Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var finna ostform?  (läst 11033 gånger)

lantisen

• Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
Var finna ostform?
« skrivet: 18 aug-05 kl 21:17 »
Nån som vet var jag kan köpa en ostform att göra ost i? Har hittat några på internetauktioner men tyckte de var på tok för dyra. Fina ok men dyra. De verkar säljas som antikviteter och jag vill ju bara göra ost.....

Nån som vet?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Var finna ostform?
« Svar #1 skrivet: 18 aug-05 kl 22:28 »
Kapa såna där stora grå avloppsrör i plast i lagom bitar. Såg att dom gjort så i en spansk fäbod. Ställ på en bräda och skär till en rund träplatta att ha ovanpå med en sten över.

Jag skrev gula rör innan, och rättade mig själv nu. Det ska vara dom grå! Dom gula innehåller ett gift för att förhindra att det växer äckel på dom. Detta fick jag lära mig nyss och jag hoppas ingen hann göra ost med dom gula! Men jag har sett andra använda gula och därför skrev jag så innan.
« Senast ändrad: 17 jan-06 kl 04:20 av Gruff »

HP

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 19 aug-05 kl 05:10 »
Halloj.
Blev yfiken & kikade runt lite på nätet...
Kolla in sidan
http://www.yle.fi/matochfritid/hobby.php?id=175
Där beskriver de hur du kan bygga en fin i trä.
Beror väl då på hur "pillig" & intresserad man är, men jag tror nog att den går att få till utan allt för stora problem!
Lycka till!!
If You Run You'll Just Die Tired

Mullvaden

« Svar #3 skrivet: 01 sep-05 kl 12:43 »
vill du mönstrad ostform??
jag gör såna ibland,alltså till kaffeost

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
« Svar #4 skrivet: 01 sep-05 kl 14:08 »
Jag blev nyfiken när jag såg ordet ostform. Hur stor är den (ungefär) och i vilket material? Synd vi bor i varsin ände av landet, men "slår jag till" får det lösa sig med logistiken.
pussling ;D
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

_heavenly_

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 nov-05 kl 23:53 »
 ???

Min mor gör julost själv och har en gamal form, vet inte vilket material, men det är inte trä.

Botten har trillat ur och nu är det min uppgift att hitta en likadan form.

Har letat på nätet, men har inte hittat någon sida.

Kan någon tipsa mig??

/_heavenly_

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 13 dec-05 kl 16:59 »
http://www.ascott-shop.com

Förutom att dessa människor är väldigt trevliga, har de allt som en "Smallholder" kan behöva.

En nackdel dock, är att vår svaga krona gör det lite dyrt.

Men den som vill ha t.ex. ostformar av alla sorter, finns sortiment.

Mycel till mögelostar, och grejor för småmejerier.

Vi tillhör en union, så det är inget konstigt eller byrokratiskt att köpa från England.

Kolla deras sidor, även om du inte ska köpa nåt, så får man insperation, jag hade troligen inte gjort nån ost , som jag ibland gör, om inte nyfikenheten hade väckt vid ett besök hos dem.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Attis

• -
« Svar #7 skrivet: 13 dec-05 kl 19:22 »
Såg att dom säljer ostformar på Slöjdhuset i Torsås, Småland. Kommer inte ihåg pris men dom såg fina ut. Var i trä "knutna" med näver.
/Attis

Villola

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 26 dec-05 kl 13:47 »
Det finns ett franskt företag som en hel del gårdsmejerister beställer formar mm ifrån. Adressen är  www.coquard.fr. Annars går det bra att själv göra formar av hyvlad björk ,men har man träform så kan man inte ysta för att sälja till allmänheten enligt livsmedelsverkets bestämelser.

Ebba

• Småland
« Svar #9 skrivet: 07 jan-06 kl 19:46 »
Slöjdhusets hemsida hänvisas till nedanJag vet inte om deras hemsida ger något mer svar, men det kanske går att mejla och fråga någon i föreningen som vet om dessa ostformar och som kan hjälpa till med en digitalbild av dessa ostformar.

http://www.slojdriket.com/slojdhuset/slojdhuset.html

Vad jag hört skall de holländska ostformarna vara bäst, de i nån slags plastmaterial. Antar att de återfinns bland dessa hos detta tyska företag http://www.rink-gmbh.de/Seiten/Milch/Frameset_Milch.htm (sök efter käseformen)

Eller gå in på www.ebay.de och sök på "käseformen" och du får träffar på bla formar och startsett med formar och kulturer för både mjuk och hårdost. Eller direkt till säljarens webshop http://stores.ebay.de/KAESEREIBEDARF

/Ebba
« Senast ändrad: 07 jan-06 kl 20:16 av Ebba »

Sandy_7

• Västergötland
SV: Var finna ostform?
« Svar #10 skrivet: 13 sep-12 kl 09:01 »
Gårda snickeri i Göteborg tillverkar ostformar. Jag  har precis beställt en rektangulär. Man kan skicka bild och diskutera utförandet.

tel: 031-157131
gardasnickeri@telia.com

Hittar man en träskål med raka sidor (sådan som inte sluttar) kan man ju lätt själv borra hål i botten och vips har man en ostform.

Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser