Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  det där med att klättra på höga tak.  (läst 5720 gånger)

LILL-BONDEN

• Gäst
det där med att klättra på höga tak.
« skrivet: 22 sep-08 kl 21:10 »
är en konst utan att ramla ned eller trampa sönder tegel pannorna..  är det bäst att stiga/stå på pannans över del eller underdel?? bäst bärkraft blir det ju när det är läkt under stället där man sätter ned foten på pannan? eller att fösa upp pannorna så det bildas trappsteg på läkten men det tar ju lång tid?

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: det där med att klättra på höga tak.
« Svar #1 skrivet: 22 sep-08 kl 21:53 »
Trampar man på tegelpannorna får man räkna med att det stryker med några.

Beträffande att ramla ner rekommenderar jag en sån här. Hade glädje av den senast nu ikväll.

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 22 sep-08 kl 22:56 »

Beträffande att ramla ner rekommenderar jag en sån här. Hade glädje av den senast nu ikväll.

Ja han såg ju riktigt härlig ut! Nått spännande sxx-hjälpmedel han har på kroppen eller?  :o 8)

ES

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 sep-08 kl 22:58 »
Ja han såg ju riktigt härlig ut! Nått spännande sxx-hjälpmedel han har på kroppen eller?  :o 8)

ES

Inget så spännande. Men istället för att trilla ner själv slänger du bara ner snubben.

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #4 skrivet: 23 sep-08 kl 09:18 »
Gå i dalarna. Bäst bärkraft eftersom det ligger dikt mot läkt, så det är minst risk att pannan spricker.
Gör som takläggarna, ha på dig mjuka gummiskor så minimerar man halkrisken också..
Att tänka på när man har livlina är att inte göra den för lång så man hamnar nedanför takfoten om det går illa.
Det finns exempel på dödsolyckor med folk som blivit hängande ett par meter under takfoten och inte orkat dra upp sig själva.....

Par

• Jämtland
    • Friluftsliv, slöjd och forntida teknik
« Svar #5 skrivet: 16 dec-08 kl 15:58 »
Gå i dalarna. Bäst bärkraft eftersom det ligger dikt mot läkt, så det är minst risk att pannan spricker.
Gör som takläggarna, ha på dig mjuka gummiskor så minimerar man halkrisken också..
Att tänka på när man har livlina är att inte göra den för lång så man hamnar nedanför takfoten om det går illa.
Det finns exempel på dödsolyckor med folk som blivit hängande ett par meter under takfoten och inte orkat dra upp sig själva.....

Jag har använt klättrarskor (super-grepp, men f-n så obekväma för tårna) och en klättrarsele (inte särskilt dyra -- 500-ing för en basmodell -- och smidiga att jobba i). Min Plan[TM] om jag blir hängande nedanför takfoten är att ha rep nog att fira ned mig till marken. Får testa tekniken i vår.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 16 dec-08 kl 16:14 »

299kr är en billig livförsäkring.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 16 dec-08 kl 23:25 »
Ett tak behöver inte vara brant för att man ska råka ut för missöden.
Jag har ett ganska flackt plåttak på huset, jag höll på med skorstenen för rätt många år sedan, det var på höstkanten och fuktigt väder, plötsligt märkte jag att jag gled nerför taket, det hade visst frusit på! Jag kom också ganska raskt på att just där jag var på väg ner fanns det en hög med gammalt tegel och annan otrevlig bråte på marken nedanför, dessutom ingen hängränna som  man kunde tänkas få stopp mot. Hmm. Jag lyckades nypa åt med fingrarna runt korrugeringen i takplåten och få grepp på något sätt, isen smälte väl av friktionsvärmen. När jag väl hade fått stopp var det bara att flytta upp en hand i taget och hålla stilla tills isen hade smält, så småningom var jag uppe vid nocken igen och kunde ta mig nerför takstegen på den andra (brantare) sidan. Då fick det vara färdigjobbat för den dagen.
Och jag hade fått nog med adrenalinkick för åtminstone ett år framåt :)

Tankspridd

• Lagom lat i sina bästa år :)
« Svar #8 skrivet: 16 dec-08 kl 23:56 »
Det finns många sätt ? Men har du inte ställning runt om så gäller sele !!  Sen var den saken diskuterad :D Selen är mycket bra även om man blir kastrat för någon dag :(  Sedan finns det många sätt att att tackla ett tak med höjd eller lutning . Den bekväme ( Smart/lat ) tillverkar/köper en hakstege som hängs över nock den fördelar vikten och gör arbetet enkelt och är inte det ett alternativ så skjut upp pannan hellre än att kliva på den , som nämts kan den spricka plus att den kan flytta på sig med läckage som följd

Ett tips dessutom använd ett par skor du är van vid  eftersom taket lutar det kommer spara dig ömmande vrister
En god vän men en usel kärlek

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser