Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brunnsbestyr  (läst 6031 gånger)

BT

Brunnsbestyr
« skrivet: 24 sep-08 kl 18:58 »
Hej,
Om några veckor är det alltså dags att ta tag i det nyköpta torprucklet, äntligen! I slutändan skall det kunna fungera som lugnt och prisvärt boende mellan alla resor. Först värme och vatten. Sotaren får göra sitt. Sedan måste brunnsvattnet kollas, innan jag kan avgöra om det är värt att försöka dra det in till huset. Jag har med intresse tagit del av ett antal uppslagsrika trådar på detta forum om underhåll och rengöring av brunnar; vilken fantastiskt kunskapsresurs! Brunnen är inte använd sedan minst ett år tillbaka, så jag tänkte tömma den med pump, rensa ut röran som jag förväntar mig finna i botten, lägga nytt grus i botten, täta cementringsfogarna, klorera och sedan be till högre makter att det vattenprov jag tar därefter visar sig vara tjänligt. Det låter ju kul, men jag har aldrig gjort något liknande, så genast infinner sig ett antal frågor.

Vilken kapacitet måste pumpen ha för att tömma brunnen, finns det rentav någon (billig?) handpump som räcker till?
Vilken typ av grus behöver jag i botten, och var får man tag på det (stället ligger i Norrtälje)?
Vad är det egentligen som behövs för att täta fogarna invändigt, innan brunnen fylls upp igen?

Vilka böner som skall till innför vattenprovet får jag väl ordna med själv. Men en förutsättning för bra vatten, tycks det, är att förhindra ytvatten från att komma in i brunnen. En svag punkt i min brun är locket, ett gammalt trälock som låter sniglar krypa in. Jag har på nätet försökt hitta någon återförsäljare av stadigare, täta brunnslock, men utan framgång. Är det någon som har något förslag på vart jag kan vända mig?

Pax 

ingvar2

• Gäst
SV: Brunnsbestyr
« Svar #1 skrivet: 25 sep-08 kl 03:12 »
Nu vet jag inte vad du menar med billig..men när det gäller tömningen så kan du ju gå in på närmaste Jula- eller biltemabutik och köpa en liten 220 volts dränkbar pump, dom minsta brukar kosta runt 300..

http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemList.jsp?@where.CategoryParent:CategoryID@op.eq@comp.Items=090399

Jag lyckas aldrig få till en bra adress till julas grejer ::), du får bläddra fram några sidor i denna länken för att komma till dom dränkbara pumparna i plast...

Finns även 12 volts om du inte har ström där...
En sån är bra att ha även sen, för om det är en bra brunn så behöver du ju tömma allteftersom eftersom vattnet stiger när du håller på och grejar..
Att rensa ut på botten är ju alltid bra, tror inte du behöver tänka på att häva i nåt grus, ta bara bort de lager med goja som brukar ligga på bottnen.
Är ringarna hyfsade så behöver du inte tänka på att täta dom, bara dom översta skarvarna isåfall, så inte ytvatten tränger ner så lätt, och det kan ju lämpligen då göras med cement, ta sån där färdig som man bara blandar med vatten och smetar på, det går ju inte åt många liter..
Locket är ju en viktig detalj, och antingen bygger du ju ett nytt i trä själv, och när jag gör det så brukar jag ta vanliga 2 tums plankor, det går säkert bra med tryckimpregnerat, men själv undviker jag det, vanliga plankor håller i bra många år också. Annars om det finns ett cementgjuteri i närheten så kanske dom har lock liggande, eller så bygger du själv en liten, rund, form , lägger i armeringsmatta och gjuter ett lock själv...
Tänk på att inte döma ut vattnet för tidigt, töm gärna brunnen flera gånger, så det blir nytt och fint, då får du ett rättvist analys-svar sen. Då får du ju även en uppfattning om tillrinningen, vilket ju kan vara bra att veta sen...
« Senast ändrad: 25 sep-08 kl 03:15 av ingvar2 »

BT

« Svar #2 skrivet: 25 sep-08 kl 18:55 »
Tack för tipsen Ingvar! Att gjuta lock själv vore kanske inte så dumt, med tanke på att jag inte har någon bil att köra dit ett färdigt med! Elström finns det gott om, så det fungerar nog bra med en sådan där dränkpump du länkade till. Jag har funderat något  (förutsatt att vattnet är tjänligt) på att skaffa en pumpautomat (Kärcher heter den visst). Är det möjligt att pumpa ur brunnen även med en sådan, då slipper jag ju köpa två pumpar? Handpump vore annars toppen!

ingvar2

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 sep-08 kl 23:01 »
Ja, visst går det bra att pumpa ur brunnen med en sån, problemet med det är väl att du får ett litet moment 22   du behöver ju pumpa ur vattnet några gånger innan du tar ett prov, och då vet du ju inte om vattnet är tjänligt ;)..  Men å andra sidan...varför skulle det inte vara det egentligen..?

Tok-Mats

« Svar #4 skrivet: 27 sep-08 kl 21:57 »
Finska miljöministeriet har information om brunnar på denna hemsidan:
http://www.miljo.fi/default.asp?node=4908&lan=sv

Mvh Tok-Mats

Mabande

« Svar #5 skrivet: 05 okt-08 kl 02:56 »
Köpte den där dränkbara Jula-pumpen (#731024) förra året när vi skulle fixa med brunnen och den funkar riktigt bra! Tömde brunnen på nån dryg timme (typ 3,5 meter vattenpelare) och har använt den för att flytta vatten över tomten (regntunnor till barnpool), så den kan komma till användning även utanför brunnen. Plus att den ju är lite behändigare än en pumpautomat ;)

Ska själv försöka mig på att gjuta lock inom nån månad, så om du hinner före så får du gärna säga hur det gick (gärna med bilder) :)

BT

« Svar #6 skrivet: 07 okt-08 kl 17:23 »
Tack för tipsen!
Den finska brunnssidan som nämns i länken ovan är väldigt informativ. Pumpen skall jag kolla närmare på. Vad gäller att gjuta lock så är jag fortsatt entusiastisk, men har ändå hunnit bli lite fundersam. Nu har det ju hunnit bli lite sent på året, kallt och fuktigt. Mitt enda val om jag skall gjuta är att hålla till utomhus. Med tanke på det undrar jag hur lång tid det tar innan ett sådant lock kan vara torrt och färdigt att användas? Kan man göra något för att skynda på processen?

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #7 skrivet: 07 okt-08 kl 17:53 »
Vi har en ål i vår brunn sedan jättemånga år tillbaka. Det är en bra indikation på att vattenkvalitén är bra samt att den äter upp smått och gott som inte ska vara i brunnen. Detta var visst vanligt förekommande förr!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Pianja

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 okt-08 kl 16:43 »
Vi har en ål i vår brunn sedan jättemånga år tillbaka. Det är en bra indikation på att vattenkvalitén är bra samt att den äter upp smått och gott som inte ska vara i brunnen. Detta var visst vanligt förekommande förr!

Grodor då? Det har jag flera stycken i min. De verkar må bra. Betyder det något? Vattnet smakar illa och luktar inte så gott heller. Använder det bara till disk och tvagning, men ändå.

Mabande

« Svar #9 skrivet: 11 okt-08 kl 20:48 »
"Stundom betraktades grodan som ett gårdsrå som man borde vara rädd om" (http://sv.wikipedia.org/wiki/Grodor), så ta hand om dina brunnsgäster (trots att de kanske inte är den bästa eftersom de gillar sumpmark) ;)
De kan nog ta hand om insekter / mask lika bra som en ål, men ålen tar å andra sidan hand om grodorna också. Fast i vilket fall som helst så kanske det är lika bra att satsa på att inte ha någonting som simmar omkring i brunnen oavsett vad det är ;)

Dålig smak och lukt kan du ju få bort genom att sätta in ett filter (förutsatt att vattnet inte är direkt otjänligt på annat sätt) och sånt går att installera för under femhundringen - filter kanske går på 70:- per halvår/år (samma princip som en brita-kanna, men i större skala), så det kan det helt klart vara värt.

« Senast ändrad: 11 okt-08 kl 20:54 av Mabande »

ingvar2

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 okt-08 kl 13:18 »
Tack för tipsen!
Den finska brunnssidan som nämns i länken ovan är väldigt informativ. Pumpen skall jag kolla närmare på. Vad gäller att gjuta lock så är jag fortsatt entusiastisk, men har ändå hunnit bli lite fundersam. Nu har det ju hunnit bli lite sent på året, kallt och fuktigt. Mitt enda val om jag skall gjuta är att hålla till utomhus. Med tanke på det undrar jag hur lång tid det tar innan ett sådant lock kan vara torrt och färdigt att användas? Kan man göra något för att skynda på processen?

Det är inga problem att gjuta nu, tvärtom så är det bra om betongen brinner långsammare, då spricker den inte så lätt.. Så du ska inte försöka påskynda det hela ;) Glöm inte att armera ordentligt bara, det är ju så lite som går åt så ta gärna dubbel armeringsmatta, då kan du lägga dom diagonalt mot varandra så får du armerat på alla håll. Tänk på att det är armeringen som ger styrkan, en betongskiva på 7 cm tjocklek utan armering, håller ingenting..

sama

• Renovering av trähus
« Svar #11 skrivet: 13 okt-08 kl 12:13 »

Gjutningen bör utföras vid varmare än +5 grader enligt betongtillverkarna.

Härdningen ska som sagt ta lång tid (upp till en månad om man bygger avancerade konstruktioner). Under härdningen ska betgongen hållas fuktig och över +5 C.

/sama
Jag har kluddat ner lite av renoveringsbesvären på: www.floby.nu

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #12 skrivet: 25 okt-08 kl 08:40 »
Kikade vattennivån i min brunn igår.. och fick se 3 st döda flytande grodor..
Då höll min mat på att komma upp kan jag bara säga  :o

Idag får min kamrat fiska upp dessa.. (vill behålla maten idag med) ...

Hur har då grodorna kommit in? Well.. i ett provisoriskt hål på sidan i höjd med gräsmattan.. där vi lagt slangen ner.. där skall tätas tills grävmaskinen kommer..  ;D
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #13 skrivet: 25 okt-08 kl 09:37 »
Kikade vattennivån i min brunn igår.. och fick se 3 st döda flytande grodor..
Då höll min mat på att komma upp kan jag bara säga  :o

Idag får min kamrat fiska upp dessa.. (vill behålla maten idag med) ...

Hur har då grodorna kommit in? Well.. i ett provisoriskt hål på sidan i höjd med gräsmattan.. där vi lagt slangen ner.. där skall tätas tills grävmaskinen kommer..  ;D

Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser