har jag kammat noll, enligt dem jag pratat med finns det ingen som ansvarar för dessa allmäningar längre, dvs att marken i praktiken står utan ägare. Min fundering har varit att försöka köpa loss denn lilla irrierande markplätt, eller iaf få tillstånd att gallra lite och ev. ta sand men det går ju inte om det inte finns någon motpart att köpa/få tillstånd av..

Går det på något sätt att få marken som ägarlös även lagligt sett och kunna överta den? Eller hur fungerar sådant? Jag menar om det nu inte finns något byråd eller styrelse som har hand om markfrågorna, ska denna lilla markplätt då finnas i all evighet utan en reell ägare?

Huggorm

• Gäst
SV: Överta allmänningsmark?
« Svar #1 skrivet: 25 sep-08 kl 23:24 »
Hör med kommunen vem som äger marken, dom kollar sina kartor och ser direkt. Annars kanske du har en fastighetskarta över din egen fastighet, och där kanske fastighetsbeteckningen på almänningen står med. Sedan kan man kolla på lanmäteriets hemsida och kanske få reda på ägaren. Men det verkar bara gå om ägaren är privatperson? Risken är väll att kommunen äger marken själv, men det berättar dom nog i såna fall om du ringer dom

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #2 skrivet: 26 sep-08 kl 00:10 »
Låter som att marken kan ha varit "samfälld", och kanske är det fortfarande?.
Ta kontakt med lantmäteriet - de borde ha koll på ägoförhållandet.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 sep-08 kl 06:28 »
Låter som att marken kan ha varit "samfälld", och kanske är det fortfarande?.
Ta kontakt med lantmäteriet - de borde ha koll på ägoförhållandet.

"Samfälld", är den nog! Jag har en vettenbrunn på vår tomt, gränsande mot bygatan, som också är samfälld. Brunnen börjar väl folk acceptera att den är "min" nu, förra ägaren tog bort pumpen från den för 10 år sedan, men det pratas en del om det tilltaget fortfarande... :)

Men om nu denna lilla plätt är en samfällighet, vilket jag är ganska säker på att den är, så är ju fortfarande problemet att det inte fins någon ägare i praktiken.. Det finns ju ingen man kan prata med om ev. köp.. Byrådet har inte existerat på många herrans år, jag antar att det var detta råd som hade någon beslutandemakt över samfälligheterna.

guba

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 sep-08 kl 08:44 »

Men om nu denna lilla plätt är en samfällighet, vilket jag är ganska säker på att den är, så är ju fortfarande problemet att det inte fins någon ägare i praktiken.. Det finns ju ingen man kan prata med om ev. köp.. Byrådet har inte existerat på många herrans år, jag antar att det var detta råd som hade någon beslutandemakt över samfälligheterna.
Visst finns det en ägare, om den ligger på din mark så är det du som äger den. Samfälld betyder att det finns andra som har rätt  att ta sand ur "din" grop.

Jag har en likadan samfälld grusgrop på min mark, den är märkt med ett S på ekonomiska kartan, i norra änden av byn finns en likadan. Hela byn har fortfarande rätt at hämta grus ur dessa grusgropar men det lär inte hända.
Byns sydligaste hus har inte rätt att ta grus, de fick en egen del i en närbelägen sjö istället.

Så om jag förstått det hela rätt så är den samfällda grusgropen på min mark min grop ägandemässigt men att de som har samfälld del i den har den rätten att de kan komma och hämta grus.
Servitut kan dödas vid ägarbyten till exempel och om alla parter är överens, hur det är med samfälligheter har jag inte kollat upp, det känns inte som ett problem för min del med min grusgrop.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 sep-08 kl 09:05 »
Hejsan!
Tackar för svaret! Området är märkt med ett S på kartorna här också.. Så då antar jag att samma sak gäller här med, men det är bäst att ringa och kolla med lantmäteriet först.

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 sep-08 kl 09:21 »
Står det med i papprena som servitut om man har del i samfälld grej som tex. en grusgrop?

guba

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 sep-08 kl 09:37 »
Samfälligheter kom till vid laga skiftet, grusgropen var helt enkelt byns grusgrop. Efter skiftningen hamnade den på någons mark och blev således privat, för att byn skull ha fortsatt tillgång till grusgropen så bildades en samfällighet.

På grannens mark finns en bäck, i den finns en samfälld ålkista som jag tänkt renovera för att se om det fortfarande finns ål.

Lantmäteriet är aldrig fel att kolla med :)

guba

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 sep-08 kl 09:44 »
http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19731150.htm

Här finns nog det mesta att läsa i ämnet,  Lag(1973:1150), verkar som att jag fått taskig info från mäklare och bank :P

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 sep-08 kl 09:52 »
Hejsan.
Har pratat med lantmäteriet om samfälligheten nu och enligt dem så är det en "outredd samfällighet", dvs att det inte är utrett vilka som är delägare av den och därmed så finns det ingen egentlig ägare. Vill man veta hur ägarförhållandena ser ut så kan man beställa en utredning som tar reda på vilka fastigheter som äger den, men då är det ju jag som får betala den utredningen och det kunde tydligen vara ganska dyrt. Så det får nog förbli "no-mans-land" även i framtiden..

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 sep-08 kl 11:38 »
Så det får nog förbli "no-mans-land" även i framtiden..
Då är den ju i praktiken mer eller mindre din. Ligger den som en ö mitt i din mark så blir det svårt för andra att göra ordentligt anspråk på den, utom att dom kanske kan hävda sin rätt att hämta lite grus någon gång ibland. Ofta så är det ju bara en del av en grusgrop som är i bruk, resten består av högar av större stenar och träd eller buskar

guba

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 26 sep-08 kl 11:40 »
Hejsan.
Har pratat med lantmäteriet om samfälligheten nu och enligt dem så är det en "outredd samfällighet", dvs att det inte är utrett vilka som är delägare av den och därmed så finns det ingen egentlig ägare. Vill man veta hur ägarförhållandena ser ut så kan man beställa en utredning som tar reda på vilka fastigheter som äger den, men då är det ju jag som får betala den utredningen och det kunde tydligen vara ganska dyrt. Så det får nog förbli "no-mans-land" även i framtiden..
Kollade med min lantmätare och hör och häpna, jag fick ett identiskt svar. Ordagrant.. :)
« Senast ändrad: 26 sep-08 kl 11:41 av guba »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 26 sep-08 kl 13:31 »
Då är den ju i praktiken mer eller mindre din. Ligger den som en ö mitt i din mark så blir det svårt för andra att göra ordentligt anspråk på den, utom att dom kanske kan hävda sin rätt att hämta lite grus någon gång ibland. Ofta så är det ju bara en del av en grusgrop som är i bruk, resten består av högar av större stenar och träd eller buskar
Jo i princip blir det ju vår mark.. Med största sannolikhet skulle ingen reagera om jag gallrade ut på den fläcken.. Men man tar ju risken att det sitter någon paragrafryttare ute i någon stuga och har koll på att det egentligen inte är vår mark.. Risken är ju då att man blir anmäld för "olovlig avverkning" även fast det EGENTLIGEN inte finns en käft som bryr sig om den markplätten..

Vurre

« Svar #13 skrivet: 27 sep-08 kl 12:37 »
Jo i princip blir det ju vår mark.. Med största sannolikhet skulle ingen reagera om jag gallrade ut på den fläcken.. Men man tar ju risken att det sitter någon paragrafryttare ute i någon stuga och har koll på att det egentligen inte är vår mark.. Risken är ju då att man blir anmäld för "olovlig avverkning" även fast det EGENTLIGEN inte finns en käft som bryr sig om den markplätten..

På så sätt skulle du ju få reda på vilka som var inblandade i samfälligheten? Vilket skulle underlätta utredningen. Så länge ingen bryr sig kan du väl göra som du vill, bara du inte hindrar dem som ev har rätt att ta grus från täkten.
snus? vad är priset på en pris?

trädman

« Svar #14 skrivet: 29 sep-08 kl 01:53 »
I de flesta byar finns samfälld mark kvar (avgränsade på ekonomiska kartan och markerade med s). Det betyder nästan med säkerhet INTE att de tillhör den fastighet de ligger på, utan de fastigheter till vilka samfälligheten hör. E samfällighet är s a s en fastighet som inte ägs av någon person utanen fastighet (fiskevatten, vattenfall, brunn etc) som ägs av ett antal fastigheter. Ofta finns utöver de samfälligheter som syns på ekonomiska kartan ett stort antal vägar som är samfällda. En del av dem är i bruk, men många kan vara helt osynliga i exempelvis skogsmark. Den som har sådan väg på sin fastighet och avverkar vägmarken avverkar då på mark som tillhör någon annan. Det hjälper inte att vägen inte är i bruk.

Ofta, men långt i från alltid, är samtliga fastigheter inom skifteslaget delägare i samfälligheten. I "vår" by har lantmäteriet utrett några små sammfälligheter eftersom någon varit intresserad av vem som äger marken. Det verkar de ha gjort utan kostnad. Du kan alltid utreda själv geom att leta påskifteshandlingarna på historiska kartor (lantmäteriets webplats). Har din fastighet andel i samfälligheten kan du hämta grus där för fastighetens behov

Vurre

« Svar #15 skrivet: 29 sep-08 kl 10:47 »
Jag har för mig att lantmäteriet vill försöka få bort samfälligheterna, varför de kanske inte är lika penningkåta när det gäller dessa utredningar som de annars brukar vara.

Man kan ju själv kolla i lantmäteriakterna om man är intresserad och har möjlighet att ta sig till lantmäteriet eller kan få tag på dem digitalt.
snus? vad är priset på en pris?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 29 sep-08 kl 12:38 »
Jag hittade faktiskt dokumentet med alla underteckade gårdsägare på lantmäteriets internettjänst "Historiska kartor", där fanns ett dokument med i från laga skiftet 1878 och det sandtag som jag har på min mark fanns med i bland byns "föreningar", och även brunnen på min tomt fanns upptagen.

Pratade med ägaren till en utav de gårdar som fanns med i dokumentet och han visst inte vilka de andra gårdarna var tyvärr, de hade ju tyvärr inte dagens fastighetsbeteckning år 1878.. Han tyckte inte att jag skulle plocka bort några träd ur samfälligheten pga att vi inte visste vad de andra skulle säga då. Dessvärre så är det ju omöjligt att ta någon sand ur "sandtaget" eftersom att det står en massa träd där så det blir ju nu ett sandtag utan möjlighet att ta sand ur..  :)

davidB

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 29 sep-08 kl 14:22 »
Men man måste väl ha rätt att vårda samfälligheten ::)
Är det någon som klagar får du väl be honom komma dit och hjälpa dig att hålla den i användbart skick.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 29 sep-08 kl 14:28 »
Japp, jag funderade faktiskt i de banorna också..

Någon gång när jag har väldigt lite att göra tänkte jag sätta mig ned och försöka följa ursprungsfastigheterna genom dokumenten och se vilka modrena fastighetsbeteckningar de mynnar ut i, på så sätt borde man kunna se vilka som är med på samfälligeherna.. Jag har ju en hel del samfälligheter på min mark så det vore ju skönt att få saken utredd, det är dels sandgropen, sedan är det ett dike som är gränsen till vår mark, en gammal körväg plust en brunn. Skulle något av dessa samfälligheter kräva en åtgärd av något slag är det ju bra att vet vilka mer som egentligen borde vara med att betala, vill de inte betala ex. en utdikning så är det ju bara att de skriver över marken på mig... :)

ulfen

• Trapper
    • -
« Svar #19 skrivet: 30 sep-08 kl 21:35 »
Vi som är på den andra sidan så att säga - har andelar i 5 olika samfäll som inte ligger på våran mark. Vi bevakar så att det inte görs något affärsmässigt i dessa områden utan att vi får ta del av eventuell inkomst.

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 2 användare
gorlan, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser