Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ärvd experimentskorsten funkar ej  (läst 5453 gånger)

d1jussi

• Västergötland
Ärvd experimentskorsten funkar ej
« skrivet: 19 sep-08 kl 22:19 »
Hej,

på begäran från min fru söker jag lite tips om vad vi ska göra med vår skorsten.

Den murades upp av tidigare ägaren för ca 10 år sen. Den består av två halv*halvstenskanaler och en halv*hel. Skorstenen är uppmurad ovanpå en slags öppen spis.

Den ena halv*halv börjar på  andra våningen för en tänkt kamin i ett sovrum. Vi har den idag som imkanal för köksfläkten via spirorör.

Den andra halv*halv börjar ca 1.50 upp i köket. Används ej idag och sitter bakom köksfläkten.

Den stora kanalen försörjer dels den öppna spisen, och dels köksspisen. De går ihop ovanför öppna spisen, och det är här problemet finns. Den öppna spisen är egentligen byggd som en kakelugn där tanken var att röken skulle ner och vända i sidorna innan den åker upp och ut. Men den funkar inte eftersom det inte blir något drag. Den går inte att använda.

Köksspisen har en murad kanal som går i kringelikrokar innan den når fram till den stora kanalen ovanför "öppna spisen". Röken går i minst 5 90-graderssvängar... och även här är draget väldigt dåligt. Vi kan i princip bara elda när det blåser mycket ute för då blir det lite bättre.

Några spontana tips? Ska man tro att man kan få ordning på en rökgång med en massa krökar eller ska den ersättas? Det är ju köksspisen som vi egentligen vill ha igång. Öppna spisen är skit samma.

/Oscar

M8e

• Västerbotten
SV: Ärvd experimentskorsten funkar ej
« Svar #1 skrivet: 19 sep-08 kl 22:32 »
Mitt spontana tips är att "knacka bort" kringelikrokarna om det går eller skaffa en skorstensfläkt.
« Senast ändrad: 19 sep-08 kl 22:34 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 19 sep-08 kl 23:39 »
Instämmer till fullo.
Min gamla skorsten hade mycket dåligt drag för köksspisen, och då var det ändå nästan inga onödiga krökar nertill, det dumma med skorstenen var att den av någon anledning var murad snett en bit uppe på vinden för att komma upp genom taket närmare nocken.
Det blev helt annat drag med en ny skorsten (Isokern, bygger på något liknande lecablock) med helt raka rökgångar med cirkelrunt tvärsnitt, dessutom blev den en meter högre än den gamla.

En lösning på det här med skorstensfläkt är att bygga en ejektor och ställa den ovanpå skorstenen, blås sedan in luft i ejektorn från en lämplig fläkt (t ex gammal dammsugare). Fördelen med detta är att fläkten inte behöver tåla rökgaser eftersom det bara är kall luft den ska hantera, man kan också ställa fläkten på lättåtkomligt ställe och behöver inte ta sig upp på taket med elinstallationer.
Sådana ejektorer användes ofta för att ge bättre drag i koleldade ångpannor på 1910-talet, på gamla bilder av Västerås kraftverk ser man t ex ett halvdussin stora plåttrattar på taket till pannhuset.

sama

• Renovering av trähus
« Svar #3 skrivet: 20 sep-08 kl 08:58 »

Det verkar väl enklare att montera en sugande fläkt på skorstenen än att knacka ner murstocken och mura om. Om man vill ha en snabb lösning vill säga.
kolla på:
http://www.soliduct.com/skorsten/skorstensventilator.htm

Vill man ha en långsiktigt bra lösning med lite underhåll så ska man givetvis mura om.

/sama
Jag har kluddat ner lite av renoveringsbesvären på: www.floby.nu

Pärm

« Svar #4 skrivet: 23 sep-08 kl 09:10 »
Du bör räta ut krockarna vid spisen, knacka bord puts/kakel och bara de stenar som måste tas bort.
Kanske detta är något för dig: Lohbergers värmevägg, http://lohberger.se/produkter/varmevagg.html, du har ju redan den "öppna spisen"ansluten till samma skorstenskanal, vet inte om du behöver mura om kanalerna i den öppna spisen.

Olsson

« Svar #5 skrivet: 24 sep-08 kl 08:25 »
Hur hög är skorstenes fulla längd över den öppna spisen?

Mvh Andreas

GTA

• CorvetteGTA
« Svar #6 skrivet: 24 sep-08 kl 10:40 »
Har lika hemma hos mig fast jag har 2st spjäll så i början så använder jag det ena &då går röken rätt upp i en rak kanal.. när jag har bra drag så öppnar jag ett annat spjäll & leder om röken så den går i "kakelugnsprincipen".  funkar kanon

d1jussi

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 02 okt-08 kl 18:51 »
Hej,

tack för era synpunkter. Jag kollade upp skorstensventilatorn "aspirotor", men i ett annat forum fick den blandade vitsord. Den kostar ändå 2.300 + adapterplatta så jag vill vara mer säker på resultatet.

Det lutar åt att jag försöker "gena" mellan de kringliga rökgångar som man byggt i murstocken och försöker få rökgången att bli rakare och kortare. Jag tänker fodra med ett renoveringsrör inuti för att slippa täta alla blindgångar som blir.

Det är bara att låta borrhammaren jobba!

Jag återkommer med rapport om resultatet...

Mvh Oscar

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #8 skrivet: 05 okt-08 kl 08:39 »
En skorsten fungerar inte bra om den inte är varm och torr. Det är först då det blir riktigt drag i den. För att den skall bli torr och varm måste du elda ofta.

På hösten, när man börjar elda, kan det vara ganska stora mängder vatten i teglet i skorstenen. Vattnet kyler oerhört innan man får bort det, mycket mer än stenen. Man kan få elda i flera dagar innan man känner att skorstensstocken börjar bli varm. Och det är först då som det riktiga draget kommer. En fuktig skorsten kyler rökgaserna mycket och det blir aldrig något riktigt drag. Fukten i rökgaserna kan rent av kondensera INNAN de kommer ut ur skorstenen. Då blir skorstenen ÄNNU fuktigare varje gång du eldar. En varm skorsten gör att rökgaserna håller värmen hela vägen. Och kondenserar en bit ovanför skorstenen. Det skall alltså helst inte komma vit rök upp ur skorstenen. Den skall bildas en liten bit ovanför skorstenen.

Om man har värmepump och lite direktverkande el och kanske även solvärme, har det välisolerat, och tänker elda med ved i kökspisen/kakelugnen bara när det blir riktigt kallt, så kan man alltså få problem. Har man vedeldning så skall man elda så att skorstenen håller sig lite fesljummen och torr hela tiden. Ett par brasor om dagen då eldningssäsongen börjar kan räcka.  Elda så tills du märker att skorstenen blir fesljummen. Så länge det är mycket vatten i den håller den sig kall. Sedan räcker det nog med en brasa minst varannan dag, oavsett om det behövs eller inte. Annars ryker det in och blir allmänt otrevligt hela vintern. Och eldar du inte ofta nog så kan det alltså förvärras genom att rökgaser kondenserar i skorstenen. Och kyler skorstenen till nästa eldningstillfälle.

När du eldar första gångerna på hösten så kan det också vara bra att vara lite försiktig. Kakelugnar gillar inte att bli upphett(s)ade för snabbt. Då kan de gå sönder. Ett par små brasor om dagen är bättre än en stor. Använd gärna extra torr och finkluven ved så slipper du problem med kondens i skorstenen i början.

När man eldar med ved i kakelugn skall man inte elda när det blir kallt. Man skall elda INNAN dess! Medans kakelugnen fortfarande är lite ljummen från föregående eldning. Då får man jämn och go värme och kakelugnen håller länge.

En plåtkrona över skorstenen kan minska problemen med mycket fukt i skorstenen.

Är skorstenen bara varm så gör det inte så mycket att det är lite krökar i kanalerna. Kan iaf vara värt att testa att torka skorstenen innan man river den i alla fall...

En fuktig och kall skorsten går ibland baklänges på sommaren. Det beror på att skorstenen är kallare än uteluften. Och den kalla luften i skorstenen åker neråt in i huset och drar in mer luft utifrån. Uteluften kyls ner i skorstenen och kan rent av innehålla så mycket vatten att det kondenserar på insidan av skorstenen och gör den ännu fuktigare. Det kan vara ansenliga mängder fukt som kommer in i skorstenen den vägen.

Det rätta är att det skall vara drag i skorstenen även under sommaren. Ha spjällen öppna och kolla ibland. Är det inget drag så måste du elda. Inte för att det är kallt inne, utan för att skorstenen annars går back. Det luktar inget vidare när en skorsten går back.  :-X

Sommarhus är extra känsliga för detta. En fuktig skorsten sprängs lätt när fukten i den fryser.

A.
« Senast ändrad: 05 okt-08 kl 09:30 av (Anders) »

d1jussi

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 31 aug-11 kl 23:41 »
Nu är den här skorstenen nedplockad. Jag fick aldrig nån ordning på den så nu tänkte jag sätta dit en isokern istället...

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser