Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slaktvikt - levande vikt ? Hur mäter / räknar man?  (läst 13947 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Slaktvikt - levande vikt ? Hur mäter / räknar man?
« skrivet: 24 sep-08 kl 11:07 »
Ska skicka en tjur till slakt och vill veta om han blir kvalificerad till handjursbidragen, då han ska ha en slaktvikt på 185 kg och däröver.

Kan jag mäta honom med ett vanligt måttband och få en "hum" om vad han kan väga nu och därefter vad han kan väga slaktad... Vet att det kan skilja en del, men jag vill veta om det är lönt att ha honom kvar ett tag så han äter upp sig eller om jag ska skicka honom direkt.

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Slaktvikt - levande vikt ? Hur mäter / räknar man?
« Svar #1 skrivet: 24 sep-08 kl 12:18 »
-Tjuren skall stå med jämn belastning på alla fyra benen.
-Huvudet skall ej hållas ner utan skall vara i balans med kroppen, rakt framåt.

Annars blir uppmätta värden inte tillförlitliga!

Placera måttbandet runt hela bröstkorgen omedelbart bakom frambenen, (bakom skulderbladen)
Dra åt måttbandet med en kraft av ca 1 kg dragkraft. (strama åt ca 2 cm till )

Man kan väl använda vanligt måttband och inte det speciella som finns just för att mäta med, men man får väl se upp så att måttbandet inte töjer sig då...

Om jag får säga nått? så skulle jag vilja säga att inte kan du skicka iväg en tjur som bara når över 185 kg (den kommer du knappt att få något betalt för...)
Sikta på en vikt över 250 kg minst och se upp med kraftfoderblandningen så du inte har för mycket % säd i den och för lite prot.. (om du inte använder färdigblandat foder som t.ex Galant) så inte tjuren blir fet och får fettavdrag (kan kosta -5 kr kilot)                                                 
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #2 skrivet: 25 sep-08 kl 07:52 »
-Tjuren skall stå med jämn belastning på alla fyra benen.
-Huvudet skall ej hållas ner utan skall vara i balans med kroppen, rakt framåt.

Annars blir uppmätta värden inte tillförlitliga!

Placera måttbandet runt hela bröstkorgen omedelbart bakom frambenen, (bakom skulderbladen)
Dra åt måttbandet med en kraft av ca 1 kg dragkraft. (strama åt ca 2 cm till )

Man kan väl använda vanligt måttband och inte det speciella som finns just för att mäta med, men man får väl se upp så att måttbandet inte töjer sig då...

Om jag får säga nått? så skulle jag vilja säga att inte kan du skicka iväg en tjur som bara når över 185 kg (den kommer du knappt att få något betalt för...)
Sikta på en vikt över 250 kg minst och se upp med kraftfoderblandningen så du inte har för mycket % säd i den och för lite prot.. (om du inte använder färdigblandat foder som t.ex Galant) så inte tjuren blir fet och får fettavdrag (kan kosta -5 kr kilot)                                                 

Såklart du får säga nåt! Jag behöver tips! ;D
Är det bättre att behålla tjuren över vintern? Det är en rödkulletjur på 18 mån, och jag har ingen aaaaning om vad han väger.  Om jag får fram en siffra på måttbandet hur räknar jag då, finns det någon formel eller tabell?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 25 sep-08 kl 12:26 »
Jag har tabell och formler och korrektionstal  ;)
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

småbonden

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 04 jan-11 kl 15:58 »
Hur räknar man ungefär ut hur mycket rent kött man får ut av en som väger, säg 200 kg, slaktad?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 06 jan-11 kl 03:33 »
Hur räknar man ungefär ut hur mycket rent kött man får ut av en som väger, säg 200 kg, slaktad?
Det är olika för olika djur beroende på ålder,hull,utfodring.. men räkna med att 25% går bort.

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser