Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  erfarenheter av Vorsteh?  (läst 2278 gånger)

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
erfarenheter av Vorsteh?
« skrivet: 22 sep-08 kl 20:48 »
Funderar så smått på om jag ska ha en till hund av samma ras som de jag redan har eller en annan. Om jag ska välja en annan vill jag absolut ha en vorsteh, men känner ingen. Någon som vill delge sina erfarenheter? Inte intresserad av vad man "tror" eller "har hört". Bara egen kännedom! ;)
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: erfarenheter av Vorsteh?
« Svar #1 skrivet: 22 sep-08 kl 23:56 »
Här finns en Vorstehtråd:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=29251.0
                          Mvh
                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
SV: erfarenheter av Vorsteh?
« Svar #2 skrivet: 23 sep-08 kl 09:34 »
Tack! Den var bra! :)
Tänker ringa runt lite olika uppfödare och diskutera. Finns inga planer just nu, men det gäller att va väl förberedd. Har ingen lust att skaffa en hund som innebär en livslång kamp! Då får det bli en till av samma som befintliga hundar.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

skogstomten

  • Inlägg: 97
    • -
SV: erfarenheter av Vorsteh?
« Svar #3 skrivet: 25 sep-08 kl 19:58 »
kolla den här länken http://www.vorsteh.se svenska vorsthklubben. Tänk på att vorstehn är i första hand en jakthund även om den fungerar bra som familjehund.
Hälsningar från en med 27 års efarenhet av vorsteh
Har bara hundarna kvar sen lagården blev skadad

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
SV: erfarenheter av Vorsteh?
« Svar #4 skrivet: 26 sep-08 kl 11:14 »
Japp! Hade väl tänkt att lära mig såpass att jag kunde delta i jaktprov, och man vet ju aldrig om man blir så intresserad att man börjar jaga oxå... ;)
Annars är det följande som gäller: Vill ha en hund som kan följa med oss på långa lösa promenader, en bra eftersökshund, ev agility, utställning en del och givetvis som hemmahund... Även lydnad samt möjligheten att lära känna annat sorts folk lockar!
Ev nån bruksgren.
Å andra sidan kommer nog mina hundar även kunna lära en ny hund att ta det väldigt lugnt emellanåt. Jag tror det är viktigt för en aktiv ras att kunna varva ner, att man inte överstimulerar dom från början.'
Sen är det en sabla snygg hund. ;D
Men som sagt, valet mellan ännu en whippet eller vorsteh är inte gjort än...
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

jasmine83

  • Inlägg: 425
    • Uppland
SV: erfarenheter av Vorsteh?
« Svar #5 skrivet: 29 sep-08 kl 16:10 »
Hej! Har en vorsther tik. Hon är nu fem  år men jag skulle än i dag kunna cykla jorden runt med henne utan att hon blir trött. Hon älskar att arbeta, det går knappt att ha henne inne om jag inte tränar henne flera dar i veckan. Mycket jakt har hon ju självklart i sig men eftersom jag inte jagar så måste jag aktivera henne med annat. Så sammanfattningsvis kan man säga att det är en arbetande hund som inte tycker om att bara ligga på soffan. Vill man ha en hund att arbeta med så är det en underbar hund. Vill man inte lägga ner mycket tid så kanske man ska fundera på en annan ras.

Det jag skrivit är ju utifrån min hund och alla individer är ju olika. Hon är även fruktansvärt envis.... Hur du än gör önskar jag dig lycka till och det är en underbar ras.... ;)
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 2 användare
Radar, Rospigg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser