Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  El hjälp  (läst 2061 gånger)

Palleman

  • Inlägg: 2123
  • Pallefierad
    • Patrik Eriksson
El hjälp
« skrivet: 19 sep-08 kl 23:14 »
Har tänkt på en sak.. som slog mig då jag satt i etanolforden..

Nu kanske jag är ute och simmar som vanligt men varför kan man ej montera en elmotor, låt säga en enkel princip.. remdrift direkt på kamaxel skivan.. (man sätter på en remskiva utanpå kamaxelns vanliga hjul) och monterar en elmotor som drivs av batterier i skuffen t.ex... ladda hemma / via solcell what ever.. ha ett elektrisk gasreglage som reagerar med vanliga gaspedalen och elmotorn hjälper till att dra bilen framåt så bränsle förbrukningen går ner? :-[ :-[ :-[
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
SV: El hjälp
« Svar #1 skrivet: 24 sep-08 kl 23:10 »
Du får absolut inte driva runt motorn med hjälp av kamaxeln. Kamremmen är inte gjord för att klara av den belastningen, den kommer att brista ganska så snart. Men du kanske menade remskivan på vevaxeln? I så fall så måste ju elmotorn även dra runt förbränningsmotorn vilket är slöseri med energi. Bättre (men inte lättare) att sätta en elmotor vid varje hjul eller åtminstone vid två hjul och låta den driva direkt. Mindre förluster och bättre utnyttjande av energin.
If it doesn't work, chrome it!

Palleman

  • Inlägg: 2123
  • Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: El hjälp
« Svar #2 skrivet: 25 sep-08 kl 09:05 »
Jo givetvis men nu var ej tanken att driva hela förbränningsmotorn ensam med hjälp av elmotorn utan endast en hjälpare.. som om någon skulle knuffa bilen bakifrån medans du kör.. dvs.. förbränningsmotorn behöver ej jobba lika hårt då elmotorn ger kraft oxå.. och det bör sänka bränsleförbrukningen?
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: El hjälp
« Svar #3 skrivet: 25 sep-08 kl 09:17 »
Om man har en tvåhjulsdriven bil så skulle man kunna fixa eldrivning på de andra tvåhjulen. Det borde inte vara så svårt då det finns likströms fälgmotorer (borstlös likströmsmotor färdigmonterad i fälg).
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

ollebolle

  • Inlägg: 673
SV: El hjälp
« Svar #4 skrivet: 25 sep-08 kl 23:31 »
De som har en bil med bakhjulsdrift har oftast en kardanaxel som sitter fritt och bra för experimenterande. här kan man såga upp ett hål i baksätet och montera in en motor istället för baksätespassagerarna. Ett frihjul som på gamla Saab-b-b-b-b-barna hade kunde göra att elmotorn kunde vila sig mellan påputtningarna.

Ingen dum idé men som vanligt. Batterierna är den svåra delen i detta. Ekonomiskt sett svårt att hämta in kostnaden för batteriköp mot besparingen i bränslekostnad.

1 kWh el kostar 1 krona
1kWh bensinenergi kostar drygt en krona. Dock ger bensinen 70% av energin till kråkorna vilket ger fördel för el. Men även där finns förluster. Troligen blir det bara 50% till kråkorna.

Sparar man in 3-4 kr milen på eldrift har man några tusen att köpa batterier för per år. Men då skulle man köra enbart med el och då blir en batteripack en väldigt stor kostnad. Det finns en anledning till att elbilar är billiga begagnade. Elpacket behöver bytas ut. 100.000 kr kan det gå till.

tonebender

  • Inlägg: 201
    • Västergötland
SV: El hjälp
« Svar #5 skrivet: 26 sep-08 kl 00:16 »
Jo givetvis men nu var ej tanken att driva hela förbränningsmotorn ensam med hjälp av elmotorn utan endast en hjälpare.. som om någon skulle knuffa bilen bakifrån medans du kör.. dvs.. förbränningsmotorn behöver ej jobba lika hårt då elmotorn ger kraft oxå.. och det bör sänka bränsleförbrukningen?
Jag har funderat på typ samma sak. Rent generellt om man blandar olika tekniker så stiger även komplexitetsgraden och gärna lavinartat. Men en rotorlindning direkt på axeln som agerar hjälpmotor kunde nog gå att lösa rätt enkelt. Då skulle kanske någon form av solcell kunna vara motiverad.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser