Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Laga rörläcka inne  (läst 25798 gånger)

Long Life

  • Inlägg: 1084
  • Vid datorn
Laga rörläcka inne
« skrivet: 21 sep-08 kl 03:35 »
Ett gammalt rör för kallvattnet rostar lite vid en skarv och det droppar lite. Jag har aldrig bytt sådant och har en massa saker som kan smetas på, kemisk metall och sådant, brukar det fungera och någon längre tid eller är det enkelt att byta rör?
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

ingvar2

  • Gäst
SV: Laga rörläcka inne
« Svar #1 skrivet: 21 sep-08 kl 16:57 »
I längden brukar det aldrig fungera att smeta på nåt, även om det är aldrig så dyrt..Vatten har en otrolig förmåga att tränga in överallt, och till slut är läckan tillbaka.
Så satsa istället på att få kopplingen tät.  Är det vanliga grova gamla rör? det kan vara nog så knepigt att få isär dom eftersom man ofta måste börja i en ände och lossa och sen arbeta sig bort till det stället som är läck..Du kan ju liksom inte börja skruva isär en koppling hursomhelst..då kommer ju andra änden på röret att vilja skruva in sig i sin koppling, och då blir det stopp :) Så om läckan är mitt på ett system och man inte ser nån ände att börja i så kan man ju bli tvungen att såga av röret bredvid läckan och sen sätta dit ett så kallat skarvrör, dom kan man sätta varsom helst, men dom är rätt mariga att få täta.
Så om det är på det viset så kan man ju överväga att testa med kemisk metall, särskilt om läckan är synlig, så man har koll på när det börjar droppa igen...

Är det däremot nyare kopparrör med klämringskopplingar så är det ju bara att skruva isär och sätta dit en ny koppling..men eftersom du skrev att det var ett gammalt rör så förmodar jag du menar ett järnrör...?

Long Life

  • Inlägg: 1084
  • Vid datorn
SV: Laga rörläcka inne
« Svar #2 skrivet: 22 sep-08 kl 04:29 »
Lockande att smeta på något men kan man stoppa rosten, annars kan det nog bli stort hål och översvämmat på trägolvet ex. om man reser bort.
Ska det vara så svårt att byta just den felande biten med rörtänger etc?
Röret är nog från 58, vad är det som koppar skadar, radiatorer eller rör?
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Palleman

  • Inlägg: 2123
  • Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Laga rörläcka inne
« Svar #3 skrivet: 22 sep-08 kl 08:31 »
En klassisk grej att använda.. ett tag är ju vulk tape.. den är smidig.. tätar det mesta... och med keramisk metall under.. då bör det bli supertätt.. (om underlaget är torrt när man kletar på...)
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Long Life

  • Inlägg: 1084
  • Vid datorn
SV: Laga rörläcka inne
« Svar #4 skrivet: 22 sep-08 kl 08:34 »
En klassisk grej att använda.. ett tag är ju vulk tape.. den är smidig.. tätar det mesta... och med keramisk metall under.. då bör det bli supertätt.. (om underlaget är torrt när man kletar på...)
Får se om fler håller med, jag har båda och bara tejpen har inte funkat på kylarslangar.
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Laga rörläcka inne
« Svar #5 skrivet: 22 sep-08 kl 08:47 »
Om röret är 50 år gammalt och läcker finns det väl ingen anledning att hålla på och kleta på något. Det kommer inte att bli bra ändå. Byt röret så håller det i 50 år till. Jag skulle byta mot plaströr.

ingvar2

  • Gäst
SV: Laga rörläcka inne
« Svar #6 skrivet: 22 sep-08 kl 09:07 »
Ska det vara så svårt att byta just den felande biten med rörtänger etc?

Nja, som sagt det kan vara det..om du förklarar lite var läckan sitter, eller tar ett kort, så kan vi snart avgöra om det är en enkel eller svår operation..Sätt dig ner och titta på det en stund och fundera över hur det skulle kunna skruvas isär.. :) En enkel variant är ju som nämndes att kapa av och ersätta med plaströr, men det beror ju lite på hur man vill att det ska se ut...

gustafson

  • Gäst
SV: Laga rörläcka inne
« Svar #7 skrivet: 22 sep-08 kl 09:20 »
Jag gjorde en mycket lyckad plastic padding lagning på ett sånt gammalt järnrör förre året.

Tvivla ej, smet på bara.

davidB

  • Inlägg: 203
    • Västergötland
SV: Laga rörläcka inne
« Svar #8 skrivet: 23 sep-08 kl 11:33 »
Jag hadde en "mycket genialsk" skarv hemma i mitt hus.
När de satte in vattenfiltret i huset på 80-talet så hadde de kopparrör som sedan anslöts till de gamla fina järnrören ioförsig med en mässingsskarv i mellan.
Kopparen skapar galvaniska strömmar samt att det släpper kopparjoner som inte är bra för järnrören.
Hos mig hadde det börjat läcka vid skarven. Det såg lite knepigt ut så jag petade med kniven och det började läcka än mer. det fanns nästan inget friskt järn kvar bara ett tätande lager av avlagringar och rost. 1 tums röret kanske var 8-10mm invändigt.

Så mitt råd är känn ordentligt så att röret är friskt och passadig för att blanda koppar/järn.
Kanske är det bara att ta en rörtång och dra åt skarven lite.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

ingvar2

  • Gäst
SV: Laga rörläcka inne
« Svar #9 skrivet: 23 sep-08 kl 12:30 »
Jo, fast det jag försöker få fram genom dåliga förklaringar :) är ju att troligen, om man drar åt en skarv på ett järnrör, så är det ju högst troligt att man samtidigt lossar skarven i andra änden av röret, och då får man läckan där istället...

fredrikhemma

  • Inlägg: 2
SV: Laga rörläcka inne
« Svar #10 skrivet: 01 okt-08 kl 13:51 »
Hej!

Jag hoppas att ni tar det här med gamla rör på allvar. Fick en läcka i ett ingående vattenrör i källaren i söndags och på en minut så hade det brakat ut rejält med vatten. Vill inte tänka på vad som hade hänt om vi inte varit hemma. Nu ska rören bytas och en sådanhär är beställd och ska installeras.

http://www.comtech-control.com/files/Vattenlaset_med_Vaggsandare_och_Droppdetektor.pdf

//Fredrik

tonebender

  • Inlägg: 201
    • Västergötland
SV: Laga rörläcka inne
« Svar #11 skrivet: 01 okt-08 kl 17:28 »
Jag gjorde en mycket lyckad plastic padding lagning på ett sånt gammalt järnrör förre året.

Tvivla ej, smet på bara.

Rust never sleeps!
Det känns som du har bakat in problemet och det ligger därbakom och ruvar på...HÄMD!!!
Moahahahaaaaa!

gustafson

  • Gäst
SV: Laga rörläcka inne
« Svar #12 skrivet: 02 okt-08 kl 11:53 »
Visst har jag bakat in problemet och visst ruvar rörhelvetet på hämnd:)

Long Life

  • Inlägg: 1084
  • Vid datorn
SV: Laga rörläcka inne
« Svar #13 skrivet: 24 jul-09 kl 02:51 »
Här blandas det för fullt med koppar.
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

christian k

  • Inlägg: 64
SV: Laga rörläcka inne
« Svar #14 skrivet: 24 jul-09 kl 09:43 »
Hmm.
Er nok et gammelt galv rör som har godt skogen?.
BYTT.....
Bare tull å forsöke å reparere ,kan hokde en dag eller 1 år. Alt av slike midler kan man bruke på rör uten et konstant tryck.
Bytt i sågall ut til plast, en koppar bit blant galv fungerer ikke(man får galvaniske strömninger i vannet).

Christian

Long Life

  • Inlägg: 1084
  • Vid datorn
SV: Laga rörläcka inne
« Svar #15 skrivet: 25 jul-09 kl 19:47 »
Får be en röris kolla igenom allt
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 2 användare (1 dolda)
nyhem

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser